Spring naar bijdragen

Stromingen binnen de Islam


Aanbevolen berichten

Regelmatig krijgen we hier bezoek van personen die zeggen namens de Islamieten te spreken. Wat men vergeet dat de Islam verdeeld is in zeer vele stromingen. Helaas ben ik slecht in linken, maar op wikipedia staat een prima artikel stromingen binnen de islam.

Voor iedereen dus zowel de islamieten en niet islamieten onder ons de vraag welke stroming spreekt je het meeste aan en waarom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik dat God met elk individu anders mee omgaat.

Ik geloof ook niet De Islam bestaat, ik zie De Islam als een rijk netals het Communsme, Christendom.

Het is een beetje lastig om uit te leggen. Maar god gaat met iedereen anders om en iedereen heeft zijn eigen taak en opdracht hier op aarde. En ook de boodschappers/profeten hadden hun eigen taak en opdrachten te vervullen en ook die verschilden van elkaar, dus dat betekent dat alle profeten niet dezelfde religie aanhangden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: post die argumenting by linking is weggehaald



@lailah: als je de volgende keer informatie van een andere website wil halen, copy-paste het stuk dan naar credible en zet er een link als bronvermelding bij. Dit bezorgt ons zoveel werk. Zo kunnen we allemaal meteen lezen waar je ons naar wil verwijzen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Esselamoen aleykoem,

Quote:
@lailah: als je de volgende keer informatie van een andere website wil halen, copy-paste het stuk dan naar credible en zet er een link als bronvermelding bij. Dit bezorgt ons zoveel werk. Zo kunnen we allemaal meteen lezen waar je ons naar wil verwijzen.

Komt goed, alleen wil jij in het vervolg aub mijn nickname volledig copy-pasten, als het voor jou niet teveel werk bezorgt?

Quote:
Wat men vergeet dat de Islam verdeeld is in zeer vele stromingen. Helaas ben ik slecht in linken, maar op wikipedia staat een prima artikel stromingen binnen de islam.

Ds Dre, maak je niet druk, ik ben goed met linken:

Christendom: 2,1 miljard

1) Rooms Katholicisme: 1,05 miljard

2) Oosters Orthodox: 240 miljoen

3) Protestantisme: (schattingen vanaf 350 miljoen)

4) Pinksterbeweging: 150 miljoen (schattingen lopen zeer uiteen)

5) Afrikaanse Onafhankelijke christelijke kerken: 110 miljoen

6) Anglicisme: 77 miljoen

7) Gereformeerd/Hervormd/Presbyterianisme/Calvinisme: 75 miljoen

8) Baptisme: 70 miljoen

9) Methodisme: 70 miljoen

10) Lutheranisme: 64 miljoen

11) Jehova getuigen: 14,8 miljoen

12) 'Latter Day Saint movement': 12,5 miljoen (onderdeel van Restaurationisme)

13) Adventisten: 12 miljoen

14) Apostolisten: 10 miljoen (onderdeel van Pinksterbeweging)

15) 'Stone-Campbell Restoration Movement': 5.4 miljoen (onderdeel van Restaurationisme)

16) Overige Christelijke Groeperingen: 5 miljoen

Islam: 1,1 miljard (schattingen lopen uiteen van 900 miljoen - 1,3 miljard)

1) Soennisme: 940 miljoen

2) Shi'isme: 170 miljoen

3) Ahmadiyya: 10 miljoen

4) Druzen

Bron: link

Als ik het goed bereken bestaat het aantal stromingen in het christendom naar schatting 4 maal méér dan in de islam. Tevens wil ik u herinneren dat de stromingen in het christendom te maken hebben met als één van de grootste redenen:

De diverse Bijbelversies en Bijbelvertalingen: link

In de islam geloven alle moslims dat er géén God is dan Allah (swt) en geloven in Zijn laatste boodschapper Muhammed (vzmh) en in de Heilige Koran die hij zuiver ontving van Allah (swt) via zijn engel Djibriel.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tevens wil ik u herinneren dat de stromingen in het christendom te maken hebben met als één van de grootste redenen:

Hoe kom je daarbij? Ik heb nog nooit gehoord over een scheuring binnen het Protestantisme die over een Bijbelvertaling ging (alleen dat met het Wachttorengemeenschap, maar goed, dat zijn geen Christenen).

De reden dat het overgrote deel van het Christendom verenigt is in één Kerk, met bijna evenveel leden als alle stromingen van de Islam bijelkaar, is dat we geloven dat Christus niet alleen een boek heeft gegeven, maar ook een Kerk, die de uitleg van de leer bewaakt.

Maar goed, hoe moet iemand die in de Islam is geinteresseerd uitmaken welke stroming de ware is? De Shia's, de Alawieten? De Ahmaddya's? De Soennieten? En van de Soennieten welke Maddhab? God heeft kennelijk een foutje gemaakt door alleen een meerduidig boek te geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De lijsten van stromingen binnen het christendom en islam zijn slechts een samenvatting.

Maar niemand die ingaat op mijn vraag welke stroming binnen de Islam je het meeste aanspreekt. Ik heb er al wel 1 genoemd Ibadisme maar de reden vergeten.

Volgens wikipedia is het Ibadisme een stroming binnen de islam die gevormd is door Abdallah bin Ibadh. Hij ontwikkelde in 683 een eigen gematigde doctrine. Volgens de ibadieten mag het geloof niet als reden voor oorlog en bloedvergieten misbruikt worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de wahabieten en de salafisten zijn zij van mening dat het geloof zijn kracht en actualiteit kan bewaren door zich aan te passen aan de wisselende culturele, historische en wetenschappelijke omstandigheden.

Vooral dat laatste spreekt me erg aan, alleen erg jammer dat deze stroming (nog) erg klein is. De stroming van salafisten en wahabisten is ook niet groot maar hebben wel vaak het hoogste woord en daardoor lijkt het of zij de mening van de Islamieten vertegenwoordigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar goed, hoe moet iemand die in de Islam is geinteresseerd uitmaken welke stroming de ware is? De Shia's, de Alawieten? De Ahmaddya's? De Soennieten? En van de Soennieten welke
God heeft kennelijk een foutje gemaakt door alleen een meerduidig boek te geven?

Dat is niet mijn vraag in dit topic. Welke stroming in de Islam spreekt jou het meeste aan en waarom? Die binnen het christendom is me van jou wel bekend. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de islam geloven alle moslims dat er géén God is dan Allah (swt) en geloven in Zijn laatste boodschapper Muhammed (vzmh) en in de Heilige Koran die hij zuiver ontving van Allah (swt) via zijn engel Djibriel.

En ook hier weer geen antwoord op mijn vraag. Is dat werkelijk nou zo'n lastige vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de islam geloven alle moslims dat er géén God is dan Allah (swt) en geloven in Zijn laatste boodschapper Muhammed (vzmh) en in de Heilige Koran die hij zuiver ontving van Allah (swt) via zijn engel Djibriel.

O ja, onder de Islam versta ik niet wat bepaalde groepen binnen de Islam vinden wie wel Islamiet is maar iedereen die zichzelf Islamiet noemt. Denk bijvoorbeeld aan Nasr (Hamid) Abu Zayd hij wordt vervolgd door de Egyptische (religieuze) autoriteiten vanwege zijn visie op de Koran als een religieus, mythisch literair werk. Hij werd tot afvallige verklaard. Kortom ook de liberalen in de Islam mag je hier als voorkeur uitspreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is niet mijn vraag in dit topic. Welke stroming in de Islam spreekt jou het meeste aan en waarom? Die binnen het christendom is me van jou wel bekend.
knipoog_dicht.gif

Doe me dan maar de Averoeisten. Op zich ook een stroming binnen de Islam, een tje die rede en openbaring met elkaar trachtte te verzoenen, en waar we ook veel aan te danken hebben gehad, jammer, maar ook logisch dat ze het niet gehaald hebben.

Quote:

Misschien dat hij erop doelt dat voordat er protestanten waren er geen eens een Nederlandse Bijbelvertaling was.

Onzin. Het eerste Nederlandse boek wat überhaupt gedrukt werd, was de Delftse Bijbel uit 1477. En dat boek is het levende bewijs waarom men geen belangrijke boeken drukte in een taal die geen standaardtaal was.

Quote:
De mensen werden maar dom gehouden, immers alleen de katholieke geestelijken konden het latijns lezen en begrijpen.

Ook een opgeklopt onzinverhaal. Ten eerste werd elk onderwijs van belang in het latijn gegeven, dus eenieder die scholing had gehad, kende latijn. De meest gebruikte Bijbel uit die tijd heette niet voor niets 'Vulgaat', wat een afleiding van 'volkstaal' is.

Ten tweede werden de ongeletterden helemaal niet onwetend gehouden, maar d.m.v. beelden, schilderijen en devoties voorgelicht. Het hele (laat-)middeleeuwse leven drááide om Christus. Maar ik ga hier eens een topic over openen.

Quote:
Toen kwam het protestantisme en werd de Bijbel naar het Nederlands vertaald. Vandaar dat velen ook overstapten naar het protestantisme.

Nog los van het feit dat Protestanten in de Noordelijke Nederlanden nog zeer lang een kleine minderheid waren, ondanks dat men het met alle beschikbare middelen wilde opleggen, werd de Bijbel niet zomaar gepresenteerd als van; 'red je er maar mee', maar kwam ze samen met een heel suggestief verklarend notenapparaat.

Quote:
Katholicisme is inderdaad de grootste wereldgodsdienst, maar we weten allemaal waarom. Evangelisatie van de derde wereldlanden, dat kan iedereen.

M.a.w. Afrikaantjes zijn dom? verbaasd.gif Het is toch wel typisch dat ook in die landen het katholicisme daadwerkelijk als een bron van verzet heeft gediend tegenover onderdrukking. Het Christendom is transcultureel.

Quote:
Het gaat om de werkelijke gelovigen! Ik durf ook wel te wedden dat mensen binnen de Islam doorgaans veel meer aan hun geloof doen dan al die Katholieken.

Die weddenschap durf ik wel aan. Ik vind het ook een tamelijk hoogmoedige bewering trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Doe me dan maar de Averoeisten. Op zich ook een stroming binnen de Islam, een tje die rede en openbaring met elkaar trachtte te verzoenen, en waar we ook veel aan te danken hebben gehad, jammer, maar ook logisch dat ze het niet gehaald hebben.

party.gifparty.gifparty.gif

Hiep hoi, een antwoord op mijn vraag.

Waarom is het volgens jou logisch dat ze het niet gehaald hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom is het volgens jou logisch dat ze het niet gehaald hebben?

Omdat hun filosofische aanpak maar moeilijk te verenigen was met de Koran. Daardoor werd hun Godsbeeld steeds deistischer, waarop Al Ghazali het voortouw nam om filosofie en openbaring gescheiden te houden. In praktijk betekende het dat de filosofie eigenlijk helemaal in de ban werd gedaan.

Ergens best zonde, hoewel onafwendbaar... Het was de poging tot een holistisch religieus beeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Uiteindelijk zullen de verschillende religies uit ongeveer hetzelfde aantal stromingen bestaan:

Hadith uit Sunan Abu Dawoed:

De Profeet Mohammed vertelde aan zijn metgezellen : “De godsdienst van Moesa (Mozes) alaihis salaam zal opsplitsen in 71 stromingen, het geloof van Iesa (Jezus) alaihis salaam zal opsplitsen in 72 stromingen en mijn godsdienst zal opsplitsen in 73 stromingen, maar slechts één stroming van mijn godsdienst gaat naar het Paradijs.†De metgezellen vroegen: “O Profeet, welke stroming gaat met u naar het Paradijs? De Profeet antwoordde: “De grootste stroming.â€

Daarnaast bestaan er nog tig andere stromingen in de islam die ik hierboven niet gehoord heb ... zoals:

Ismaëliten:

De Zeveners, beschouwen Ismaël Ibn Djafar als de rechtmatige 7de imam, omdat hij de oudste zoon is.

Nizariërs:

Ze waren in de tijd van de kruistochten bekend als Assassijnen (Hashishien in het Arabisch). Ze verlieten hun burchten in Syrië en Libanon om in gehoorzaamheid aan hun geestelijke leider hooggeplaatste tegenstanders van de leider te vermoorden.

Zaïdieten:

Zaidieten erkennen Zaïd als 5e en laatste imaam. Ze zijn veel gematigder dan Isma’ieten en staan theologisch dicht bij de Soennieten. Ze geloven niet in de verborgen Imaam. Zaidieten hebben eigen wetsboeken.

Alevieten:

zie wiki link: link

@ Pius_XII:

Als soennie-zijnde wordt je niet geacht een bepaalde madhab te volgen/kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

tja spijtig genoeg zie je altijd verschillende stromingen overal in de religies, ik ben daar volledig tegen.

Ik vind niet dat mensen van een zelfde geloof zichzelf in hokjes moeten plaatsen en zeggen : ik ben van dit geloof en hoor bij hokje 7.

Als moslima kan ik u zeggen dat onze profeet vzmh, zich ook niet in een hokje plaatste.

Door de tijd heen, hebben verschillende meningen deze hokjes gevormd , zoals sjieten bijv. die slagen zichzelf en eren Ali en gebruiken vele portretten en schilderijen, nochtans heeft onze profeet vzhm duidelijk gezegd dat dit verboden is.

Dat is natuurlijk eigenlijk weer een andere discutie, iedereen beleefd zijn geloof hoe die dat wil, maar ik wil mezelf nergens onder plaatsen, ik zeg gewoon : kijk ik ben een moslima en volg de Koraan en de soenna, en wat anderen doen is hun zaak, ik hoef me nergens bij aan te sluiten, want alleen Allah swt ziet mijn hart mijn intenties en ook hetgeen wat ik volg, en als ik dat doe kan ik niets verkeerd doen.

Zijn er nog vragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Esselamoen aleykoem,

[...]

Komt goed, alleen wil jij in het vervolg aub mijn nickname volledig copy-pasten, als het voor jou niet teveel werk bezorgt?

[...]

Ds Dre, maak je niet druk, ik ben goed met linken:

Islam
: 1,1 miljard (schattingen lopen uiteen van 900 miljoen - 1,3 miljard)

1) Soennisme: 940 miljoen

2) Shi'isme: 170 miljoen

3) Ahmadiyya: 10 miljoen

4) Druzen

Bron:

Als ik het goed bereken bestaat het aantal stromingen in het christendom naar schatting
4 maal méér
dan in de islam. Tevens wil ik u herinneren dat de stromingen in het christendom te maken hebben met als één van de grootste redenen:

De diverse Bijbelversies en Bijbelvertalingen
:

In de islam geloven alle moslims dat er géén God is dan Allah (swt) en geloven in Zijn laatste boodschapper Muhammed (vzmh) en in de Heilige Koran die hij zuiver ontving van Allah (swt) via zijn engel Djibriel.

Mvg

Soenisme

Sjiisme:

Binnen het sjiisme zijn er drie belangrijke stromingen.

Ithna ashri

Isma'ilisme

Zaidiyya

bron: link

Madhhab (Ar. ãÃåÈ), mv. ãÃÇåÈ madhahib) is de Arabische naam voor de rechtsscholen binnen de soennitische islam, die op verschillende manieren de moslimse wetten interpreteren, fiqh genaamd.

De vier voornaamste scholen zijn:

Hanbalisme

Hanafisme

Malikisme

Sjafisme

bron: link

Ahmadiyya of Ahmadi-moslims zijn volgelingen van Mirza Ghulam Ahmad.

De Ahmadiyya bestaan uit twee groepen,

-de Ahmaddiyya Moslim Gemeenschap

-de Lahore Ahmadiyya Beweging.

bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Ahmaddiya

Kharidjieten

De Kharidjieten (of Khawarij) waren een fundamentalistische islamitische afsplitsing die ontstond in het jaar 657 op het Arabisch Schiereiland. De Kharidjieten werden vervolgd en waren gedwongen het Arabisch schiereiland te ontvluchten.

Stromingen

Mozabieten - Mu'tazilieten - Ibadieten -

bron: link

Soefisme

Lijst van tariqas

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Tariqas (paden, wegen) worden de ordes genoemd waarin soefi's zich vanaf de 9e eeuw georganiseerd hebben. Hier vindt u een lijst met veel bekende en minder bekende ordes.

[bewerk] A

Aâbid

Adhamiyya

Adrawiyya (een vrij onbekende soefi-orde)

Agamiyya (nog geen gegevens beschikbaar)

Ahiyya

Ahl-el Haqq

Ahmadiyya (soefi's)

Ahmadiyya-Idrissiyya

Aïssawiyya

Akbariyya

Akmaliyya (Haqmaliyya)

Ak Tagh > Naqshbandiyya

Alamiyya

Alawiyya (Hadramiyya)

Aliyallahiyya

Alwaniyya

Amariyya

Amgariyya (zeer oude, wellicht verdwenen orde)

Ansariyya

Arusiyya

Ashrafiyya

Ashuriyya

'Attasiyya

Awhadiyya

Aydarusiyya

Azeema

[bewerk] B

Ba'Alawi

Ba'Alawi-Atissiyya

Badawiyya

Bakka'iyya

Bakriyya

Banawa

Bayaniyya

Bayramaniyya

Bekshtashiyya

Beshara

Beyumiyya

Bidariyya

Blaketeshi

Boutchichiyya > Qadiriyya

Bu'Azzawiyya

Bunuhiyya

Burhaniyya

Bu'Shaïchiyya

[bewerk] C

Caznazaniyya

Chadeliyya

Charkawiyya

Chistiyya

Ashrafi

Gudra Shahi/Zahuri

Habibi

Nizamiyya

Qadiri

Sabiri

[bewerk] D

Dahabiyya > Kubrawiyya

Damardasiyya

Dandarawiyya

Darqawiyya

Hebriyya

Murabitun

Dassuqi Borhani > Shadiliyya

Dassuqiyya

Debbaba

Dghoghiyya

Dhahabiyya > Kubrawiyya

Dila'iyya

Djalwatiyya

Djebariwa

Djichtiyya

Dscha'fariyya

[bewerk] F

Fadeliyya > Qadiriyya

Fidawiyya

Firdausiyya

[bewerk] G

Gadiriyya

Ghaziyya

Gnawa

Goudfiyya

Gudra Shahi/Zahuri > Chishtiyya

Gülsheni> Khalwatiyya

[bewerk] H

Habashiyya

Habibi > Chishtiyya

Hadarat

Haddadiyya

Hadefiste > Tijaniyya

Hafnawiyya > Khalwatiyya

Haksariyya

Halwatiyya

Hamadisha

Hamallayya > Tijaniyya

Hamdawa

Hammadaniyya > Kubrawiyya

Hanassa

Hansaliyya

Haqqani > Naqshbandiyya

Harbiyya

Haririyya

Harqawa

Hashimi (Shadili-Darqawi-Hashimi)

Hayatiyya

Haydariyya

Haziriyya

Hebriyya > Darqawiyya

Heddawa (Drabliyya)

Hijazi > Naqshbandiyya

Hindiyya

Hmadsa

Hurufiyya

[bewerk] I

Idrissiyya

Ishqiyya

'Issawa

Issawiyya

[bewerk] J

Ja'Fariyya > Dscha'Fariyya

Jahriyya > Naqshbandiyya

Jalwatiyya > Khalwatiyya

Jazouliyya

Jemaliyya > Khalwatiyya

Jerrahiyya > Khalwatiyya

Jilaliyya

Junaidiyya

[bewerk] K

Kaftâryya

Karabatis

Kara Tagh > Naqshbandiyya

Kaylâniyya

Kazaruniyya

Kebdana

Kerzaziyya

Kettaniyya

Khajagan > Naqshbandiyya

Khaksar

Khalididiyya > Naqshbandiyya

Khalwatiyya

Gülshani

Jalwatiyya

Jemaliyya

Sinaniyya

Tabaniyya

Sunbuli

Merkeziyya

Jerrahiyya

Sammaniyya

Ussaki

Khatmiyya

Khidriyya > Sanussiyya

Khufiyya > Naqshbandiyya

Kizilbash > Safawiyya

Kubrawiyya

Dhahabiyya

Hammadaniyya

[bewerk] L

Lessidia > Qadiriyya

[bewerk] M

Ma'al- Aynayn

Madaniyya

Madariyya

Majdhubiyya

Maktab Tarighat O)veyssi Shamagsoudi

Malamatiyya

Malamiyya

Marufi > Rifa'iyya

Maryamiyya

Mazhariyya

Mdgoriyya

Merkeziyya > Khalwatiyya

Mevlevi

Mirganiyya

Mudjadidiyya > Naqshbandiyya

Muhammadiyya

Muhibeen > Naqshbandiyya

Murabitun > Darqawiyya

Muridiyya

[bewerk] N

Nadiriyya

Naqshbandiyya

Ak Tagh

Halidiyya

Haqqani

Hijazi

Jahriyya

Kara Tagh

Khajagan

Khalidiyya

Khufiyya

Mudjadidiyya

Muhibeen

Saifi

Siddiqiyya

Sulaimanniyya

Tawheediyya

Uwaïsi

Nassiriyya

Nasuhi > Khalwatiyya

Naushahia

Nimatullahi

Ni'Matullahi Safi Ali Shah

Nisbat-e-Rasooli

Nizamiyya

Nooriyya

Nuqtavi > Hurufiyya

Nuraniyya

Ner Ashki Jerrahiyya > Jerrahiya

Nurbakshiyya

[bewerk] O

Omariyya > Tijaniyya

[bewerk] Q

Qadieiyya

Qadiriyya

Ashrafi

Boutchichiyya

Fadelliyya

Rabiiciyya

Rifa'iyya

Sarwariyya

Siddiyya

Summadiyya

wa Naqshbandiyya

Qalandariyya

Qwadri Al- Muntahi

[bewerk] R

Rabiiciyya > Qadiriyya

Radawiyya

Rahalla (Rahalliyya)

Rahmaniyya

Rajabiyya

Ramazaniyya

Rashidiyya

Regraga

Rifa'iyya

Marufi

Qadiriyya > Qadiriyya

[bewerk] S

Sa'diyya

Sadiqiyya

Safawiyya

Saharàwa

Saharawardiyya

Sahliyya

Salihiyya

Sammaniyya > Khalwatiyya

Sanussiyya

Khidriyya

Sa'udiyya

Shadiliyya

Dasuqi Borhani

Shahawiyya

Shamsiyya

Shangitiyya

Sharnubiyya

Sarwariyya > Qadiriyya

Shattariyya

Shaykiyya

Shaziliyya

Sherqawa

Sidiyya > Qadiriyya

Siddiqiyya > Naqshbandiyya

Sinaniyya > Khalwatiyya

Sufi Movement International

Sufi Order International

Sufism Reoriented

Suhrawardiyya

Sulaimaniyya > Naqshbandiyya

Summadiyya > Qadiriyya

Sunbuli > Khalwatiyya

Syattariyya

[bewerk] T

Tabaniyya > Khalwatiyya

Tabba'iyya

Tahtajis

Taibiyya

Taifuriyya

Tajia

Tawheediyya > Naqshbandiyya

Taziyya

Thama

Tihamiyya

Tijaniyya

Hadefiste

Hamallayya

Omariyya

Toradiyya

[bewerk] U

'Uluwiyya

Ussaki > Khalwatiyya

Uwaïsy > Naqshbandiyya

[bewerk] W

Wahidiyya

Wazzaniyya

[bewerk] Y

Yaschrutiyya

Yassawiyya (Yesseviyya)

Yezidi

Younousiyya

Youssoufiyya

[bewerk] Z

Zadiyya

Zarouqiyya

Zahediyya

Zayniyya

Ziyaniyya

puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is die lijst hierboven eigenlijk? Zijn dat namen van leiders ofzo hahaha want als dit stromingen zijn , moge Allah swt mij hiervoor behoeden..

wel dk.Dre ik voel me niet tot een groepje aangesproken, als ik dan toch moet kijken en zeggen welke het meest gemeen heeft met mijn overtuiging dan zal het het soenisme zijn denk ik.

Waarom? omdat zij ook de normale gang van zaken volgen, 5maal bidden enzo de zuilen van de Islam en er niet teveel bij aanplakken, ze eren geen extra neven of imaams dus dat is wel ok.

Sadam Hoessein was ook een soenniet. Met minderheid in zijn land toen dacht ik. Maar wat hij heeft gedaan met de koerden vind ik niet ok. Maar laten we Allah swt daar maar over oordelen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is die lijst hierboven eigenlijk? Zijn dat namen van leiders ofzo hahaha want als dit stromingen zijn , moge Allah swt mij hiervoor behoeden..

wel dk.Dre ik voel me niet tot een groepje aangesproken, als ik dan toch moet kijken en zeggen welke het meest gemeen heeft met mijn overtuiging dan zal het het soenisme zijn denk ik.

Waarom? omdat zij ook de normale gang van zaken volgen, 5maal bidden enzo de zuilen van de Islam en er niet teveel bij aanplakken, ze eren geen extra neven of imaams dus dat is wel ok.

Sadam Hoessein was ook een soenniet. Met minderheid in zijn land toen dacht ik. Maar wat hij heeft gedaan met de koerden vind ik niet ok. Maar laten we Allah swt daar maar over oordelen...

Uhmm ... het zijn meer mystieke soefi-(wan?)ordes. Ze verwijzen meestal naar inderdaad de oprichter daarvan, maar niet altijd.

Dus als een soefi-persoon kennis heeft over het soefisme, maar niet op alle punten het eens is of extra punten wilt toevoegen, kan hij zo zijn eigen soefi-orde oprichten waarin deze punten zijn opgenomen en jezelf als heilige verklaren. En zo mensen proberen over te halen dat ze in jou en je standpunten geloven. (Je kan het vergelijken met politiek).

En elke andere soefie-orde heeft weer bepaalde kenmerken. Bijv. dat ze iets aanbidden of een bepaalde gewoonte hebben. Zo heeft bijv. deze marokkaanse soefi-orde ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Heddawa_(Drabliyya) ) de gewoonte om regelmatig flink stoned te worden.

(Doet mij gelijk denken aan de uitspraak: 'religie is opium voor het volk')

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid