Spring naar bijdragen

Tijdens je vakantie naar de kerk


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Lieve L, dat slaat op het feit dat dat soort teksten inderdaad worden aangehaald als het uitkomt, er zijn een hoop teksten die kunnen worden opgevat als specifiek naar de gemeente aan wie de brief is gericht, daar schaar ik in ieder geval het gedeelte over vrouwen bedekt in de kerk en mannen met lang haar, hoe grappig ook na jouw post met 'fatsoenlijk knippen', een schande zijn. Daarom postte ik het ook, deels als gekscherend in het algemeen en als een soort vraag naar verdere uitleg over het punt of dit inderdaad een gedeelte specifiek voor de gemeente of voor alle christenen die het later zouden terug lezen bedoeld was.

Al met al is er geen reden om je aangevallen te voelen en zo te reageren, blijf ademen, geef niet toe aan ad hominem verleidingen, en laat die
bye.gif
smiley met rust.

knipoog_dicht.gif

Lieve J, dan heb ik dat verkeerd begrepen en wachten we allebei met smart op het antwoord smile.gif

bye.gif

engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 96
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik zie niet in waarom je niet naar de kerk zou gaan als je op vakantie bent. Het is echt niet zo'n grote moeite hoor, om even te achterhalen waar er een kerkje is en wanneer er dienst is. En zo'n kleine moeite heb je toch wel over voor het aanhoren van de woorden van God en Hem te dienen met medechristenen?

Ik snap niet goed waarom je op vakantie níet zou gaan.. is kerkgang dan zo verworden tot iets verplichts en iets wat hoort bij het werk-leven dat je het liever overslaat wanneer je op vakantie bent? Júist in de kerk kun je toch tot rust komen bij God, en dat lijkt me iets wat uitermate geschikt is voor op vakantie smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, oké, ik ging uit van Europa puh2.gif

Maar inderdaad, in sommige landen is het wat minder makkelijk.

Ik kan me voorstellen dat 't niet echt opschiet om naar een kerk terwijl je er niets van verstaat, maar het is wel bemoedigend om te merken dat er wereldwijd mensen zijn die hetzelfde geloven.

En hoe je dan de zondag invult.. de keren dat ik niet naar de kerk ben geweest op zondag op vakantie, heb ik een bijbelstudie gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga in het buitenland graag naar de kerk voor het cultuuraspect. Zo ging ik in Bolivia naar een Indiaans-evangelische gemeente, met liedjes in het Quechua. Heel bijzonder om die muziek te horen. Het werd begeleid met een soort van trommel. Het is trouwens wel handig om wat van de taal te kennen (in dit geval het spaans, niet het Quechua, er stond spaanse vertaling bij in het boekje). Je kunt ook een week naar Taizé gaan, dan ga je 18 keer extra, die kun je misschien weer afstrepen tegenover de keren dat je niet gaat omdat je ergens in de jungle bent puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben wel eens in Friesland geweest, toen ben ik naar die grote gemeente van Bottenbley gegaan. clown.gif

In Tsjechie ben ik nog nooit naar de kerk geweest. Heb er niet bepaald moeite mee dat het niet kan. Hangt daar je redding vanaf? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan me voorstellen dat 't niet echt opschiet om naar een kerk terwijl je er niets van verstaat, maar het is wel bemoedigend om te merken dat er wereldwijd mensen zijn die hetzelfde geloven.

Liturgie is toch ook een taal op zich die niet alleen gevat zit in de verstaanbare woorden? Zelfs als zwaar net-niet-over-de-rand-vallend-kerkelijke kon ik missen in het Hindi ook wel op een bepaalde manier appreciëren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Liturgie is toch ook een taal op zich die niet alleen gevat zit in de verstaanbare woorden? Zelfs als zwaar net-niet-over-de-rand-vallend-kerkelijke kon ik missen in het Hindi ook wel op een bepaalde manier appreciëren.

De Liturgie in protestantse kerken stelt vaak, in vergelijking met katholieke kerken, vrij weinig voor. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Juist op vakantie in diensten waar je geen woord van de verkonding verstaat, de liturgie niet begrijpt en de mensen niet kent ervaar je de verbondenheid door het geloof. De Gemeenschap der Heiligen komt dan dichterbij dan dat hij ooit komt in een vertrouwde omgeving. Broeders en zusters in het geloof dwars door de grenzen van taal, cultuur en landen heen. Op de momenten dat ik mijn geloof beleid met de Kerk van alle tijden en alle plaats denk ik sterk aan de gemeenschap met hen die ik niet versta, niet ken en toch ervaar op vakantie, in het buitenland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De Liturgie in protestantse kerken stelt vaak, in vergelijking met katholieke kerken, vrij weinig voor.
knipoog_dicht.gif

Ok, dat zal allicht wel waar zijn, bij gebrek aan ervaring met niet-katholieke kerken heb ik er niet echt een beeld van, maar ook daar is vast toch wel iets dat heel veel kan zeggen zonder dat je de eigenlijke woorden begrijpt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij gaan komende zomer naar het zuiden van de VS. Daar gaan we als we een kerk tegenkomen gewoon naar mis. En omdat we toch in het gebied van de "Southern Baptists" zitten gaan we ook een swingende baptisten dienst proberen bij te wonen.

Uiteraard zal ik een whiskey van de dominee aldaar niet afslaan smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Ok, dat zal allicht wel waar zijn, bij gebrek aan ervaring met niet-katholieke kerken heb ik er niet echt een beeld van, maar ook daar is vast toch wel iets dat heel veel kan zeggen zonder dat je de eigenlijke woorden begrijpt?

Sjaloom Iriacynthe,

Eh, nou, niet helemaal. En dat is niet vervelend bedoeld hoor, maar protestanten hebben veel meer een woordtraditie. Terwijl katholieken meer een zintuigelijke traditie hebben. Heel fout gezegd: protestanten luisteren naar verhaaltjes en katholieken kijken plaatjes. widegrin.gif

In een béétje Mis valt er inderdaad genoeg te zien en te ervaren, zonder dat je ook maar één woord hoeft te verstaan. Maar een protestantse kerkdienst is juist gericht op de verkondiging van het Woord, dus aan zo'n dienst heb je niet altijd even veel als je er niks van verstaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over het algemeen ga ik op vakantie wel een kerkje in om een kaarsje te branden, om even te bidden of om even de verbondenheid te voelen in het gebouw zelf. De kerken die ik dan betreed zijn doorgaans katholiek of oosters orthodox (ik ga dan ook voornamelijk naar landen als Frankrijk, Italië, Griekenland). Ook als ik in een andere stad kom (en dat kan ook mijn eigen woonplaats zijn) en ik zie dat de kerk open is dan ga ik vaak even naar binnen om even de sfeer op te snuiven en wat te bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat toont dan maar eens dat ik na jaren credible nog altijd niks weet over hoe protestanten hun geloof uiten en ervaren.
bloos.gif

In protestantse diensten zijn maar enkele aspecten haast altijd hetzelfde: preek (belangrijkste), zingen, en gebed. Verder komt er vaak nog een collecte voorbij puh2.gif De rest van de invulling kan heel erg verschillen. Als je dan in een ander land naar de kerk gaat, en je verstaat de preek niet, begrijpt de liederen niet en kunt ze niet meezingen omdat ze niet wereldwijd bekend zijn (sommige liederen zijn dat wel namelijk) en je verstaat het gebed niet, dan zou je je inderdaad kunnen afvragen wat je eraan hebt knipoog_dicht.gif

Alhoewel ik het dan alsnog waardevol vind om te gaan begrijp ik wel als mensen er dan voor kiezen om niet te gaan. Maar enkel het gaan naar een kerk en het zien van mensen die God aanbidden en zelf ook stilstaan bij je geloof in God vind ik al waardevol smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

misschien moet je niet zoveel waarde hechten aan het gebouw, maar juist meer aan de band met God zelf. noteer die oneliner maar

Als dit een reactie is op Sacerdos dan sla je de plank mis. Sacerdos heeft het namelijk over de Mis, dat is de viering. En wat dat betreft heeft hij in mijn ogen gelijk, dat is ook al eerder aangehaald in dit topic. Zeggen is echter 1, doen is een tweede.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

volgens mij ga ik in de vakantie vaker naar de kerk dan normaal. Bij elk dagje uit weer in zo'n koel ding, even een gebedje en een kaarsje en hoppa. Was een keer bij een katholieke heilige plek, geen idee meer waar maar het was ergens in Frankrijk of spanje, en je moest een paar euro betalen voor zo'n kaars maar al die mensen die daar waren namen ze gewoon mee zonder te betalen. Denk je toch ook, zo zuinig zijn wij hollanders nog niet

In vakanties bezoek ik vaak ook mooie kerken (meestal katholiek, weet ook niet wat het is knipoog_dicht.gif), maar dit niet om een mis mij te wonen. Waarschijnlijk omdat ik er niet mee opgegroeid ben en ik vanwege het hoge saaiheidsgehalte in 10min is slaap val, maar das een ander verhaalknipoog_dicht.gif

Ik ga er heen omdat ik dan toch weet hoe andere gelovigen hun geloof beleven, vind ik toch wel interessant smile.gif

Schrik soms wel van het aantal 'heilige' beeldjes in zulke kerken

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid