Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

"Mercedes schijnt zo'n beetje de laagste afschrijving van alle merken te hebben, dus in het kader van goed beheer van je Euro's is dat als christen eigenlijk een prima keuze." big-smile.gif

Nee maar ik bedoel meer van houd je jezelf dan niet voor de gek?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het geld hebt, het er ook voor over hebt, dan kan ik me voorstellen dat je ook een fijne/mooie auto wilt. Het zelfde gaat trouwens op voor of je een auto wilt, ook zonder het woord 'duur'.

En ach, patserig... In Nederland vindt men iets al heel snel patserig. Het 'kop boven het maaiveld' idee zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Mitsubishi Spacewagon is echt een typische Gereformeerde Gemeente refo auto, het kerkplein staat echt vol met zulke wagens

moet ook wel, want de meeste refo's hebben een stuk of 6 kinderen(of meer) widegrin.gif

Mijn vader had er vroeger ook zo eentje, tja we waren met z'n 8en in totaal..dus als je met z'n alleen weggaat moet je toch genoeg ruimte hebben

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik een hoop geld zou hebben zou ik een paar mooie auto's willen (wellicht zelfs een Lambo, over patserig gesproken), een paar mooie huizen (één in het buitenland bijv. voor kleine vakantietjes, is trouwens een goede investering itt tot auto's) en dan neem ik vette vakantiereizen naar bijzondere plekken.

Alleen brengt rijkdom ook verantwoordelijkheid met zich mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je je af moet vragen wat Jezus zou doen. Zou Hij in bijv. een BMW of Mercedes rondrijden terwijl er op de hoek van de straat iemand de Impuls staat te verkopen? Of zou Hij dat geld ergens anders aan uitbesteden? En daarbij komt dat bepaalde auto's een bepaalde status met zich meedragen. Men kijkt op een andere manier naar je. Strookt dat eerste idee dat men van je krijgt met de persoonlijkheid die je als christen zijnde uit wilt dragen? Strookt dat met de eenvoud en de focus die de bijbel leert?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus zou sterven voor onze zonden en ook weer opstaan uit de dood.

Hij zou niet gaan trouwen.

Tja, WWJD heeft zo z'n consequenties.
engel.gif

Idd. Dus alle mensen die zich dat bij elk wisse wasje afvragen zouden eens kunnen beginnen met het kopen van een mooi massief houten kruis en bijbehorende nagels.

Wij zijn geen Jezus, en wij zullen niet in zijn schaduw kunnen staan, laten we alsjeblieft dan niet allemaal proberen een tweede Jezus te zijn. Jezus zou in de verste verte trouwens niet nadenken over een auto aangezien die pas 1900 jaar later kwamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat je je af moet vragen wat Jezus zou doen. Zou Hij in bijv. een BMW of Mercedes rondrijden terwijl er op de hoek van de straat iemand de Impuls staat te verkopen?

Waarschijnlijk zou hij 2 Dacia Logan MCV 7 zitters hebben zodat hij zichzelf en zijn 12 leerlingen kon vervoeren. Optimale prijs/ruimte/uitrusting/kwaliteit verhouding big-smile.gif Komt aardig overeen met de praktische bruik- en beschikbaarheid van de eerste eeuwse ezel (vrij naar het boek Donkeys still talk van Virelle Kidder)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beetje jammer dat je dingen niet in zijn context ziet. Het gaat uiteraard om een zekere levensstijl die je als christenzijnde na tracht te leven. Een levensSTIJL, geen specifieke daden. Dat we niet hoeven sterven en op te staan lijkt me evident, daar Jezus juist in onze plaats ging.

Bovendien kun je natuurlijk niet stellen dat Jezus geen auto zou kopen omdat die 1900 jaar later pas zou komen omdat je in die context praat over wat Jezus DEED. Wat Jezus deed, staat vast omdat het reeds gebeurd is. Daar valt dus niet over te speculeren. Als je het hebt over wat Jezus ZOU doen, bedoel je daarmee wat Jezus zou doen als Hij in jouw schoenen stond. Dus right here, right now. Welke actie zou passen bij Zijn levensstijl?

Denk dat het een van de pijlers van het christelijk geloof is, om Jezus na te volgen en steeds meer te lijken op Hem. Jezus leefde immers een volmaakt leven. En het bij voorbaat afkeuren omdat je weet die volmaaktheid nooit te zullen bereiken, vind ik geen reden om het niet na te streven. We leven voor Hem.

Dat jij het uitkotst omdat de term WWJD zo bekend is geworden, staat daar buiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat je je af moet vragen wat Jezus zou doen. Zou Hij in bijv. een BMW of Mercedes rondrijden terwijl er op de hoek van de straat iemand de Impuls staat te verkopen?

Wellicht, wel als Hij veel op de weg zou zitten en een groot gezin zou hebben, waardoor hij behoefte zou hebben aan een kwalitatief goede auto met veel ruimte en lage afschrijving. smile.gifDan is een Mercedes een veel zinnigere keuze dan een oude Fiat Uno.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beetje jammer dat je dingen niet in zijn context ziet. Het gaat uiteraard om een zekere levensstijl die je als christenzijnde na tracht te leven. Een levensSTIJL, geen specifieke daden. Dat we niet hoeven sterven en op te staan lijkt me evident, daar Jezus juist in onze plaats ging.

Toch vreemd dat men wel wil filosoferen over wat Jezus in deze tijd allemaal wel of niet gedaan zou hebben, maar men het belangrijkste en ook meest pijnlijke altijd over slaat.

Quote:
Bovendien kun je natuurlijk niet stellen dat Jezus geen auto zou kopen omdat die 1900 jaar later pas zou komen omdat je in die context praat over wat Jezus DEED.

De context is juist dat gene wat ik vrijwel zelden zie bij WWJD. Waarom zou ik me dan wel aan enige context houden? Ik stel dat hij geen auto zou kopen aangezien Hij die mogelijkheid nooit gehad heeft, daarmee voer ik als context de tijd aan. Jezus kocht/had een ezel.

Quote:
Wat Jezus deed, staat vast omdat het reeds gebeurd is. Daar valt dus niet over te speculeren.

Het is dat ik christen ben, maar anders was er wel degelijk wat te speculeren.

Quote:
Als je het hebt over wat Jezus ZOU doen, bedoel je daarmee wat Jezus zou doen als Hij in jouw schoenen stond. Dus right here, right now. Welke actie zou passen bij Zijn levensstijl?

Als. Als. En als. Jezus staat niet in mijn schoenen. Wat zou Mozes doen als hij in mijn schoenen stond, en wat zou koning David doen als hij in mijn schoenen stond? Wat zou Pontius Pilatus doen in deze tijd? Vragen die we wel kunnen stellen maar die zelden een correct antwoord zullen bevatten.

Maar als ik dan toch zo vrij mag zijn om voor God de Zoon te denken, ik denk dat hij verschillende auto's zou kiezen. Auto's die elk voor een ander doel geschikt zijn. Zo zou hij in gebieden van Afrika een Land Rover hebben, zou hij in zijn timmerman periode een mooie Mitsubitsi pick-up hebben en zou hij voor het binnenkomen van een stad met jubelende volgelingen een paus-mobiel hebben.

Quote:
Denk dat het een van de pijlers van het christelijk geloof is, om Jezus na te volgen en steeds meer te lijken op Hem.

Ik denk van niet.

Quote:
Jezus leefde immers een volmaakt leven. En het bij voorbaat afkeuren omdat je weet die volmaaktheid nooit te zullen bereiken, vind ik geen reden om het niet na te streven. We leven voor Hem.

Zijn voorbeelden kunnen we meenemen in ons dagelijks leven, maar wij moeten niet pogen een kopie te worden. Wij moeten onze eigenheid bewaren en elk op onze eigen manier de Heer dienen. De een zal dat met zendingswerk doen, de ander zal dat aan de lopende band van een fabriek doen.

Quote:
Dat jij het uitkotst omdat de term WWJD zo bekend is geworden, staat daar buiten.

Ik sta geheel vrij om mijn mening te ventileren in dit topic. Als ik WWJD uitkotst omdat ik er niet achter sta (met wat voor reden dan ook) dan kan ik dat rustig gebruiken in al mijn reacties in dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanuit het oogpunt van rentmeesterschap is het wellicht ook een idee om te kijken naar de impact van je bolide op het milieu.

Verder is jhet natuurlijk de houding (je hartsgesteldheid) waarmee je je Porsche (op gas) rijd. Gaat het erom anderen de ogen uit te steken of vindt je het gewoon een puike sjoerule.gif wagen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Toch vreemd dat men wel wil filosoferen over wat Jezus in deze tijd allemaal wel of niet gedaan zou hebben, maar men het belangrijkste en ook meest pijnlijke altijd over slaat.

Ik sla het juist niet over. Het is het belangrijkste onderdeel waarvan wij zijn vrijgewaard.


Samengevoegd:

Quote:

De context is juist dat gene wat ik vrijwel zelden zie bij WWJD. Waarom zou ik me dan wel aan enige context houden? Ik stel dat hij geen auto zou kopen aangezien Hij die mogelijkheid nooit gehad heeft, daarmee voer ik als context de tijd aan. Jezus kocht/had een ezel.

Heb het idee dat je dit niet helemaal begrijpt. Met het woordje 'als' wordt dus bedoeld: Als Jezus in deze situatie zou staan. Deze situatie vindt plaats in deze tijd. In deze tijd zijn er auto's. Jezus hoef je niet aan tijd te binden puur omdat Hij in die tijd op aarde leefde.


Samengevoegd:

Quote:

Als. Als. En als. Jezus staat niet in mijn schoenen. Wat zou Mozes doen als hij in mijn schoenen stond, en wat zou koning David doen als hij in mijn schoenen stond? Wat zou Pontius Pilatus doen in deze tijd? Vragen die we wel kunnen stellen maar die zelden een correct antwoord zullen bevatten.

Mozes, David en Pontius Pilatus zijn geen zonen van God zoals Jezus dat is en leefden geen volmaakt leven. Die staan er dus helemaal buiten en doen niet echt terzake wat dat betreft. De bijbel leert ons in Jezus' voetstappen te treden.


Samengevoegd:

Quote:

Ik denk van niet.

Wat is de kern van jouw geloof dan?


Samengevoegd:

Quote:

Zijn voorbeelden kunnen we meenemen in ons dagelijks leven, maar wij moeten niet pogen een kopie te worden. Wij moeten onze eigenheid bewaren en elk op onze eigen manier de Heer dienen. De een zal dat met zendingswerk doen, de ander zal dat aan de lopende band van een fabriek doen.

Zoals ik al zei gaat het niet om specifieke daden, maar om een levensstijl. Deze levensstijl kan in ieder mogelijk leven, van wie dan ook, of dat nu aan de lopende band is, bij het zendingswerk of wherever zichtbaar zijn. Op dat punt ben ik het dus met je eens. We hoeven geen kopie van Jezus te worden. God heeft elk uniek mens gemaakt met zijn eigen talenten en eigenheid. Op die manier heeft Hij ons gemaakt en op die manier kunnen we Hem ook dienen.


Samengevoegd:

Quote:

Ik sta geheel vrij om mijn mening te ventileren in dit topic. Als ik WWJD uitkotst omdat ik er niet achter sta (met wat voor reden dan ook) dan kan ik dat rustig gebruiken in al mijn reacties in dit topic.

Vanzelfsprekend. Hoewel de WWJD-industrie een bepaald image met zich meedraagt waar ik me ook niet altijd even graag toe reken, denk ik dat het principe bijbels is om je dit af te vragen in bepaalde situaties omdat het je kan helpen zuivere keuzes te maken die stroken met het christelijk geloof.

Kots je het hele principe uit of alleen de WWJD-markt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heb het idee dat je dit niet helemaal begrijpt. Met het woordje 'als' wordt dus bedoeld: Als Jezus in deze situatie zou staan. Deze situatie vindt plaats in deze tijd. In deze tijd zijn er auto's. Jezus hoef je niet aan tijd te binden puur omdat Hij in die tijd op aarde leefde.

Ik begrijp het prima aan je verdere uitleg te zien. Als, als en als. Vragend we nooit zouden kunnen beantwoorden. 'Stel' is een vergelijkbaar woord. Stel je eens voor dat je een broer had, die heb je niet (in dit voorbeeld), maar stel dat je wel een broer had. Zou hij dan slagroom lusten? De kans is vrij groot aangezien vrij veel mensen slagroom lusten. Zeker weten zullen we het echter nooit. God staat buiten de tijd. Jezus = God.

Quote:

[...]

Mozes, David en Pontius Pilatus zijn geen zonen van God zoals Jezus dat is en leefden geen volmaakt leven. Die staan er dus helemaal buiten en doen niet echt terzake wat dat betreft. De bijbel leert ons in Jezus' voetstappen te treden.

Niet zo letterlijk voor de gewone simpele zielen zoals wij. Ik kan geen eens in Zijn schaduw staan, laat staan dat ik in zijn voetsporen kan treden. Enkel de gedachte al.

Quote:

[...]

Wat is de kern van jouw geloof dan?

Apostolische Geloofsbelijdenis

De Apostolische Geloofsbelijdenis is het kortst en is reeds tegen het eind van de 2e eeuw geformuleerd. De tekst luidt als volgt:

Ik geloof in God de Almachtige Vader,

Schepper van hemel en aarde

En in Jezus Christus, zijn enige geboren Zoon, onze Heer

Die ontvangen is van de Heilige Geest

Geboren uit de maagd Maria

Die geleden heeft onder Pontius Pilatus

Gekruisigd is, gestorven en begraven

Die neergedaald is ter helle,

De derde dag verrezen uit de doden

Die opgestegen is ten hemel,

En zit aan de rechterhand van God de Almachtige Vader

Vanwaar hij zal komen oordelen

De levenden en de doden

Ik geloof in de Heilige Geest

De heilige katholieke Kerk

De gemeenschap van de Heiligen

De vergiffenis van de zonden

De verrijzenis van het lichaam

En het eeuwig leven.

Amen.

Geloofsbelijdenis van Nicea

De Geloofsbelijdenis van Nicea is een langere versie, die tot stand gekomen is op het concilie van Nicea in het jaar 325 en op het concilie van Constantinopel in 381 is aangepast. De volledige tekst luidt:

Ik geloof in één God de almachtige Vader

Schepper van hemel en aarde,

van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.

En in één Heer, Jezus Christus,

eniggeboren Zoon van God,

vóór alle tijden geboren uit de Vader.

God uit God, licht uit licht,

ware God uit de ware God.

Geboren, niet geschapen,

één in wezen met de Vader,

en door wie alles geschapen is.

Hij is voor ons, mensen, en omwille van ons heil

uit de hemel neergedaald.

Hij heeft het vlees aangenomen

door de heilige Geest uit de Maagd Maria

en is mens geworden.

Hij werd voor ons gekruisigd,

Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus

en is begraven

Hij is verrezen op de derde dag,

volgens de Schriften.

Hij is opgevaren ten hemel:

zit aan de rechterhand van de Vader.

Hij zal wederkomen in heerlijkheid

om te oordelen levenden en doden

en aan zijn rijk komt geen einde.

Ik geloof in de heilige Geest

die Heer is en het leven geeft

die voortkomt uit de Vader en de Zoon;

die met de Vader en de Zoon

tezamen wordt aanbeden en verheerlijkt;

die gesproken heeft door de profeten.

Ik geloof in de ene, heilige, katholieke en apostolische kerk.

Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.

Ik verwacht de opstanding van de doden

en het leven van het komend rijk.

Amen.

Quote:

[...]

Zoals ik al zei gaat het niet om specifieke daden, maar om een levensstijl. Deze levensstijl kan in ieder mogelijk leven, van wie dan ook, of dat nu aan de lopende band is, bij het zendingswerk of wherever zichtbaar zijn. Op dat punt ben ik het dus met je eens. We hoeven geen kopie van Jezus te worden. God heeft elk uniek mens gemaakt met zijn eigen talenten en eigenheid. Op die manier heeft Hij ons gemaakt en op die manier kunnen we Hem ook dienen.

Prima.

Quote:

[...]

Vanzelfsprekend. Hoewel de WWJD-industrie een bepaald image met zich meedraagt waar ik me ook niet altijd even graag toe reken, denk ik dat het principe bijbels is om je dit af te vragen in bepaalde situaties omdat het je kan helpen zuivere keuzes te maken die stroken met het christelijk geloof.

Kots je het hele principe uit of alleen de WWJD-markt?

Het is de 'stel' vraag die ik afwijs. Mensen gaan er toch wel deels hun eigen wil in leggen, schuiven op die manier Jezus een bepaalde gedachtengang in de schoenen en willen het gebruiken om anderen er op te wijzen dat hun leven toch niet echt christelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de VS heb je een aktiegroep WWJD, what would Jesus drive. Daar wordt de autokeuze van de gemiddelde amerikaanse Christen ter discussie gesteld. Die keuze wordt vaak niet op milieuaspekten gemaakt. Een duurzame auto is volgens mij prima in lijn met rentmeester schap. Hele goedkope auto's zijn vrijwel allemaal erg slecht voor het milieu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de VS heb je een aktiegroep WWJD, what would Jesus drive. Daar wordt de autokeuze van de gemiddelde amerikaanse Christen ter discussie gesteld. Die keuze wordt vaak niet op milieuaspekten gemaakt. Een duurzame auto is volgens mij prima in lijn met rentmeester schap. Hele goedkope auto's zijn vrijwel allemaal erg slecht voor het milieu.

In Europa valt dat wel mee. Europa en de VS kun je eigenlijk niet vergelijken wat auto's betreft.

Maar ik zou niet willen rijden in zo'n koekblik. Ik leen wel eens de Twingo van mijn moeder, maar ik moet er niet aan denken om daar een ongeluk in te krijgen. Je moet ook aan je eigen lijf denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In Europa valt dat wel mee. Europa en de VS kun je eigenlijk niet vergelijken wat auto's betreft.

Maar ik zou niet willen rijden in zo'n koekblik. Ik leen wel eens de Twingo van mijn moeder, maar ik moet er niet aan denken om daar een ongeluk in te krijgen. Je moet ook aan je eigen lijf denken.

Hier moeten alle auto's aan behoorlijk strenge veiligheidseisen aan doen, maar inderdaad mij zie je niet in een Twingo, Alto, Matiz en andere koekblikjes. Gelukkig is mijn partner 1.87 flower.gif dus het past nog geen eens. party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid