Spring naar bijdragen

Muziek downloaden > mag dat?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Het gaat niet om liedjes maar om albums... Das Fritsel denkt in metalmuziek en dat gaat per album.

Ach, als je 17 liedjes download ( wat snel kan gaan, weten de meesten vast wel. puh2.gif ) en je geeft er een naam aan, heb je ook een album hé. Zelfgemaakt. Dan doe je naast heel lui zijn, ( niet naar de winkel gaan ) ook nog is creatief. knipoog_dicht.gif

Sommigen moeten inderdaad wel een compleet album kopen, maar feitelijk doet het er niet toe of dat nou één liedje is of een compleet album. Maar ja, dan zal ik wel het commentaar krijgen dat dat wel verschil maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dan moet je juist albums downloaden, zeker als het conceptalbums zijn. Een liedje zegt dan niet zoveel. Soms is een track een intro voor een ander nummer. En heb je dat bepaalde nummer, dan mis je weer de intro. Of het gaat om het hele concept wat 't album is, het totale plaatje.

Ik heb wel cd's gekocht van bands die ik voorheen niet zo intressant vond, ook na ik bepaalde nummers hoorde. Maar toen ik de moeite nam een heel album een aantal keren te luisteren, vond ik het opeens erg vet.

En daarnaast, je hebt ook nummers die minder zijn en er zijn nummers die erg goed zijn. En stel dat je net de nummers goed vindt die nou net niet op myspace staan, terwijl de nummers die er op staan je niet zo boeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar dan moet je juist albums downloaden, zeker als het conceptalbums zijn. Een liedje zegt dan niet zoveel. Soms is een track een intro voor een ander nummer. En heb je dat bepaalde nummer, dan mis je weer de intro. Of het gaat om het hele concept wat 't album is, het totale plaatje.

Ik heb wel cd's gekocht van bands die ik voorheen niet zo intressant vond, ook na ik bepaalde nummers hoorde. Maar toen ik de moeite nam een heel album een aantal keren te luisteren, vond ik het opeens erg vet.

En daarnaast, je hebt ook nummers die minder zijn en er zijn nummers die erg goed zijn. En stel dat je net de nummers goed vindt die nou net niet op myspace staan, terwijl de nummers die er op staan je niet zo boeien.

Interessant wat je daar zegt. Ik heb opzich ook wel muziekcd's, maar zeker vandaag de dag download ik vrijwel alles, tenzij ik echt helemaal lyrisch ben van een zangeres. ( meestal Rebecca St James en Enya in mijn geval. yes.gif ) Want ja, als een pc crast, en je hebt het niet ge-backupt of je bent er niet helemaal zeker van, kan dat wel handig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Daarbij schijnt het echte inkomen toch al van de optredens te komen. Het zijn vooral de platenlabels die aan de cd's verdienen. Bands krijgen weinig. En trouwens, in Nederland zijn de prijzen al helemaal belachelijk.

ik weet niet of dit een heel sterk argument is. Het komt m.i. toch een beetje neer op "iets stelen van de band mag niet, maar als je het steelt van de platenlabels, dan is er niks aan de hand". Het lijkt mij dat die mensen óók hun brood in de winkel moeten kopen, en dat diefstal van hen nog steeds het benadelen van een ander is.

n.b. het lijkt mij dat een liedje downloaden omdat je het een keertje wilt horen, met name te vergelijken is met de radio aanzetten en het daar horen. Maar wat je op de radio hoort, luister je één keer en dan is het weg. Daarna, of als je het nog een keer hoort, weet je wel of het OK is of niet. (Helaas wordt niet alle goede muziek de ether in geslingerd).

Als je een mp3 bewaart en op CD zet, dan ga je een stuk verder dan alleen maar even een liedje luisteren om te kijken of het de moeite waard is om aan te schaffen.

n.b. dit ligt alweer lastiger met tv. Mensen nemen vaak films op van de tv, dus in hoeverre is het diefstal als je vergeet je recorder aan te zetten, en de dag erna de film/serie alsnog download? Je benadeelt dan namelijk niemand, omdat je de film in kwestie óók de dag ervoor had kunnen kijken.

Aan de andere kant lijkt het me dat je wel mensen benadeelt als je een film die nog niet op tv is geweest, download. Als je 'm zo graag wilt zien, moet je de DVD maar kopen of had je in 'm de bios moeten gaan kijken.

een vergelijking met muziek opnemen van de radio, gaat niet echt op, omdat het resultaat wat je krijgt als je van de radio opneemt, heel anders is dan een hele cd vol gooien met mp3's: de kwaliteit is heel anders (en op de radio wordt er vaak door intro's heen gepraat).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik weet niet of dit een heel sterk argument is. Het komt m.i. toch een beetje neer op
"iets stelen van de band mag niet, maar als je het steelt van de platenlabels, dan is er niks aan de hand"
. Het lijkt mij dat die mensen óók hun brood in de winkel moeten kopen, en dat diefstal van hen nog steeds het benadelen van een ander is.

Ik heb geen medelijden met die mensen van die labels. Moreel gezien heb ik er geen probleem mee. Ik ontneem die mensen namelijk helemaal niets als ik download, ik kopieer iets. Het verschil tussen X en C, om het maar zo te zeggen.

Steel ik dan de mogelijke inkomsten? Wat ik niet doe heb ik niet gedaan, dus in dat opzicht niet. Maar los daarvan : Er is maar heeeeel weinig muziek waar ik daadwerkelijk de prijs van de albums in Nederland voor over heb.

Ook de muziek die ik uiteindelijk koop, haal ik nieuw uit het buitenland.

Ik vind dat ze onredelijke prijzen vragen, zeker als ik kijk wat een band zelf van dat bedrag krijgt. En ze maken mij niet wijs dat het al hun onkosten zijn, want in het buitenland lukt het ze wel een heeeeel stuk goedkoper te zijn. En dat dus ook in de VS, in de gewone fysieke cd winkel, zelfs als de dollarkoers 1:1 zou zijn...

En zoals ik zei, als de muziek het waard is, koop ik het ook. Maar dan wel in het buitenland...

Dat moreel, dan wettig: Volgens de wet is het geen diefstal. Ik mag legaal downloaden. Als het niet mocht zou ik het ook gewoon doen, dat terzijde.

Quote:

n.b. het lijkt mij dat een liedje downloaden omdat je het een keertje wilt horen, met name te vergelijken is met de radio aanzetten en het daar horen. Maar wat je op de radio hoort, luister je één keer en dan is het weg. Daarna, of als je het nog een keer hoort, weet je wel of het OK is of niet. (Helaas wordt niet alle goede muziek de ether in geslingerd).

Los van het feit dat mijn muziek idd niet op de radio te horen is (uitzonderingen daargelaten):

Dat van die twee keer luisteren heb ik niet. Als ik dat zou doen had mijn muziek collectie er anders uitgezien. Want er is muziek die best aardig klinkt na één keer luisteren maar die snel begint te vervelen. Daarnaast heb ik muziek waar ik gek op ben, maar wat me een flinke tijd heeft gekost tot ik het ook maar een beetje kon aanhoren. Zo'n band staat dan nu wel in mijn lijst van favoriete muziek. Want goede muziek, is mijn mening, moet je smaak voor ontwikkelen. Zoals dat met eten, drinken, kunstvormen, etc. ook is.

Quote:

Als je een mp3 bewaart en op CD zet,
dan
ga je een stuk verder dan alleen maar even een liedje luisteren om te kijken of het de moeite waard is om aan te schaffen.

Ik brand (op een enkele keer voor de auto na dan), maar luister het via de computer of mijn mp3 speler. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik download ook wel veel op zich.. met nieuwsgroepen

En volgens mij mocht je films en muziek gewoon downloaden, maar niet uploaden. En games en software mocht gewoon niet.

Zie hierrrr

Maar goed, als ze het niet willen, waarom doen ze dan niks aan die beveiliging.

Ja, ze doen er idd wel iets mee, zo'n saferom of securerom, laserlock etc. opzetten, maar geheid staat op de dag van release het spul al op internet. Het punt hiermee is, iedereen kan met behulp van een handleiding zo'n ding kopieren omdat daar programma's voor zijn. (games en software uitgezonderd)

Wat je er tegen zou kunnen doen, geen idee.

Maar de beveiliging van cd's en dvd's(films) zijn belachelijk laag.

Immers, een dure villa bewaak je ook niet door alleen met een touwtje het hek vast te binden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Interessante discussie, vooral de argumentatie. Dus wanneer iemand rijk genoeg is, mag je ervan stelen. Ook al is dat 'stelen' wettelijk toegestaan, dat betekent nog niet dat je als christen maar mee moet doen.

Even een ander voorbeeld: je kind laten aborteren is toegestaan in Nederland, dus dan mag je dat ook zo laten doen als christen? Of je opa euthanasie laten ondergaan?

Sorry hoor, maar ik vind dat zó ontzettend hypocriet!

Ik download al mijn muziek overigens, via online muziekwinkels, na ervoor een klein bedrag (99 ct per nummer) betaald te hebben of ik stream het via diensten als last.fm.... Kan prima, je kunt prima via last.fm muziek luisteren zonder dat je daarvoor als christen hypocriet aan de gang moet.

Ik denk dat dit meer het goed praten van laksheid is dan iets anders. verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Interessante discussie, vooral de argumentatie. Dus wanneer iemand rijk genoeg is, mag je ervan stelen. Ook al is dat 'stelen' wettelijk toegestaan, dat betekent nog niet dat je als christen maar mee moet doen.

Even een ander voorbeeld: je kind laten aborteren is toegestaan in Nederland, dus dan mag je dat ook zo laten doen als christen? Of je opa euthanasie laten ondergaan?

Sorry hoor, maar ik vind dat zó ontzettend hypocriet!

Ik download al mijn muziek overigens, via online muziekwinkels, na ervoor een klein bedrag (99 ct per nummer) betaald te hebben of ik stream het via diensten als last.fm.... Kan prima, je kunt prima via last.fm muziek luisteren zonder dat je daarvoor als christen hypocriet aan de gang moet.

Ik denk dat dit meer het goed praten van laksheid is dan iets anders.
verbaasd.gif

Zo sta ik er ook in. Ik leen regelmatig CD's en dan zeg ik tegen de eigenaar dat ik die zelf zal kopen als ik ze leuk vind. Dan zeggen ze gelijk 'Oh, maar je kunt 'm toch ook wel kopiëren'. en als ik dan zeg 'Nee, ik wil alleen legale CD's hebben' (en helemaal niet zeg, dat zíj niet mogen kopiëren) is het hier te lang en daar te breed. Zelfs bij christelijke mensen, is mijn ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Interessante discussie, vooral de argumentatie. Dus wanneer iemand rijk genoeg is, mag je ervan stelen. Ook al is dat 'stelen' wettelijk toegestaan, dat betekent nog niet dat je als christen maar mee moet doen.

Als de wet het echter niet als 'stelen' ziet? Hoe betitel je het dan zelf wel als dusdanig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Interessante discussie, vooral de argumentatie. Dus wanneer iemand rijk genoeg is, mag je ervan stelen. Ook al is dat 'stelen' wettelijk toegestaan, dat betekent nog niet dat je als christen maar mee moet doen.

Even een ander voorbeeld: je kind laten aborteren is toegestaan in Nederland, dus dan mag je dat ook zo laten doen als christen? Of je opa euthanasie laten ondergaan?

Sorry hoor, maar ik vind dat zó ontzettend hypocriet!

Ik download al mijn muziek overigens, via online muziekwinkels, na ervoor een klein bedrag (99 ct per nummer) betaald te hebben of ik stream het via diensten als last.fm.... Kan prima, je kunt prima via last.fm muziek luisteren zonder dat je daarvoor als christen hypocriet aan de gang moet.

Ik denk dat dit meer het goed praten van laksheid is dan iets anders.
verbaasd.gif

Over abortus zijn verschillende meningen over. Waaronder dat als het foetus wordt weggehaald, het nog geen mens is en dus geen moord is.

Ik ben het met alletwee eens, maar die 1e lijkt mij geen geldig argument.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid