Spring naar bijdragen

De kwaliteit van de Islamitische...


De Islam heeft een beroerde PR  

  1. 1. De Islam heeft een beroerde PR

    • Eens
      25
    • Oneens
      8


Aanbevolen berichten

Ach, de mensheid krijgt de religies die ze verdient, kan je ook zeggen. knipoog_dicht.gif

Maar welke fora zijn er nog meer behalve dat maroc-forum? Ik heb wel eens wat gegoogled en vond alleen een heel groot forum met vooral gigantische slowchatdiscussies die 30 paginas per dag in omvang toenamen. Dat leek me niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

...apologetiek en geloofsverkondiging.

Ben je de Islam meer of minder gaan waarderen door de Islamitische verkondiging?

Zij verkondigen ook. Niet vaak, maar als ze het doen, is het met meer inzet dan ooit!

Ik ben ooit eens een islamitische verkondiger tegengekomen in de binnenstad van amsterdam.

Een gladgeschoren jongen, leren jack, perfect gekleed en perfect Nederlands sprekend.

Eerst zat hij aandacht te trekken door te 'glimlachen' en ik wou bijna zeggen 'sorry, ik ben geen homo'.

Toen bleek dat hij ook over God wilde spreken (daar was ik toen ook mee bezig). Een zeer dominant persoon. Ik dacht: "Wat is dit voor religie?"

(Ik was toen nog zelf Jehovah's Getuigen oftewel wachttorengetuige)

Na vijf minuten kwam het hoge woord: "De Koran is het woord van God..." En na nog vijf minuten, vroeg hij, nee, hij commandeerde me tevergeefs om het Islamitische gebed te reciteren: "LailaAllah..." en ook nog iets met 'rasoel.'

Hij was zeer effectief voor personen, die misschien in de dip zouden zitten en een leiderfiguur nodig hadden. Pech voor hem dat ik twijfels had over het Wachttorengenootschap maar geen placebo zocht.

Overigens, hij was dus effectief omdat hij spreektechnisch alle foefjes gebruikte om te 'overtuigen' (kan ik zeggen als ex JG) maar zijn voorkomen was autoritair en dominant en vooral zijn introductie was nogal afstotelijk.

Wees dus op je hoede. Islamitische prediking is effectiever dan je denkt, zeker voor personen die behoefte hebben aan structuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn ervaringen met Moslim apologeten zijn zonder enige uitzondering allemaal slecht tot zeer slecht te noemen. Desondanks vind ik dat ze zich overwegend netjes gedragen naar anders denkenden toe, ook al weet ik dat we het nooit eens zullen worden. Bij hen bestaat nog de illusie dat er een gesprek plaatsvindt, hetgeen met iemand als Sacerdos helemaal niet het geval is. Sacerdos laat geen gelegenheid ongemoeid om Moslims diep te beledigen en onnodig te provoceren vanuit de privacy van zijn anonimiteit. Op die manier krijgen andere christenen ook een slechte naam, waardoor hij objectief gezien deel van het lichaam van Christus is geworden wat iedereen ergert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, op één punt doen moslims het wel aardig:

Quote:

Esselamoen aleykoem,

een ieder persoon wordt geboren als een moslim.
smile.gif

Op die manier hou je, inclusief het niet meetellen van 'afvalligen' kunstmatig de cijfers wel hoog en kun je roepen dat jouw religie zo groeit en het daarom wel geweldig moet zijn.

Da's best aardige PR, hoor puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik me afvroeg, hier op Credible sluiten we geregeld Islam propaganda topics, maar kunnen we ze niet beter open laten? Ik bedoel, het is eerder prima anti-reclame voor de Islam.

Niet zozeer als feedback bedoeld, maar ervaren anderen dit ook? Dat men eerst een gematigd positief beeld had van de Islam (ze geloven niet helemaal hetzelfde als wij, maar er zit ook veel goeds en waars in die religie), maar dat de stemming op gegeven moment geheel omsloeg juist door dit soort propaganda?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Waarom zitten jullie hier zo als een groepje duiveltjes over de Islam te roddelen, ok sommige vinden het geloof ok anderen niet. We zitten hier op een Christelijk forum dus veel Moslims zal je hier niet vinden, maar zolang 'wereldreligies' bestaan hebben moslims hier ook het recht wat te zeggen over hun geloof, en dan is het niet om mensen te bekeren want in geloof bestaat geen dwang.

Maar om te praten over het geloof sommige dingen in vraag te stellen, want ik bijv. als bekeerling vraag me soms dingen af, maar daar is toch toch niets mis mee? Als christen moet je toch verdraagzaam zijn? Heb je vijand lief, weet je nog?

Nou ja, julllie moeten zelf maar zien hoor, maar zo afbreken wijst gewoon op onverdraagzaamheid vind ik.

Bij mij op het Islamietisch forum zitten mosims en ook niet-moslims die ook vaak vragen stellen, die worden ook niet afgebroken, daar word netjes mee gepraat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het ermee eens.

Voor veel moslims die ik ken (vooral niet-praktiserende moslims) is PR niet hun sterkste punt. Daar bestaat 1 korte maar krachtige hadith voor, nl dat de profeet zei: 'Zeg het goede of zwijg!'

Verder zijn moslims niet zo druk bezig met het indirect (dus door goede/juiste manieren) te evangeliseren. Daar waar veel mensen denken: 'Oh jeej, ik moet op me woorden letten, want er lezen meerdere mensen mee'. Daar denkt iemand niet zo gauw aan die met emoties en gevoelens reageert. Dat heb ik vaker gemerkt (oa. op arabische (nieuws)zenders) dat de "westerlingen" meer bezig zijn met hun pr dan met het inhoudelijke verhaal. Terwijl in tegenstellingen daartoe "oosterlingen" minder met pr bezighouden en zich meer hun emoties en gevoelens erbij betrekken. (Een goede voorbeeld was Cheick Fawaz een tijdje terug bij 'Pauw & Witteman').

Een "oosterling" heeft bij zo een discussie iets warms. Diegene laat (weliswaar niet opzettelijk) zien dat hij/zij gevoelens en een hart heeft. Terwijl de "westerling" meer prestatiegericht is. Dat hij/zij iets wil bereiken en daardoor allerlei (sluwe) discussie-technieken toepast om zo overtuigend over te komen om de rest achter zich te scharen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het bij mij overkomt alsof de "westerling" discussieert als een robot. Hij/zij hanteert de technieken die hij/zij tijdens zijn studie heeft geleerd. (Er bestaan daar juist speciale studies voor). Door deze communicatievaardigheden, heeft deze "westerling" een streepje voor bij de mensen die hierin trappen, ongeacht of hetgeen wat hij/zij gezegd heeft daadwerkelijk inhoudelijk positief bijdraagd aan de discussie.

Tot zover mijn visie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Trotse Moslim: Ik snap je onderscheid, maar ik denk dat je het nu ook weer niet te zwart-wit moet zien. Er zijn zeker hier in NL genoeg moslims met een HBO of Universitaire opleiding die kennis hebben van dezelfde discussie-technieken. Daarnaast is het niet fair om te zeggen dat westerlingen zonder gevoel discusiëren. Moet je voor de lol hier is topic over verschilen tussen kerken doorlezen. Je zal merken dat ook daar men verschrikkelijk op zijn of haar woorden moet letten omdat men anders zeer snel gekwetst is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, inderdaad. Ik wou expres een overdreven contrast (zwart/wit beeld) laten zien om zo beter de verschillen zichtbaar te maken.

Uiteraard dienen we ieder persoon als individu te zien en niet in groepjes te denken. En uiteraard reageert elke moslim anders zoals elke christen anders reageert.

Ik wou alleen toelichten wat mij - tot nu toe - opgevallen is in veel discussies tussen moslims en niet-moslims.

Je kan zeggen dat je het niet fair vind lieve meid, maar zo komt het bij mij wel over, dat is mijn persoonlijke visie en mening daaromtrent. Op deze forum komt weer wel de menselijke kant tevoorschijn, omdat veel mensen hier tikken wat ze denken, zonder daarbij bepaalde technieken in acht te nemen. Maar ik heb het over de nogal grotere discussies die veel bekijks hebben, waarbij het heel georganiseerd en opgezet gebeurd.

Maar ik zal er inderdaad voortaan rekening mee houden om mensen niet in groepjes te benoemen. (Heb ik altijd geroepen dat dat niet goed is, heb ik dat net zelf ook gedaan puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Trotse Moslim: in hokjes denken maakt het leven makkelijker en minder ingewikkeld. En doen we dat niet allemaal?

Persoonlijk denk ik dat het verschil in communicatie wat jij aanduidt eerder met opleidingsniveau te maken heeft dan met religieuze achtergrond, alhoewel ik dat natuurlijk niet zeker weet, omdat ik van weinig mensen het opleidingsniveau echt weet. Misschien kan jij dat beter inschatten.....en mocht deze stelling niet (helemaal) kloppen dan kun je het verschil ook nog zoeken in de verschillen in culturele achtergrond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Trotse Moslim: in hokjes denken maakt het leven makkelijker en minder ingewikkeld. En doen we dat niet allemaal?

Persoonlijk denk ik dat het verschil in communicatie wat jij aanduidt eerder met opleidingsniveau te maken heeft dan met religieuze achtergrond, alhoewel ik dat natuurlijk niet zeker weet, omdat ik van weinig mensen het opleidingsniveau echt weet. Misschien kan jij dat beter inschatten.....en mocht deze stelling niet (helemaal) kloppen dan kun je het verschil ook nog zoeken in de verschillen in culturele achtergrond.

Ik probeer dat wel zoveel mogelijk te vermijden. Ik bedoel: Iedereen is uniek en niemand is hetzelfde.

Dat is ook waar ik vaak op terugval als ik bijv. hoor: 'De moslims zijn/doen dit of dat'. Want 'een moslim doet dit en dat' is niet hetzelfde als 'dit en dat hoort een moslim te doen'. Veel mensen vergissen zich daarin en halen deze twee zaken door elkaar.

Maar het heeft ook met opleidingsniveau te maken. Want als ik eerlijk mag zijn is de verhouding tussen marokkanen op een vmbo-school en een universiteit diep triest te noemen. Maw. procentueel gezien zitten er op een VMBO-school veeeeel meer marokkanen dan op een universiteit als deze scholen in hetzelfde gebied zitten. Ik heb hier geen onderzoek naar gedaan, maar dat is wel hoe ik het zelf zie.

En het zit hem inderdaad ook in de culturele achtergronden. In het midden-oosten zijn ze er niet op afgestemd om bepaalde technieken te hanteren bij het discussieren. Daar kennen ze de vak als 'communicatie vaardigheden niet'. Kan ik me ook wel voorstellen, omdat je met het arabisch pas op universitair niveau alle spelling- en grammaticaregels onder de knie hebt. Soms zie je ze gewoon tegen elkaar tekeer gaan bij arabische nieuwszenders of in de "tweede kamer" aldaar, omdat ze minder 'georganiseerd en gestuurd' praten en meer met emoties en gevoelens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

je moet proberen geen waarde-oordeel te hangen aan westerse en oosterse manieren van communicatie. Het is anders en beide manieren werken in de bijbehorende culturele context. En ik denk dat deze en zeker de volgende generatie Nederlanders met een niet-Nederlandse achtergrond zich wel tot de bovenlaag van de bevolking gaat opwerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kwaliteit van de inbreng van onze meeste moslimforum bezoekers is zo beroerd omdat ze functioneren als een kopieër aparaat van hun salafistische leidsmannen.

Het is net als met jehova getuigen aan de deur. Bij te lastige vragen wordt verwezen naar het wachttoren genootschap die voor hen dan weer bedenkt wat ze moeten zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De kwaliteit van de inbreng van onze meeste moslimforum bezoekers is zo beroerd omdat ze functioneren als een
kopieër aparaat
van hun salafistische leidsmannen.

Het is net als met jehova getuigen aan de deur. Bij te lastige vragen wordt verwezen naar het wachttoren genootschap die voor hen dan weer bedenkt wat ze moeten zeggen.

*kuch kuch* link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben je de Islam meer of minder gaan waarderen door de Islamitische verkondiging?

Die waardering is gelijk gebleven met de tijd van voor die figuren.

Ik laat me niet in mijn mening vormen door wat bekeer personen die op christelijke fora zieltjes willen winnen.

Want, forummers zijn toch al een bepaald publiek en mensen die dan naar een forum van een andere scene gaan zijn wederom een ander publiek. Wat dat betreft vergelijk ik het met zogenaamde 'bekeer atheïsten'. Die zijn ook niet representatief voor het atheïsme. En ik zie hier ook geen (amper) gediplomeerde theologen rond lopen, dat zal voor de moslims vast niet anders zijn.

Ook christelijke forummers zijn niet representatief voor het christendom, want forummers zijn mensen van een heel apart genre.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De kwaliteit van de inbreng van onze meeste moslimforum bezoekers is zo beroerd omdat ze functioneren als een kopieër aparaat van hun salafistische leidsmannen.

Het is net als met jehova getuigen aan de deur. Bij te lastige vragen wordt verwezen naar het wachttoren genootschap die voor hen dan weer bedenkt wat ze moeten zeggen.

Ik heb net een aantal reacties van jou gelezen in verschillende topics over de islam en ik vind dat jij juist behoorlijk aan die definitie voldoet. Elke keer als er kritiek is over het christendom, kom jij weer met een hele waslijst moslims bashen

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid