Spring naar bijdragen

Muzikale smaakverandering


Aanbevolen berichten

Mijn muzieksmaak? Die is best breed, vroeger (tot een jaar of twaalf, dertien) luisterde ik vooral mee met mijn moeder, dus salsa, latin, lounge en dat zoort spul. Tot ik een dvd van Within Temptation ontdekte bij mijn vader, toen luisterde ik alleen maar WT. Na een jaar werd ik dat een beetje zat en ging de radio aan, dus kwam er gewoon top 40 muziek bij. Tot een jaar geleden ongeveer heb ik dat volgehouden, WT met top 40 en zo nu en dan een bandje of zanger/zangeres die er tussendoor kwam. Nu heb ik een veel uitgebreidere muzieksmaak.

Vorig jaar ontdekte ik Helium Vola, en met HV ook Omnia, Faun, en Qntal (ik weet, niet allemaal even christelijk, maar die teksten versta ik meestal toch niet xD). Een half jaa geleden besloot een bepaald persoon dat ik maar eens metal moest leren luisteren en die begon mij toen te spammen met linkjes, eerst 'gewoon' rock, toen hardrock en ondertussen kan je me wel een metalfan noemen denk ik.widegrin.gif Salsa en latin vind ik overigens nog steeds best leuk op zen tijd, zolang het maar niet te vaak is.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 142
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Oei, nu zal ik waarschijnlijk wel te horen krijgen dat het helemaal geen 'metal' is en al helemaal niet hard, maar ik moest het maar even een naam geven. Ik weet ook niet waar het precies onder valt. smile.gif Het was allemaal wel zgn. 'christelijk': volgens mij heette het ZAO, Selfmindead, Mortification, Slechtvalk, Extol en wat softer: TSTGU. Dat soort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De eerdere cd's van Extol zjn anders best wel ruig hoor. Het ging me meer om het waanidee van de Cradle of Filth generatie dat dat wat zij luisteren het extreemste is wat er aangeboden wordt in de metal. Reteip was onwetend en die neem ik niks kwalijk, maar als jij ook zo'n eyelinerdragende hybride niet-metalhead/niet-gothic was dan had je flink de wind van voren gekregen, ja knipoog_dicht.gif

Ach gewoon luisteren wat je kan luisteren en zo niet, dan gewoon niet. Rationele argumenten helpen meestal toch niet bij muziek omdat muziek voor een groot gedeelte gevoel is. Gevoel is datgene waar het om draait en daar mag je muziek op beoordelen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het was allemaal wel zgn. 'christelijk':

Waarom zijn ze volgens jou 'zogenaamd christelijk' dan?

Een liedje van ZAO (want ik kan er een aardige rij van maken als ik ze zou posten):

there is no other way

to explain for what He has done.

He came to me in such a holy way,

such a way that i would die for it.

it is more than just a belief,

He lives in my heart.

how else can i explain it to you...

Jesus Christ.

TSTGU:

Not by might. Nor by power. Buth by My Spirit says the Lord.

Take my life come in breath in.

Like I took. Yours come on breath on.

Take my life come in breath in.

Take my life come on breath on. And make it Yours

come on breath on.

Not by might. Nor by power. Buth by My Spirit says the Lord.

Take my life come on breath on. Like I took.

Yours come in breath in. Take my life come on breath on.

And make it Yours come in breath in.

Cover us with holy oil and we will burn the fire for You.

Cover us with holy oil and we will burn the fire for You.

Cover us with holy oil and we will burn the fire for You.

Take my life come on breath on. Like I took.

Yours come in breath in. Take my life come on breath on.

And make it Yours Father Son Spirit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, die nummers van Selfmindead en TSTGU herken ik nog wel en dat vond ik toen ook wel vette teksten. Volgens mij was er ook nog een ZAO-nummer dat bijna letterlijk een psalm was. Op zich best prima teksten hoor.

Maar ik dacht toen dat het een mooie uitlaatklep was, maar ik werd er eigenlijk wel onrustig door.

Ik heb toen ook wel grote veranderingen in mijn leven gehad en 1 daarvan was dat ik stopte met deze muziek luisteren.

Maar iedereen moet inderdaad gewoon luisteren waar 'ie zelf vrede mee heeft en dit zelf kan verantwoorden naar God.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Volgens Jezus kan niets wat van buiten komt je verontreinigen, hetgeen natuurlijk ook op muziek is te betrekken.

Mar 7,15
      

Er is niets van buiten de mens in hem ingaande, dat hem kan verontreinigen; maar de dingen, die van hem uitgaan, die zijn het, welke de mens verontreinigen.

Het ligt hem dus aan jezelf en niet aan de muziek. Ik geloof dat Jezus de waarheid zei en luister daarom alles wat ik maar lekker vind klinken. Dus mensen die hun goede cds of vinyl weg willen doen, geef ze aub aan mij!

En hoe denk je dan over deze tekst?

Mar 4,24a

En Hij zeide tot hen: Ziet toe, wat gij hoort.

Volgens mij betekent het dat je moet oppassen met wat je hoort. Zorg dat je de goede dingen hoort. Ik geloof dat goede of slechte dingen via je oren en je ogen je hart kunnen bereiken. Van daaruit kan het inderdaad de mens verontreinigen

Ook over het oog staat er:

Mat 18,9

En indien uw oog u tot zonde verleidt, ruk het uit en werp het van u. Het is beter voor u met één oog ten leven in te gaan, dan met twee ogen in het hellevuur geworpen te worden.

Het is dus toch belangrijk waar je naar kijkt, want via je oog kunnen slechte dingen je hart bereiken, waarna het de mens kan verontreinigen. Ik denk dat hetzelfde geldt voor je oor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Reteip was onwetend en die neem ik niks kwalijk, maar als jij ook zo'n eyelinerdragende hybride niet-metalhead/niet-gothic was dan had je flink de wind van voren gekregen, ja
knipoog_dicht.gif

widegrin.gif En bedankt. De uiterlijke kenmerken nam ik niet over trouwens hoor, ik vond de teksten 'lekker grof'.

Mijn vraag aan jou staat nog steeds open trouwens. Screen jij je muziek ook op teksten, of niet? Je kunt zeggen wat je wilt van cradle of filth, maar anti-christelijk is het. En dat geldt voor veel metal, ik neus daar nog steeds wel eens tussen, maar ik lees altijd het boekje door voor ik iets koop en meestal kan ik het niet kopen vanwege de teksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet screenen, maar ik kan het tegenwoordig wel horen, aflezen uit bandnamen, ik weet waar ik moet zoeken en waar niet. Er zijn een aantal bands die ik wel wil luisteren maar ook weer niet. Deze zijn echt godslasterlijk of duivels vererend. Voor de rest ben ik een onverschillige drummer die niet zo heel veel om teksten geef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vroeger luisterde ik alleen klassiek, mijn ouders draaiden alleen barok. Toen ik naar de middelbare school ging, voorzichtig Radio 538 geluisterd en zo in de popmuziek terechtgekomen. Met Nirvana kwam ik erachter dat ik van rockmuziek hield. Al snel ging ik naar metal luisteren. Naar klassieke muziek luisterde ik niet meer, barok was saai en de rest kende ik niet. Totdat ik kennis maakte met Mahler en Bruckner. Ik wist niet dat er zulke klassieke muziek bestond. Was barok nogal strak en emotieloos, dit is dynamisch en vol emotisch. Net zoals metal door de harde trompetten niet zo mietjesachtig is als popmuziek, zorgt het flinke aandeel van het koper in Bruckner en Mahler voor de kick binnen klassieke muziek.

Sporadisch luister ik nog wel naar rockmuziek, maar dan meestal iets als dEUS.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, mensen die Cradle Of Filth zien als voormannen van de satanische metalscene... Ik ken er meer. Cradle Of Filth is een puberbandje, bestaande uit enkele volslagen idioten die als ze het podium afkomen heerlijk de smink van hun gezichten vegen en het verdiende geld gaan tellen. Dat geldt ook voor bands als Dimmu Borgir (die ik, vooral vanwege het afwezig blijven van het gekrijs van Dani Filth, een stuk beter trek)... Verder is er natuurlijk genoeg inhoudelijk sterke metal en andere extreme muziek te vinden - christelijk en niet-christelijk. Dat een aantal idioten de scene verpest, wil niet zeggen dat daarmee alle extreme muziek (subjectieve term, dat extreem) onverantwoord is.

Goed, wat ik luister? Ik heb altijd een enorm brede smaak gehad. Ik luisterde op mijn twaalfde al als enige in de klas naar The Rolling Stones en Radiohead e.d. Naar oude rock en alternatieve rock ben ik altijd blijven luisteren (Radiohead is nog altijd een favoriet!). Verder luister ik veel naar klassiek, metal (vrijwel alle subgenres), pop, punk, hiphop, lounge, techno, minimal, electro, jazz, blues, country, americana, ebm, eigenlijk luister ik vrijwel alles. Ook top40, ik word altijd zo moe van dat gezeik dat alle top40-muziek slecht is en niet 'tr00' of 'muzikaal' genoeg... Er is genoeg kwalitatief goede top40-muziek te vinden. Van 'volwassenwording' op muziekgebied is niet veel te merken in mijn geval. Ik heb altijd erg veel soorten muziek gewaardeerd, en dat is nog altijd zo. Je kunt hooguit stellen dat mijn smaak alleen maar breder wordt en dat ik door de jaren steeds meer kennis heb opgedaan op muziekgebied en dat die kennis alleen maar toeneemt. Maar dat komt ook omdat het een van mijn voornaamste interessegebieden is - muziek welteverstaan.

O, en indie is GEEN echte muziekstijl, daar blijf ik bij. Alle genres kunnen indie zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

O, en indie is GEEN echte muziekstijl, daar blijf ik bij. Alle genres kunnen indie zijn.

Voor hardcore zou je dat ook kunnen zeggen, terwijl dat niet zo is. Er is maar één hardcore en die is uit de punk ontstaan. Alle andere muziekgenres of "muziek"genres die die term gebruiken zijn valse profeten.

Indie bestaat. Ik zeg Brown feather Sparrow <3

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Mensen veranderen wel eens van muzieksmaak heb ik het idee.

Sommige noemen dat volwassen worden. Voor anderen is het dat ze uitgekeken raken op een bepaald genre. Weer

Dan bedoel ik vooral
op latere leeftijd
dus. Dus niet de tijd dat de 15 jarige Y van de backstreetboys afstapte en zich 'gothic' ging noemen en een shirt van Nirvana droeg. Maar meer de tijd van de 18 jarige Y die zich niet meer gothic ging noemen en naar Bruce Springsteen en Ilse de Lange ging luisteren.

E

Ja, ik was tot mijn ruim dertig fan van The Shadows vanwege hun gitaarmuziek.

Maar sinds ik rond mijn 37-ste een afvallige Wachttoren Getuige ben, is ook ineens mijn muziek smaak veranderd.

Ik heb nog wel wat van die muziek, maar vind het plotseling saai geworden.

Ik hou nog steeds van muziek, maar ben geen fan van één specifieke groep meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Indie staat voor independent - onafhankelijk - en hoewel het meestal rockbands zijn die zichzelf als indie bestempelen, bestaat er indie ambient, indie punk, indie metal, indie pop, indie hiphop, et cetera. Het is vaak een verwijzing naar het label (een indie-label, of een major, et cetera...). Dus indie is GEEN stijl.


Samengevoegd:

'Afvallige Wachttoren Getuige'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Indie is geen muziekstyle nee, maar de term 'indie' die vaak gebruikt wordt is gewoon een afkorting van 'indie rock'. Net als dat wij in Nederland met de term 'hardcore' gewoon 'hardcore house' bedoelen (en men in Amerika dan 'hardcore punk' bedoeld). Mensen zijn gewoon te lui om de hele term te gebruiken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Net als dat wij in Nederland met de term 'hardcore' gewoon 'hardcore house' bedoelen (en men in Amerika dan 'hardcore punk' bedoeld).

nooo.gif In Nederland is hardcore ook de hardcore punk. Want de objectieve definitie van hardcore is hardcore punk. Dit was haar geboorterecht. Kortom, het verbinden aan laster als gabber"muziek", is een grove ketterij. Nee sterker nog, het heeft verband meer met muziek. Een vreselijke dwaalleer. een rechtstreekse zonde tegen de muziek. In een beschaafd land zouden dergelijke lasteraars in heropvoedingskampen moeten zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

nooo.gif
In Nederland is hardcore ook de hardcore punk. Want de objectieve definitie van hardcore is hardcore punk. Dit was haar geboorterecht. Kortom, het verbinden aan laster als gabber"muziek", is een grove ketterij. Nee sterker nog, het heeft verband meer met muziek. Een vreselijke dwaalleer. een rechtstreekse zonde tegen de muziek. In een beschaafd land zouden dergelijke lasteraars in heropvoedingskampen moeten zitten.

Ja, ik vind dat je wel gelijk hebt, maar als 99,9% van Nederland de term hardcore verbindt aan hardcore house, dan kun je daar verder weinig aan doen.

Trouwens, na even de online Dikke Van Dale te hebben geraadpleegd zie ik dat het officieel gezien allebei kan:

hard·core·mu·ziek (dev)

      1       (house)muziek met keiharde ritmes

hardcore house dus...

hard·core1 (de)

      1       harde en rauwe popmuziek

dat zal dan hardcore punk zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als zoveel Nederlanders dat zeggen dan blijkt dat het volk dwaalt.

Net zoals dat bijna alle Nederlanders zouden zeggen dat water droog is.

Ook vandale is overgenomen door de anti-christ zo te lezen.

Hardcore is hardcore punk en de hardcore scene de waere voortzetting van de punkscene.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, hardcore heeft een objectieve betekenis gekregen toen de harde kern in de punk (toen het door commercialiteit werd bezet) terug naar de roots wilde en daaruit extrermer werd. Hardcore werd objectief toen black flag op kwam.

Je kunt een hardcore gamer zijn, maar 'hardcore' is geclaimd sinds dien en staat objectief vast. Zoals black metal ook niet geclaimd kunnen worden door zwarte uit de ijzer smederij afkomstige country zangers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onzin, er is altijd hardcore geweest. Interglot.com zegt het wel mooi:

Translations

hard core [bijv.nw. / bijw.]

behorende tot de harde kern

van de harde kern

Oftewel: alle genres kennen hun hardcorevarianten. Wel heb je gelijk dat op muziekgebied de term allereerst bij punk werd gebruikt. Dat wil niet zeggen dat andere genres (zeker genres die later zijn ontstaan) de term niet mogen gebruiken. Officieel moet je dan ook de volledige genrenaam gebruiken: hardcore punk, hardcore metal, hardcore house, hardcore hiphop, et cetera. Dat eeuwige gezeik van zogenaamde 'echte' hardcorekids dat de term hardcore alleen gebruikt mag worden i.v.m. punk/metal, is net zulke nonsens als beweren dat alleen joden/Joden Jezus mogen navolgen omdat Jezus nu eenmaal een jood/Jood was of beweren dat blanken geen jazz en blues mogen maken en luisteren of beweren dat er alleen echte hiphop in het getto gemaakt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid