Spring naar bijdragen

De ondergang van de islam.


Aanbevolen berichten

Volgens mijn christelijke Tunesische buurman is het feit dat Israel in handen is van de ongelovigen en daarbij zelfs ook Jeruzalem en daarbij het feit dat de moslims de Joden er niet onder kunnen krijgen een van de oorzaken van inderdaad een crisis binnen grote delen van de Islam. Ze snappen zeg maar niet zo goed hoe dat kan. Ik gelukkig wel. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het gebrek aan cultuur, diepgang, kritisch zelfonderzoek en de onmogelijkheid(!) van dat laatste zie ik als interne oorzaken.

Het is een tribale godsdienst die niet in staat is om op een zinvolle wijze de dialoog met andere culturen en culturele veranderingen aan te gaan.

Extern speelt inderdaad mee dat de oliebronnen op een gegeven moment zullen opdrogen (al duurt dat nog wel even)en daarmee valt de belangrijkste inkomstenbron voor de bakermat van de Islam weg.

Aantrekkelijkheid van het christendom (en westerse hulp) zal de Islam in Afrika waarschijnlijk ook weinig goed doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gebrek aan cultuur, diepgang, kritisch zelfonderzoek en de onmogelijkheid(!) van dat laatste zie ik als interne oorzaken.

Er was een tijd dat dit wel aanwezig was en bloeide. Als de Islam ergens aan ten onder zal gaan is het de dominantie van bepaalde stromingen die haar eigen rijkdom inperken omwille van hun fundamentalistische opvattingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er was een tijd dat dit wel aanwezig was en bloeide.

Ja, maar dat was eerder ondanks dan dankzij de Islam. Het is net als met het communisme, dat werkte op den duur ook alle ontwikkelingen tegen, maar dat wil niet zeggen dat b.v. de Sovjet-unie tussen zeg 1945-1970 hele opmerkelijke dingen heeft gepresteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Machiavelli" schreef het volgende:

Het gebrek aan cultuur, diepgang, kritisch zelfonderzoek en de onmogelijkheid(!) van dat laatste zie ik als interne oorzaken.

Het is een tribale godsdienst die niet in staat is om op een zinvolle wijze de dialoog met andere culturen en culturele veranderingen aan te gaan.

Cultuur, diepgang en kritische zelfreflectie willen ook wel eens missen binnen het christendom. Verbazend vaak zelfs. En wat betreft die tribale godsdienst; de enige reden dat het christendom hier niet zo overkomt is m.i. door de Verlichting (lang leve de secularisatie). smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Cultuur, diepgang en kritische zelfreflectie willen ook wel eens missen binnen het christendom. Verbazend vaak zelfs.

Zoals overal, net als het omgekeerde, maar waar het om gaat, is en systeem dat dat met kritiek kan omgaan, maar ook bepaalde waarden vast weet te houden. Teveel kritiek leidt immers ook tot zelfvernietiging. Die balans weet de Kerk goed vast te houden.

Quote:
En wat betreft die tribale godsdienst; de enige reden dat het christendom hier niet zo overkomt is m.i. door de Verlichting (lang leve de secularisatie).
smile.gif

Wat was er voor die tijd dan zo anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Pius_XII" schreef het volgende:

Wat was er voor die tijd dan zo anders?

Natuurlijk is het hartstikke kort door de bocht, maar juist door het kritisch zijn naar jezelf en wat je gelooft, en open te zijn voor andere denkbeelden, zorgt dat het christendom minder 'tribaal' overkomt. Nu snap ik wel dat dit ook wel mogelijk was voor de Verlichting, maar het gaat me voornamelijk om de open- en eerlijkheid. Een steevast geloof in iets zonder er twijfels over te durven uitlaten, helpt je geen steek verder. Ik denk dat m.n. in de Verlichting mensen uit de hokjes kwamen. Maar ik kan me vergissen qua periode natuurlijk. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Natuurlijk is het hartstikke kort door de bocht, maar juist door het kritisch zijn naar jezelf en wat je gelooft, en open te zijn voor andere denkbeelden, zorgt dat het christendom minder 'tribaal' overkomt. Nu snap ik wel dat dit ook wel mogelijk was voor de Verlichting, maar het gaat me voornamelijk om de open- en eerlijkheid. Een steevast geloof in iets zonder er twijfels over te durven uitlaten, helpt je geen steek verder. Ik denk dat m.n. in de Verlichting mensen uit de hokjes kwamen. Maar ik kan me vergissen qua periode natuurlijk.
engel.gif

Ja dat begon al voor de Verlichting, de Verlichting heeft dat alleen versneld. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

wat is het nut van dit topic? Maak ook nog even een poll aan, kunnen we gaan wedden wat de ondergang van de Islam wordt.

Hoezo weet je eigenlijk zo zeker dat die ondergang gaat komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Die poll was je van plan? Weird... nosmile.gif

Oke dus alle religies en denkbeelden die niet met de jouwe stroken gaan ten onder. Waarom precies maak je dan over deze ene religie een wed-topic aan waaraan precies ze ten onder gaan?

Dit topic heeft zo iets kinderachtigs, alsof je het ze gunt dat ze ten onder gaan en ook nog eens gaat wedden over de manier waarop. Als al die speculatie nou nog een doel heeft oke.. maar dat zie ik ook niet echt terug in dit topic. En als ik je vraag naar het doel is het enige wat je kan zeggen; praten over de ondergang van de Islam.. dat was me al duidelijk ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de Islam binnen 100 jaar wel aan zijn eind is. Als je om je heen kijkt zie je ook dat de Islam niet zo'n populaire godsdienst is. En 1400 jaar voor een overbodige religie is ook wel weer genoeg geweest.

Ook heeft het denk ik te maken met het opkomende christendom. Kijk bijvoorbeeld maar naar Afrika waar het christendom enorm groeit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Heb je de OP verder wel gelezen? Ik heb vrij duidelijk neergezet dat ik enkele dingen in een ander topic had gezet nadat ik mij daartoe had uit laten dagen door een islamitische user. En toen ik eenmaal een tweetal posts gemaakt had dacht ik dat ik het net zo goed in een ander topic zou kunnen plaatsen zodat het wel ontopic bleef.

[...]

Dat kan, ik ben dan ook slechts 27 en ga 3 dagen per week met kinderen om. Waar je mee omgaat wordt je mee besmet zeggen ze wel eens.

[...]

Er wordt hier nergens gewed. Maar wellicht kun je even aanwijzen waar je de indruk vandaan hebt dat er hier gewed zou worden.

[...]

Moet het altijd een doel hebben wat binnen jouw kaders van een doel valt? Als dat zo is dan zal ik voortaan eerst in je profiel om toestemming vragen voor het openen van een topic. Bij mijn weten ontbreekt een dergelijke regel echter in de FAQ.

Ja ik heb de OP gelezen. Maar je kiest er toch voor om een apart topic aan te maken? Blijkbaar vindt je het dus een heel topic waard, in plaats van dat je gewoon denkt 'ach het is off-topic, laat maar zitten'.

Je wou een poll aan maken , vandaar dat ik het wedden noem.. al zal je er waarschijnlijk niks voor krijgen als het ooit goed blijkt te zijn.

Als je wilt speculeren over de ondergang van een religie vind ik inderdaad dat je met een iets beter doel moet komen dan gewoon lekker gezellig praten. Vind je dat echt zo raar? Weet je , laat maar zitten. Als jij niet meteen begrijpt dat dit niet bepaald liefdevol is, wat kan ik dan nog meer zeggen? Veel plezier met 'filosoferen' over de ondergang van de Islam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie weet, maar dat ligt een beetje aan jezelf

Maar goed, om verder gezeur te voorkomen: een slotje graag.
slotje5.gif

Ik zie geen reden tot sluiten. Het is een prima onderwerp discussie en gezien de bewijsdrang van een aantal moslims op het forum ben ik wel benieuwd naar hun zienswijze. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Cultuur, diepgang en kritische zelfreflectie willen ook wel eens missen binnen het christendom. Verbazend vaak zelfs. En wat betreft die tribale godsdienst; de enige reden dat het christendom hier niet zo overkomt is m.i. door de Verlichting (lang leve de secularisatie).
smile.gif

Het Christendom heeft de middeleeuwen, renaissance, reformatie, verlichting etc. overleeft, heeft zichzelf telkens weer weten aan te passen zonder daarbij de kern uit het oog te verliezen.

De enige plaats waar op dit moment een poging wordt gedaan om de Islam te vernieuwen is in Turkije waar het een overheidsproject is nota bene!

Problematisch is ook de opvatting over de Koran. Doordat die rechtstreeks uit de Hemel is neergedaald kan er geen sprake zijn van historisch-kritische Koranwetenschap en is het zetten van teksten in een (historische) context en het ongeldig verklaren van teksten een ontzettend heikele zaak.

Daarnaast lijkt mij het karakter van Allah niet echt in het voordeel werken van de Islam. Een grillige oosterse potentaat die nergens door gebonden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het Christendom heeft de middeleeuwen, renaissance, reformatie, verlichting etc. overleeft, heeft zichzelf telkens weer weten aan te passen zonder daarbij de kern uit het oog te verliezen.

Precies. De essentie is dezelfde gebleven, alleen het vertolken en omgaan met de wereld past zich aan. Moet ook wel in een steeds veranderende wereld.


Samengevoegd:

Quote:

Cultuur, diepgang en kritische zelfreflectie willen ook wel eens missen binnen het christendom.

Het lijkt me dat mensen dat in het algemeen missen. atheïsten included.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Machiavelli" schreef het volgende:

Het Christendom heeft de middeleeuwen, renaissance, reformatie, verlichting etc. overleeft, heeft zichzelf telkens weer weten aan te passen zonder daarbij de kern uit het oog te verliezen.

Er zijn religies die het al langer uithouden. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er zijn religies die het al langer uithouden.
knipoog_dicht.gif

Klopt, maar dat doet niets af aan mijn punt dat het christendom weldegelijk in staat is tot kritische zelfreflectie en vernieuwing, iets waar de Islam nauwelijks toe in staat is doordat door haar natuur statisch is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid