Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Overigens, mbt. abortus als singe-issue en kerkelijk leergezag:

Ik heb in mijn allereerste post naar een YouTube video gelinkt waarin Barack Obama himself het een en ander vertelt over abortus en zijn standpunt daarin. Lijkt me duidelijk genoeg en gezien de leer van mijn kerk over abortus en de 'five non-negotiables' lijkt het een en ander me vrij helder. Ik kan me voorstellen dat sommige Nederlandse katholieken daar moeite mee hebben, maar dat is het standpunt van de Kerk in dezen nu eenmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 319
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@CvW, "Natuurlijk is het denkbaar dat je het standpunt inneemt dat abortus weliswaar een groot kwaad is, maar dat er situaties zijn waarin je abortus aanvaardt als "ongewenst nevengevolg" van medisch handelen. Sterker, de RKK, toch tamelijk fel tegen abortus, doet neemt precies dat standpunt in."

Kun je dit nader uitleggen? Ik dacht dat de RKK in alle gevallen tegen abortus was?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb in mijn allereerste post naar een YouTube video gelinkt waarin Barack Obama himself het een en ander vertelt over abortus en zijn standpunt daarin. Lijkt me duidelijk genoeg en gezien de leer van mijn kerk over abortus en de '
lijkt het een en ander me vrij helder. Ik kan me voorstellen dat sommige Nederlandse katholieken daar moeite mee hebben, maar dat is het standpunt van de Kerk in dezen nu eenmaal.

Het zijn overigens evenzeer de Amerikaanse katholieken die er moeite hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@CvW, "Natuurlijk is het denkbaar dat je het standpunt inneemt dat abortus weliswaar een groot kwaad is, maar dat er situaties zijn waarin je abortus aanvaardt als "ongewenst nevengevolg" van medisch handelen. Sterker, de RKK, toch tamelijk fel tegen abortus, doet neemt precies dat standpunt in."

Kun je dit nader uitleggen? Ik dacht dat de RKK in alle gevallen tegen abortus was?

gr. mackie

Ik wil er verder niks meer over zeggen omdat ik geen katholiek ben. (want waar bemoei ik me mee?) Maar het punt is dat juist iemand als Bodar juist iemand van de orthodoxe hoek is, iemand die alles behalve vrijzinnig kan noemen en ik ook in discussie heb zien gaan met die vrijzinnige 5e colonne.

En de rkk is nou net een kerk die zoveel waarde hecht aan de clerici. Vandaar ik me dan afvraag of het in de werkelijkheid niet allemaal niet een stuk genuanceerder ligt dan jij het nu voorstelt. Of je nu bij wijze van spreken niet roomser bent dan de Paus?

(Ik vraag me dat slechts af, meer niet. Omdat je voor m'n gevoel nu ook orthodoxe katholieken in de vrijzinnige hoek zet. Alsof trouwens mensen die op Obama stemmen dat voor zijn eventuele abortus standpunt doen, lijkt mij dat ze ondanks dat standpunt doen. Immers, tis geen one issue verkiezing. )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik wil er verder niks meer over zeggen omdat ik geen katholiek ben. (want waar bemoei ik me mee?) Maar het punt is dat juist iemand als Bodar juist iemand van de orthodoxe hoek is, iemand die alles behalve vrijzinnig kan noemen en ik ook in discussie heb zien gaan met die vrijzinnige 5e colonne.

En de rkk is nou net een kerk die zoveel waarde hecht aan de clerici. Vandaar ik me dan
afvraag
of het in de werkelijkheid niet allemaal niet een stuk genuanceerder ligt dan jij het nu voorstelt. Of je nu bij wijze van spreken niet roomser bent dan de Paus?

(Ik vraag me dat slechts af, meer niet. Omdat je voor m'n gevoel nu ook orthodoxe katholieken in de vrijzinnige hoek zet. Alsof trouwens mensen die op Obama stemmen dat voor zijn eventuele abortus standpunt doen, lijkt mij dat ze ondanks dat standpunt doen. Immers, tis geen one issue verkiezing. )

Misschien ter verheldering: in de Katholieke Kerk heeft een bisschop leergezag. Ik heb gelinkt naar een aantal uitspraken van bisschoppen en zal dat Machiavelli dat ook gedaan heeft. Ik weet niet waarom Bodar op Obama zou stemmen, dat zou je 'm zelf moeten vragen. Het enige wat ik kan doen is linken naar uitspraken van mensen met leergezag in de Kerk, bijvoorbeeld de Amerikaanse Bisschoppenconferentie, de USCCB. Ze hebben een website, namelijk op usccb.org, en hun standpunt op de Freedom of Choice Act, die Obama met veel vuur ondersteunt en verdedigd (zie zijn website daarover), vind je hier


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Het zijn overigens evenzeer de Amerikaanse katholieken die er moeite hebben.

Sommige Amerikaanse katholieken hebben daar moeite mee, ja. Voor zover ik kan beoordelen (via mijn katholieke Amerikaanse vrienden) stemt de overgrote meerderheid van Amerikaanse belijdende katholieken pro-life.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Obama gaat met een "landslide" winnen.

De reden is dat de republikeinen er gewoon al te lang een potje van hebben gemaakt. Om een Volkskrant columnist te citeren:

"ideologisch extremisme, catastrofale fiscale onverantwoordelijkheid, ongecontroleerd graaien en gevaarlijke kortzichtigheid."

De Democraten zijn niet heilig en maken zich ook schuldig aan deze dingen, maar de mensen zien de noodzaak voor verandering en hopen dat Obama die kan geven. Dus ondanks zijn huidskleur, zijn naam en zijn onervarenheid die zeker in zijn nadeel werken gaat hij een grote overwinning boeken.

Ik wens hem alle goeds toe in de zware taak die hem wacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Pffff, typisch weer NOS...

Hebben ze een gesprek met twee Amerikaanse geestelijken over Obama & McCain, speelt Hans Teeuwen één of ander kinderlijk Godslasterlijk liedje.
dis.gif

Tja, dat is de NOS. Ik moet ook zeggen dat ik hier voornamelijk switch tussen CNN en BBC.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed, geen verassingen dus.

Nu staat de man voor de zware opgave om aan de idioot hoge verwachtingen van zijn aanhang en de rest van de wereld te voldoen. Hetgeen natuurlijk onmogelijk is. Maar hij kan wel de goede weg inslaan. Ik wens hem alle succes toe.

Yes ,he can.

Ik vind dat McCain zich ook van zijn beste kant laat zien, hoe hij de laatste dagen gestreden heeft en hoe hij nu zijn aanhang oproept om als natie samen de president te steunen. Grote klasse.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat me vooral verbaasde waren die emotionele Nederlanders die de nacht op gebleven zijn en samen gekomen zijn in een hal en nu in tranen barsten van blijdschap.

Euh, Obama, was dat niet die presidentskandidaat van de VS?

Het lijkt voor mij net alsof de verkiezingen van de VS meer leeft dan de Nederlandse verkiezingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Goed, geen verassingen dus.

Nu staat de man voor de zware opgave om aan de idioot hoge verwachtingen van zijn aanhang en de rest van de wereld te voldoen. Hetgeen natuurlijk onmogelijk is. Maar hij kan wel de goede weg inslaan. Ik wens hem alle succes toe.

Yes ,he can.

Ik vind dat McCain zich ook van zijn beste kant laat zien, hoe hij de laatste dagen gestreden heeft en hoe hij nu zijn aanhang oproept om als natie samen de president te steunen. Grote klasse.

Dat laatste is gewoonlijk bij verliezers.. Het hele land moet achter de president komen te staan, dus Obama heeft in zijn toespraak niet alleen met zijn aanhang een feestje gevierd, maar heeft een toespraak gehouden waar iedereen wat mee kan, ook de mensen die voor McCain gestemd hebben.

McCain op zijn beurt heeft opgeroepen achter de president te gaan staan. Iets wat gewoonlijk is als verliezer, maar ook iets wat er deze keer gelukkig gemeend uit kwam. Heel sterk van hem, ondanks dat ie werd uitgejoeld toen ie het vertelde

Link naar bericht
Deel via andere websites

Arg, ik kan nu al niet tegen die Obama die flink doorgaat met zijn holle retoriek à la Woutert. "Change has come". Flikker toch op, man!

En dan zie je McCain zijn felicitaties aan Obama geven en dan denk ik toch: Wat jammer dat je die stomme Palin hebt gekozen, want je bent zoveel geschikter dan Obama.

Tja, die Palin zorgde ervoor dat ook ik een Obamacan ben geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat me vooral verbaasde waren die emotionele Nederlanders die de nacht op gebleven zijn en samen gekomen zijn in een hal en nu in tranen barsten van blijdschap.

Euh, Obama, was dat niet die presidentskandidaat van de VS?

Het lijkt voor mij net alsof de verkiezingen van de VS meer leeft dan de Nederlandse verkiezingen.

Dat waren dan ook de Amerikaanse Nederlanders en de Amerikanen die momenteel in Nederland verblijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Werd niet bij verteld welke nationaliteit ze hadden. Ze spraken iig perfect Nederlands met de G's en R's.

Dat zegt niks..

maargoed, de bijeenkomsten in NL waar ik van gezien heb waren toch vooral voor de Amerikaanse gemeenschap in Nederland

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid