Spring naar bijdragen

Allen zonen van Abraham?


Aanbevolen berichten

In een ander deel van het forum (Muziek) stond er een topic over Bono en zijn uitlatingen over COEXIST. Ikzelf zag gisteren in de bioscoop de 3D-film van U2 (genaamd U2 3D.. how original..), waarin Bono het daar ook over had. Het woord COEXIST zal lang niet alle mensen hier iets zeggen, maar door het onderstaande plaatje zou er wel een lichtje kunnen gaan branden.

coexist.jpg

Halverwege de film ging Bono op zijn knieën zitten, en badt hij: \"Muhammed, Jew, Christian: all sons of Abraham.\" Daarmee wilde hij dus aangeven dat alledrie die wereldgodsdiensten dus indezelfde God geloven.

Ik zelf geloof dit ook. Het is dezelfde God, die op verschillende manieren is geïnterpreteerd. De verschillen tussen christen, joden en moslims zijn er wel degelijk, maar ze zijn helemaal niet zo groot. Er is een veel grotere kloof tussen theïsme en atheïsme, dan tussen de drie godsdiensten. Hieruit vloeit ook mijn stelling:

Christenen, joden en moslims moeten naar elkaar toetrekken en beter gaan samenwerken, om zo op deze wereld 'God' levend te houden.

Graag jullie mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de Joden en de Moslims Jezus Christus gaan zien als de Weg, de Waarheid en het Leven, vind ik het prima om naar hen toe te trekken en samen te werken smile.gif

Joh 14,6

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Christenen, joden en moslims moeten naar elkaar toetrekken en beter gaan samenwerken, om zo op deze wereld 'God' levend te houden.

Dit is met stip het slechtste idee in de historie van slechte ideeën. Nee laat deze drie (of eigenlijk twee die er nog toe doen) maar lekker antigonistisch blijven. Het christendom is een redelijk prettige godsdienst op dit moment en dat hou ik graag zo; ik zie liever niet dat er te veel achterlijke ideeën van de islam worden overgenomen. En oh ja: voor mensen weer gaan mekkeren dat ik me islamofoob uitlaat: Nieuwsflits: ik ben islamofoob en dat is niet zonder reden:

iran-homo.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

PS: wel weer typerend dat je alle andere godsdiensten uitsluit, maar hindoes, boeddhisten, atheisten etc etc. zijn maar kafirs heh?

Terwijl die gelovigen toch ook dezelfde God aanbidden... Immers, er is maar één God, dus als iemand één God aanbidt, dan kan het toch niemand anders dan God zélf zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Terwijl die gelovigen toch ook dezelfde God aanbidden... Immers, er is maar één God, dus als iemand één God aanbidt, dan kan het toch niemand anders dan God zélf zijn?

Eén van de kernen van de meeste levensovertuigingen is: hebt uw naaste lief als uzelf oid. In die zin jagen we allemaal hetzelfde na denk ik. Tja, ik zou verder niet weten wat ik als god in de traditionele zin van het woord heb... De natuur mss, maar dat zou mij ook weer god maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit is met stip het slechtste idee in de historie van slechte ideeën. Nee laat deze drie (of eigenlijk twee die er nog toe doen) maar lekker antigonistisch blijven. Het christendom is een redelijk prettige godsdienst op dit moment en dat hou ik graag zo; ik zie liever niet dat er te veel achterlijke ideeën van de islam worden overgenomen. En oh ja: voor mensen weer gaan mekkeren dat ik me islamofoob uitlaat: Nieuwsflits: ik ben islamofoob en dat is niet zonder reden:

Ik heb het niet over het overnemen van ideeën, ik heb het over samenwerken. In veel opzichten zijn de islam en het christendom gelijk.

@Robert: Jij weet niet dat Joden en Moslims in precies dezelfde God geloven als Christenen? De Bijbel was volgens Mohammed 'het woord van God waar ik geknoeid was', hij geloofde dus ook in de God van de Bijbel, maar dacht dat de mensen de schriften in de loop der tijd verpest hadden. En Joden, tja, een leuk detail is dat Jezus ook een jood was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb het niet over het overnemen van ideeën, ik heb het over samenwerken. In veel opzichten zijn de islam en het christendom gelijk.

Zoals ik al zei: erg slecht plan. Ik probeer me zo voor te stellen hoe zo'n chrislamitische wereldmoskerk eruit zou moeten zien en laten we zeggen dat ik dat niet zo zie zitten. Maar goed seculieren zijn toch al niet dol op religieuze bolwerken natuurlijk....


Samengevoegd:

Quote:

[...]

De Bijbel was volgens Mohammed 'het woord van God waar ik geknoeid was', hij geloofde dus ook in de God van de Bijbel, maar dacht dat de mensen de schriften in de loop der tijd verpest hadden.

Ik zal het even heel bot brengen: Mo staat niet bekent als een betrouwbaar sujet. De beschuldigingen ken je wel en ik zal ze niet onnodig herhalen. Als 10% van die geruchten waar is, dan maakt dat Mo niet perse de persoon om iets van aan te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahaha het woord christlamitisch vind ik leuk gevonden =P.

Het streven naar een wereldmoskerk is denk ik een beetje groot denken, en opzich zie ik ook wel in dat het onmogelijk is, maar we kunnen op z'n minst proberen om wat meer samen te werken. Laat ik het 'een tegenwicht bieden aan het atheïsme' noemen, iets dat ernaar streeft om de wetenschap (die lang niet onfeilbaar is) geen absolute macht te geven.

En de Koran is wel degelijk op de Bijbel gebasseerd, ik weet niet of je ze allebei als eens heb gelezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hahaha het woord christlamitisch vind ik leuk gevonden =P.

Ik weet niet zeker of ik het zelf bedacht heb hoor. Ik meen dat ik het ooit eens ergens heb gelezen. Maar goed ik kan altijd nog patent vragen op moskerk. e_53.gif

Quote:
Laat ik het 'een tegenwicht bieden aan het atheïsme' noemen,

Ik zal niet zeuren over het feit dat atheisme in zijn allerbreedste definitie zich enkel uitlaat over het (niet)bestaan van het bovennatuurlijke. Dat daar een meestal een wetenschappelijke en/of humanistische houding bij hoort is redelijk standaard dus ik denk dat je dat bedoelt.

Quote:
iets dat ernaar streeft om de wetenschap (die lang niet onfeilbaar is) geen absolute macht te geven.

Dat is een mooi streven hoor en ik kan me er deels in vinden, maar ik betwijfel of er veel atheisten zijn die wetenschap een absolute macht willen geven. Iets absolute macht geven is ten eerste iets wat vooral reli's doen. Het is bijvoorbeeld heel logisch om alle gehandicapten uit te roeien en zo. Maar goed, daarom zijn verreweg de meeste atheisten ook humanist én het humanisme absolute macht geven is technisch gezien niet mogelijk denk ik.

Quote:
En de Koran is wel degelijk op de Bijbel gebasseerd, ik weet niet of je ze allebei als eens heb gelezen?

De bijbel wel, en op dit moment ben ik in de koran bezig; over een jaar heb ik hem wel uit denk ik. Als de koran werkelijk op de bijbel is gebasseerd heb ik er nu al niet veel mee op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Robert: Jij weet niet dat Joden en Moslims in precies dezelfde God geloven als Christenen? De Bijbel was volgens Mohammed 'het woord van God waar ik geknoeid was', hij geloofde dus ook in de God van de Bijbel, maar dacht dat de mensen de schriften in de loop der tijd verpest hadden. En Joden, tja, een leuk detail is dat Jezus ook een jood was.

Ehm, Chillem, ik geloof niet dat ik iets ander zei hier. Ik meende toch juist te zeggen dat een ieder die in één God gelooft, niet anders dan in die éne God kan geloven, dus in God...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ehm, Chillem, ik geloof niet dat ik iets ander zei hier. Ik meende toch juist te zeggen dat een ieder die in één God gelooft, niet anders dan in die éne God kan geloven, dus in God...

Sorry, ik vind het allemaal een beetje ingewikkeld geformuleerd hamer.gif

Ach, het zal wel door het warme weer komen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Chillem,

Ik probeer het eenvoudiger te maken, in dit prachtige weer. smile.gif

Er is maar één God.

Een moslim/jood/hindoestaan zegt: "Ik geloof in één God."

Net zoals ik als christen ook zeg: "Ik geloof in één God."

Er zijn echter geen twee goden in het spel.

Dus geloven we beiden automatisch in dezelfde God.

Dat is dus wat ik al in dit topic wilde zeggen. Met natuurlijk als aanvulling dat we beiden wel een ander godsbeeld hebben en het christelijke godsbeeld naar mijn geloof het meest waar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Chillem,

Ik probeer het eenvoudiger te maken, in dit prachtige weer.
smile.gif

Er is maar één God.

Een moslim/jood/hindoestaan zegt: "Ik geloof in één God."

Net zoals ik als christen ook zeg: "Ik geloof in één God."

Er zijn echter geen twee goden in het spel.

Dus geloven we beiden automatisch in dezelfde God.

Dat is dus wat ik al in dit topic wilde zeggen. Met natuurlijk als aanvulling dat we beiden wel een ander godsbeeld hebben en het christelijke godsbeeld naar mijn geloof het meest waar is.

Uhm nee, een andere mogelijke conclusie is, is dat wat zij als God aanbidden God niet is. En gezien de fundamentele verschilllen in het beeld van God die de verschillende overtuigingen hebben klinkt mij dat logischer in de oren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Machiavelli,

Juist, de godsbeelden verschillen inderdaad fundamenteel van elkaar. Ik geloof daarom ook dat het christelijke, of specifieker het katholieke, godsbeeld het meest betrouwbaar en dus het meest waar is. Maar van verschillende goden kan geen sprake zijn, daar er dus maar één God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Coexist heeft niet zozeer met samenwerken te maken, als wel met het vreedzaam naast elkaar bestaan.

En dat vind ik een veel realistischer optie.

Hoewel ik terwijl ik dit type, me realiseer dat dat eigenlijk ook net zo onrealistisch is, gezien de grote onverdraagzaamheid die bij nogal wat gelovigen (in de brede zin) bestaat.

Maar inderdaad, het was een te gek moment tijdens een te gek concert, vastgelegd op een te gekke manier...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zelf geloof dit ook. Het is dezelfde God, die op verschillende manieren is geïnterpreteerd.

Kun je dat ook onderbouwen vanuit de verschillende tradities? Volgens de Islam is Allah weliswaar dezelfde god als die uit de Bijbel, maar zijn de verschillen niet zozeer uit legitieme interpetatieverschillen ontstaan alswel dwaalleren en vervalsingen.

Quote:

De verschillen tussen christen, joden en moslims zijn er wel degelijk, maar ze zijn helemaal niet zo groot.

Het verlossend werk van Christus die de Zoon van God is wordt zowel door de Joden als de Muzelmannen ontkent en verworpen. Gezien het centrale karakter daarvan in het Christendom durf ik met een gerust hart te stellen dat de verschillen groter zijn dan de overeenkomsten. Daarnaast is de Islam en Allah kwa karakter zo verschillend van wat wij in beide andere religies tegenkomen dat jouw opmerking eerder het gevolg lijkt te zijn van wishfull thinking dan van observaties en een studie van de drie grote monotheistische godsdiensten.

Quote:

Christenen, joden en moslims moeten naar elkaar toetrekken en beter gaan samenwerken, om zo op deze wereld 'God' levend te houden.

Nee.


Samengevoegd:

[knip]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet samenwerken maar vreedzaam naast elkaar bestaan . . . slaapverwekkend. De grote religies als gezapig getrouwd stel. Samen zwijgend op de bank RTL4 kijken.

Nee elkaar telkens weer in de haren vliegen daar wordt de wereld dan wel beter van...

Hebben we weer wat te kijken als het RTL nieuws voorbij komt.

Kom zeg... Liever slaapverwekkend, maar vreedzaam dan dat we elkaar naar het leven staan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid