Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb altijd meer met koperblazers dan met houtblazers gehad. Ik vind met name de tuba een van de meest geniale en mooist klinkende instrumenten. smile.gif

Jazz luister ik de laatste tijd niet heel veel, af en toe naar Herbie Hancock en Miles Davis e.d. Maar bij mij gaat het in fasen, dus de kans is groot dat ik wel weer eer jazz ga luisteren. Momenteel luister ik veel elektronische muziek en daar zit ook veel muziek tussen die door o.a. jazz is beïnvloed, zoals Nightmares On Wax, The Future Sound Of London, Jazzanova, et cetera. Dat trek ik behoorlijk goed, maar dat komt ook omdat het geen pure jazz is, maar muziek met jazz als een klein onderdeel van het totaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Heb je wel eens een contrabastrombone gehoord? Gaat nog iets verder dan de tuba, die veel cleaner klinkt. Een contrabastrombone laat namelijk echt je organen mee resoneren. Helaas wordt het maar weinig voorgeschreven. In de meeste symfonieën zit wel een bastrombone, maar geen contrabastrombone. In de Alpensinfonie van Richard Strauss zit er één.

Met houtblazers heb ik wel veel, maar dat heb ik me ook moeten aanleren. Is vooral gekomen omdat één van mijn beste vrienden een hoboïst is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb je wel eens een contrabastrombone gehoord? Gaat nog iets verder dan de tuba, die veel cleaner klinkt. Een contrabastrombone laat namelijk echt je organen mee resoneren. Helaas wordt het maar weinig voorgeschreven. In de meeste symfonieën zit wel een bastrombone, maar geen contrabastrombone. In de Alpensinfonie van Richard Strauss zit er één.

Haben sie ein link? Ik ben nu nieuwsgierig smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij heb ik niet helemaal gelijk. Strauss heeft volgens mij helemaal geen contra voorgeschreven in de Alpensinfonie, het is alleen dat ik een keer naar een concert van het KCO ben geweest waar ze de symfonie speelde en dat de bastrombonist bepaalde dingen op contra deed, gewoon omdat het kan en omdat het stoer is (trombonisten zijn vaak de lompste figuren van het koper en dat geldt met name voor de bastrombonist). De contra zit in ieder geval wel in de Ring van Wagner. Verder

een filmpje van Youtube, waarbij gezegd moet worden dat ze helaas niet voluit gaan. Een contra op volle sterkte voel je echt diep in je buik.
Link naar bericht
Deel via andere websites

De bas- en contrabastrombone vind ik ook geweldig ja. Ik vind de tuba geweldiger omdat ik het zelf een hele tijd gespeeld heb. knipoog_dicht.gif Hoewel, ik heb ook lang trompet, een korte periode althoorn en een iets langere periode tenortuba/euphonium gespeeld en die instrumenten vind ik (misschien op de euphonium na) toch weer minder interessant dan de bastuba (besbas).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een mooi stukje euphoniumspel:

Sowieso is David Childs een geweldige muzikant, met een geweldige luchtinhoud:

En stiekem houd ik van brassbands (hier een met een euphoniumsolo): link

Dit vind ik behoorlijk goed en vernieuwend (en bijna jazzy soms puh2.gif):

(net als dit, waar het op gebaseerd is:
)

En jazzy:

Sousafoon, dus bastuba.

Dit vind ik ook wel wat hebben. widegrin.gif

Ook vet: link

En heel jazzy:

En wederom jazz:

En dat stuk van Mahler is mooi! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid