Spring naar bijdragen

Waarom mensen geloven


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Maar jouw man is een man, net zoals God een god is die ''verzonnen'' is door de mens, net zoals Allah, Brahma, Deo... Ik heb het hier niet over de redenen om te geloven voor alleen het christendom, maar ook voor andere religies.

Ik waardeer het dat je onbevooroordeeld wilt zijn, maar vind dat je toch nog wat te kort door de bocht gaat en een nogal eenzijdig beeld hebt van het christelijk geloof. Dat neem ik je absoluut niet kwalijk, maar ik hoop dat je blanco wilt luisteren naar wat ik en andere gelovigen te vertellen hebben.

Ik geloof dat er één God is, of beter gezegd: dat God is. Mensen uit alle culturen, tijden en plaatsen hebben een besef of verlangen gekend naar dat wat zij uit onhandigheid maar "God" noemen. Allah is geen andere god dan Brahma of Shiva, die goden zijn menselijke constructies, gebaseerd op een universeel besef van God. Niet "een god", maar God.

Ik geloof in de drie-enige God (Vader, Zoon en Heilige Geest) en in een heilige katholieke (algemene) christelijke Kerk. Het feit dat ik geen hindoeïst ben, zal ongetwijfeld heel veel met opvoeding en omgeving te maken hebben. Ik realiseer me dat als ik bijvoorbeeld de taal van het boeddhisme had geleerd, ik me daar wellicht naar had gevormd. Maar dat is nu eenmaal niet zo.

Het christelijk geloof is in mijn ogen niet "een geloof" in "een god", zoals een andere godsdienst weer "een ander geloof" is in "een andere god" is. Het is de expressie (uitdrukking) van wat er in mensen leeft. Dat leeft ook in mij. Ik herken mezelf erin, in wat de Kerk zegt. Zij brengt onder woorden wat ik geloof. Ik hecht waarde aan de woorden van Jezus Christus die in de bijbel staan, maar meer nog: ik geloof dat ze waarheid zijn.

Kortom, ik geloof gewoon. Dat "gewone geloof"gaat veel verder dan geloven om in de hemel te komen, egoïsme of angst. Het zit veel dieper geworteld, het maakt deel uit van wie en wat ik ben. Ik kan niet anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Ik geloof dat er één God is, of beter gezegd: dat God is. Mensen uit alle culturen, tijden en plaatsen hebben een besef of verlangen gekend naar dat wat zij uit onhandigheid maar "God" noemen. Allah is geen andere god dan Brahma of Shiva, die goden zijn menselijke constructies, gebaseerd op een universeel besef van God. Niet "een god", maar God.

Zoals ik het begrijp, geloof je in een god die door alle religies aanbeden wordt. Beter gezegd: jij geloofd in de God waar alle mensen in geloven. Het Christendom is dan een soort leefwijze, die verschilt van andere leefwijzen als de Islam en het Jodendom.De reden dat jij gelooft is dan omdat wat jij denkt wat juist is, hetzelfde is wat het Christendom zegt, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat de topic wat moeilijk in de hand te houden is. Er wordt wellicht met goede bedoelingen gereageerd maar goede bedoelingen heeft iedereen.

Ik zou mensen willen vragen in liefde en wijsheid, en dus met nederigheid, te posten. Leef je in in de ander, zowel bij het schrijven als lezen van posts. Spreken is zilver...

Ethir, dat inleven vergt van jou natuurlijk het meest, succes ermee knipoog_dicht.gif

ik was overigens wel onder de indruk van je eerste post, vanuit atheïstisch oogpunt kunnen egoïsme en rechtvaardigheidsgevoel inderdaad de enige oorzaken zijn geweest voor het verzinnen van respectievelijk hemel en hel. Je zou bijna meer sympathie opbrengen voor de hel dan voor de hemel.

ik denk echter ook al dat ze niet verzonnen zijn...

een inhoudelijk antwoord houdt je me nog tegoed maar zoals je ziet is het allang bedtijd. Zeker voor een kerkganger. dood.gifsleepey.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan hier alsnog mijn beloofde reactie, maar alleen omdat ik hem beloofd had want dit topic wordt al oudt en waarschijnlijk lezen nog weinigen dit.

Waarom geloof ik... Als je op zoek bent naar een betoog, waarin dan logisch uiteengezet wordt wat mij leidt tot het idee dat het bestaan van God waarschijnlijker is dan het niet bestaan van God, dan zoek je naar iets wat er niet is. Logica, filosofie en wetenschap, brengen je niet verder dan dat het niet onmogelijk is dat God bestaat en het niet van der zotte is om in Hem te geloven. Sommige mensen komen echter ook niet eens zo ver en beweren wel dat christenen gek zijn.

De reden dat ik geloof is dan ook meer op gevoel, ik voel Gods liefde, en ik voel het in mij werken. En het evangelie (wat letterlijk blijde boodschap betekent) spreekt mij aan. Het geeft mij rust, laat mij beseffen dat ik geen haar minder of meer ben dan anderen.

Dat is ongetwijfeld een onbevredigend antwoord. Dat is logisch, het heet niet voor niets geloof. Maar de oplossing is heel simpel. Lees een bijbelboek (Markus, Lukas of Johannes zou ik aanraden) met de hypothese dat het waar is. Spreekt het ja aan lees je er meer, en zie maar of het werkt. Zo niet dan weet je iig waar je het over hebt.

Denken dat het waar zou kunnen zijn is voor een freethinker niet zo moeilijk dunkt me. Om het compleet te begrijpen kun je het beste een christen die weet wat zijn geloof inhoudt vragen om hulp, die zijn er genoeg.

Dat je geen zin hebt in het lezen van een boek zou me niet vreemd in de oren klinken maar verder kan ik je niet helpen.

hoewel bijbelteksten je misschien weinig zeggen staat het wel beschreven in 1 korinthiërs 1:

Quote:
22 De Joden vragen om wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. 24 Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en wijsheid, 25 want het dwaze van God is wijzer dan mensen, en het zwakke van God is sterker dan mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Waarom geloof ik... Als je op zoek bent naar een betoog, waarin dan logisch uiteengezet wordt wat mij leidt tot het idee dat het bestaan van God waarschijnlijker is dan het niet bestaan van God, dan zoek je naar iets wat er niet is. Logica, filosofie en wetenschap, brengen je niet verder dan dat het niet onmogelijk is dat God bestaat en het niet van der zotte is om in Hem te geloven. Sommige mensen komen echter ook niet eens zo ver en beweren wel dat christenen gek zijn.

De reden dat ik geloof is dan ook meer op gevoel, ik voel Gods liefde, en ik voel het in mij werken. En het evangelie (wat letterlijk blijde boodschap betekent) spreekt mij aan. Het geeft mij rust, laat mij beseffen dat ik geen haar minder of meer ben dan anderen.

Dankjewel voor je antwoord. Ook ik ben al lang niet meer hier geweest knipoog_dicht.gif

Ik ben niet op zoek naar het bestaan van God of naar bewijs, maar naar de redenen. Jij hebt jouw reden gegeven: het geeft je rust en laat je jezelf evenveel voelen als anderen. Uiteraard kan ik hier verder op in gaan, maar dan zou ik proberen je van jouw geloof af te brengen, wat ik niet wil. Ik denk dat ik wel alle redenen gehoord heb, zowel op dit forum als op freethinker. Voor mij kan hier een slotje op. bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ga nou niet zoiets zeggen als' men probeert op een kunstmatige manier (zoals via godsdienst) het vacuüm op te vullen'

Maar doe dit toch aan de hand van een dat-ga-ik-niet-zeggen excuus,zogenaamd.

Zogenaamd omdat het zo heet.

*dekt zijn gelaat*

Vaag... Noem jij de reden het opvullen van een leegte?

iig, ik ben hier gekomen om redenen te vragen van gelovigen, dus als je een discussie wilt starten kun je beter naar freethinker gaan waar deze discussie al gaande is of hier een nieuw topic starten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap niet bepaald hoe jij kan zeggen dat ik geen kennis heb of nooit een bijbel heb gelezen.

Wel

Vroeger heb ik samen met mijn opa een bijbelstudie gedaan.

Dat vond ik erg leuk en leerzaam.

Ik ben namelijk erg leergierig.

Ik ben agnost,en heb ergens een mening over een overtuiging.

Dat heb jij ook als christen,en dat is mooi.

Alleen moeten we elkaar niet gaan verwijten,wat ook zeker niet de bedoeling was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geloof is simpelweg die kinderlijke neiging in fabeltjes te willen geloven zoals liefde, de goedheid van de mens, een betere toekomst, vrede, vrijheid en andere vormen van troost en vlucht voor de realiteit.

En de dromen van kinderen zijn vaak heel mooi en ideaal, maar niet waar. widegrin.gif

Doet me ook denken aan: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hm... niet religieus zei je?
rofl.gif

Er zijn niet zoiets als twee waarheden, maar twee verschillende interpretaties van de waarheid. De interpretatie en onbekendheid van de waarheid is vooral het probleem. Sommige mensen geloven in God die je gebeden verhoort en alwetend is en sommige niet, terwijl er toch maar één mogelijkheid is. Er is geen middenweg. Het opdringen aan anderen van de waarheid is echter het probleem, iedereen heeft het recht de waarheid op zijn manier te interpreteren. Soms zitten wij ook fout en blijkt iets niet waar te zijn wat we wel voor waar achtten. Ik zal ook niet roepen dat ik het alleenrecht heb op de waarheid.

Jij ervaart de waarheid op een andere manier als ik, maar uiteindelijk is het niet zo dat ze allebei kloppend zijn. Dat is m.i. niet echt religieus maar gewoon de realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er zijn niet zoiets als twee waarheden, maar twee verschillende interpretaties van de waarheid. De interpretatie en onbekendheid van de waarheid is vooral het probleem. Sommige mensen geloven in God die je gebeden verhoort en alwetend is en sommige niet, terwijl er toch maar één mogelijkheid is. Er is geen middenweg. Het opdringen aan anderen van de waarheid is echter het probleem, iedereen heeft het recht de waarheid op zijn manier te interpreteren. Soms zitten wij ook fout en blijkt iets niet waar te zijn wat we wel voor waar achtten. Ik zal ook niet roepen dat ik het alleenrecht heb op de waarheid.

Jij ervaart de waarheid op een andere manier als ik, maar uiteindelijk is het niet zo dat ze allebei kloppend zijn. Dat is m.i. niet echt religieus maar gewoon de realiteit.

Waar baseer je dit alles op?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waar baseer je dit alles op?

Kun je aangeven wat er precies niet juist hoeft te zijn, dan is het voor mij wat beter om erop in te gaan?

Quote:

[...]

Hoe wil je dat praktisch gezien overeind houden?

Door geen geweld voor het alleenrecht van de waarheid te hanteren, dus in wezen de vrijheid van meningsuiting. Dan zie ik het al niet meer als opdringen, maar enkel de argumenten mogen iemand op andere gedachten brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleerst omschreef je dus waarheid met de woorden van exodus 3, voor niet de zo bijbelvasten onder ons. knipoog_dicht.gif Vervolgens sluit ik me aan bij Mach. Mensen lijken niet te weten, of graag te vergeten, dat bij Nietzsche met god, ook de waarheid dood werd verklaard.

Quote:

[...]Waar baseer je dit alles op?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kun je aangeven wat er precies niet juist hoeft te zijn, dan is het voor mij wat beter om erop in te gaan?

Ik denk dat hij het heel letterlijk bedoeld. knipoog_dicht.gif

Quote:
Simpel, geen geweld voor het alleenrecht van de waarheid, dus in wezen de vrijheid van meningsuiting. Dan zie ik het al niet meer als opdringen, maar enkel de argumenten mogen iemand op andere gedachten brengen.

Ja, maar daar kan je toch geen staatsinrichting op bouwen? De regering mag met mij argumenteren over het nut van belasting, maar het mij niet opleggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid