Spring naar bijdragen

Muziek downloaden > mag dat?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Een doodskop met vampiertanden die een dame met sensuele-lichaamshouding bijna in haar nek bijt... fantastisch altijd, die creativiteit op die sites.


Samengevoegd:

Quote:

maar misschien zijn er cijfers die het tegendeel aantonen

Dan nog kun je daar enkel correlatie uithalen, geen causaliteit. Misschien is de algehele trend gewoon dat mensen minder bereid zijn te betalen voor een muziek-cd.. en doen ze dat dus ook niet. Toevallige bijkomstigheid is de opkomst van downloads via internet.. puur hypothetisch dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Downloaden vind ik kunnen, wel is het zo eerlijk om iets echt te kopen als je het een geweldig album vindt.

Zo doe ik dat.

Ik koop niet alles wat ik download.

Maar wel wat ik de moeite waard vind om te kopen.

De artiest steunen als je de muziek erg tof vindt is wel het eerlijkste (albums/concerten/merchandise).

Zo doe ik het dus ook.

Ik download muziek om een band te leren kennen, of als ik maar 1 nummer wil hebben ofzo. en als ik dat echt iets heb van 'dit is een vette band' dan word het toch een tourtje langs de cdwinkel. Als ik veel naar een band luister vind ik wel dat ik er cd's van moet hebben. en van mn favoriete bands wil ik alle cd'smaar dat is toch wel een duur geintje.

maar ik heb ook genoeg muziek op mn pc staan die ik neit op cd heb.

eigenlijk is het best wel stom, ik luister nóóit cd's xD

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

doe wat je wilt zal de gehele wet zijn.

maar aanvaard wel de gevolgen.

(Off topic - A. Crowley-fan?)

On topic: als het volgens de wet mag, moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken of hij het verantwoord vindt. I.t.t. bijvoorbeeld hoerenlopen (ook wettelijk toegestaan), zie ik in de bijbel niet echt aanknopingspunten om te kunnen zeggen dat muziek downloaden niet kan. Ikzelf voel me er echter niet prettig bij, dus koop alles wat ik echt goed vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Een cd kopen houdt meer in dan alleen maar met de auto naar de stad rijden. Ookal is het affiche sarcastisch bedoeld, er zit een kleine kern van waarheid in. De omweg die muziek eigenlijk maakt via een cd.. het wordt opgenomen en digitaal opgeslagen, vervolgens gebrand, verpakt, gepromote, gedistribueerd, in winkels gestalt, verkocht, weer mee naar huis genomen door velen opnieuw op de computer omgezet in digitale bestandjes. Iets als iTunes lijkt me al best 'goed' voor het milieu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In principe is het diefstal (hier is het ook gewoon illegaal trouwens), maar ik heb er niet altijd een probleem mee. Ik kan er perfect inkomen dat mensen door te downloaden muziek leren kennen en zo een betere keuze kunnen maken in de cd's die ze kopen, zeker bij onbekendere muziek die je niet meteen op de radio hoort kan dat erg nuttig zijn. Tegenwoordig gebruik ik daar (het volledig legale) last fm voor, maar inderdaad, een album in z'n geheel horen kan daar niet en heeft ook zo z'n waarde. Ik vermoed (maar dit is puur een vermoeden, ik zou het niet kunnen staven met cijfers, iemand anders misschien wel?) dat downloaden voor bands die sowieso groot en bekend zijn slecht kan zijn, maar voor kleinere bands net goed omdat hun muziek zo makkelijk verspred wordt en ze zo op een bredere bekendheid kunnen rekenen. Zit daar iets in?

Ik heb wel een probleem met mensen die gewoon standaard geen geld uitgeven aan muziek, maar wel zitten te downloaden. Als muziek niet belangrijk genoeg is om er wat geld aan uit te geven vind ik het sterk dat het wel belangrijk genoeg is om te stelen. En als je echt een geldgebrek hebt en toch muziek wil luisteren zijn er tenslotte genoeg legale manieren om van muziek te genieten tot je budget wat ruimer is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een cd kopen houdt meer in dan alleen maar met de auto naar de stad rijden. Ookal is het affiche sarcastisch bedoeld, er zit een kleine kern van waarheid in. De omweg die muziek eigenlijk maakt via een cd.. het wordt opgenomen en digitaal opgeslagen, vervolgens gebrand, verpakt, gepromote, gedistribueerd, in winkels gestalt, verkocht, weer mee naar huis genomen door velen opnieuw op de computer omgezet in digitale bestandjes. Iets als iTunes lijkt me al best 'goed' voor het milieu.

Hierbij vergeet je het energie verbruik wat een internetprovider levert, de backbone servers, de twee down- en uploadende pc's, dat schijnt ook flink belastend te zijn. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, dat zei je niet, dus ik heb gelijk en bij deze het laatste woord e_53.gif

Maar het valt wel uit te rekenen volgens mij, alleen heb ik wel betere dingen te doen, zeker tijdens een tentamenweek. Voor mij is geluidsdragers verzamelen nog steeds een leuke hobby, mijn cd verzameling is redelijk aan het groeien en de obscure items zijn ook wel grappig. MP3's verzamelen vind ik altijd triest...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Gewoon afschaffen, al het auteursrecht. Dan wordt er alleen nog maar muziek gemaakt en boeken geschreven door mensen die echt iets kwijt willen. En ga maar na, zodra mensen artiest ZIJN, en voor hun tweede of derde album de studio in MOETEN, is het gedaan met de creativiteit. ..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gewoon afschaffen, al het auteursrecht. Dan wordt er alleen nog maar muziek gemaakt en boeken geschreven door mensen die echt iets kwijt willen. En ga maar na, zodra mensen artiest ZIJN, en voor hun tweede of derde album de studio in MOETEN, is het gedaan met de creativiteit. ..

zodra je het auteursrecht afschaft hebben creatieve producten geen verhandelbare waarde meer. Er is zonder auteursrecht geen tastbaar element aan een boek, schilderij, muziekstuk of film wat te verhandelen valt.

Dat merk je bijvoorbeeld als een artiest een plaat op gaat nemen. Neemt hij geen financiële risico's zoals zeg maar een idols-finalist, dan is het auteursrecht volledig in handen van de platenmaatschappij. Doe je het tegenovergestelde als artiest, dus dan houdt je je auteursrechten, maar dan zal je zelf alle risico's moeten nemen, je zal zelf je plaat op moeten nemen en moeten investeren in het huren van dure opnamestudio's, dure producers en een groot deel van je marketing (het contact met de achterban) zelf moeten doen. De platenmaatschappij zal in het tweede geval alleen de distributie tot zijn rekening nemen. Schaf je het auteursrecht af, dan valt er gewoon niets meer te verhandelen en zullen er dus geen creatieve producten meer op de markt worden gebracht. Auteursrecht is geldig tot zeventig jaar na de dood van de auteur en de auteur zal zolang zijn of haar creatieve producten nog in omloop zijn, kleine bedragen ontvangen (elke keer dat een plaatje op de radio wordt gedraaid of een cdtje wordt verkocht).

Verder dacht ik, dat het legaal was om te downloaden, maar dat je geen muziek mag aanbieden op het internet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

zodra je het auteursrecht afschaft hebben creatieve producten geen verhandelbare waarde meer. Er is zonder auteursrecht geen tastbaar element aan een boek, schilderij, muziekstuk of film wat te verhandelen valt.

Jawel hoor, dat blijft allemaal gewoon zo, alleen wordt de oplage waarschijnlijk wat kleiner. Er zullen altijd mensen zijn die de originele cd + boekje willen hebben. Daarnaast zijn er mensen die zweren bij vinyl.

Hetzelfde geldt voor boeken. De een wil een 1e druk met harde kaft, de ander liever de pocketversie, en straks zullen een heleboel mensen een boek lezen vanaf een schermpje (en dan waarschijnlijk gedownload).

Quote:
Dat merk je bijvoorbeeld als een artiest een plaat op gaat nemen. Neemt hij geen financiële risico's zoals zeg maar een idols-finalist, dan is het auteursrecht volledig in handen van de platenmaatschappij. Doe je het tegenovergestelde als artiest, dus dan houdt je je auteursrechten, maar dan zal je zelf alle risico's moeten nemen, je zal zelf je plaat op moeten nemen en moeten investeren in het huren van dure opnamestudio's, dure producers...

Spinvis!

Quote:
...en een groot deel van je marketing (het contact met de achterban) zelf moeten doen.

Youtube!

Quote:
Schaf je het auteursrecht af, dan valt er gewoon niets meer te verhandelen en zullen er dus geen creatieve producten meer op de markt worden gebracht.

Ik besef wel dat ik in m'n eigen straatje spreek, want ik download veel, maar ik geloof hier werkelijk niets van. Mensen die muziekaal zijn zullen altijd muziek blijven maken. Desnoods nemen ze het gewoon weer op via een krakkemikkige 4-sporen recorder, zoals The Beatles het begin het in deden. Geweldig toch?

Quote:
Verder dacht ik, dat het legaal was om te downloaden, maar dat je geen muziek mag aanbieden op het internet.

Tsja, ik gebruik voornamelijk BitTorrent, dus ik upload ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

als alle creatieve producten vrij beschikbaar zouden zijn, zou er dan nog geld aan te verdienen zijn? (ik weet het, ik moet uitkijken dat ik niet te veel m'n studieboeken napraat)

Het is anders, de realiteit is dat een deel vrij te verkrijgen is. En de handeling is vaak simpeler dan de betaalde variant.

Er is tot nu toe wel geld aan te verdienen. De echte fans kopen het uiteindelijk toch wel. Daarbij werkt de vrije beschikbaarheid ook tot nieuwe liefhebbers en bekendheid. Want het is een middel om met de muziek in aanraking te komen. Zeker als het wat minder toegankelijker en onbekender is.

Daarbij schijnt het echte inkomen toch al van de optredens te komen. Het zijn vooral de platenlabels die aan de cd's verdienen. Bands krijgen weinig. En trouwens, in Nederland zijn de prijzen al helemaal belachelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik vind downloaden diefstal en dus niet kunnen...

je luistert naar iets waar je normaal gesproken geld voor moet betalen...

en "christenlijke" muziek of niet, dan maakt niets uit, vind ik...

gewoon niet doen...

plus dat ik het zelf veel leuker vind om cd's te kopen omdat je dan een boekje en alles er bij hebt en het een zeldzame cd o.i.d. kan zijn wat natuurlijk ook altijd hip is... ^^

en je kunt er handtekeningen op laten zetten...
puh2.gif

Dus je wilt beweren dat je nog nooit een liedje hebt gedownload, als je het vlug even wilde horen of het een leuk liedje is,ja dan nee? Even tussen door, je kent dat wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid