Spring naar bijdragen

Jezus Zoon of God of beide?


Aanbevolen berichten

Quote:

Allereerst wil ik opmerken dat ik het positief vind dat er eindelijk een keer gereageerd wordt door jou, dialoog_zoeker.

Mijn oprechte excuses hiervoor flower.gif

Quote:
Je gaat voorbij aan de manier waarop Jezus naar Gods geboden wijst, namelijk door deze "Mijn geboden" te noemen. Dat was het kernpunt in mijn reactie!

Jezus (vzmh) maakte duidelijk dat hij die geboden van God kreeg. Wat alle profeten verkondigden was van God, offschoon zij de woorden 'ik' of 'mijn' gebruikten:

Johannes 15:10 je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. 11 Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. 12 Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. 13 Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. 14 Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. 15 Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb.

Quote:
Zo absoluut zeker is jouw opvatting niet! Het is hier niet de plek om er verder over uit te wijden, dat klopt. Er is al eerder onder een ander kopje over gediscussieerd. Maar je gaat voorbij aan het punt dat hier gemaakt wordt, namelijk dat Jezus in de genoemde tekst eerst duidelijk aangeeft dat Gods Geest (God Zelf dus) de Trooster is, terwijl Hij daarna Zichzelf vereenzelvigt met de Trooster door de woorden "Ik kom tot U". Een duidelijke claim dat Hij God is, lijkt me!

Hoe komt Jezus (vzmh) tot jou dan. Woont hij in jou? Hoe ervaar je dat?

Quote:
Ach, Mattheüs 28 uit je Bijbel gescheurd???????
knipoog_dicht.gif
Het staat er letterlijk tot tweemaal toe.

Je bedoelt Mattheüs 28:9 neem ik aan. Dit is afhankelijk van hoe men het woord 'proskuneo' heeft vertaald. Bij de Naardense Bijbel vertaalden ze terecht niet als 'aanbidden' maar als 'hulde bewijzen'. Je komt in de Bijbel vele mensen die voor profeten of belangrijke mensen knielen of hulde bewijzen.

28:9 'En zie, Jezus komt hun tegemoet en zegt: met vreugde gegroet! Zij treden nader, grijpen zijn voeten vast en bewijzen hem hulde.'

Quote:
En dan is er nog de uitlating van Thomas, al geven jullie daar een enorm ongeloofwaardige andere draai aan!

In de context kun je zien dat hij Jezus (vzmh) niet God noemde. Sterker nog ik durf te zeggen dat geen één van schrijvers van Bijbelse boeken Jezus (vzmh) als God beschouwde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 582
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Mijn oprechte excuses hiervoor
flower.gif
[...]Jezus (vzmh) maakte duidelijk dat hij die geboden van God kreeg. Wat alle profeten verkondigden was van God, offschoon zij de woorden 'ik' of 'mijn' gebruikten:

Johannes 15:10
je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. 11 Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. 12
Mijn gebod
is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. 13 Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. 14 Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. 15 Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem ik jullie,
omdat ik alles wat ik van de Vader
heb gehoord
, aan jullie bekendgemaakt heb
.

Helaas ga je voorbij aan het feit dat Jezus heel duidelijk de ik-vorm hanteert, terwijl alle profeten daarvoor toch echt niet in de ik-vorm spraken, maar het 'zo zegt de Heer JHWH' lieten klinken. De woordvervalsing waar jij geregeld de Bijbel op aanvalt leg jij er zelf op deze manier in.

Quote:

Hoe komt Jezus (vzmh) tot jou dan. Woont hij in jou? Hoe ervaar je dat?[...]Je bedoelt Mattheüs 28:9 neem ik aan. Dit is afhankelijk van hoe men het woord 'proskuneo' heeft vertaald. Bij de Naardense Bijbel vertaalden ze terecht niet als 'aanbidden' maar als 'hulde bewijzen'. Je komt in de Bijbel vele mensen die voor profeten of belangrijke mensen knielen of hulde bewijzen.

Als je de teksten wilt isoleren van vele uitlatingen etc (en enkel wilt uitgaan van de ene vertaling die je uitkomt), dan zou je dit kunnen volhouden. Maar leg het nu eens naast de uitspraak van Thomas, welke je dan wel bereid moet zijn om echt in zijn correcte vorm te lezen.

Hoe Jezus tot ons komt? Door Zijn Geest die in ons woning maakt en werkt. Zo woont en werkt Jezus in ons, want Vader, Zoon en Geest zijn Één!

Quote:

Sterker nog ik durf te zeggen dat geen één van schrijvers van Bijbelse boeken Jezus (vzmh) als God beschouwde.

Dit ga je natuurlijk aan ons laten zien obv reële argumenten. Nu laat je het helaas weer eens bij een lege kreet zonder onderbouwing. En dan te bedenken dat je net een compliment kreeg over het feit dat je eindelijk inhoudelijk aan het reageren geslagen was......

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Helaas ga je voorbij aan het feit dat Jezus heel duidelijk de ik-vorm hanteert, terwijl alle profeten daarvoor toch echt niet in de ik-vorm spraken, maar het 'zo zegt de Heer JHWH' lieten klinken.

Alleen 'ik vorm' maakt Jezus (vzmh) niet God. Hij had de autoriteit om die ik vorm te gebruiken van God gekregen. Dat heeft hij (vzmh) zelf meerdere malen duidelijk gemaakt:

Joh 6,27: U moet geen moeite doen voor voedsel dat vergaat, maar voor voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft; de Mensenzoon zal het u geven, want de Vader, God zelf, heeft hem die volmacht gegeven.’

En anderen hebben ook dat duidelijk gemaakt:

Handelingen 2:22 Mannen van Israël, hoort deze woorden: Jezus, de Nazoreeër, een man u van Godswege aangewezen door krachten, wonderen en tekenen, die God door Hem in uw midden verricht heeft, zoals gij zelf weet,

Quote:
Als je de teksten wilt isoleren van vele uitlatingen etc (en enkel wilt uitgaan van de ene vertaling die je uitkomt), dan zou je dit kunnen volhouden. Maar leg het nu eens naast de uitspraak van Thomas, welke je dan wel bereid moet zijn om echt in zijn correcte vorm te lezen.

Dit heb ik vaak genoeg uitgelegd. Als jij wilt geloven dat Thomas, Jezus (vzmh) beschouwde als God moet je zelf weten. Maar zoals ik je al zei, geen één van Bijbel schrijvers beschouwde Jezus (vzmh) als God laat staan een discipel.

Quote:
Hoe Jezus tot ons komt? Door Zijn Geest die in ons woning maakt en werkt. Zo woont en werkt Jezus in ons, want Vader, Zoon en Geest zijn Één!

Misschien een persoonlijke vraag, maar hoe ervaar jij dat?

Quote:
Dit ga je natuurlijk aan ons laten zien obv reële argumenten. Nu laat je het helaas weer eens bij een lege kreet zonder onderbouwing.

Link: The Bible Denies the Divinity of Jesus

Quote:
En dan te bedenken dat je net een compliment kreeg over het feit dat je eindelijk inhoudelijk aan het reageren geslagen was......

Betekent dit dat je die compliment terugneemt bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dit heb ik vaak genoeg uitgelegd. Als jij wilt geloven dat Thomas, Jezus (vzmh) beschouwde als God moet je zelf weten. Maar zoals ik je al zei, geen één van Bijbel schrijvers beschouwde Jezus (vzmh) als God laat staan een discipel.

Ik vind de eerste woorden van het Johannes evangelie toch wel helder...

En Thomas beschouwde Jezus inderdaad als zijn God. En Christus corrigeerde hem niet! Een rabbi zou een slechte rabbi zijn als die zijn leerling niet zou corrigeren wanneer deze hem God zou noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dialoog

Als je werkelijk op zoek bent naar dialoog en niet enkel naar het afkraken van andersdenkenden, zul je vast bereid zijn om meer toelichting te geven.

Wat zijn vanuit de link nu je keiharde, onomstotelijke argumenten?

Want ze zijn net zo onomstotelijk als je opmerking over Thomas. Zoals Freefly4fun al aangeeft, is het niet corrigeren van Jezus een behoorlijk duidelijk signaal, tenzij je Jezus ziet als een misleidende rabbi, maar dan gaat zijn profeetschap ook een ander beeld vertonen. Erken je zijn waarachtige profeetschap, dan zul je toch ook verder moeten kijken....

Je zult trouwens vast ook nog wel willen uitleggen waarom Jezus de autoriteit had om in de ik-vorm te spreken waar elke andere profeet, inclusief Mohammed als je die als zodanig wilt erkennen, deze autoriteit niet had. Wat maakt Jezus anders? Zou het dan toch .... knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Dialoogzoeker, ontkennen dat Jezus God is, is zinloos, net als deze discussie!

Onder het mom dat herhaling de beste leermeester is, wil ik nog wel even een paar verzen bij langs die de goddelijkheid van Jezus vanuit de Bijbel vaststellen.

Luk 20,42       

En David zelf zegt in het boek der psalmen: De Heere heeft gezegd tot mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand,

In beide gevallen is 'Heere' in deze vers vertaalt van kyrios een titel die gegeven wordt aan God en de Messias. Scheefgedrukt is waar in de grondtekst kyrios staat:

'Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.â€'(mat 4,10)

'Er kwam iemand naar hem toe die aan huidvraat leed. Hij wierp zich voor hem neer en zei: ‘Heer, als u wilt, kunt u mij rein maken.’'(mat 8,2)

'In die tijd zei Jezus ook: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld.'(mat 11,25)

'Toen Jezus hoorde dat aan de farizeeën verteld werd dat hij meer leerlingen maakte en er ook meer doopte dan Johannes. (joh 4,1)'

'Toen zei de man: ‘Ik geloof, Heer,’ en hij boog zich voor Jezus neer.(joh 9,38)'

'En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!(theos)'(joh 20,28)


Samengevoegd:

In luk 20,42 lezen we dat Jezus aan Gods rechterhand zal zitten, dat is een belangrijke clue die ik bijna was vergeten te posten.

Jes 62,8

De HEERE heeft gezworen bij Zijn rechterhand

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Dialoogzoeker, ontkennen dat Jezus God is, is zinloos, net als deze discussie!

Onder het mom dat herhaling de beste leermeester is, wil ik nog wel even een paar verzen bij langs die de goddelijkheid van Jezus vanuit de Bijbel vaststellen.

Luk 20,42
      

En David zelf zegt in het boek der psalmen: De
Heere
heeft gezegd tot mijn
Heere
: Zit aan Mijn rechter hand,

In beide gevallen is 'Heere' in deze vers vertaalt van
kyrios
een titel die gegeven wordt aan God en de Messias.;...

Daar waar het eerste 'Heere' staat daar hoort het tetragrammaton,de goddelijke naam te staan.

Door bijbels te gebruiken waaruit de goddelijke naam is vervangen door 'Heere',schept men alleen maar verwarring.

Niks afdoen van Gods Woord,is toch ook jouw leuze?

(Psalm 110:1) . . . De uitspraak van Jehovah tot mijn Heer luidt: „Zit aan mijn rechterhand, Totdat ik uw vijanden tot een voetbank voor uw voeten stel.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Toch geloofde Paul die jij citeert niet dat Jezus (vzmh) God was:

(..)

Paulus schreef ook over Jezus: " 5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. 8 En als mens verschenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader." (Filippenzen 2)

we kunnen lang en breed discussieren over wie Jezus nu precies is, maar voor een moslim moet het voldoende zijn dat Jezus duidelijk niet gewoon alleen maar een mens was volgens de bijbelschrijvers en volgens Zichzelf.

Je aanhoudende falen om zoiets evidents te erkennen, geeft voor mij duidelijk aan dat je oostindisch doof bent. Je laat je dan ook aardig in de kaarten kijken. De discussie over of God drie-enig is, is een vrij complexe die we je maar niet zullen aandoen, maar het vergt weinig intellect om te zien dat allerlei bijbelboeken duidelijk maken dat Jezus meer dan menselijk was.

Quote:
[...]Hij was geen mens, geen engel en geen God. Wat was hij dan?

Laten we hem (vzmh) aan het woord: Joh 8,40
"maar nu tracht gij Mij te doden,
een mens
, die u de waarheid gezegd heeft, welke Ik van God gehoord heb; dit deed Abraham niet."

ja, goed plan. Laten we het houden bij wat Jezus zelf zei. Daar luister je immers zo ontzettend goed naar?

Quote:

(..)

begin nu eerst maar eens met te geloven wat Jezus allemaal te zeggen heeft. Dan praten we daarna wel verder:

"zoals de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’"
(Mat.20:28, Mar.10:45).

"En hij nam een beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun de beker met de woorden: ‘Drink allen hieruit, dit is mijn bloed, het bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden"
(Mat.26:27-29).

"De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."
(Joh.3:14-16)

"(..) dan zal er één kudde zijn, met één herder. De Vader heeft mij lief omdat ik mijn leven geef, om het ook weer terug te nemen. Niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf. Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen – dat is de opdracht die ik van mijn Vader heb gekregen.’"
(Joh.10:17-19)

Marcus 9:30-32 (en vele andere momenten):
"Ze vertrokken uit die streek en reisden door Galilea, maar hij wilde niet dat iemand dat te weten kwam, want hij was bezig zijn leerlingen onderricht te geven. Hij zei tegen hen: ‘De Mensenzoon wordt uitgeleverd aan de mensen. Die zullen hem doden, maar na drie dagen zal hij uit de dood opstaan.’ Ze begrepen deze uitspraak niet, maar durfden hem geen vragen te stellen."
. (Zie ook Mat.16:21-28, Mat.17:22-23, Mat.20:17-19, Mat.26:1-5, Mar.9:30-37, Luk.9:18-27, Luk. 9:43-45, Luk.13:31-35, Luk.18:31-34, Joh.8:21-29) voor meer aankondigingen van de kruisiging)

Jezus zei tegen hen: 'Jullie zullen allemaal ten val komen, want er staat geschreven: 'Ik zal de herder doden, en de schapen zullen uiteengedreven worden.' Maar nadat ik uit de dood ben opgewekt, zal ik jullie voorgaan naar Galilea.'
" (Mar.14:27-28)

Jezus maakt Zelf duidelijk dat Hij gekruisigd moet worden, dat Hij zijn leven geeft voor velen, etc. Het wordt hoog tijd dat je dat eens doorkrijgt. Het is volgens Jezus van levensbelang namelijk:
"Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft"
(Jezus in Joh.3:16)

oh nee, toch niet, want je ontkent ook nog steeds (tenminste, als je nog steeds trouw moslim bent) dat Jezus gekruisigd en opgestaan is. En dat terwijl het heel duidelijk is dat Jezus dat wel beweert.

Vind je het heel verwonderlijk als ik je aansporingen om hem (vzmh) aan het woord te laten ietswat aan de lachwekkende en eveneens ietswat hypocriete kant vind? bye.gif

Daarnaast blijf je uiteraard structureel de reactie van Jezus op Thomas negeren. Thomas zegt tegen Jezus: "mijn Here en mijn God" en Jezus verbetert Thomas niet (Joh.20:28). Verder zegt Jezus dat Hij de eerste en de laatste is (Opb.1:17), net als Allah, je weet wel, waarvan je erkend had dat als iemand zichzelf een goddelijke naam van Allah toekent, hij dan claimt gelijk aan Allah te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar waar het eerste 'Heere' staat daar hoort het tetragrammaton,de goddelijke naam te staan.

Door bijbels te gebruiken waaruit de goddelijke naam is vervangen door 'Heere',schept men alleen maar verwarring.

Niks afdoen van Gods Woord,is toch ook jouw leuze?

(Psalm 110:1) . . . De uitspraak van Jehovah tot mijn Heer luidt: „Zit aan mijn rechterhand, Totdat ik uw vijanden tot een voetbank voor uw voeten stel.â€

Ik zou graag wat bronnen zien die je stelling ondersteunen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten.

In mijn goede, oude Statenvertaling. In de Statenvertaling hebben ze JHWH vertaald met HEERE (kapitaal) en Adonai door Heere knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Tijding van de ENE aan mijn heer:

zet je aan mijn réchterhánd,

tot ik je vijanden heb gezet

als bánk ondér je vóeten!

Dat is de Naardense Bijbel

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Unitariërs-die-zeggen-Jezus-te-volgen-als-profeet/hoofdengel:

Quote:

De Joden snapten dondersgoed wat Jezus deed op bij de Bergrede. Zie dit stukje wat ik eerder scande uit het KN:

Ze waren het er niet mee eens, maar ze wisten wat Hij deed, geen twijfel over mogelijk. Joden zal je dan ook niet van dat soort opmerkingen zien maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn meerdere wegen die naar Rome, Leiden en Jezus' goddelijkheid gaan.

Een nieuwe naam

Jes 65,15

En gij zult uw naam Mijn uitverkorenen tot een vervloeking laten; en de Heere HEERE zal u doden, maar Zijn knechten zal Hij met een andere naam noemen

Sommigen menen dat in deze vers naar de christenen verwezen wordt, maar daar denk ik anders over en wel om de volgende reden:

'en gij zult met een nieuwe naam genoemd worden, welke de mond des HEEREN uitdrukkelijk noemen zal.'(jes 62,2)

Deze profetie kan nimmer over de christenen gaan, want Jezus noch God heeft die naam ooit uitdrukkelijk genoemd. We kunnen vaststellen dat dit over de discipelen ging en dat Jezus dus God is:

Luk 6,13

En toen het dag was geworden, riep Hij Zijn discipelen tot Zich, en verkoos er twaalf uit hen, die Hij ook apostelen noemde

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik snap je vraag niet helemaal?!

Meer pro forma bedoelt, maar de strekking: aangezien de moslims altijd Jezus' goddelijkheid betwijfelen, vraag ik me af waarop men de goddelijkheid van Allah dan op basseert?

Als de Bijbel vervalst is en in den beginnen dus authentiek, dan was Allah dus niet bij machte om zijn eigen woorden te bewaken tegen mensen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten.

In mijn goede, oude Statenvertaling. In de Statenvertaling hebben ze JHWH vertaald met HEERE (kapitaal) en Adonai door Heere
knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Tijding van de ENE aan mijn heer:

zet je aan mijn réchterhánd,

tot ik je vijanden heb gezet

als bánk ondér je vóeten!

Dat is de Naardense Bijbel

Adonai wordt uitgesproken als er JHWH staat. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat zijn vanuit de link nu je keiharde, onomstotelijke argumenten?

Want ze zijn net zo onomstotelijk als je opmerking over Thomas. Zoals Freefly4fun al aangeeft, is het niet corrigeren van Jezus een behoorlijk duidelijk signaal,

Om de context te begrijpen, moeten we ons eerst afvragen waarom/waarover twijfelde Thomas?

Quote:
Je zult trouwens vast ook nog wel willen uitleggen waarom Jezus de autoriteit had om in de ik-vorm te spreken waar elke andere profeet, inclusief Mohammed als je die als zodanig wilt erkennen, deze autoriteit niet had. Wat maakt Jezus anders? Zou het dan toch ....
knipoog_dicht.gif

De vraag is: wordt Jezus (vzmh) door het gebruiken van ik vorm een God. Zoals je duidelijk toegeeft, kreeg hij die autoriteit van God. Dat maakt hem dus niet God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Joden snapten dondersgoed wat Jezus deed op bij de Bergrede. Zie dit stukje wat ik eerder scande uit het KN:

Ze waren het er niet mee eens, maar ze wisten wat Hij deed, geen twijfel over mogelijk. Joden zal je dan ook niet van dat soort opmerkingen zien maken.

De joden waren er niet mee eens dat Jezus (vzmh) aanspraak maakte dat de verwachtte Messias was. That is all.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Dialoogzoeker, ontkennen dat Jezus God is, is zinloos, net als deze discussie!

Onder het mom dat herhaling de beste leermeester is, wil ik nog wel even een paar verzen bij langs die de goddelijkheid van Jezus vanuit de Bijbel vaststellen.

Luk 20,42
      

En David zelf zegt in het boek der psalmen: De
Heere
heeft gezegd tot mijn
Heere
: Zit aan Mijn rechter hand,

In beide gevallen is 'Heere' in deze vers vertaalt van
kyrios
een titel die gegeven wordt aan God en de Messias. Scheefgedrukt is waar in de grondtekst kyrios staat:

'Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de
Heer
, uw God, vereer alleen hem.â€'(mat 4,10)

@Mohammed,

Het Griekse woord kyrios betekent niet alleen heer, maar ook meester en mijnheer. Als men Jezus ‘heer’ noemde, betekende dit niet dat hij God was. Anderen werden ook in het oude testament op die wijze aangesproken.

1 Samuël 24:7 hij zeide tot zijn mannen: De HERE beware mij ervoor, dat ik aan mijn heer( kyrios ), aan de gezalfde des HEREN, dit zou doen, dat ik mijn hand aan hem zou slaan; want hij is de gezalfde des HEREN. 8 En David weerhield zijn mannen door zijn woord; hij liet hun niet toe Saul te overvallen. Saul was inmiddels opgestaan, hij verliet de spelonk en ging zijns weegs. 9 Daarna stond David op, ging de spelonk uit en riep Saul na: Mijn heer(kyrios) de koning! Saul keek om en David knielde met het aangezicht ter aarde en boog zich neer.

Het feit dat David Saul mijn heer noemde of voor hem knielde, betekende niet dat hij Saul aanbad of dat Saul God is. Aanbidding dient alleen aan God gericht zijn:

Lucas 6:12 Op een van die dagen trok Jezus zich terug op de berg om te bidden. De hele nacht bleef hij tot God bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Om de context te begrijpen, moeten we ons eerst afvragen waarom/waarover twijfelde Thomas?

Dat ga je ons vast uitleggen dus. Daarbij mag ik toch echt hopen dat je de zgn uitleg over de verbazingsuitroep er niet weer bij sleept, temeer daar ook zo'n uitleg zou betekenen dat er geageerd had moeten worden tegen het gebruik van deze term. Maar ik ben benieuwd naar je verhaal knipoog_dicht.gif

Quote:

De vraag is: wordt Jezus (vzmh) door het gebruiken van ik vorm een God. Zoals je duidelijk toegeeft, kreeg hij die autoriteit van God. Dat maakt hem dus niet God.

Ik geef niet toe dat Hij die autoriteit kreeg. Ik heb enkel weergegeven wat de kromming in jouw redenatie is. Ik blijf aangeven dat Hij de autoriteit niet krijgt, maar heeft! Want, ik stel de vraag nog maar eens, hoe verklaar je anders dat er geen enkele andere profeet is geweest die deze vorm gebruikt heeft? Wat maakt Jezus anders dan die andere profeten? Want dat was de vraag waar je nu dus weer gewoon omheen draait.... Toch jammer, want dat is niet echt dialoog voeren!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid