Spring naar bijdragen

Ritueel Slachten vs.bio-industrie


Aanbevolen berichten

He volgende islamitische gebruik word op de schop genomen. Het barbaarse rituele slachten.

link

Maar hoe barbaars is dit rituele slachten eigenlijk precies? Nou om precies te zijn: nauwelijks en al helemaal niet als je het vergelijkt met de westerse bio-industrie.

Het rituele slachten bestaat in het kort uit een paar rituelen die in mijn atheistische ogen onzinnig zijn, maar niet perse belastend voor het dier. Zo moet het dier met de kop richting Mekka staan en wordt er een tekst uitgesproken, maar dat zal het dier worst wezen vermoed ik.

Verder zijn er tamelijk veel maatregelen die onnodig leed moeten voorkomen. Zo moet de slager ervaren zijn en mag het dier niet worden geconfronteerd met andere dode dieren en zelfs het mes moet zo veel mogelijk uit het zicht van het dier gehouden worden. Wat nog belangrijker is is dat het dier voor de slacht een goed leven gehad moet hebben.

Nou dan de slacht zelf: de keel wordt in één haal doorgesneden. Dat moet wel barbaars zijn toch? Er is veel bloed en het dier spartelt enorm tegen... Nee, dat valt dus reuze mee. bij de keelsnede worden de grote bloedvaten in de keel doorgesneden. Het gevolg is een acute bloeddrukdaling in de hersenen plus een stagnering in de bloedcirculatie. Hierdoor is het dier binnen een paar seconden buiten bewustzijn.

Wel treed er door het accute zuurstofgerek een soort epileptisch insult op, waardoor het dier vaak enorme stuiptrekkingen krijgt. Dit is samen met het bloed een erg onaangenaam tafereel, maar het dier heeft er verder geen last van. Voor de mens heeft het als voordeel dat de spiersamentrekkingen heel veel bloed uit het lichaam persen waardoor de kwaliteit van het vlees verbeterd.

Waarom dit gezeur over ritueel slachten me in het verkeerde keelgat schiet? Omdat het zo ontzettend triest is dat men over een redelijk humane manier van slachten zeurt en zelf zonder problemen een doodgemarteld lapske vlees uit de bio-industrie verorbert.

Lekker die kipfilet? Nou even kijken of je hem na dit korte verhaaltje ook nog zo lekker vind. Kippen worden in de bioindustrie op een gruwelijke manier behandeld. Als kuiken worden ze gesorteerd en kuikens die niet aan de eisen voldoen worden vaak levend vermalen. De overgebleven kuikens worden van hun snavel ontdaan (ga naar de tandarts en doe even onverdoofd een wortelkanaalbehandeling van al uw tanden en laat ze niet vullen, zo voelt dat ongeveer.) Hierna slijt de kip de rest van zijn leven in een soort auswitz voor dieren.

link

Maar ja de slacht is iets humaner dat wel. 1 seconde tegenover ongeveer 3 seconden om precies te zijn. En dan is het nog de vraag of het halal geslachte dier daadwerkelijk pijn voelt. Waarschijnlijk niet, omdat het bewustzijn al weg is voordat de pijnprikkel goed op gang is gekomen. Snijwonden doen zelden accuut pijn namelijk, zeker niet als het mes scherp is

Mijn conclusie: zeik niet over halal slachten. Als je lief wilt zijn voor dieren wordt je vegetarisch en als je toch vlees wilt hou het bij scharrel- of biologische producten. En halalvlees natuurlijk want dat zou een biologisch scharrelproduct moeten zijn volgens de islam. Het enige wat er mis is met halal vlees is dat er nog geen officieel keurmerk voor is. Who cares dat het gebasseerd is op een boek waar men niet in geloofd als de dieren daar niet onder lijden? Ik niet iig

Moraal van dit verhaal: pak eerst de bioindustrie eens aan en dan pas kun je eens gaan kijken of halal vlees nog diervriendelijker kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@MC:

Ja inderdaad. Alsof een botte pin in je hoofd geschoten krijgen minder pijnlijk is.

Behalve het slachten vind ik dat de dieren al slecht behandeld en vervoerd worden. Ze worden alleen "commercieel" gezien behandeld en vervoerd. Dwz. door ze zoveel mogelijk kilo's laten wegen (door ze weet ik veel wat voor ongezonde dingen allemaal te laten eten) en door zoveel mogelijk dieren in een zo klein mogelijke ruimte te stoppen en vervoeren.

Doe mij maar liever een scharrelhaan die van zijn leven heeft genoten op een zo groot mogelijke weide en daarna op een zo onpijnlijk mogelijk manier wordt geslacht. Het liefst door de eigenaar cq. verzorger van deze haan zelf, omdat hij toch wel het meest om deze haan geeft en hem dus zo min mogelijk wil laten lijden.

Veel anti-moslims hebben kritiek op de islaam omdat de islaam oa. 'stil is blijven staan' of zelfs 'teruggaat in de tijd'. Maar juist in zulke opzichten, bio-industrie, fabrieken, opwarming vd aarde, vind ik het juist beter dat de tijd stil blijft staan of dat we nog zelfs teruggaan in de tijd. Geen fabrieken, geen auto's, lekker jagen.

Maar dat is mijn mening :-)

Een citaat uit wiki:

De omstandigheden waarin een dier gefokt werd, de kwaliteit van het voedsel en het onderdak dat het kreeg, evenals de wijze van transport en de afstand waarover dit verantwoord gebeuren kan spelen ook een rol bij de beoordeling of het vlees halal is. Dierenwelzijn is een belangrijke verantwoordelijkheid (khalifa) die God de mens toevertrouwde.

bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ehm.

1. Is je OP af?

2. Waarom staat dit in Feedback?

knipoog_dicht.gif

1 nee dus

2 foutje


Samengevoegd:

Quote:

Ritueel slachten is verschrikkelijke dieren mishandeling,met ingang van heden direct verbieden .

Niet dus zoals ik in mijn topicstart uit de doeken doe. Sterker nog het moet een keurmerk krijgen om eventuele doe-het-zelvers die minder ervaren zijn te ontmoedigen. Een halal geslacht dier kent als het goed is ongeveer 3 seconden ellende in heel zijn leven.


Samengevoegd:

Quote:

Alsof een botte pin in je hoofd geschoten krijgen minder pijnlijk is.

Op zich is dit waarschijnlijk pijnloos, maar de omstandigheden waaronder dit gebeurt moeten vreselijk zijn voor het dier. Zo word de koe of wat dan ook geconfronteerd met andere dode dieren en zo. Kan me niet voorstellen dat dat een dier niks doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het schijnt dat bij het (ritueel) slachten van een schaap bijvoorbeeld dat beest er weinig tot niets van merkt. Net zoveel als een koe met een pin in zijn hersens of een varken dat wordt geelectrocuteerd (of kippen die op de kop door bakken water gaan, dan hun veren er afgebrand)..

Ik kan mij daar niet druk over maken. Misschien moet je ook maar eens bij Salomo langs (of eigenlijk bij God) toen hij een paar duizend koeien liet slachten op de manier zoals God dat bevolen had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een verbod vind ik wat onzinnig, zoveel wordt er in Nederland niet ritueel geslacht en schijnbaar is het ook niet bijzonder pijnlijk.

Een verbod werkt enkel in de hand dat het slachten ongecontroleerd gaat plaatsvinden. In badkamers en zo. Juist dan wordt de kans op dierenleed groter want dan krijg je dus mensen die met otte messen aan de gang gaan of de snede niet goed maken door een gebrek aan ervaring

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed ritueel slachten is helemaal niet barbaars eigenlijk, het gebeurt op zodanige wijze dat het dier er nauwelijks of maar voor zeer korte tijd iets van voelt. Probleem gaat pas ontstaan bij een verbod op ritueel slachten, dan gaat achmed en alleman zonder oefening aan de gang en dan gebeurt het op onprofessionele en ongecontroleerde wijze. Ook in de bio-industrie is het slachten niet echt dieronvriendelijk, varkens worden zo'n beetje in de watten gelegd voor ze verdoofd worden en doodbloeden. Hoe meer stress bij een varken hoe slechter het vlees.

Probleem zit hem zoals hierboven ook al wordt aangegeven meer op het houden van de dieren en het vervoer van de dieren, dat is wel behoorlijk dieronvriendelijk in de meeste gevallen. Beter is daar wat strengere regels/betere controles aan te verbinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op bioindustrie moet gewoon een algeheel verbod komen. Waarom zou druk je je druk maken over doodgeknuppelde zeehondjes terwijl we hier de hel hebben gecreeerd voor miljoenen dieren? Doodknuppelen is een relatief snelle dood heh? OK het vlees word wel fiks duurder, maar vlees is in feite een luxeproduct. Ik meen dat een volwassen man 75 gram per dag nodig heeft maar zelfs dat kan nog vervangen worden door vleesvervangers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op bioindustrie moet gewoon een algeheel verbod komen. Waarom zou druk je je druk maken over doodgeknuppelde zeehondjes terwijl we hier de hel hebben gecreeerd voor miljoenen dieren? Doodknuppelen is een relatief snelle dood heh? OK het vlees word wel fiks duurder, maar vlees is in feite een luxeproduct. Ik meen dat een volwassen man 75 gram per dag nodig heeft maar zelfs dat kan nog vervangen worden door vleesvervangers.

volwassen man zo ongeveer 100/125 gram vlees. Het moeilijke van het verbieden van bio-industrie is definieren wat nu eigenlijk bio-industrie is.

Probleem is dat zonder een vorm van bio-industrie er niet voor iedereen vlees, eieren, melk zal zijn, daar moet dan een alternatief voor verzonnen worden.

Kippen bijvoorbeeld kun je een 10 hectare groot stuk grasland geven voor pak em beet 100.000 kippen, toch zullen ze met z'n 100.000 vlak op elkaar bij het hok blijven zitten. Daarnaast worden ze veel sneller ziek door weersinvloeden en andere gevaren van buitenaf. Het maakt een kip echt niet zoveel uit of hij binnen of buiten zit. Ben wel voorstander van dat ze niet in een hokje van 3 vierkante centimeter zitten en vrij kunnen rondlopen over een groot oppervlak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]volwassen man zo ongeveer 100/125 gram vlees. Het moeilijke van het verbieden van bio-industrie is definieren wat nu eigenlijk bio-industrie is.

Probleem is dat zonder een vorm van bio-industrie er niet voor iedereen vlees, eieren, melk zal zijn, daar moet dan een alternatief voor verzonnen worden.

Kippen bijvoorbeeld kun je een 10 hectare groot stuk grasland geven voor pak em beet 100.000 kippen, toch zullen ze met z'n 100.000 vlak op elkaar bij het hok blijven zitten. Daarnaast worden ze veel sneller ziek door weersinvloeden en andere gevaren van buitenaf. Het maakt een kip echt niet zoveel uit of hij binnen of buiten zit. Ben wel voorstander van dat ze niet in een hokje van 3 vierkante centimeter zitten en vrij kunnen rondlopen over een groot oppervlak.

Daar heb je idd een punt: dit moet beter gedefinieerd worden. Scharrelkippen is een prima alternatief voor legbatterijkippen omdat een kip idd niet veel meer behoeftes heeft dan wat rondscharrelen en eieren leggen.

Varkens is al een heel ander verhaal om dat het om redelijk intelligente dieren gaat die veel meer ehoeftes hebben.

@TM zowel de pin in de kop als een keelsnede zijn snelle manieren om te doden en dus ongeveer even humaan, maar ik vraag me af waarom men een humane dood voor een kistkalf zo belangrijk vind. Ik bedoel in het kader van consequentie zou je dat kalf net zo goed langzaam dood kunnen martelen. Dan past zijn dood beter bij zijn leven zeg maar.


Samengevoegd:

Quote:

Veel anti-moslims hebben kritiek op de islaam omdat de islaam oa. 'stil is blijven staan' of zelfs 'teruggaat in de tijd'. Maar juist in zulke opzichten, bio-industrie, fabrieken, opwarming vd aarde, vind ik het juist beter dat de tijd stil blijft staan of dat we nog zelfs teruggaan in de tijd. Geen fabrieken, geen auto's, lekker jagen.

Wel wat betreft dierenrechten liep/loopt de islam ver vooruit op het westen. Ze staan ook werkelijk beschreven en met ritueel slachten word zelfs gedacht aan eventuele psychische aspecten van de slacht voor het dier.

De westerse benadering is vrij hypocriet: als ik mijn kat de tanden uittrek en opsluit in een schoenendoos dan en ik een walgelijke sadist, maar met kippen mag iets dergelijks wel weer gewoon. bioindustrie is één van de walgelijkste vormen van dierenmishandeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ritueel slachten is verschrikkelijke dieren mishandeling,met ingang van heden direct verbieden .

Ik neem aan dat jij geen vlees eet. Anders ben je behoorlijk hypocriet. Joden en moslims slachten op een respectvolle manier hun dieren. Geen dier wordt gedood zonder gebed aan God om goedkeuring te vragen voor het doden van een levend schepsel.

En alsof het leven van een dier in de bio-industrie geen dierenmishandeling is,

Halal betekent ook dieren goed behandelen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen weet dat het dier wel degelijk verschrikkelijk aan het lijden is en is zo maar niet dood als het vermoord wordt.En uit wetenschappelijk onderzoek is ook uit gewezen dat ritueel slachten sadistisch is en een verschrikkelijke dierenmishandeling.Kortom geen woorden meer aan vuil maken en met ingang van heden bij decreet verbieden en er zware straffen op zetten . copper2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat vervelend is aan het slachten van dieren, dat ze geen idee hebben wat er gebeurt, maar ondertussen doodbloeden.

Zonder bron, dan weet je dat vast, er een onderzoek geweest, die natuurlijk niet in zijn geheel is nagebootst, dat wanneer bij een mens de keel word doorgesneden, dat hij/zij dan alles vanaf het snijden tot het doodgaan meemaakt. Moet je nagaan jij als mens heeft het besef wat er gebeurt, een dier niet. Wat niet wegneemt dat ik vanavond een heerlijke cordon blue, met brie, naar binnen werk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben een voorstander van het ritueel slachten. Het is een officieel joods voorschrift. Enkele voorwaarden van het ritueel slachten zijn dat het koshere dier absoluut niet mag lijden en het mag niet ziek zijn.

ik keur het niet goed dat dieren moeten lijden via stroomstoten, vervolgens dat het een schot in zijn voorhoofd krijgt. Is het nog niet dood, dan moet met behulp van een mes zijn leven beeindigd worden.

Achter dit soort van massa-slachting zitten veel economische belangen. Ik schaam me diep dat de EU dit toelaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid