Spring naar bijdragen

de koran uit je hoofd leren.


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik snapte het nut van de Heidelbergse Catechismus niet, het is de Bijbel zelf toch niet

Het is inderdaad verkeerd om een catechismus als een soort heilig boek te behandelen. Toch is de stelling "het is de bijbel zelf niet" imho ook een beetje kort door de bocht. Begrijp me niet verkeerd: als katholiek heb ik ook niets met de "Heidelbergse Catechismus" maar het principe van een dergelijk boek is mij ook niet vreemd.

Het is onmogelijk om een boek als de bijbel te begrijpen zonder de bril van de traditie. Als je de rauwe tekst zomaar tot je neemt zonder enige vorm van vertaling of bemiddeling doe je de heilige Tekst imho te kort. Als gelovige sta je in de traditie van hen die voor je kwamen waardoor je leert hoe je stukken moet lezen. Als je dat niet doet volg je alleen je eigen inzicht en ga je de mist in. Dat het altijd dreigende gevaar van fundamentalisme.

Wat dat betreft is een boek als de HC an sich niet verkeerd denk ik. Ookal ben ik het totaal oneens met de inhoud.knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Overigens is het principe van teksten uit je hoofd leren ons ook niet vreemd. Als je serieus met het Breviergebed aan de slag gaat dan leer je snel genoeg een heel aantal psalmen en bijbelteksten uit je hoofd.

Dat is ook goed: we moeten Gods woord constant op ons hart en onze lippen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat gaat ongeveer ook zo met de koran. Er zijn excegeses bekend van oa. Ibn Kathir en Al-Tabari. Waarin ze de koranverzen thematisch hebben gerangschikt en dat verder uitgelegd. Bijv. dat sommige verzen door anderen in een later periode geabrogeerd worden en de aanleiding daarvan. Of de aanleiding waarom sommige verzen zijn geopenbaard, dit wordt dan weer onderbouwd met andere verzen en hadiths.

(bij de koraanstudie die ik nu volg, worden de koranverzen ook op een thematische wijze geranschikt).

Maar in dit geval gebeurt het niet in een moskee oid. maar gewoon in een grote hoorcollege-zaal. (Die ze huren vd. Hogeschool).

Ik volg ook zo'n koraanstudie bij Dar-al-'Ilm,De Koraan van kaft tot kaft

Is wel een leerzame cursus smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou ja ... sommige gebeden in het christendom zijn ook 'speciale' gebeden die je maar op 1 manier kan bidden, zoals Jezus (as) het ons leerde volgens het NT. Daarbij is het ook 'krom' om te denken dat God een beperkte woordenschat heeft, dat Hij alleen maar deze woorden begrijpt (stagfirallah).

Welke speciale gebeden? Het 'Onze Vader' kan je op meerdere manieren bidden..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

om te antwoorden op de topicstarter:

het heeft inderdaad geen nut om de Koraan van buiten te leren zonder dat je weet wat je zegt.

Hoe ik het dan doe? wel ik leer de Arabische zinnen vanbuiten en lees de vertaling ervan ook, en die ken ik dan ook maar niet letter of woord per woord maar eerder zin per zin.

Alloewel soms zie je woorden terugkomen en zo begin je ook de woorden hun vertaling te kennen mashallah..

Het word in Islaam aangeraden te blijven leren, altijd maar meer kennis op te doen. De Islaam is altijd blijven zoeken naar meer kennis ...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Sjaloom Niftaly,

Dat is bijna het Onze Vader ja. Volledig gaat die als volgt:

Onze Vader die in de hemel zijt;

uw Naam worde geheiligd;

uw Rijk kome;

uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel.

Geef ons heden ons dagelijks brood

en vergeef ons onze schuld,

zoals ook wij aan anderen hun schuld vergeven.

En leidt ons niet in bekoring,

maar verlos ons van het kwaad.

(Want van U is het Koninkrijk

en de kracht en de heerlijkheid,

in eeuwigheid.) Amen.

Protestanten gebruiken hier en daar iets andere woorden, maar het gebed blijft hetzelfde. Het is een gebed dat je prima dagelijks kunt bidden en ook voor íémand kunt bidden. In het officiele morgen- en avondgebed en in de Eucharistieviering van de katholieke Kerk wordt dit gebed o.a. ook gebeden. Daarnaast laat het gebed inderdaad ook mooi zien waarvoor je kunt bidden en hoe je God kunt lofprijzen. Een gebed met veel diepgang dus. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Onze Vader die in de hemel zijt;

uw Naam worde geheiligd;

uw Rijk kome;

Mmmm. betekent dat als de de Rijk van God komt, dat men onder de wetten van God zou moeten leven?

Verder ben ik met de diepgang eens. Het lijkt de opening hoofdstuk van de Koran die wij bij elke gebed reciteren.

In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden.

De Erbarmer, de Meest Barmhartige.

De Heerser op de Dag des Oordeels.

U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp.

Leid ons op het rechte Pad.

Het Pad van degenen aan wie U gunsten hebt geschonken, niet van degenen op wie de toorn rust en niet dat van de dwalenden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Mmmm. betekent dat als de de Rijk van God komt, dat men onder de wetten van God zou moeten leven?

Heerlijk dat je het meteen weer op het juridische betrekt. Dat moet geweldig zijn: een geloof dat alles te maken heeft met schuld en boete. Als je het NT hebt gelezen dan lees je dat Gods Rijk weinig te maken heeft met een politiek rijk of met wetten.

Quote:
In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige
.

Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden.

De Erbarmer, de Meest Barmhartige.

De Heerser op de Dag des Oordeels.

U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp.

Leid ons op het rechte Pad.

Het Pad van degenen aan wie U gunsten hebt geschonken, niet van degenen op wie de toorn rust en niet dat van de dwalenden.

Mooi. Verschil is wel dat men in het Onze Vader om vergeving wordt gevraagd én vergeving wordt toegezegd terwijl men in de openingssoera meteen wordt gewezen op het feit dat Gods toorn ook op bepaalde mensen rust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Heerlijk dat je het meteen weer op het juridische betrekt. Dat moet geweldig zijn: een geloof dat alles te maken heeft met schuld en boete. Als je het NT hebt gelezen dan lees je dat Gods Rijk weinig te maken heeft met een politiek rijk of met wetten.

[...]

Mooi. Verschil is wel dat men in het Onze Vader om vergeving wordt gevraagd én vergeving wordt toegezegd terwijl men in de openingssoera meteen wordt gewezen op het feit dat Gods toorn ook op bepaalde mensen rust.

Hieronder is ook te lezen dat vergeving wordt toegezegd ongeacht wat voor zonden een persoon ook heeft gepleegd:

In een hadieth qudsi - heilige hadieth - zei de Profeet salla Allahu 'alayhi wa sallam dat Allah zei:

Ikzelf, de mensheid, en de djinn, bevinden ons in een enorme serieuze staat. Ik schiep hen, dan aanbidden zij andere goden die zij voor zichzelf maken.

Ik zegen hen met Mijn geschenken, dan danken zij iemand anders voor hetgeen Ik hen heb gestuurd. Mijn Genade daalt op hen neer terwijl hun slechte daden naar Mij opstijgen.

Ik uit mijn Liefde voor hen met Mijn Geschenken, ookal heb Ik hen niet nodig. Terwijl zij zichzelf aan Mij onttrekken met hun zonden en zij Mijn Hulp dringend nodig hebben.

Eenieder die zich tot Mij wendt, Ik accepteer hem zonder te letten op hoe ver hij is; en eenieder die zich van Mij afkeert, ik benader hem en spreek hem aan.

Eenieder die een zonde nalaat voor Mij, Ik beloon hem met vele geschenken en eenieder die tracht Mij tevreden te stellen, Ik tracht hem tevreden te stellen.

Eenieder die Mijn Wil en Macht erkent in alles wat hij doet, Ik laat het ijzer voor hem buigen. Mijn dierbare mensen zijn degenen die met Mij zijn.

Eenieder die Mij dankt, Ik schenk hem meer zegeningen.

Eenieder die Mij gehoorzaamt, Ik verhef hem en liefkoos hem meer.

Eenieder die Mij ongehoorzaam is, Ik houd de deuren van Mijn Genade voor hem open; als hij zich tot Mij keert, schenk Ik hem Mijn Liefde, aangezien Ik van degenen houd die berouw tonen en zichzelf voor Mij reinigen. Als hij geen berouw toont, bejegen Ik hem nog steeds door hem in een moeilijkheid te plaatsen om hem te reinigen.

Eenieder die Mij de voorkeur boven anderen geeft, Ik geef aan hem de voorkeur boven anderen.

Ik beloon elke goede daad tien keer of zevenhonderd keer tot ontelbare keren. Ik tel elke slechte daad als een enkele, tenzij de persoon berouw toont en Mijn Vergiffenis vraagt; in dat geval vergeef Ik zelfs die éne.

Ik neem elke kleine goede daad in aanmerking en Ik vergeef zelfs de grote zonden.

Mijn Genade overtreft Mijn Woede.

Mijn Tolerantie overtreft Mijn Berisping.

Mijn Vergiffenis overtreft Mijn Bestraffing, aangezien Ik Genadevoller met Mijn Dienaren ben dan een moeder met haar kind.

Boodschapper van onze schepper:

'Oebaadah ibn Saamit verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei:

"Hij die getuigt dat er geen god dan Allah, de Ene, zonder deelgenoten is, en dat Moehammed zijn dienaar en Boodschapper is, en dat Jezus dienaar van Allah is en Zijn boodschapper is en Zijn woord is dat aan Maria gegeven is, en een ziel van Hem afkomstig is, en dat het paradijs en de hel waar zijn, wordt door Allah tot het paradijs toegelaten, wat voor daden hij ook begaan heeft."

Allah, de Verhevene, heeft gezegd: "O kind van Adam! Zolang je tot Mij bidt en zolang je smeekt, zal Ik je, wat je ook gedaan mag hebben, zonder meer vergeven. O, kind van Adam! Al zouden je zonden tot aan de wolken in de hemel reiken en je zou Mij om vergeving vragen, dan zal Ik je vergevn. O, kind van Adam! Al zou je met zoveel zonden aankomen dat je er nagenoeg de gehele aarde mee kan vullen, zonder naast Mij iemand te dienen, dan zal Ik je een vergeving van gelijke omvang schenken."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Admod note:
beste mensen zullen we het bij het topic houden en het over de koran uit het hoofd leren gaan hebben.

sorry bloos.gif

hij wou laten zien dat er in de islaam alleen vergeving wordt gevraagd maar niet wordt gegeven en ik wou zonodig het tegenovergestelde laten zien, nl. dat er wel degelijk vergeving gegeven kan worden.

Alles wat hier verkeerd wordt beweerd over de islaam probeer ik zoveel mogelijk tegen te spreken met bewijzen ... maar daardoor kan het inderdaad zijn dat we dan inderdaad helemaal vd topic afdwalen.

Dat is ook één vd redenen waarom ik hier lid ben, om meer verheldering en duidelijkheid te geven over de islaam. Omdat ik gemerkt had (voordat ik lid was en nu nog steeds helaas) dat mensen vaak een verkeerd (in negatief zinsverband) visie over de islaam hebben.

Oh ... ik dwaal weer af merk ik ... ik stop maar gauw hierover bloos.gif

Terugkomend op de topic zal ik ook mijn bijdrage proberen te leveren.

Refererend naar de reacties wat ik hier heb gelezen: Er bestaan inderdaad meerdere bewijzen over het feit dat we de koran niet alleen van buiten dienen te memoriseren of te lezen, maar dat het ook aan onze gedrag en daden te zien dient te zijn.

Ik zal enkele ahadith hieromtrent plaatsen en wat de geleerden erover zeiden, uiteraard bestaan er veel meer:

Ibn Taymiyyah heeft gezegd: " Een ieder die de Qur'aan niet leest is een verliezer, en ieder die de Qur'aan leest maar niet overpeinst is een verliezer, en een ieder die de Qur'aan leest en overpeinst, maar er niet naar handelt is een verliezer. "

En een van de Salafs (metgezel vd profeet) heeft gezegd: " De mensen van de Qur'aan zijn degenen die er kennis over hebben en ernaar handelen, zelfs al leren zij de Qur'aan niet uit hun hoofd. Degenen die de Qur'aan uit hun hoofd leren, maar hem niet begrijpen, noch ernaar handelen, behoren niet tot de mensen van de Qur'aan, zelfs al lezen zij hem perfect. "

(Zaad El-Ma'aad- Ibn Qayyim)

Hasan al Basri heeft in zijn uitleg over het overdenken van de Qur'aan gezegd: " Wallaahi, (dat betekent: Ik zweer bij Allah): 'Het gaat niet om het reciteren van de Qur'aan, terwijl men zorgeloos is om wat de Qur'aan je leert...Sommigen zeggen: "Ik heb de hele Qur'aan uitgelezen en miste geeneen letter." Wallaahi, hij miste de hele Qur' aan; er is niets van de Qur'aan in zijn karakter of daden te zien! "

Persoonlijk vind ik surat al-ighlaas (hoofdstuk genaamd 'Het zuiverheid vh geloof') de "krachtigste" hoofdstuk in de koran.

Deze hoofdstuk vertegenwoordigd 1/3 deel vd koran. Dwz. dat hetgeen wat er in deze hoofdstuk staat, overeenkomt met

1/3 met hetgeen waar de koran aandacht heeft besteed, nl. hoe we God dienen te "zien", om zo een betere Godsbeeld te hebben, deze hoofdstuk gaat als volgt:

(interpretatie vd text):

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

112:1. Zeg: "Allah is de Enige.

2. Allah is zichzelf-genoeg, Eeuwig.

3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.

4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."

Het klinkt heel simpel en dat is het ook. Met deze hoofdstuk wordt de uniekheid van God bevestigd en daarmee tegelijkertijd

getoond dat er niemand in enige opzicht gelijk aan Hem is. Dat Hij de enige in Zijn soort is. Zo is God bijv. de eerste

én de laatste (Alpha & Omega). Dat is nogal vanzelfsprekend omdat Hij de enige is. Alsof ik de enige ben die in deze huis woon.

Dan ben ik de eerste en de laatste die deze huis bewoont.

Sabab an-noezoel (reden/aanleiding van de openbaring) van deze hoofdstuk is dat er een groep veelgodenaanbidders aan de profeet vroeg: Wie/wat is jou God? Waarop Allah deze vers aan de profeet openbaarde, dat hij dat tegen hen moest zeggen. (Voor meer uitleg over deze hoofdstuk, zie link )

Tot slot wil ik zeggen dat de koran er niet voor bedoeld is om hem te leren of te lezen waarna we er een eigen draai/uitleg/interpretatie aankunnen geven. Dit zijn één vd meest kwalijke zaken in de islaam.

Juist omdat het zo een kwalijke zaak is in de islaam (opdat er geen 1001 interpretaties ontstaan) is de islaam juist zo gebleven zoals het ruim 1400 jaar geleden was: Met een duidelijke éénheid (in de interpretatie vd koran).

De koran is het onveranderlijke Woord van onze Schepper. Het bevat een hele levenswijze die universeel is te noemen (in zowel tijd als plaats).

Zo zijn de verplichtingen die in de koran staan beschreven altijd na te komen ongeacht in welke tijd we ons bevinden en waar we ons bevinden.

Een andere feit waarom de verplichtingen in de koran makkelijk zijn na te komen is omdat de koran zich aanpast en meeveert met de situatie

wat er speelt, zo hoef je bijv. niet te vasten als je ziek bent en hoef je niet naar mekka te gaan als je daar te ziek, zwak of arm voor bent.

Dat is met alle verplichtingen alsook boetedoening het geval: Dat er altijd een andere mogelijkheid cq. alternatief wordt geboden, zodat de verplichtingen van de koran (makkelijk) uitvoerbaar is, zo staat er in een koranvers: '... En Allah belast geen ziel boven zijn vermogen'. Maw. iets wat we niet kunnen tillen, iets wat we uit overmacht niet kunnen doen worden niet voor aangerekend, sterker nog, tot zover komt het niet eens, omdat we daarmee niet eens belast worden.

Nogmaals wil ik benadrukken dat het niet aan ons is om de koran uit te leggen. We kunnen wel uitleg cq. excegeses overnemen van grote geleerden. Maar niet onze eigen draai eraan geven.

Zoals At-Tabari is een grote excegeet, hij heeft het volgende gezegd over mensen die zonder kennis (want we hebben inderdaad 0,0% kennis over de koran vergeleken met grote geleerden) praten over de koran:

Het is overgeleverd door Jarir al-Tabari (rahimahoellaah) op gezag van Ibn Abbas (RadhiAllahu'anhu) dat de Boodschapper (sallallahu 'alaihi wa sallam) heeft gezegd:

"Wie er over de Qor-aan spreekt volgens zijn eigen mening, diegene mag zijn plaats in het Vuur verwachten."

En Abu Bakr al-Siddique (RadhiAllahu'anhu) heeft gezegd: "Welke aarde zal mij dragen, welke hemel zal mij beschutten, als ik over het Boek van Allah dingen zeg waar ik geen kennis over heb." [Tafsir al-Tabari: Vol. 1 Pages 77-78]

Ibn Jarir al-Tabari zegt:

Deze overleveringen getuigen van wat we hebben gezegd, dat het voor niemand toegestaan is om te interpreteren, volgens de eigen ra'y (ingevingen/meningen), die verzen van de Qor-aan waarvan de interpretatie alleen verkregen kan worden door een tekst (hadieth) van de Boodschapper van Allah (sallallahu 'alaihi wa sallam), of door een verwijzing ernaar, waar hij naar verwees. Bovendien, wie zijn eigen ra'y oppert hieromtrend zal fout zitten in wat hij doet, ook al bereikt hij ermee de waarheid, om de simpele reden op deze wijze gesproken te hebben. Daar zijn conclusie niet die van iemand is, die zeker kan zijn dat hij het juist heeft, het is slechts van iemand met vermoedens en die zijn eigen gissingen volgt; en wie er ook maar over de godsdienst van Allah spreekt volgens de eigen gissingen, spreekt over Allah (subhanu wa ta'ala) waar hij geen weet van heeft, Allah (subhanu wa ta'ala) verbood Zijn dienaren dit te doen toen Hij in Zijn Boek Zei:

Zeg O Muhammad (sallaAllaahu alayhi wa sallam): "(Maar) de dingen die mijn Heer voorzeker verboden heeft zijn al-Fawahish (grote slechte zonden en iedere vorm van verboden seksuele gemeenschap), hetzij openlijk of in het geheim, zonden (van alle soorten), onrechtvaardige onderdrukking, het toevoegen van deelgenoten (in aanbidding) aan Allah waar Hij geen toestemming voor gegeven heeft, en dingen zeggen over Allah waar jij geen kennis van hebt. [7]

Tafsir el-Tabari: Jaami' al Bayan 'an ta'weel ayal Qur'an

Ik hoop dat wij (vooral in eerste instantie tegen mezelf)dat we hier lering uit kunnen trekken en vooral van dat laatste vetgedrukte zinnetje. Omdat ik heb gemerkt dat er hier te veel gebruik van wordt gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is ook één vd redenen waarom ik hier lid ben, om meer verheldering en duidelijkheid te geven over de islaam. Omdat ik gemerkt had (voordat ik lid was en nu nog steeds helaas) dat mensen vaak een verkeerd (in negatief zinsverband) visie over de islaam hebben.

Een eervol motief. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid