Spring naar bijdragen

Stromingen binnen de Islam


Aanbevolen berichten

wel ja ik denk dat er hadies genoeg bestaan over de soenna en dat de Koraan ons genoeg verteld over manier van leven en omgaan met problemen en dergelijke , ik begrijp niet waarom mensen altijd toch een leidraad proberen te vormen om het beter te weten zo krijg je al die hokjes en lijsten van namen.

Nou ja , ze zijn toch al moslim dat is ook al iets...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Uhmm ... het zijn meer mystieke soefi-(wan?)ordes. Ze verwijzen meestal naar inderdaad de oprichter daarvan, maar niet altijd.

Dus als een soefi-persoon kennis heeft over het soefisme, maar niet op alle punten het eens is of extra punten wilt toevoegen, kan hij zo zijn eigen soefi-orde oprichten waarin deze punten zijn opgenomen en jezelf als heilige verklaren. En zo mensen proberen over te halen dat ze in jou en je standpunten geloven. (Je kan het vergelijken met politiek).

En elke andere soefie-orde heeft weer bepaalde kenmerken. Bijv. dat ze iets aanbidden of een bepaalde gewoonte hebben. Zo heeft bijv. deze marokkaanse soefi-orde (
) ) de gewoonte om regelmatig flink stoned te worden.

(Doet mij gelijk denken aan de uitspraak: 'religie is opium voor het volk')

Het gaat bij soefisme niet over het al dan niet eens zijn met sommige punten. Soefisme gaat over de innerlijke weg en die is nu eenmaal redelijk individueel. De inhoud is hetzelfde, de vorm verschilt. Vorm is slechts een kruk, een instrument om het doel te bereiken en ieders handicap vraagt om een eigen kruk. Sommige handicaps lijken veel op elkaar, dus die kunnen toe met een zelfde type kruk puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, bij soefisme is dat juist dé reden waarom er zoveel ordes, sektes en substromingen zijn.

Doordat ze in de clinch zitten/liggen (is het nou zitten of liggen? volgens mij liggen) met elkaar over verschillende standpunten. Als soefi-orde X vindt dat 3x per dag bidden voldoende is, terwijl soefi-orde Y helemaal niet een strikte bepaalde aantal gebeden per dag wilt vaststellen, zodat ze kunnen bidden wanneer ze willen en hoeveel (of hoe weinig) ze willen, dan is dat juist dé reden waarom X en Y afzonderlijke ordes/(rechts)scholen zijn geworden.

De inhoud is weliswaar hetzelfde. Nl. dat ze allen dichterbij God willen komen, alleen doet (zowat) elke soefi-orde dat inderdaad op een andere vorm. Zo heb je bijv. soefi's die met van die grote jurken met hoepels rondtollen (turken zijn dat meestal) en met van die lange hoeden, daardoor raken ze duizelig en in extase. En ze denken dat ze door duizeligheid dichterbij God zijn. Terwijl andere soefie-orde het bijv. met blowen probeert.

Voor mij is de vorm juist hét verschil. De vorm bepaald de inhoud. Inhoud hoort men vorm te geven en vorm hoort men inhoud te geven. Zonder de juiste vorm zou je de inhoud kunnen verwaarlozen (zoals er bij deze ordes gebeurd).

Wij hebben geen handicap. Wij zijn het volmaakste der schepselen (innerlijk dan, dus onze ziel) refererend naar deze verzen: 7. 91: En bij de ziel en degene die haar volmaakt heeft gemaakt.

8. Hij openbaarde haar wat slecht en wat goed voor haar is,

9. Voorwaar, geslaagd is hij die haar zuivert.

10. En voorzeker hij die haar bederft is degene die verliest.

En de Heilige geschriften leren ons hoe we onze zielen zuiver kunnen maken nadat we deze onzuiver hebben gemaakt.

Dus dat verhaaltje van dat krukje is wel leuk en aardig als je een uiterlijk handicap hebt. Maar als je "ziek" bent van binnen en dezelfde "ziekte" hebt, geldt daarvoor dat deze ziekte op dezelfde manier (dus allemaal met dezelfde type kruk puh2.gif ) behandeld dient te worden. Met 'behandeld' bedoel ik dus de vorm.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Zelf heb ik op een kring van de Bahai's gezeten, die de profeten uit de Koran met elkaar gelijk stellen. Ze zijn daarom ook vervolgd en nu hebben ze een vredescentrum op de Karmel in Israël.

Ook de soefies zijn uit de Islam voortgekomen en stellen de zeven wereldgodsdiensten aan elkaar gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...

in een hadis van onze profeet(s.a.v)

mijn umme zal in 73 sekte verdeeld worden. Je hebt er nu 73.

Andere hadis van onze profeet(s.a.v)

Ik laat 2 dingen voor jullie over als ik dood ben.

1 is de Kuran

2 Ahl al-Sunnah

Nadat hij dood is gegaan heb je 4 kalief.

Hz.Ebubekir

Hz.Omer

Hz.Osman

Hz.Ali

Sommige mensen zeide van ''Hz Ali is god'' of ''alcohol is niet verboden want dat heeft god ook aan ons gegeven'' terwijl in Hoofdstuk 5(sura Maide) staat. 5:91 Voorwaar, de Satan wil alleen maar vijandschap en haat onder jullie veroorzaken met behulp van wijn en gokken en door jullie af te houden van het gedenken van Allah en de shalat: houdt ermee op!

Maar goed in kan nu hele dag verder gaan maar ik zal het proberen om het kort te houden.

Zie het nu zo

Islam is een boom en er zijn 4 takken. Hanefi(imami azam ebu hanife), maliki, hambeli en safi ook wel 4 mezep genoemd) dit hoort bij de ehli sunnet

4 takken zijn bij kleine dingen niet met elkaar eens maar zijn alle 4 goed.

Bijv eentje zegt als je abdest hebt(wassing) en je bloed dan moet opnieuw wassing doen.

andere zegt je kan tot je knie bloeden en andere zegt weer maakt niet of je bloed.

Maar stel je voor.. je bent van hanefi (als je bloed moet je opnieuw wassing doen was het volgens mij..) je hebt je wassing gedaan en je teen bloed of je vinger en je hebt nog maar 1 minuut voor de gebed of je hebt geen mogelijkheid om weer een wassing te doen dan mag je volgens maliki mezep (die zei van dat een beetje bloed niet echt uitmaakte)anders kom je te laat voor je gebed of je kan niet opnieuw wassing doen want er is geen moggelijkheid..

Sorry ik weet dat ik niet echt een verhaal schrijver ben want mij verhalen zijn meestal echt puzzels.. ik heb mn best gedaan

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid