Spring naar bijdragen

Jezus Zoon of God of beide?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 582
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Assalaam alaikum,

Een eenvoudige rekensom laat ons zien dat Jezus (vzmh) zelf 83 keer over zichzelf zegt: "zoon des mensen", terwijl er 13 keer door anderen gezegd is dat hij de zoon van God zou zijn. Wie heeft er nu gelijk!

Beste Cornelius van Wijck, waar in de Bijbel komen we verzen tegen waar Jezus (vrede en zegeningen zij met hem) zich gelijk stelt aan God?

Salaam

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Assalaam alaikum,

Een eenvoudige rekensom laat ons zien dat Jezus (vzmh) zelf 83 keer over zichzelf zegt: "zoon des mensen", terwijl er 13 keer door anderen gezegd is dat hij de zoon van God zou zijn. Wie heeft er nu gelijk!

Beste Cornelius van Wijck, waar in de Bijbel komen we verzen tegen waar Jezus (vrede en zegeningen zij met hem) zich gelijk stelt aan God?

Nunc heeft die vraag tot in den treure beantwoord. Gebruik de zoekfunctie maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Assalaam alaikum,

Ik geloof dat Theo van Gogh nu wel begrepen heeft dat Allah (swt) het beter weet dat zijn schepsels.

Salaam.

Mohamed B. heeft een geweldige getuigenis gegeven van het Islamitische 'er is geen dwang in godsdienst'. rofl.gif Zoals eigenlijk altijd, is de Islam voornamelijk haar eigen grootste vijand.

Nee, 'Heb uw vijand lief, en bid voor wie u vervolgen' en een God die het léf heeft zich uit pure liefde te laten kruisigen, dat is moreel gezien toch nog even wat hoogstaander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Assalaam alaikum,

Een eenvoudige rekensom laat ons zien dat Jezus (vzmh) zelf 83 keer over zichzelf zegt: "zoon des mensen", terwijl er 13 keer door anderen gezegd is dat hij de zoon van God zou zijn. Wie heeft er nu gelijk!

hmmm.. interessant. Als een ander het over Jezus zegt (bv. omdat hij een profeet van God is, zoals Paulus of Johannes, etc) dan is het niet waar? Maar ach, Mohammed is toch ook profeet van God (tenminste, dat claim je). Zo sterk is een dergelijk argument dus niet.

Maar voor de lol zullen we het argument toch even serieus nemen en kijken wat Jezus over Zichzelf te zeggen heeft (en voor de uitgebreide versie, lees dit topic eens opnieuw):

Johannes 3: 14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

Johannes 5: 19 Jezus dan antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de Zoon kan niets doen van Zichzelf, of Hij moet het de Vader zien doen; want wat deze doet, dat doet ook de Zoon evenzo. 20 Want de Vader heeft de Zoon lief en toont Hem al wat Hij zelf doet, en Hij zal Hem grotere werken tonen dan deze, opdat gij u verwondert. 21 Want gelijk de Vader de doden opwekt en doet leven, zo doet ook de Zoon leven, wie Hij wil. 22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, 23 opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.

24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven. 25 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de ure komt en is nu, dat de doden naar de stem van de Zoon van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven. 26 Want gelijk de Vader leven heeft in Zichzelf, heeft Hij ook de Zoon gegeven, leven te hebben in Zichzelf. 27 En Hij heeft Hem macht gegeven om gericht te houden, omdat Hij de Zoon des mensen is.

Jezus heeft er, in tegenstelling tot dialoog_zoeker, geen enkele moeite mee om Zichzelf zowel "zoon des mensen" als "zoon van God" te noemen.

ik citeer: "Wie heeft er nu gelijk!"

Quote:
Beste Cornelius van Wijck, waar in de Bijbel komen we verzen tegen waar Jezus (vrede en zegeningen zij met hem) zich gelijk stelt aan God?

zucht muur.gif

Aangezien je zelfs het makkelijker te verdedigen standpunt, dat Jezus meer dan een mens was (bv. een engel of een ander bovennatuurlijk wezen) niet zult geloven, terwijl er talloze teksten zijn die aantonen dat Jezus meer is dan alleen mens, is het helemaal hopeloos om een nog subtieler en genuanceerder punt met je te bediscussieren.

Voor de meeste mensen is het wel duidelijk dat iemand die zegt dat iedereen Hem op gelijke wijze zal eren als God de Vader ("opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren", Joh.5) goddelijkheid claimt.

OP GELIJKE WIJZE GEEERD WORDEN ALS GOD dus (voor het geval je de nuance even gemist had).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De profeet van Jehovah (JHWH)

maar eveneens Degene die Zelf met "Jehovah" aangeduid mag (moet!) worden!

* als Johannes de Doper Jezus aankondigt, doet hij dat met de woorden:

"Ik ben de stem van een die roept in de woestijn: Maakt recht de weg des Heren, gelijk de profeet Jesaja gesproken heeft." (Joh.1:23)

en "1 Begin van het Evangelie van Jezus Christus. 2 Gelijk geschreven staat bij de profeet Jesaja: Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg bereiden zal; 3 de stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden, 4 geschiedde het, dat Johannes doopte in de woestijn" (Mar.1)

Op zich niks mis mee, aangezien Johannes de doper Jezus moest aankondigen, maar wel als je even kijkt hoe hij dat doet: met een citaat uit Jesaja:

"‘Baan voor de HEER (Jehovah) een weg door de woestijn, effen in de wildernis een pad voor onze God. " (Jes.40:3)!

Jezus wordt dus door Johannes de Doper aangekondigd met een citaat dat de komst van Jehovah aankondigt. Johannes is dan ook degene die aangekondigd werd met:

"76 En gij, kind, zult een profeet des Allerhoogsten heten; want gij zult uitgaan voor het aangezicht des Heren, om zijn wegen te bereiden" (Luk.1:76)

* De auteur van Hebreeën stelt dat een psalmcitaat over Jehovah (Ps.102:25-27) over Jezus gaat (Hebr.1:10), idem voor bv. Ef.4:8 en elders.

* Jezus zelf zegt dat Hij de naam van God ("Jehovah") draagt:

Joh.17: 11 Ik ben al niet meer in de wereld, ik ga naar u toe, maar zij blijven wel in de wereld. Heilige Vader, bewaar hen door uw naam, de naam die u ook aan mij gegeven hebt, zodat zij één zijn zoals wij één zijn. 12 Zolang ik bij hen was heb ik hen door uw naam, die u mij gegeven hebt, bewaard en over hen gewaakt: geen van hen is verloren gegaan behalve hij die verloren moest gaan, opdat de Schrift in vervulling ging.

* Dit wordt door de apostel Paulus expliciet bevestigd:

"8 En als mens verschenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader."

... de naam die elke naam te boven gaat kan alleen maar Gods heilige naam ("Jehovah") zijn, want dat is de naam waarvan door de hele bijbel heen lof gezongen wordt. Zo bijvoorbeeld in ps 148:13:

"Laten zij loven de naam van de HEER, alleen zijn naam is hoogverheven, zijn luister gaat aarde en hemel te boven". (zie bv. ook ps.8:2, ps.72:17)

* Het is overigens ook die naam waarvan de apostel Petrus kan zeggen:

"11 Jezus is de steen die door u, de bouwlieden, vol verachting is weggeworpen, maar die nu de hoeksteen geworden is. 12 Door niemand anders kunnen wij worden gered, want zijn naam is de enige op aarde die de mens redding biedt.’"

.... Een eigenaardige uitspraak als Jezus' naam een andere zou zijn dan die van Jehovah, want van die naam weten we wat er gezegd wordt:

- "en de naam van Jakobs God u beschermen ... Anderen vertrouwen op paarden en wagens, wij op de naam van de HEER, onze God." (Ps.20:2 & 8)

- "Ja, om hem is ons hart verblijd, op zijn heilige naam vertrouwen wij." (Ps.33:21) "ik blijf hopen op uw naam, die goed is" (Ps.52:11)

- "God, bevrijd mij door uw naam"(ps.54:3)

- "Onze hulp is de naam van de HEER die hemel en aarde gemaakt heeft." (Ps.124:8)

.... etc. Het hele psalmboek staat er vol van.

Het is de naam Jehovah (HERE, JHWH) die voor eeuwig en altijd de naam is waarop we dienen te vertrouwen:

"Laat andere volken hun eigen goden volgen – wij vertrouwen op de naam van de HEER, onze God, voor eeuwig en altijd" (Micha 4:5)

en Joel profeteerde:

"En het zal geschieden, dat ieder die de naam des HEREN aanroept, behouden zal worden, want op de berg Sion en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, zoals de HERE gezegd heeft;" (Joel 2:32(NBG51); 3:5(NBV))

én toch kan Petrus zeggen dat het de naam van Jezus is, en toch kan Paulus Joel 2:32 toepassen op Jezus in Rom.10:13 én toch kan de auteur van Hebr. klakkeloos ps.102 (lofdicht en bede aan Jehovah) pakken en van toepassing verklaren op Jezus, én toch kan Jezus door Johannes de doper aangekondigd worden als Jehovah die komt... Rara hoe dat kan....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

maar eveneens Degene die
Zelf
met "Jehovah" aangeduid mag (moet!) worden!

* als Johannes de Doper
Jezus
aankondigt, doet hij dat met de woorden:

"Ik ben de stem van een die roept in de woestijn:
Maakt recht de weg des Heren
, gelijk de profeet Jesaja gesproken heeft."
(Joh.1:23)

en "
1 Begin van het Evangelie van Jezus Christus. 2 Gelijk geschreven staat bij de profeet Jesaja: Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg bereiden zal; 3 de stem van een, die roept in de woestijn:
Bereidt de weg des Heren
, maakt recht zijn paden, 4 geschiedde het, dat Johannes doopte in de woestijn"
(Mar.1)

Op zich niks mis mee, aangezien Johannes de doper Jezus moest aankondigen, maar wel als je even kijkt
hoe
hij dat doet: met een citaat uit Jesaja:

"‘Baan voor
de HEER
(Jehovah) een weg door de woestijn, effen in de wildernis een pad voor onze God. "
(Jes.40:3)!

Jezus wordt dus door Johannes de Doper aangekondigd met een citaat dat de komst van Jehovah aankondigt. Johannes is dan ook degene die aangekondigd werd met:

"76 En gij, kind, zult een profeet des Allerhoogsten heten; want gij zult uitgaan voor het aangezicht des Heren, om zijn wegen te bereiden"
(Luk.1:76)

* De auteur van Hebreeën stelt dat een psalmcitaat over Jehovah (Ps.102:25-27) over Jezus gaat (Hebr.1:10), idem voor bv. Ef.4:8 en elders.

* Jezus zelf zegt dat Hij de naam van God ("Jehovah") draagt:

Joh.17
:
bewaar hen door uw naam, de naam die u ook aan mij gegeven hebt
, zodat zij één zijn zoals wij één zijn. 12 Zolang ik bij hen was heb ik hen door
uw naam, die u mij gegeven hebt
, bewaard en over hen gewaakt: geen van hen is verloren gegaan behalve hij die verloren moest gaan, opdat de Schrift in vervulling ging.
[/i]

Geloof je nu zelf dat Jezus hierboven tegen zichzelf aan het spreken is?

hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Geloof je nu zelf dat Jezus hierboven tegen zichzelf aan het spreken is?

hamer.gif

ik geloof wat ik lees, en bovenstaande was wat ik in de bijbel gelezen heb. Als je daar inhoudelijk iets op aan te merken hebt, hoor ik het graag. Alleen maar karikaturen (triniteit="God die tegen zichzelf praat") opwerpen, zegt me niet zoveel. De inhoudsloosheid van dergelijke karikaturen is allang aangetoond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Assalaam alaikum,

Quote:

Voor de meeste mensen is het wel duidelijk dat iemand die zegt dat iedereen Hem op gelijke wijze zal eren als God de Vader ("opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren", Joh.5) goddelijkheid claimt.

OP GELIJKE WIJZE GEEERD WORDEN ALS GOD dus (voor het geval je de nuance even gemist had).

We lezen duidelijk in Johannes 8, waar Jezus zegt:

49 Jezus antwoordde: Ik heb den duivel niet; maar Ik eer Mijn Vader, en gij onteert Mij.

50 Doch Ik zoek Mijn eer niet; er is Een, Die ze zoekt en oordeelt.

In Johannes 5 lezen we ook opmerkelijk waar Jezus (vzmh) kort en krachtig zegt:

41 Ik neem geen eer van mensen;

en vervolgens geeft hij nogmaals aan dat alle eer van God alleen is:

44 Hoe kunt gij geloven, gij, die eer van elkander neemt, en de eer, die van God alleen is, niet zoekt?

Salaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste lailahaillallah,

je hebt niet gereageerd op mijn teksten, noch op die tekst uit Johannes 5:23. Weet je dan niet dat de Vader en de Zoon één zijn? Je kunt de Vader niet eren, als je de Zoon ontkent! En je kunt de Vader niet kennen als je ontkent dat Jezus Christus de Zoon van God is. Iedere openbaring van God is door zijn Zoon! Niet slechts een profeet, niet slechts een mens. Jezus wordt genoemd: het Woord van God, Zijn Naam, Zijn Hand. Iedere openbaring van wie God is gaat dóór de Zoon! Zelfs de wereld heeft God geschapen door Zijn Woord, dus door de Zoon.

Heb je nooit Hebreeen 1 gelezen? "God voortijds veelmaals en op velerlei wijze tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in de laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon. Welken Hij gesteld heeft tot een Erfgenaam van alles, door Welken Hij ook de wereld gemaakt heeft."

En als je al die teksten die jij zelf hebt gegeven wilt begrijpen, lees dan ook de rest van de dingen, die Johannes schrijft.

1 johannes 5:20 "Doch wij weten dat de Zone Gods gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in ZIJN ZOON JEZUS CHRISTUS. DEZE is de waarachtige God en het eeuwige Leven."

Johannes 14:6 "Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan dóór Mij"

Het gaat mij er niet om een discussie te winnen. Maar dat je Jezus Christus zult zien als jou verlosser en redder, door wie jouw zonde vergeven kunnen worden. En je de Vader zult eren door wat Hij heeft gedaan dóór Zijn Zoon.

Gods zegen,

Chris

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid