Spring naar bijdragen

Uitzendbureau helpt prostituees


Aanbevolen berichten

Uitzendbureau helpt prostituees 'uit het leven' te stappen

AMSTERDAM - Uitzendbureau Randstad is een project begonnen om Amsterdamse prostituees die 'uit het leven willen stappen', te begeleiden bij het vinden van een reguliere baan. Dat gebeurt in samenwerking met de christelijke hulpverleningsinstantie Scharlaken Koord.

Marjolein ten Hoonte van Randstad HR Solutions verwacht dat jaarlijks vijftig prostituees willen worden omgeschoold. ,,Dit is een nieuwe groep'', zegt zij, maar bijzonder vindt ze het niet voor haar bedrijf. ,,Het is ons werk mensen aan nieuw werk te helpen.''

Wel zullen de prostituees 'specifiek' worden benaderd. ,,Ze moeten de waarde van geld leren kennen en mogelijk hun bestedingspatroon aanpassen. De gemiddelde Nederlander heeft een andere uurprijs dan een prostituee. En ze moeten leren dat je als werknemer niet alles hoeft te doen wat de baas zegt.''

Volgens de projectleidster kunnen de prostituees kiezen voor elke baan die zij willen. ,,Hondentrimmer, eigen baas of receptionist, het maakt niet uit. We zullen een werkgever nooit zeggen wat het verleden van een werknemer is.''

Het project wordt gefinancierd door de gemeente. Wethouder Marijke Vos ziet het project als een manier om mensenhandel en gedwongen prostitutie te beperken.

Scharlaken Koord gaat de vrouwen begeleiden. De organisatie gaat bemiddelen bij eventuele schuldsanering, stelt woonruimte beschikbaar en heeft een overeenkomst met woningstichting De Key voor begeleid wonen.

Scharlaken Koord heeft al sinds 2004 uitstapprogramma's voor prostituees en begeleidt momenteel zo'n vijftig vrouwen per jaar.

bron

Kijk, dit vind ik nu een goed initiatief, ik vind dat de 'alternatieven' als het gaat om de welbekende Christelijke ethische thema's helaas zo weinig over het voetlicht komen.

Maar dit vind ik dus erg mooi, gewoon vanuit de samenleving een initiatief organiseren, en er dan gelijkgestemdem bij zoeken, ongeacht wat nu hun drijfveren zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

geweldig initiatief!

ik ben al jaren van plan es n zomer te gaan besteden aan hulp aan meiden die in de prostitutie zitten (en er graag uitwillen) Maar weet eigelijk niet goed waar ik moet beginnen.. ga dit jaar maar es info vragen bij leger des heils..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

geweldig initiatief!

ik ben al jaren van plan es n zomer te gaan besteden aan hulp aan meiden die in de prostitutie zitten (en er graag uitwillen) Maar weet eigelijk niet goed waar ik moet beginnen.. ga dit jaar maar es info vragen bij leger des heils..

Je hebt toch niet het iedee dat de dames op jou zitten te wachten ,het zal eerder andersom zijn dat ze jou helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

bullshit.. heel veel van die meiden vinden het geweldig als je es wat belangstelling voor ze hebt.. een gewone gezellige babbel.. ik heb echt niet de illusie dat ik er meiden uit de prostitutie praat.. maar gewoon wat aandacht voor hun persoon wordt zeker gewaardeerd.. zitten vaak erg trieste verhalen achter zo'n vrouw..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je hebt toch niet het iedee dat de dames op jou zitten te wachten ,het zal eerder andersom zijn dat ze jou helpen.

Ach, uit het nieuwsbericht kan je halen dat er dus wel dames zijn die op mensen als Jude zitten te wachten.

Maar inderdaad, je moet altijd met liefdadigheid dat je het inderdaad niet teveel voor jezelf of een goed gevoel doet in plaats voor de mensen die je helpt. Dat ben ik het wel met je eens, maar om dat nou gelijk zo bot te brengen terwijl je Jude niet eens kent vind ik wel gewaagd, hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ach, uit het nieuwsbericht kan je halen dat er dus wel dames zijn die op mensen als Jude zitten te wachten.

Maar inderdaad, je moet altijd met liefdadigheid dat je het inderdaad niet teveel voor jezelf of een goed gevoel doet in plaats voor de mensen die je helpt. Dat ben ik het wel met je eens, maar om dat nou gelijk zo bot te brengen terwijl je Jude niet eens kent vind ik wel gewaagd, hoor.

Het is niet gewaagd,het is de ervaring met dat soort mensen.Die zogenaamde liefdadigheid is van kijk eens hoe goed ik ben,maar die man of vrouw aan de overkant van de straat die in de 80 is, en daar maar een half uur per week even thee gaan drinken( wat heel zo week goed maakt voor de oude vrouw/man) tja dat doet men niet wordt niet gezien he.En het is toch altijd al oppassen met liefdadigheid.Mensen helpen in het algemeen doet men niets bijzonders alleen wat men schuldig is om te doen en meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is niet gewaagd,het is de ervaring met dat soort mensen.Die zogenaamde liefdadigheid is van kijk eens hoe goed ik ben,maar die man of vrouw aan de overkant van de straat die in de 80 is, en daar maar een half uur per week even thee gaan drinken( wat heel zo week goed maakt voor de oude vrouw/man) tja dat doet men niet wordt niet gezien he.En het is toch altijd al oppassen met liefdadigheid.Mensen helpen in het algemeen doet men niets bijzonders alleen wat men schuldig is om te doen en meer niet.

ehh kdenk dat meer bekenden getuige kunnen zijn van eventuele bezoeken aan oude dames in de buurt dan van mijn gesprekken met prostituees.. die loop ik daar toch echt n stuk minder tegen t lijf verbaasd.gif

En dat jij zoiets enkel zou doen uit schuldgevoel zegt wel veel over jou..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ehh kdenk dat meer bekenden getuige kunnen zijn van eventuele bezoeken aan oude dames in de buurt dan van mijn gesprekken met prostituees.. die loop ik daar toch echt n stuk minder tegen t lijf
verbaasd.gif

En dat jij zoiets enkel zou doen uit schuldgevoel zegt wel veel over jou..

Goed lezen nog maar is en de snapper wat hoger zetten.

De hoeren zullen hartelijk om je lachen,nou ja ze maken we een mens van je.Plus ze hebben een eigen vakbond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een goed initiatief smile.gif

50 vrouwen per jaar is toch wel heel wat.

Bovendien: Met wat voor motieven iemand ook besluit een ander te helpen, naar mijn mening is het altijd nog een stuk beter dan gewoon lui achterover blijven zitten.

En in plaats van je mening klaar te hebben over de motieven van andere mensen, kan je je misschien beter afvragen wat je zelf nog kunt doen om de wereld een klein beetje beter te maken knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is niet gewaagd,het is de ervaring met dat soort mensen.Die zogenaamde liefdadigheid is van kijk eens hoe goed ik ben,maar die man of vrouw aan de overkant van de straat die in de 80 is, en daar maar een half uur per week even thee gaan drinken( wat heel zo week goed maakt voor de oude vrouw/man) tja dat doet men niet wordt niet gezien he.En het is toch altijd al oppassen met liefdadigheid.Mensen helpen in het algemeen doet men niets bijzonders alleen wat men schuldig is om te doen en meer niet.

Hier is iemand weer eens ingewikkeld aan het doen. Ik heb namelijk een heel eenvoudige gedachtengang in dit soort dingen: iemand die een ander echt helpt is echt goed bezig, klaar. En ook: ik heb het recht niet voor degene die helpt zijn of haar motieven alvast te "doorgronden." Want dat komt dan altijd neer op degene zwartmaken, zodat het niet lijkt dat diegene misschien wel meer doet en heiliger is dan ik. Kortom, dat zou hoogmoed van mijn kant uit zijn.

O ja, nog eentje: ik heb een gloeiende hekel aan mensen die zeggen dat het kwaad gestraft moet worden, maar het goede als vanzelfsprekend gezien moet worden. Dat is namelijk inderdaad een gemakkelijke manier om nooit echt dankbaar te hoeven zijn, nooit iemand te hoeven bemoedigen in zijn goede werk en altijd negatief te kunnen praten over iemand die goed doet. Sowieso snap ik echt niet dat je het goede vanzelfsprekend kunt vinden.

En al zóú degene die een prostituee helpt andere goede dingen misschien laten, wat dan nog? Wat maakt dat dan uit? Dan is diegene misschien óf niet in de mogelijkheid ook het andere te doen, óf ze is gewoon nog op de weg van levensheiliging. Als je iets goeds ziet, geef dan een compliment. Als je iets fouts ziet, bied dan je hulp aan. Aldus Nelson Mandela, en ik denk dat dat een meer gezonde instelling is.

Merk je dat iemand veel hulp verleent maar bijvoorbeeld haar oude moeder nooit bezoekt? Mooi, steek dan je handen uit de mouwen en help diegene zodanig, dat hij of zij wél moeder kan bezoeken. Niet zeuren, helpen. En als diegene moeder niet wíl bezoeken, oordeel dan niet, maar luister dan heel goed naar diegene waarom hij of zij dat niet wil. Misschien is moeder wel een rotwijf die nooit naar haar kinderen heeft omgezien. Wordt het toch een ander verhaal hè?

Ik denk echt dat het angst is om te moeten bemerken dat een ander weleens heiliger kon zijn dan jij. En daar houden wij niet van, van mensen die boven het maaiveld uitsteken. Als wij iets fout doen, dan zijn we nog op weg met God en nou eenmaal nog niet heilig. Maar als de ander iets fout doet, dan is die ander hypocriet en is het goede wat hij doet zo vanzelfsprekend. Vreselijk, die mentaliteit. Wees toch gewoon dankbaar, dat is het enige recht wat je hebt.

Ik vind het dus een geweldig initiatief van Randstad en hoop dat Gods zegen erop mag blijven rusten, zodat steeds meer vrouwen uit de verborgen hel van de prostitutie gered kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, het is een beetje een mix van wat Sacerdos zegt en wat Robert zegt.

Sacerdos heeft zeker een punt dat veel prostituees niet op 'gedwongen' hulp zitten te wachten. Wat Jude zegt, het helpen van meiden die in de prostitutie zitten klinkt mooi maar is het zinvol? Veel van die meiden zitten er niet gedwongen maar omdat ze op deze manier (makkelijk)(veel) geld kunnen verdienen (en ook regelmatig omdat ze het gewoon leuk vinden).

Willen ze zelf uit 'het leven' stappen dan is het initiatief zeker goed. Het helpen van vrouwen die gedwongen in de prostitutie zitten is ambitieus maar ik vrees dat je niet zo heel veel zult bereiken zonder hulp van officiele instanties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom JoostG,

Ik heb ook niet het idee dat Randstad die meiden dwingt zich bij het bureau aan te melden. Wat ik uit het berichtje begrijpt, wil ze prostituees helpen die zelf uit het leven als prostituee willen stappen. Zij die dus vrijwillig prostitueren, zullen denk ik dan ook weinig met Randstad te maken hebben.

Gedwongen prostituees helpen is ambitieus en ik ga er wel vanuit dat Randstad inderdaad dat niet in haar eentje wil opknappen. Wel geloof ik dat die hulp hard nodig is en als Randstad daartoe een opstapje wil zijn, of net die extra helpende hand, dan lijkt mij dat in elk geval een lovenswaardig initiatief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken iemand die bij de politie in Amsterdam werkt die juist verteld dat het grootste deel daar gedwongen zit ongeveer 70 %. En dat de vrouwen er gewoon niet uit durven te stappen omdat ze bedreigd of mishandeld worden. Vaak word ook gedreigd dat ze je familie wel zullen pakken als je vertrekt. Hij is ook veel op de wallen aanwezig waar hij vaak langs de vrouwen gaat om daar een praatje te maken en langzamerhand hun vertrouwen te winnen. En als ze op een gegeven moment het aandurven om eruit te stappen dat ze iemand vertrouwen en kunnen benaderen voor hulp. Maar dit kan lang duren. En ik denk dat het zeker wel helpt als je gewoon een praatje met ze maakt je moet er ook geen geforceerd gesprek van maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Tja, het is een beetje een mix van wat Sacerdos zegt en wat Robert zegt.

Sacerdos heeft zeker een punt dat veel prostituees niet op 'gedwongen' hulp zitten te wachten. Wat Jude zegt, het helpen van meiden die in de prostitutie zitten klinkt mooi maar is het zinvol? Veel van die meiden zitten er niet gedwongen maar omdat ze op deze manier (makkelijk)(veel) geld kunnen verdienen (en ook regelmatig omdat ze het gewoon leuk vinden).

Hoe weet je precies dat veel van die vrouwen het doen omdat ze lekker veel geld kunnen verdienen en omdat ze het leuk vinden? Net zoals Gauk heb ik altijd eerder geluiden gehoord over prostituees die wel degelijk gedwongen worden, op wat voor manier dan ook... en die vrouwen die het voor het geld doen, doen dat volgens mij meestal voor hun kind(eren). Ik denk eigenlijk dat er maar weinig zichzelf respecterende vrouwen zijn die als prostituee gaan werken omdat ze dan lekker veel merkkleren ofzo kunnen kopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoe weet je precies dat veel van die vrouwen het doen omdat ze lekker veel geld kunnen verdienen en omdat ze het leuk vinden?

Omdat ik in het verleden wel eens met prostituees in aanraking ben geweest. Toegegeven, die zin klinkt fout en ik bedoel het ook niet letterlijk widegrin.gif .

Ik had ooit een kennis wiens vriendin in de prostitutie zat (weliswaar geen raamprostitutie maar dat lijkt me niet zo relevant). Zij en haar vriendinnen vonden het prima om op die manier hun geld te verdienen. Verder is het gewoon een feit dat de seksuele moraal bij velen behoorlijk laag is en veel vrouwen/meisjes op die manier dus makkelijk geld kunnen verdienen. Ik zeg niet dat dit goed is en dat Randstad dus fout bezig is (en Jude daarmee foute intenties heeft) maar om nu te denken dat je alle prostituees moet gaan helpen lijkt me een irreeel idealisme.

Quote:
Net zoals Gauk heb ik altijd eerder geluiden gehoord over prostituees die wel degelijk gedwongen worden, op wat voor manier dan ook...

Die zijn er ook, ja. Maar nu generaliseer je.

Ik zei ook alleen maar dat niet IEDERE prostituee op 'gedwongen' hulp zit te wachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoe weet je precies dat veel van die vrouwen het doen omdat ze lekker veel geld kunnen verdienen en omdat ze het leuk vinden? Net zoals Gauk heb ik altijd eerder geluiden gehoord over prostituees die wel degelijk gedwongen worden, op wat voor manier dan ook... en die vrouwen die het voor het geld doen, doen dat volgens mij meestal voor hun kind(eren). Ik denk eigenlijk dat er maar weinig zichzelf respecterende vrouwen zijn die als prostituee gaan werken omdat ze dan lekker veel merkkleren ofzo kunnen kopen.

idd

veel vrouwen zijn afkomstig uit oostbloklanden.. ze ontvluchten op deze manier de armoede daar.. dan kun je je afvragen hoe vrijwillig t dan is.. ze zien geen andere manier om weg te komen uit de ellende daar..

de babbels die ik maak met prostituees tot nu toe zijn altijd positief ontvangen.. ze vinden t leuk dat iemand es gewoon met ze praat zonder dat het meteen hoeft te gaan over hun job.. al is t maar iets 'stoms' zoals hun huisdier waar ze helemaal verknocht aan zijn..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alhoewel ik begrijp dat dit onderwerp er toe uitnodigt, toch weer On Topic graag smile.gif

Ik vind het een prachtinitiatief. Ik zou echt dolgraag bij zo'n initiatief willen werken later, zoiets is doeltreffend en praktisch en mooi smile.gif Wat ik alleen niet begrijp:

Quote:
We zullen een werkgever nooit zeggen wat het verleden van een werknemer is.''

Haast elke werknemer zal dit toch willen weten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Elke werkgever zou dat willen weten ja

je cv is onderdeel van de standaardprocedure en als daar ineens jaren ontbreken is dat opvallend en daar zal door bijna iedereen naar gevraagd worden smile.gif


Samengevoegd:

al is dat met uitzendkrachten anders, die krijg je binnen redelijke grenzen "toebedeeld" dus misschien kunnen ze op die manier toch kansen krijgen

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid