Spring naar bijdragen

Apple iPhone & iPad


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 358
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb m ook in de handen gehad en ik vind het helemaal tegek!!!!

Nu ben ik een apple fanaat.

Op mijn werk gebruik ik de mac.

Thuis ook.

Je zult mij nog zeer zelden op een windhoos machine bezig zien. En sowieso heb ik zelf helemaal geen windhoos meer.

Dus ik ben ook bevooroordeeld.

Maar de mogelijkheden zijn legio bij de iPhone.

Je bent veel vrijer in je gebruik dan bij andere tels.

En laten we eerlijk zijn.. een schermpje dat zelf meedraait als je de telefoon een kwartslag draait... Dat vind ik dan weer helemaal te gek!!! big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Vandaag op de NRC site stond al een review: link

Conclusie voor mezelf op basis hiervan was dat het aardig design is, leuke interface maar voor de rest ontbreken er wel een paar dingetjes die andere telefoons wel kunnen. Naar verwachting gaat de Nokia N96 het gewoon nog een paar stukjes beter doen...

Zit me trouwens af te vragen wanneer het eerste proces tegen T-mobile aangespannen wordt, de verkrijgbaarheid van de iPhone uitsluitend via T-mobile lijkt me iets wat anti-concurrentiewetgeving niet lang gaat overleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vandaag op de NRC site stond al een review:

Conclusie voor mezelf op basis hiervan was dat het aardig design is, leuke interface maar voor de rest ontbreken er wel een paar dingetjes die andere telefoons wel kunnen. Naar verwachting gaat de Nokia N96 het gewoon nog een paar stukjes beter doen...

Dat is nu juist het probleem met Nokia toestellen; hoe hoog je de specificaties ook laat worden, de gebruiksvriendelijkheid wordt er niet beter op. Als ik ook zie hoe het is gesteld met de interface van de HTC Daimond; een 'iPhone killer' genoemd, dan is dat toch echt niets vergeleken met de iPhone..

Het gaat niet puur om de specificaties, maar om de werking in het geheel; het is een toestel waar zowat iedereen mee om kan gaan zonder dat het 'kinderlijk' wordt.

Quote:
Zit me trouwens af te vragen wanneer het eerste proces tegen T-mobile aangespannen wordt, de verkrijgbaarheid van de iPhone uitsluitend via T-mobile lijkt me iets wat anti-concurrentiewetgeving niet lang gaat overleven.

Schijnt dat KPN de iPhone na 3 maanden ook mag gaan verkopen.

Overigens is het gewoonweg een afspraak tussen T-mobile en Apple.. net zoals de Eredivisie in gesprek is met zenders om wedstrijden uit te zenden, is Apple in gesprek met providers om de iPhone bij onder te brengen.. lijkt mij niets raars aan.

Enkel in België en Zwitserland is koppelverkoop in zijn geheel verboden; daar moet gewoonweg elk toestel simlock-vrij worden verkocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het idee dat als ik met een interface om kan leren gaan zonder de handleiding te bestuderen het voor iedereen toegankelijk moet zijn; sorry iedereen dat ik jullie niveau verkeerd inschat widegrin.gif

Heb je dus wel kans dat SIM locks hier binnenkort ook een keer op de schroothoop gaan. Zolang je elke telefoon bij elke provider kunt krijgen ondanks SIM locks is er niks aan de hand, maar dit soort exclusiviteit gaat ongetwijfeld een parlementarier prikkelen. Hoor ik Smit Kroes daar haar keel schrapen? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb het idee dat als ik met een interface om kan leren gaan zonder de handleiding te bestuderen het voor iedereen toegankelijk moet zijn; sorry iedereen dat ik jullie niveau verkeerd inschat
widegrin.gif

Vanuit een psycho-ergonomisch perspectief is de iPhone erg goed ontworpen; het gaat er dan niet omdat het aankomt op intellectualiteit of het 'niet snappen' maar het aanpassen van de interface op de gebruiker in plaats van andersom.

Er is daarnaast bijvoorbeeld ook best veel onderzoek gedaan in de cognitieve psychologie in samenwerking met software ontwikkelaars naar de verschillen tussen Apple's OSX en Microsoft Windows; als je in staat bent een systeem te ontwikkelen dat mensen sneller onder de knie hebben, intuïtiever werkt, een eenvoudigere structuur heeft en toch in staat is de zelfde resultaten te bewerkstelligen dan is dat toch een goed streven?

Als je een Nokia N95 naast een iPhone legt en je vraagt iemand die weinig ervaring heeft met telefoons een bepaalde handeling uit te voeren dan is de kans een stuk groter dat hij zijn weg sneller vindt bij laatstgenoemde. Dan kun je uiteindelijk wel stellen dat het qua specificaties niet kan tippen aan modellen van andere fabrikanten; maar als je zo ontzettend slaagt in het ontwikkelen van een interface die werkt dan maakt het voor de meesten niets meer uit dat de camera maar 2.0 megapixels heeft of het een niet uitbreidbaar geheugen heeft.

Quote:
Heb je dus wel kans dat SIM locks hier binnenkort ook een keer op de schroothoop gaan. Zolang je elke telefoon bij elke provider kunt krijgen ondanks SIM locks is er niks aan de hand, maar dit soort exclusiviteit gaat ongetwijfeld een parlementarier prikkelen. Hoor ik Smit Kroes daar haar keel schrapen?
knipoog_dicht.gif

Het komt wel vaker voor dat telefoons enkel door 1 provider worden geleverd; herinner je je de Swing telefoons nog van KPN? Of de smartphones die Orange in Nederland leverde?

Wat Apple en T-Mobile hebben gedaan (voor in ieder geval 3 maanden) is niets bijzonders in telecomland; het zorgt nu alleen voor wat meer publiciteit omdat T-Mobile het niet op alle fronten even perfect heeft gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb het idee dat als ik met een interface om kan leren gaan zonder de handleiding te bestuderen het voor iedereen toegankelijk moet zijn; sorry iedereen dat ik jullie niveau verkeerd inschat
widegrin.gif

Heb je dus wel kans dat SIM locks hier binnenkort ook een keer op de schroothoop gaan. Zolang je elke telefoon bij elke provider kunt krijgen ondanks SIM locks is er niks aan de hand, maar dit soort exclusiviteit gaat ongetwijfeld een parlementarier prikkelen. Hoor ik Smit Kroes daar haar keel schrapen?
knipoog_dicht.gif

Jailbreak is de oplossing voor unlock en meer knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vanuit een psycho-ergonomisch perspectief is de iPhone erg goed ontworpen;

Ja dat wel, maar als je de markt vervolgens (tijdelijk) dichtzet gaat het voordeel voor de massa weer verloren. Anyways, ze verkopen iPhones juist aan mensen die niet zo'n probleem met elektronica hebben en dus ook prima met Win Mobile over weg zouden kunnen leren gaan dus wat is het hele punt dan nog? Het begint onderhand op een door de afname goed gefinancierde ontwerpstudie voor gebruiksvriendelijkheid te lijken. De iPhone is aangekondigd als meer dan het lijkt, maar uiteindelijk is het toch een stuk minder. In de krant werd de mogelijkheid om gelijk op je telefoon te kunnen zien wanneer je een nieuwe E-mail hebt nogal breed uitgemeten, maar dat is al mogelijk sinds dat PDA's met bijvoorbeeld een exchange server konden babbelen.

Quote:
Het komt wel vaker voor dat telefoons enkel door 1 provider worden geleverd; herinner je je de Swing telefoons nog van KPN? Of de smartphones die Orange in Nederland leverde?

Ik kan me niet herinneren dat Swings en SPV zo gehypet werden als de iPhone, dat maakt toch wel een verschil. De hoge bomen kwestie speelt hier toch wat harder mee, het gaat de gebruikelijke praktijken in de markt toch wat meer benadrukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja dat wel, maar als je de markt vervolgens (tijdelijk) dichtzet gaat het voordeel voor de massa weer verloren. Anyways, ze verkopen iPhones juist aan mensen die niet zo'n probleem met elektronica hebben en dus ook prima met Win Mobile over weg zouden kunnen leren gaan dus wat is het hele punt dan nog?

Omdat veel mensen de windows-perikelen gewoon een beetje zat worden; veel 'zakelijke' klanten kopen om de zelfde reden een iPhone als dat ze switchen naar Macintosh. Onlangs is de grootste uitgever van Duitsland, Axel Springer AG, in zijn geheel overgesptapt op Apple; lagere kosten, hoger gebruikersgemak en uit onderzoek blijkt ook de werkvreugde bij mensen met een Mac significant hoger te zijn.

Quote:

Het begint onderhand op een door de afname goed gefinancierde ontwerpstudie voor gebruiksvriendelijkheid te lijken. De iPhone is aangekondigd als meer dan het lijkt, maar uiteindelijk is het toch een stuk minder. In de krant werd de mogelijkheid om gelijk op je telefoon te kunnen zien wanneer je een nieuwe E-mail hebt nogal breed uitgemeten, maar dat is al mogelijk sinds dat PDA's met bijvoorbeeld een exchange server konden babbelen.

Dat is mogelijk met steeds meer e-mail diensten, onlangs is Yahoo begonnen met een gratis Push dienst, Google wil het ook gaan aanbieden bij hun Gmail en daarnaast heb je natuurlijk nog Apple's eigen MobileMe dat de 'push' dienst levert.

Je kunt het weinig vernieuwend noemen, maar als ik de interface en de werking in zijn geheel met die van andere telefoons/PDA's vergelijk dan zie ik toch wel degelijk grote verschillen. Al die Nokia's, HTC's en andere telefoons zijn allemaal leuk en aardig, en op hardware gebied vernieuwen ze aardig door (nah vernieuwen, om het half jaar het aantal GB's verdubbelen en 3 megapixels erbij puh2.gif) maar ze draaien nog steeds op Symbian en Windows Mobile. Dan kan er bij de HTC Diamons wel een leuke skin over heen zitten a la 'WindowsBlinds' maar dat zorgt alleen maar voor traagheid en omslachtigheid in het besturingsysteem. Maargoed, dat vind ik.

Quote:

Ik kan me niet herinneren dat Swings en SPV zo gehypet werden als de iPhone, dat maakt toch wel een verschil. De hoge bomen kwestie speelt hier toch wat harder mee, het gaat de gebruikelijke praktijken in de markt toch wat meer benadrukken.

Dus zodra het een succes wordt mag het niet meer? De Swing was tochwel het paradepaardje van KPN destijds, toen de 'beepers' ook nog rondgingen; maar technologisch gezien was het alleen de prijs die voordelig was. In dat opzicht mag je van een dergelijke strategie dus geen gebruik maken als je niet te technologisch vernieuwend bent, en niet te veel mensen interesse hebben?

Als je overigens kijkt naar de reclame die de iPhone in Nederland heeft gehad kan ik op een paar abri's van T-Mobile niets voor de geest halen; zelfs in Amerika is er slechts 1 TV-spotje geweest, de echte hype is dus ook nog eens door derden gecreëerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk, PascalPas en ik zijn het maar op weinig punten eens.. puh2.gifknipoog_dicht.gif

maar als het op Apple aankomt, denk ik dat PP en ik volledig op 1 lijn liggen.

De hype is voornamelijk gemaakt door het publiek zelf.

Want inderdaad, wat is nou de mediahype die zowel Apple zelf als T-mobile eraan gehangen heeft.

Hooguit inderdaad dat het nou eenmaal een andere telefoon is dan de 13 in een dozijn samsungs, nokia's sony/ericssons en noem ze allemaal maar op, waar om de 2 weken bijna een nieuw variant van op de markt komt.

En laten we wel wezen, sinds de iPod zijn opmars heeft gemaakt is Apple nou eenmaal steeds meer en meer een sexy merkt geworden (als het dat al niet was).

En dus sinds de iPod een hype is geworden wordt, logischerwijs de iPhone dat dan ook. Het is immers de natte droom van de jeugd van tegenwoordig. Je favoriete mp3speler, geintegreerd in een vreselijk goed gestylede telefoon. Dat wil toch iedereen?

Daarbij komt:

Ik hoop toch niet dat we nog steeds de discussie moeten aangaan aangaande besturingssystemen?

Of het nou gaat om desktops, laptops, of mobiele apparaten. Iedere keer weer bewijst apple te beschikken over vreselijk stabiele platforms, die het gewoon doen... punt... En dat is bij de windows platforms niet zelden een probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat veel mensen de windows-perikelen gewoon een beetje zat worden; veel 'zakelijke' klanten kopen om de zelfde reden een iPhone als dat ze switchen naar Macintosh. Onlangs is de grootste uitgever van Duitsland, Axel Springer AG, in zijn geheel overgesptapt op Apple; lagere kosten, hoger gebruikersgemak en uit onderzoek blijkt ook de werkvreugde bij mensen met een Mac significant hoger te zijn.

De grootste uitgever van Duitsland gaat nu pas over op Mac? Dat zijn toch juist de jongens die allang op Mac zitten normaal gesproken knipoog_dicht.gif

Ben benieuwd naar de lagere kosten, je koopt toch echt geen mac systeem voor euro.png 600 zoals ze nu wel bij onze IT afdeling met PCs doen. En als dat wel kan wil ik heel graag en heel snel het adres van de betreffende leverancier hebben big-smile.gif

Ik ken een paar collega's die ik ondanks een Mac hoe dan ook niet blijer ga krijgen op de plek waar ze nu zitten, dus vraag me af of dat onderzoek wel genoeg rekening houdt met omgevingsfactoren.

Bij ons op het werk zit switchen naar iPhone er never nooit niet in, wij gebruiken een zo goedkoop mogelijke Nokia omdat gebruikers niet meer hoeven te kunnen dan bellen en SMS'en, mobiele E-mail apparaten vallen buiten ons beleid voor werken op afstand. En de meeste mensen vinden het interessanter dan dat ze het werkelijk nodig hebben...

Quote:

Dus zodra het een succes wordt mag het niet meer?

Zie de mechanismes en wetgeving op het gebied van aanbod, vraag en eerlijke concurrentie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die lagere kosten haal je dan ook niet op aanschaf prijs. Alhoewel voor 600 euro heb je ook geen echt degelijk systeem van een a merk. Er zijn in het verleden genoeg vergelijkingen geweest tussen Apple en andere a merken en Apple kwam keer op keer best goed uit de bus qua aanschaf prijs.

De echte besparing ligt hem natuurlijk in de efficiëntie van de werknemer achter de computer en de geringe technische problemen die er bij MacOSX komen kijken. Tevens is de (economische) levensduur van een gemiddelde Apple computer vele malen hoger dan van een computer van 600 euro van een willekeurig b merk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die lagere kosten haal je dan ook niet op aanschaf prijs. Alhoewel voor 600 euro heb je ook geen echt degelijk systeem van een a merk. Er zijn in het verleden genoeg vergelijkingen geweest tussen Apple en andere a merken en Apple kwam keer op keer best goed uit de bus qua aanschaf prijs.

De echte besparing ligt hem natuurlijk in de efficiëntie van de werknemer achter de computer en de geringe technische problemen die er bij MacOSX komen kijken. Tevens is de (economische) levensduur van een gemiddelde Apple computer vele malen hoger dan van een computer van 600 euro van een willekeurig b merk.

Zijn 'gewoon' HP dual cores, dus hoezo geen A-merk.

Apple zou ook in drie jaar afgeschreven worden, dus dat maakt ook geen verschil

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zijn 'gewoon' HP dual cores, dus hoezo geen A-merk.

Apple zou ook in drie jaar afgeschreven worden, dus dat maakt ook geen verschil

Daar zit een scherm bij? Tevens zit daar een firewire aansluiting op? Kortom het is een compleet systeem. Mooie prijs dan, aangezien consumenten het daar niet zo snel voor zullen krijgen. Tenzij het natuurlijk in zo'n grote vierkante kast zit die een herrie maakt door de cooler. Dan nog zit je met een besturingssysteem als Windows en dat is natuurlijk het grootste drama.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid