Spring naar bijdragen

Wat staat er in jouw boekenkast?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 428
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:

-de 120 dagen van Sodom - de Sade

wat vond je hier van?

Quote:
-Momo en de tijdspaarders - Ende

thumbsup.gif


Samengevoegd:

Quote:

Solzjenitsyn,
De goelag archipel

Wat vind je hier van?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik ben stiekem gek op Harry Potter. Maar ok, ik lees dan ook zo veel dubieuze dingen dat dit er ook nog wel bij kan.
widegrin.gif

Ach, iemand die doktersromans leest, kan ook wel HP lezen widegrin.gif

(Ik heb deel 1, een paar hoofdstukken gelezen. Wat beroerd geschreven clown.gif )


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ja, heb ik ook gehad.
noparty.gif

Was trouwens tijdens mijn bedrijfskundige informatica studie waar ik na een jaar gillend weg gerend ben.
widegrin.gif

Jij hebt BI gedaan? Grappig. Ik ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Weinig eigenlijk. Het leek me een interessant boek, ook historisch gezien. Maar ben er nog niet aan toegekomen het te lezen.
bloos.gif

widegrin.gif ah, ok. Het is nogal verbonden aan een periode die jij als ik het goed inschat nauwelijks hebt meegemaakt, daarom dat ik het me afvroeg. aan de andere kant, voor een historicus is dat misschien juist een pluspunt van een boek. "Ha, totaal niet meer actueel, hebben!!"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wat vond je hier van?

Het is enorm lang geleden dat ik hem gelezen heb, ik zal een jaar of zestien geweest zijn en wou eigenlijk vooral weten waar de "fuss" eigenlijk over ging. Ik herinner me wel dat het goorheidsniveau nogal erg hoog lag, deels door de handelingen die beschreven werden, maar ook door het wel erg doorgedreven nihilistische mensbeeld dat erachter zit, mensen gereduceerd tot puur hedonisme of middel tot hedonisme van anderen. Maar verder herinner ik me ook dat ik het ontzettend langdradig en saai geschreven vond, ik had het me toch iets spannender ingebeeld denk ik toen ik dat boek kocht. knipoog_dicht.gif

Quote:
thumbsup.gif

Als kind een van mijn favoriete boeken maar ik denk niet dat ik het de laatste tien jaar nog gelezen heb, moet ik eigenlijk nog eens doen. smile.gif

Quote:

Ach, iemand die doktersromans leest, kan ook wel HP lezen
widegrin.gif

(Ik heb deel 1, een paar hoofdstukken gelezen. Wat beroerd geschreven
clown.gif
)

Ik heb ze allemaal meermaals gelezen en ondanks dat er best wel wat op aan te merken valt, vind ik ze keer op keer weer ontzettend spannend en meeslepend. Maar goed ja, mijn smaak is nu ook niet bepaald het toppunt van verfijndheid en intellectueel niveau vrees ik. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja maar ik vond het wel opvallend voor een Nederlander. Heb je Franse wortels?
smile.gif

Nee, een paar jaar Franse les op de middelbare school en een paar keer vakantie in Franstalige landen. En ik leer talen redelijk snel. En door zo'n Bijbel te lezen, zie ik weer nieuwe gezichtspunten, door de Franse manier van vertalen. (Ik las ook eens een stukje Duitse Bijbel en zag toen ook al grappige verschillen). Omdat ik de Nederlandse en Engelse Bijbel beter ken en ik de verhalen natuurlijk al ken, lees ik daardoor het Frans ook gemakkelijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Het is enorm lang geleden dat ik hem gelezen heb, ik zal een jaar of zestien geweest zijn en wou eigenlijk vooral weten waar de "fuss" eigenlijk over ging. Ik herinner me wel dat het goorheidsniveau nogal erg hoog lag, deels door de handelingen die beschreven werden, maar ook door het wel erg doorgedreven nihilistische mensbeeld dat erachter zit, mensen gereduceerd tot puur hedonisme of middel tot hedonisme van anderen. Maar verder herinner ik me ook dat ik het ontzettend langdradig en saai geschreven vond, ik had het me toch iets spannender ingebeeld denk ik toen ik dat boek kocht.
knipoog_dicht.gif

Grappig, ik heb Justine gelezen toen ik 15 was, mijn mening erover is wat jij vindt van de 120 Dagen. Er zit niet echt een verhaal in, het gaat gewoon over een vrome jonge vrouw die overal gemarteld en verkracht wordt en nog steeds op God en mens probeert te vertrouwen. En daarbij had ik gelezen dat de 120 Dagen de meeste filosofie bevatte van al zijn boeken, terwijl uit jouw recensie volgt dat het niet anders is dan Justine. Maar ik ben wel blij dat ik het heb gelezen, het was allemaal zo erg dat het als het ware mijn geest bombardeerde en schoonveegde. Intens niet-leuk kan soms ook waardevol zijn widegrin.gif Al zou ik het zelf niemand aanraden.

(Iemand met wie ik toen veel contact had, las geinspireerd door mij Juliette maar hield het niet uit rofl.gif Een man van 25.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Ik heb nu zin om een lijstje te maken, komt 'ie. Ik heb mijn boeken ingedeeld in 'geschiedenis en geschiedbeoefening', 'literatuur', 'godsdienstige boekjes' en 'kinderlitera- en lectuur'. smile.gif

Geschiedenis:

Dr. M.H.A. van der Valk, Mozes' boeken in Egyptisch licht (Kampen 1930).

F.G. Naerebout en H.W. Singor, De Oudheid. Grieken en Romeinen in de context van de wereldgeschiedenis (Baarn 1995).

E.F. Jung, De Germanen. Bedwingers van het Romeinse Rijk (vert. uit het Duits door J.W. Vorrink, Amsterdam 1979).

J. Bronsted, The Vikings. The background to a fierce and fascinating civilization (vert. uit het Deens door K. Skov, Reading (UK) 1965).

Gregorius van Tours, Historiën (vert. uit het Latijn door F.J.A.M. Meijer, Amsterdam 1994).

R.R. Palmer, J. Colton en L. Kramer, A history of the modern world (negende editie, New York 2002).

A. Groendijk, Willem van Oranje (Bussum 1983).

J.C.H. Blom en E. Lamberts red., Geschiedenis van de Nederlanden (derde herziene druk, Baarn 2004).

Dr. J.C.A. de Meij, De Watergeuzen. Piraten en bevrijders (Haarlem 1980).

G. Mattingly, De Spaanse Armada. Zeven dagen die wereldgeschiedenis maakten (vertaald uit het Engels door G.W.M. van Kalmthout, Amsterdam en Brussel 1980).

H. Honour, Romanticism (New York 1979).

E.K. Tipton, Modern Japan. A social and political history (Londen en New York 2002).

Dr. Th.J.S. van Staalduine, Om de lijn der Afscheiding. Prof.dr. G.M. den Hartogh en de Vrijmaking van 1944 (Heerenveen 2004).

P. Jongeling, Beproeft de geesten (Groningen 1963).

R.J. Crampton, Eastern Europe in the twentieth century - and after (tweede editie, Londen en New York 2006).

J. Luyendijk, Het zijn net mensen. Beelden uit het Midden-Oosten (Amsterdam 2008).

A. van Voorst, Een stelsel onder spanning. De Sovjet-Unie onder Stalim en onder Breznjev (Utrecht/Zutphen 2001.

P. de Buck (e.a.), Zoeken en schrijven. Handleiding bij het maken van een historisch werkstuk (Baarn 1992).

R.C. Williams, The historian's toolbox. A student's guide to the theory and craft of history (Londen en New York 2003).

Hier houd ik het even bij voor vanavond. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik had gister bijna een 'Dickens Collection' gekocht. Boek of 10 voor ?25. Niet gedaan, maar ik heb er eigenlijk nu al spijt van.
puh2.gif

Major Props als je dat uitkrijgt. Ik neem me al jaren voor om zeg maar een 'Algemene Top Zoveel' van 19de eeuwse literatuur te lezen, maar het boeit me blijkbaar toch niet genoeg. Soms koop ik een boek in dat genre voor een appel en een ei, maar het blijft vaak ongelezen.

Wat namen: George Eliot, Alexander Dumas, Jane Austen, Gustave Flaubert, Goethe, Washington Irving, Mark Twain, Charles Dickens, Rudyard Kipling, Jules Verne

Een aantal hiervan schreven boeken die ook (soms in bewerking) voor de jeugd zijn, en die verhalen kent bijna elk kind wel. Maar de volwassen romans zijn vaak niet voor niks wereldberoemd, en nog steeds erg mooi. Maar uitlezen? Lukt niet erg, vaak is de layout van zo'n boek dramatisch, met kleine lettertjes en overvolle pagina's.

Maar ooit gaat het me lukken! Al is het alleen maar omdat ik dan meer vragen goed heb bij Eggheads!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn nieuwste aanwinst:

Stichting de Boog, Cathechismus van het Concilie van Trente ofwel Romeinse Cathechismus (Utrecht 1984). Inclusief wereldbrief "ACERBO NIMIS" van Paus Pius X (1905)!

Dat ze dat zomaar willen weggooien hier op de rechtenfaculteit... nooo.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid