Spring naar bijdragen

Vernieuwende metal


Aanbevolen berichten

Laatst voerde ik een gesprek met een producer/studiobaas. Hij werkt voornamelijk met alternatieve rockbands en met wat hardere metalbands. Nu ging het gesprek over 'vernieuwende muziek'. Dat is natuurlijk een wat lastige term, immers, welke muziek is nog vernieuwend? Vrijwel alles is al gedaan en bands borduren tegenwoordig toch vaak voort op het succes van voorgangers of op het succes van oudere platen (in het geval van de 'oude' bands).

Toch zijn er behoorlijk wat spectaculaire ontwikkingelingen gaande binnen de metalscene, volgens deze beste meneer. En prompt moesten we het gesprek beëindigen, helaas. Ik kan natuurlijk een hoop metalbands opnoemen die vernieuwend waren en misschien zelfs nog wel zijn (Opeth bijvoorbeeld), maar die ken ik inmiddels wel. In het thrashachtige genre heb je Drone (dus niet de stijl, maar de band) die ik redelijk goed vind. En in de metalcore kan ik een hoop bands noemen die ik goed vind. Nu gaat het niet zozeer om wat ik goed vind, maar ik ben op zoek naar metalbands (black metal, thrash metal, death metal, metalcore, doom metal) die écht vernieuwend zijn en écht grensverleggende dingen uitbrengen - het liefst van behoorlijke opnamekwaliteit, wat dat gezeik met slechte opnames omdat dat 'true' zou zijn, komt me mijn strot uit.

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Antigama, Ulcerate, Stalaggh, Khanate, Waking The Cadaver, Happy Face, Nortt(ouwer werk), Silencer, Decrepith Birth, Defeated Sanity, Libido Airbag, The Berzerker, Watchmaker, Meshuggah, Mushroomhead

Behoorlijke opnamekwaliteit is voor vrouwen en mietjes. De een wat vernieuwender of grensverleggender dan de ander, sommige hebben een nieuw genre gevormd, sommige geperfectioneerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aha, kijk, daar kan ik iets mee. Van dat rijtje ken ik: Antigama, Khanate, Waking The Cadaver, Nortt, Silencer, Decrepith Birth, Libido Airbag, The Berzerker, Watchmaker, Meshuggah en Mushroomhead. :-)

En als je een behoorlijke opnamekwaliteit voor vrouwen en mietjes vindt, heb je geen verstand van muziek. knipoog_dicht.gif En nog belangrijker: draag je muziek geen warm hart toe!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om welke sub-genres gaat het bij die bands Andreas?

Antigama, grind

Ulcerate, math death metal

Stalaggh, Ambient/black metal

Khanate, Drone/ Extreme doom

Waking The Cadaver, slamdeathcore

Happy Face, deathcore

Nortt(ouwer werk), funeral black doom metal

Silencer, depressive black metal

Decrepith Birth, technical brutal death metal

Defeated Sanity, brutal technical death metal

Libido Airbag, cybergoregrind

The Berzerker, industrial death grind

Watchmaker, thrash/grind

Meshuggah, technical thrash/death

Mushroomhead, alternative/nu-metal

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Verder: zijn er écht nieuwe bands die vernieuwend zijn volgens jou?

The Amenta, alhoewel die ook alweer twee jaar bezig zijn ofzo...

Voor de rest is het wachten op de nieuwe wave in een stroming, we hebben de laatste jaren de depressive/suicidal black metal gehad, daarna de new wave of american metal met lamb of god enzo, volgens mij kan je de deathcore onder de tweede stroming gooien, met Carnifex en Suicide Silence.

We zitten tussen twee tijdperken in als ik me niet vergis, volgens mij is doom in opkomst en is de trend van old school death metal nog steeds bezig...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Men moet metal gewoon gaan combineren met smartlappen. Ik hoor het al voor me, een keiharde riff waar iemand 'Ik heb hier een brief voor mijn moeder' staat te grunten. Lijkt me geweldig.

Bestaat allang, ik verwijs door naar de Excrementory Grindfuckers voor de schlagers en Patatje Metal voor de Nederlandstalige knallers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Men moet metal gewoon gaan combineren met smartlappen. Ik hoor het al voor me, een keiharde riff waar iemand 'Ik heb hier een brief voor mijn moeder' staat te grunten. Lijkt me geweldig.

Eén van de zovele muzikale projecten van mijn ex ging wel wat die richting uit, zij noemden het 'heavy kleinkunst'. Reptilicus heetten ze, ze hadden wel iets, en ze bestaan ook al een paar jaar niet meer. Vreemd genoeg herinner ik me hun muziek nauwelijks, maar de ene clip die ik ooit van hen gezien heb des te meer. Zou het feit dat mijn ex erin voorkwam met een roze tutu aan daar iets mee te maken hebben? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik viel stijl achterover van het nieuwste album van Benea Reach de nummer zijn allemaal behoorlijk kort, alleen soms angstaanjagend goed/vreemd/apart.. Het is denk ik een soort van progressieve metalcore, alleen zonder echt van de lompe moshstukken.. Misschien is dat het progressieve ding er in..

Luister van het album 'Alleviat' bijvoorbeeld Lionize, Legacy (met op een bepaald moment echt een aparte grunt samen met aparte gitaar) en het nummer Zenith.

Ook al vond ik de muziek niet mooi, maar het Diablo Swing Orchestra vind ik een van de meeste vernieuwende metalbands van afgelopen jaar.

Nog een deathmetal(core) band uit Duitsland (waar sowieso aardige bands van daan komen). Neaera vorige album Let The Tempest Come was nog meer metalcore, hun laatste album hangt meer richting de death metal (en niet zozeer de melodic death) het hangt er tussen. Armamentarium is een dijk van een album, luister eens naar het nummer Synergy bijvoorbeeld, een dijk van gitaren, drums echt nosmile.gif

Vanessa van Basten

Vind ik ook een dijk van een band, hun oudere nummers vind ik niet heel boeiend. Hun laatste album heeft een paar pareltjes, op hun myspace (http://www.myspace.com/vanessavanbasten) staat het nummer Dole, dat vind ik een heerlijk nummer. Van neerlands grond is ook zo'n band actief... Transmission0 (heeft wel veel weg van Isis).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

widegrin.gif
Een maatje van mij maakt happy metal, ik vind het altijd wel een leuke genrenaam.

Ik maak liever geile, sleazy rock. Maar dat terzijde.

Happy metal? Hmmmm...

Doet me misschien nog wel denken aan een nummer van, wie is het ook weer, nyghtshade? Nogal typisch eighties-nummertje in gesampled, erg leuk.

Een vriend heeft mij voor de grap ooit de bijnaam 'bollygoth' gegeven, misschien moet ik daar muziekgewijs eens iets mee doen, het zou wel vernieuwend zijn anders, een fusion van Bollywoodmuziek en gothic! widegrin.gif

(Helaas kom ik nooit verder dan fictieve muzikale projecten die in mijn hoofd geniaal klinken, maar waarvan ik niet zou weten hoe ik de muziek zou moeten maken. Maar dat is ook wel leuk.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

alestorm...

pirate metal...

het is erg leuk, en voor zo ver ik weet de enige in die soort...
puh2.gif

Ik hebt het ooit eens gedownload en vond er echt werkelijk waar geen reet aan. Het enige verschil zijn de thema's/lyrics en de pakjes die ze aanhebben. Muzikaal gezien is het een heel erg middelmatige folk metal band.


Samengevoegd:

Quote:
(Helaas kom ik nooit verder dan fictieve muzikale projecten die in mijn hoofd geniaal klinken, maar waarvan ik niet zou weten hoe ik de muziek zou moeten maken. Maar dat is ook wel leuk.)

Er zouden midi controllers moeten zijn die je kunt aansluiten op je hersens en je alleen maar aan je muziek zou hoeven te denken en het allemaal 'als geluid' wordt opgenomen..

* Raido zou dan fantastische folkdoomhop maken puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat zou er moeten zijn! Hoewel, dan zou er ongetwijfeld nog veel meer slechte muziek zijn dan er nu al op de wereld gezet wordt.

(Folkdoomhop? Oh jee. Mijn imaginaire projecten zijn tenminste fatsoenlijke triphop.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou dat lijkt er toch al heel veel op
puh2.gif
Zo langzaam als doom (vooral de atmosfeer), het hop van triphop en folk van de instrumenten
puh2.gif

Jamaar, die doom erin hoeft voor mij zo niet. De folk, daar kan ik wel mee leven. puh2.gif

(En nu gaan we maar weer on topic. bloos.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik ook echt was vergeten is The Amenta, het geluid valt te omschrijven als een mix tussen black metal en brutal death metal. De combinatie van onorthodoxe gitaarriffs vol met intervallen waar waarschijnlijk officieel wel een goeie term voor bestaat maar ik als drummer alleen maar de feeling kan omschrijven, ijskoud. De riffs zijn snoeihard, machinaal en worden op grotesque wijze ondersteund door synths die een gevoel van ijzingwekkende benauwde en toch inmense ruimte creëren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

The Amenta, alhoewel die ook alweer twee jaar bezig zijn ofzo...

Voor de rest is het wachten op de nieuwe wave in een stroming, we hebben de laatste jaren de depressive/suicidal black metal gehad, daarna de new wave of american metal met lamb of god enzo, volgens mij kan je de deathcore onder de tweede stroming gooien, met Carnifex en Suicide Silence.

We zitten tussen twee tijdperken in als ik me niet vergis, volgens mij is doom in opkomst en is de trend van old school death metal nog steeds bezig...

Kuch... iemand perongeluk mijn tips al beluisterd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid