Spring naar bijdragen

De kwaliteit van de Islamitische...


De Islam heeft een beroerde PR  

  1. 1. De Islam heeft een beroerde PR

    • Eens
      25
    • Oneens
      8


Aanbevolen berichten

...apologetiek en geloofsverkondiging.

Mijn mening hierover, die is echt bár slecht. Van wat ik tot nu toe heb gezien, focust het zich vooral op twee gebieden; het aanhalen van veronderstelde tegenstrijdigheden in de Bijbel, of het citeren van atheisten, newagers enz. die wat liefs over Mohamed hebben gezegd.

Een inhoudelijk gesprek, een tweerichtingsverkeer lijkt vér te zoeken, de intellectuele verdieping in ons geloof lijkt minimaal gezien de vele karikaturen die in omloop zijn.

Wat dat betreft mag men een voorbeeld nemen aan de Joden in oecomenische gesprekken, die zijn goed voorbereid, zeer intellectueel, weten waar ze het over hebben.

Nou goed, dit is in het kort wat ik ervan vind, ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

Ben je de Islam meer of minder gaan waarderen door de Islamitische verkondiging?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Minder, men lijkt niet kritisch naar de eigen opvattingen en geschiedenis te kunnen of willen kijken en de kennis die men heeft van andere tradities lijkt voornamelijk afkomstig te zijn van een zeer beperkt aantal matige apologeten.

En dit heb ik op diverse christelijke, seculiere en islamitische fora mogen ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

even een vraagje aan de historici en cultuurwetenschappers alhier? Is de manier van apologetiek bedrijven door moslims historisch of sociaal-cultureel te verklaren? Als ik de manier van denken kan doorgronden, dan kan ik ook beter met moslims in gesprek gaan, of denk ik nu te veel met mijn westerse bril op?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet zoveel ervaring met moslims wat religieuze kwesties betreft. Buiten dat ik een keer een imam heb gesproken en rondgeleid ben door een moskee. De laatste tijd echter enkel via dit forum, en ik mag toch hopen dat datgene (met uitzondering van trotse-moslim, jammer dat die niet meer actief is) niet het gemiddelde is. In hoeverre moeten wij onze denkwijze hierover af laten hangen van die paar moslims die hier met slechte intenties komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dit forum is het niveau bedroevend laag. Bekeringspogingen blijken doorgaans zo lek als een mandje en hebben eerder het effect dat mensen zekerder worden dat de islam het toch niet is, dan dat ze erdoor overtuigd worden. Het gros van de moslims op dit forum voldoet aan het beeld dat Pius schetst, met de toevoeging dat op het moment dat je inhoudelijk er op in gaat, ze je negeren, afschepen met een half (of minder) antwoord of beweren dat je er niet inhoudelijk op in gaat.

Buiten het forum heb ik al een stuk meer respect voor moslims, omdat ze dan lang niet altijd aan dat beeld voldoen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb oneens gestemd. Een religie die zó veel aanhang wint, en dat zijn ongetwijfeld soms ook slimme mensen, kan geen slechte PR hebben lijkt me. Maar die paar moslims op dit forum zijn niet echt voor rede vatbaar (in de letterlijke zin van het woord). Ik ben nog steeds benieuwd op welke ervaringen Pius zijn mening baseert, want ik ben er al een tijdje over aan het denken om eens een islamforum op te zoeken waar op een intelligente manier wordt gediscussieerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben nog steeds benieuwd op welke ervaringen Pius zijn mening baseert, want ik ben er al een tijdje over aan het denken om eens een islamforum op te zoeken waar op een intelligente manier wordt gediscussieerd.

Succes, mijdt dan wel de wat grotere fora als maroc.nl want daar wordt een kritische houding iig. niet erg gewaardeert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben nog steeds benieuwd op welke ervaringen Pius zijn mening baseert

O.a. Maroc.nl, een hele zwik apologeten op GKv vorig jaar, de 'debatten' tussen Answering-Islam en Answering-Christianity. Het is niet dat er geen redelijke Moslims lijken te bestaan (inderdaad, Trotse Moslim was gewoon erg sympathiek, en als er op tv Islamitische geestelijken verschijnen of Moslims in een praatprogramma, dan valt dat ook best mee), maar zo gauw je met apologeten hebt te maken, lijkt een wisselwerking uitgesloten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De islam word als een erfelijke ziekte doorgegeven aan de volgende generatie, dat is alles. Qua bekeerlingen is er weinig aanwas.

Klopt, de Islam moet het hebben van geboortecijfers i.t.t. tot het Christendom, dat meer bekeerlingen heeft. Bovendien wordt geloofsafval niet gemeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

O.a. Maroc.nl, een hele zwik apologeten op GKv vorig jaar, de 'debatten' tussen Answering-Islam en Answering-Christianity. Het is niet dat er geen redelijke Moslims lijken te bestaan (inderdaad, Trotse Moslim was gewoon erg sympathiek, en als er op tv Islamitische geestelijken verschijnen of Moslims in een praatprogramma, dan valt dat ook best mee), maar zo gauw je met apologeten hebt te maken, lijkt een wisselwerking uitgesloten.

~Mogelijk dat daarin meespeelt dat het binnen de Islamitische traditie vrij ongebruikelijk is dat men de Islam hoeft te verdedigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

...apologetiek en geloofsverkondiging.

Mijn mening hierover, die is echt bár slecht. Van wat ik tot nu toe heb gezien, focust het zich vooral op twee gebieden; het aanhalen van veronderstelde tegenstrijdigheden in de Bijbel, of het citeren van atheisten, newagers enz. die wat liefs over Mohamed hebben gezegd.

Een inhoudelijk gesprek, een tweerichtingsverkeer lijkt vér te zoeken, de intellectuele verdieping in ons geloof lijkt minimaal gezien de vele karikaturen die in omloop zijn.

Wat dat betreft mag men een voorbeeld nemen aan de Joden in oecomenische gesprekken, die zijn goed voorbereid, zeer intellectueel, weten waar ze het over hebben.

Nou goed, dit is in het kort wat ik ervan vind, ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

Ben je de Islam meer of minder gaan waarderen door de Islamitische verkondiging?

de Islam waardeer ik altijd al minder en nooit meer, ik wil wel respect hebben voor die mensen zelf. (dan bedoel ik, als ze Jezus Christus niet willen kennen dan ga ik ze niet minder liefhebben.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het idee dat een hoop mensen hun mening vormen op Islamitische Users hier op Credible, en verder eigenlijk nooit met Moslim's in discussie gaan, als dat de criteria zijn....

Ik vind dat een hoop Christenen op dit Forum met zulke grote oogkleppen op discussie's met moslimCrediblers aangaan, dat je puur op basis van die post's ook zou kunnen stellen dat het Christendom een slechte PR heeft.

Onzin natuurlijk, net als dat het onzin is een grote wereld religie als de islam te beoordelen op enkele individuele aanhangers.

Matteüs 7 vers 4:

Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,†zolang je nog een balk in je eigen oog hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind dat een hoop Christenen op dit Forum met zulke grote oogkleppen op discussie's met moslimCrediblers aangaan, dat je puur op basis van die post's ook zou kunnen stellen dat het Christendom een slechte PR heeft.

Onzin natuurlijk, net als dat het onzin is een grote wereld religie als de islam te beoordelen op enkele individuele aanhangers.

Zou je er een voorbeeld van willen geven? Want volgens mij zijn de Islamieten hier keer op keer op keer uitgenodigd om de diepte in te gaan in een discussie, maar het blijft verzen smijten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid