Spring naar bijdragen

Doelgericht leven (Rick Warren)


Aanbevolen berichten

Zo, ik heb nu ook 40 dagen lang me door Rick Warren laten vertellen wat het ware christelijke leven zou zijn. Een man een man een woord een woord, dus hier mijn "recensie" van Doelgericht Leven:

RECENSIE DOELGERICHT LEVEN

Doelgericht Leven even samenvatten is geen klein klusje. Het boek zit zó vol informatie, verdeeld over 40 dagen, dat de puntsgewijze samenvatting die ik ervan maakte al 6 pagina's lang is. Toch probeer ik het even hier. Doelgericht Leven (DL) leert dat Gods wil onder te verdelen is in 5 doelen: je bent geschapen om God voldoening te geven, om deel uit te maken van Gods gezin, om op Christus te lijken, om God te dienen en je bent geschapen voor een missie.

DL zet het leven met God weer in het juiste perspectief: het gaat niet om jou, maar om God. Alles wat jij doet moet ter aanbidding zijn van God. Je moet de vijf doelen van Hem nastreven en ook alleen deze vijf. Hoe, dat wordt uitgebreid uiteen gezet. Met een fijnzinnig staaltje mensenkennis en gestrooi met bijbelteksten gaat hij op van alles in, van het dienaar zijn tot het herstellen van een relatie, van het voortdurend met Hem praten tot een Levens-Verklaring opstellen.

Een andere recensent zei het zo mooi: er hangt wel een zwaard boven het boek. Met name ook vanaf hoofdstuk 35 wordt het erg beklemmend. De schrik slaat je om het hart als Rick beweert dat je verantwoordelijk wordt gehouden voor iedere ongelovige die verloren gaat, omdat je hem of haar niet over Christus vertelde. Maar ook al als hij zegt dat je plek in de hemel zeer bepaald wordt door je leven hier. Ik heb daardoor zelfs even gedacht of ik er überhaupt wel kom, want ik schiet in bijna al die genoemde dingen tekort.

Gelukkig hebben we de bijbel nog en hoeven we Rick niet op zijn woord te geloven. Zo is niet de hemel de eindbestemming, maar de nieuwe hemel en aarde en worden we niet afgerekend op het aantal gelovigen die door ons niet gered zijn. Het valt op dat Rick nogal eens parafraseert en niet altijd even correct.

Van "ons" in een vers maakt hij vaak "u", wat God expliciet tegen een profeet of Zijn volk Israël zegt schijnt ineens voor ons allemaal te gelden en op één of andere manier weet hij ineens precies wat God ons allemaal wel niet gaat vragen straks. En dat terwijl de bijbel daar nauwelijks iets over zegt, alleen dát we verantwoording voor Hem moeten afleggen. Ook gebruikt hij willekeurig vertalingen door elkaar heen.

Boek onbijbels? Nee, zeker niet. Het is een zeer goed geschreven verhaal (af en toe een beetje sentimenteel en langdradig) en wat hij zegt is niet altijd leuk om te horen, maar wel de waarheid. Alleen om nu op het eind je zowat te dwingen een zendingsreisje te plannen gaat toch wel te ver. En we moeten toch ook onderscheid maken in wat voor ieder christen persoonlijk van toepassing is (de twee geboden) en wat op de gemeente van toepassing is (de gemeente-opdracht). Evangeliseren doe je namelijk niet uit jezelf, maar vanuit je gemeente, evenals op zendingsreis gaan.

Conclusie: een goed geschreven boek die het leven met God weer in het juiste perspectief zet, maar je zult je wel over enkele eigenaardigheden heen moeten zetten. Ook als je geen zendingsreizen maakt, bijbelverzen uit het hoofd kent, dagboeken bijhoudt of Levens-Verklaringen opstelt, ben je net zo goed een kind van God en mag je er ook bijhoren.

Ik heb mijn hier genoemde puntsgewijze samenvatting van DL hier op de PC staan. Als je interesse hebt, stuur me dan een mailtje en je krijgt hem zo snel mogelijk toegestuurd. Het is een Word-document van 53 kB groot.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 115
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Volgens mij zegt RW op gegeven moment ook ergens dat het niet de bedoeling is dat iedereen op stap moet..

Kan het alleen niet meer zo gauw terug vinden..

Ik ben zelf bij dag 25 nu smile.gif

En ja, ik heb zelf ook aantekeningen gemaakt, maar niet van alle dagen... het kan behoorlijk lijvig worden smile.gif

[edit]Dag38 ? smile.gif

Het schoot me heel even te binnen die snel op te zoeken heh.

Maar ik heb een vermoeden waar die over gaat smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Ik ben het niet helemaal eens met sommige dingen maar om nu te zeggen dat het een valse leer is ?

Zowieso zou ik niet zomaar op eigen houtje naar Africa gaan om nu ff te testen of ligt..? Is het niet beter dat je een relatie gaat opbouwen (staat veel over in in DL) en je leven zo overgeeft aan God dat je klaar staat om eventueel naar Africa te gaan mocht God dat je vragen ?

Op de een of andere manier klopt er iets niet helemaal, vind uit wat je niet ligt door het eens te proberen.. daar gaat RW vanuit..

Nou ja ik las dat boekje elke dag en toen ik dat uit had ging ik de Bijbel maar elke dag lezen, zowieso beter. smile.gif

Maar ik denk niet dat het een slecht boekje is en ik heb niks van dwaalleer kunnen ontdekken. Ik heb ook wel interrese in je documentje RobertF.. check je mailbox knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb sinds 3 weken ofzo ook het boek "Doelgericht Leven" (+ het kleine groene dagboekje dat erbij hoort puh2.gifpuh2.gif). Het is voor mij een boek om 'structuur' in mijn leven te krijgen. Rick Warren zegt al zelf dat dit boek de lezer moet helpen om het doel in zijn/haar leven te achterhalen. Voor velen is zo een boek fijner en eenvoudiger te lezen dan de Bijbel. En het boek haalt de meest essentiele zaken uit de Bijbel en Gods karakter/persoonlijkheid aan. Dus is het een waardevolle bijdrage aan je Geloofsleven. Voor de een is het opbouwend en motiverend, voor de ander is het een extraatje. Ieder ervaart het op zijn/haar manier smile.gif

Wat ik fijn vindt aan het boek is dat het een goed idee geeft van hoe je je relatie met God kan verbeteren, opbouwen en intensiveren. Niet iedereen hoeft het eens te zijn met alles wat erin staat, maar ik heb tot op heden (pas bij dag 8 bloos.gif) niets kunnen ontdekken waardoor ik uit mijn slof schiet knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 november 2004 11:49:42 schreef JonathanV het volgende:

Ik ben het niet helemaal eens met sommige dingen maar om nu te zeggen dat het een valse leer is ?

Zowieso zou ik niet zomaar op eigen houtje naar Africa gaan om nu ff te testen of ligt..? Is het niet beter dat je een relatie gaat opbouwen (staat veel over in in DL) en je leven zo overgeeft aan God dat je klaar staat om eventueel naar Africa te gaan mocht God dat je vragen ?

Op de een of andere manier klopt er iets niet helemaal, vind uit wat je niet ligt door het eens te proberen.. daar gaat RW vanuit..

ehh.., ok. Heb je je Bijbel al gecheckt of al die genoemde mensen in het voorwoord in 40 dagen veranderd zijn? Was Noach veranderd? Is Jezus niet altijd onveranderlijk? Mozes?

Maakt een beetje zuur in het deeg niet het hele deeg zuur?

We hebben er aardig wat probleempjes over hoor, dat moet je niet onderschatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat weet ik ook wel, maar dat is het doel van dit boek ook niet.

Dit boekje heeft niet als doel om aan te tonen dat Jezus of Noach in 40 dagen veranderd zijn.

Dat het boekje 40 delen heeft is puur symbolisch omdat dat getal vaker voorkomt in de Bijbel.

Mocht je idd dingen tegen komen waarvan je zegt, dit is dwaalleer of iets dergelijks post dat dan in dit topic.

Als je aangeeft dat iets dwaalleer is of niet moet je dat kunnen aantonen, ik toets het dan wel op de Bijbel dus daar hoef je niet bang voor te wezen. smile.gif

Misschien heb je wel gelijk, maar je gegeven argument is behoorlijk zwak imho.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 november 2004 11:49:42 schreef JonathanV het volgende:

Nou ja ik las dat boekje elke dag en toen ik dat uit had ging ik de Bijbel maar elke dag lezen, zowieso beter.
smile.gif

Ik heb het boek dus ook uit. Al een tijdje hoor. Ik heb er niet 40 maar ongeveer 60 dagen over gedaan.

Ik merkte op een gegeven moment dat het lezen van DGL in plaats kwam van het bijbellezen. Mijn stille tijd ging op aan dat DGL. Dit voelde echt als een verarming. Nu ik het uit heb, probeer ik weer wat regelmatiger bijbel te lezen.

Ik ben in die 40 dagen (60 dagen) wel veranderd. Vast niet op de manier die Warren wilde, maar ik ben wel aan het nadenken gezet. Maar waardoor verander je? 60 dagen is een grote periode, in 2 maanden kan er veel gebeuren.

Tam.

over verandering. Tja ik neem aan dat Jezus niet echt is veranderd. Maar over mozes, elia, david.... niets is zo veranderlijk als de mens.. zeg maar.

Maar wat is het doel van warren met die opsomming, zeggen dat mensen kunnen veranderen? gaat het om het belang van het cijfer 40?

(Ik ben wel benieuwd van wat jij van het boek vind. Je zegt dat er verder nog probleempjes over zijn, vertel...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb Doelgericht leven ook gelezen, afgelopen zomer. Heb er denk ik 44 dagen over gedaan, en de laatste 4 dagen heb ik niet gelezen. Gek, maar ik was het helemaal zat.

Ik vond het best goed om het boek te lezen en bewust bezig te zijn met je doel hier op aarde.

Maar ik heb in het boek niet echt veel dingen gelezen die erg nieuw voor mij waren. Ik vond het prettig alles weer even op een rijtje te zien, maar het is maar 1 keer gebeurd dat ik dacht: 'oh, dus zó zit dat!'

Ik wil trouwens neit afkrakerig overkomen, helemaal niet, ik wil gewoon vertellen hoe ik het lezen van dit boek vond. En ik vind het echt superfijn als mensen door dit boek zijn veranderd! party.gif

Eigenlijk baal ik er een beetje van dat ik dat niet heb nosmile.gif Maar als ik dat zeg vraag ik me meteen af: 'wat moet er dan veranderd worden? misschien ben ik wel neit door het boek veranderd, omdat ik al zo was' Ik weet het eigenlijk gewoon niet goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de eerste paar bladzijden gelezen (heb nog geen tijd en zin gehad om verder te gaan smile.gif), maar die bladzijden vond ik een beetje vaag. De schrijver vertelde daar dat dit niet een hulpmiddel is voor je talenten enz, maar dat het je helpt met Gods plan met je leven, of iets in die richting. Maar ik denk dat je Gods plan met je leven ook kunt, en misschien zelfs wel moet vinden door naar je talenten te kijken. Talenten heb je niet voor niets van God gekregen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Gods Child,

Maak je je maar geen zorgen over het feit dat het boek je leven niet veranderde. Dat deed het bij mij ook niet. Alleen God kan levens veranderen en als Hij daar toevallig dat boek voor gebruikt, dan is dat mooi. Maar als Hij bij jou dat boek niet gebruikt, waarom zou je je dan zorgen maken?

Mensen (en gemeenten!) zijn niet in een systeem te stoppen. Er is geen ultiem boek dat de levens van álle mensen in één keer verandert. Zelfs de bijbel, wat toch Gods woord is, laat niet ieder hart meteen branden. Anders zou iedereen toch christen moeten zijn?

Dus denk niet dat je kleingelovig bent omdat een boek van een broeder je niet verandert heeft, terwijl dat het bij veel andere christenen wél heeft gedaan. Althans, dat wordt gezegd. Je moet maar denken: over 50 jaar is Doelgericht Leven waarschijnlijk weer vergeten. De bijbel daarintegen niet, dat kan ik je wel verzekeren. Dus op welk boek kun je je het beste verlaten?

Hierbij wil ik Doelgericht Leven trouwens niet afkraken of zo, het is een goed boek. Maar ga nu niet beweren dat één boek je leven kan veranderen, want dat is gewoon niet zo. Verschillende dingen spelen daarin mee, hetzij bewust, hetzij onbewust. Zo'n boek is dan blijkbaar de laatste druppel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 november 2004 17:23:28 schreef JonathanV het volgende:

Ja dat weet ik ook wel, maar dat is het doel van dit boek ook niet.

Nee, gelukkig dus niet. Maar waarom wordt het dan aangehaald? Er staat op pag. 1, ik citeer:

Steeds wanneer God iemand voor zijn doelen wilde voorbereiden, nam Hij daar veertig dagen de tijd voor:

- Het leven van Noach werd totaal veranderd door veertig dagen regen.

- Mozes werd totaal veranderd door veertig dagen op de berg Sinai door te brengen.

- De verspieders werden totaal veranderd doordat ze veertig dagen in het Beloofde land doorbrachten.

enz.enz.

Quote:
Dit boekje heeft niet als doel om aan te tonen dat Jezus of Noach in 40 dagen veranderd zijn.

Is wel het fundament waar alles min of meer op stoelt.

Quote:
Dat het boekje 40 delen heeft is puur symbolisch omdat dat getal vaker voorkomt in de Bijbel.

Citaat: "De komende veertig dagen zullen uw leven totaal veranderen". Waarom 40? Omdat het geestelijk gezien zo belangrijk is? Nee, sorry, niet dus.

Quote:
Mocht je idd dingen tegen komen waarvan je zegt, dit is dwaalleer of iets dergelijks post dat dan in dit topic.

zie onder.

Quote:
Als je aangeeft dat iets dwaalleer is of niet moet je dat kunnen aantonen, ik toets het dan wel op de Bijbel dus daar hoef je niet bang voor te wezen.
smile.gif

Misschien heb je wel gelijk, maar je gegeven argument is behoorlijk zwak imho.

't is maar wat je zwak noemt. Nu de argumenten (ze zijn niet van mij, ik typ ze over maar ik ben ervan onder de indruk. Deze persoon staat dus afwijzend tegenover de 40DD.):

De Bijbel zegt het heel anders.(dan Warren dus)

Ga 5:9 Een weinig zuurdeeg maakt het gehele deeg zuur. Ga.1:9 indien iemand u een evangelie predikt, afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt (en hier wijkt dat evangelie essentieel af) , die zij vervloekt!

Jak 2:10 Want wie de gehele wet houdt, maar op een punt struikelt, is schuldig geworden aan alle geboden. M.a.w. een beetje fout, alles fout. Een beetje vals, alles vals. Een beetje leugen, alles leugen. Een beetje misleiding, geheel misleid. Een leer gebouwd op een valse fundament, is een valse leer. Maar het lijkt wel echt.

Nu bouwt Warren zijn systeem op het fundament van pure leugen. Ga. 1:7 Daar er geen ander (evangelie) is; maar er zijn sommigen, die u beroeren, en het Evangelie van Christus willen verdraaien.(S.V.) Precies daar maakt Warren zich schuldig aan. Wie de Bijbel enigszins onderzoekt, ontdekt dat “40†altijd het einde van een periode inluidt en nooit, zoals gesuggereerd, verandering of voorbereiding. Vanuit de Bijbel (niet vanuit het programma) zullen wij de 8 voorbeelden bekijken. Dan zien wij de duidelijke opzet het evangelie te verdraaien. Al is het maar heel subtiel.

Noach. Die werd niet voorbereid na 40 dagen regen. Ook niet veranderd. Dat wordt wel gesuggereerd. Hij was het al toen er van regen nog geen sprake was. Dit zegt Jezus van hem: Lu 17:26 En gelijk het geschiedde in de dagen van Noach, zo zal het ook zijn in de dagen van de Zoon des mensen, 27 zij aten, zij dronken, zij huwden, en zij werden ten huwelijk genomen tot op de dag, waarop Noach in de ark ging en de zondvloed kwam [door regen van 40 dagen, met gevolg ? …] en allen verdelgde. Zij werden 120 jaar voorbereid en veranderden binnen 40 dagen. Zij verzopen, werden van levende mensen veranderd in lijken. (maar dat is natuurlijk niet, wat Warren bedoelt. Maar dat is wel keiharde waarheid.)

Werd Noach een ander mens na 40 dagen? Heb 11:7 zegt juist van niet. Door het geloof heeft Noach, nadat hij een godsspraak ontvangen had over iets, dat nog niet gezien werd (regen), eerbiedig de ark toebereid (vóórdat het 40 dagen ging regenen. Hij wist niet eens wat regen was) tot redding van zijn huisgezin; en door dat geloof heeft hij de wereld veroordeeld en is hij een erfgenaam geworden der gerechtigheid, die aan het geloof beantwoordt. Daar deed hij geen 40 dagen, maar 120 jaar over. Na 40 dagen regen was het, op Noach en zijn gezin na, einde van de mensheid.

Mozes na 40 dagen op de Sinai? Veranderde een onvoorbereide Mozes. Neen, het luidde het einde van de wetteloosheid in. Vanaf toen, voortaan onder de wet, waaraan iedereen zich zou schuldig maken. Nu onder oordeel. De dood.

Ro 7:5 Want toen wij in het vlees waren, werkten de zondige hartstochten (oorzaak), die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood (gevolg) vrucht te dragen; Ro 7:6 maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter. Ro 7:8 Maar uitgaande van het gebod, wekte de zonde in mij allerlei begeerlijkheid op; want zonder wet is de zonde dood.

Hnd 7:35 Deze Mozes, die zij verloochend hadden door te zeggen: Wie heeft u tot overste en rechter aangesteld, heeft God als een overste en bevrijder gezonden, met de macht van de engel, die hem verschenen was in de braamstruik. (dáár, bij die struik, werd hij en veranderd en vanaf toen voorbereid). Dat was een hele poos vóór er nog van 40 dagen sprake was.

De Here Jezus in de woestijn. Dit slaat alles. Het grenst aan Godslastering.

De Here Jezus was al voorbereid vóór de grondlegging der wereld. Dat zegt Hij Zelf. Joh 17:24 Vader, hetgeen Gij Mij gegeven hebt; Ik wil, dat, waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn, om Mijn heerlijkheid te aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt, want Gij hebt Mij liefgehad vóór de grondlegging der wereld. Echt niet na die 40 dagen.

Die 40 dagen woestijn waren geen voorbereiding op verandering van de Heer, zoals beweerd, maar juist een bevestiging van het feit dat Hij ONVERANDERLIJK is.

In de woestijn werd Hij niet voorbereid. Kom nou toch. Daar werd Hij door de duivel verleid!

Heb 13:8 Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid.

Jes 40:18 Met wie dan wilt gij God vergelijken en welke vergelijking op Hem toepassen?

Nogmaals, nergens in de Bijbel is te vinden dat wij voor Gods doel kunnen worden voorbereid of veranderd, indien wij ons middels een programma, een methode, een systeem van 40 dagen gaan onderwerpen. Geloof het of niet, iedere gelovige is al (ter voorbereiding op de eeuwigheid) veranderd. Zonder een kunstmatig opgeroepen menselijk systeem.

2Co.5:17 Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen. 18 En dit alles is uit God, [ niet door een systeem, niet door 40 DD en/of ramadan. Daar kunnen, ja daar hoeven wij zelf niets meer aan bij te dragen. Alleen God …] die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft…

Verzoenen is inlevering van eigenwaarde teneinde de tegenpartij in genade aan te nemen; om zo opnieuw in de gunst te kunnen komen. (Dr.Strong. Online-Bible.)

Hij zei: “Op deze petra, zal IK MIJN gemeente bouwenâ€. HIJ toont dat Hij op Zijn eigendom zal bouwen. Daar is niets van ons bij. Waar halen wij het lef vandaan, te menen, dat wij het van Hem moeten overnemen. Dat grenst aan Godslastering. Dan toon je (onbewust waarschijnlijk) fysiek met je methode, dat je ontevreden over Hem bent. Hem lukt niet, maar ons wel. Wij zullen laten zien, hoe het moet. Hij doet Zijn huiswerk niet naar onze verwachting. DAT IS WAT JE DAARMEE ZEGT!

verbaasd.gif zucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Tam.,

Hier haal je inderdaad een heel goed punt aan waar je als enthousiaste lezer zo makkelijk overheen leest. Rick Warren is een goede, aansprekende schrijver, waardoor je minder snel geneigd bent om alle bijbelverzen te controleren. Zeker omdat hij werkelijk stróóít met die verzen.

Je hebt gelijk: de bijbelpersonen werden niet echt veranderd in die 40 dagen of jaar. Die 40 dagen of jaren waren inderdaad meestal een periode waarin iets drastisch veranderde, maar niet per se de persoon zelf. Goed opgemerkt. Blijf schrijven, want Rick zegt niet altijd even correcte dingen, wat ik hier ook al eens heb aangehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben van mening dat je het boek 'Doelgericht Leven' moet lezen in de context waarin het bedoelt is, namelijk aansporing om serieus en actief in je relatie met God bezig te zijn en daardoor je levensdoel voor jezelf ook duidelijk voor ogen te krijgen.

Je kan niet ontkennen dat héél veel dingen die in het boek staan bevestigingen, herinneringen en aan(be)moedigingen zijn. Ik ervaar dat iig wel zo. Natuurlijk prijs ik het boek niet de Hemel in (dat mag alleen met de Bijbel engel.gifknipoog_dicht.gif), maar ik ervaar het wel als een positief extraatje in mijn geloofsleven. Ik zie het eerder als een preek/bijbelstudie waar je 40 leesdagen mee bezig bent smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou Tam, dat van die 40 dagen was dus even uit mijn hoofd.. het is mij niet opgevallen toendertijd... en ja ik was zo'n enthousiaste lezer. Eigenlijk had ik de teksten moeten nazoeken.

Ik had gehoord dat het een vet goed boekje was en had hem toen maar gehaald.

Verder is het ook niet zo dat dat boekje mijn leven veranderd heeft, dat heeft God gedaan op een Bijbelkamp.. knipoog_dicht.gif

Ik heb ook RF's stukje over DL, zal dat samen met jouw argumenten eens bekijken. Ben wel nieuwsgierig. smile.gif

[edit]

Nee oke, zal er rekening mee houden knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik vind het erg moeilijk. We staan in onze gemeente op het punt om met de 40DD te starten. pfff, 't is geen leerpunt maar toch wel het fundament waarop de studie gebouwd is. De kritiek gaat momenteel door de gehele gemeente,kun je nagaan hoe makkelijk je misleid wordt. Ik heb mezelf inmiddels wel voorgenomen om er mee door te gaan, met mijn ogen wijd open, en constant toetsend (voor zover ik dat kan en mag doen.) Je ziet hoe gemakkelijk misleiding er in sluipt zolang het maar leuk verpakt is. Deze meneer die dat uit mijn gemeente geschreven heeft, heeft dus niet alleen maar de puntjes aangehaald die ik hier vermeld heb. Nee, alle 8 zijn weerlegd. Niet slechts 1 maar alle.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Tam.,

Het is inderdaad goed om met je ogen wijd open te lezen en met de bijbel in de hand. Niet alles wat Rick Warren schrijft is helemaal waar, maar voor het merendeel is het geen slecht boek.

Misschien is het een goed idee om je bevindingen hier op Credibe.nl te posten? Ik ben er in elk geval heel nieuwsgierig naar, omdat je wel bijbelgetrouw schrijft. Alvast bedankt voor je reactie!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid