Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Kijken jullie (soms zoals in mijn geval) of je partner (meestal zoals in mijn geval) naar het programma Baby Boom? Aanvankelijk was het nog wel interessant, maar nu krijgen de 'blikvangers' weer de meeste aandacht en heeft het weer niks met de situatie van de meeste mensen te maken.

Heb echt medelijden met (het kindje van) Anoeska en Quintus, ze gaan door zoals ze al deden en lijken geen besef te hebben dat een leven met een baby toch echt om een aangepaste levensstijl vraagt en om de een of andere vage reden heeft ze het voor elkaar gekregen om te mogen bevallen met een ruggenprik. Als we het dan toch over Cadel Evans hebben... knipoog_dicht.gif

En dan is er natuurlijk nog het christlijke stel dat gretig embryo's verkwist. Heb het gisteravond niet gezien, maar hoorde van mijn vrouw dat zulke verdraaiingen en dwaalleer uitspraken niet vaak op TV zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb het gisteravond gezien (in afwachting van de avondetappe), maar vond het ook idd niet echt wat.

Vooral bij dat christelijke stel idd.

*kuist haar gedachten even voordat ze verder typt*

Hmtja. Overall weet ik niet zo goed wat ik ervan moet denken. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen een heel grote kinderwens hebben. Aan de andere kant denk ik dat het niet Gods bedoeling is ten koste van x levens een gezond kind te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die wordt normaal gesproken niet toegepast bij een normale bevalling in Nederland. Ik weet dat het anders is als in het meeste buitenland, maar in je ruggenmerg prikken om pijn van een bevalling te stillen doen ze hier gewoon niet. Het straalt er bij die mensen zo vanaf dat alles maar gemakkelijk en pijnloos moet gaan; bovendien is het erg naar tegenover zo'n beetje alle andere moeders die het gewoon wel ondergaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je dat wel even iets genuanceerde mag gaan inzien. Toen mijn vrouw ging bevallen heeft dat meer dan 36uur geduurd. Op het eind was ze zo vreselijk moe van uitputting en pijn dat ze gewoon geen puf meer had. Op dat moment was de ruggeprik een heel erg fijn middel om ons kindje toch nog op de natuurlijke weg geboren te laten worden. Als zij geen ruggeprik had gehad, had ze de bevalling echt niet meer vol gehouden en was een keizersnede noodzakelijk geweest. Ze geven hier in Nederland wel ruggeprikken, maar echt niet zomaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Alex Tromp,

Als je pijn op een gemakkelijke wijze kunt vermijden, of als je écht niet meer kan, waarom dan alsnog de pijn willen ondergaan? Is dat dan niet een vorm van masochisme? God zegt dat we zullen lijden, maar hij zegt niet dat we per se móéten lijden om het lijden...

Een kies laat je toch ook onder verdoving trekken? Of vind je dan óók dat het allemaal maar niet zo gemakkelijk moet gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Die wordt normaal gesproken niet toegepast bij een normale bevalling in Nederland. Ik weet dat het anders is als in het meeste buitenland, maar in je ruggenmerg prikken om pijn van een bevalling te stillen doen ze hier gewoon niet. Het straalt er bij die mensen zo vanaf dat alles maar gemakkelijk en pijnloos moet gaan; bovendien is het erg naar tegenover zo'n beetje alle andere moeders die het gewoon wel ondergaan.

Een kind op de wereld zetten en het eerst 9 maanden in je buik dragen is volgens mij nooit makkelijk en pijnloos, een vrouw lijdt dan al genoeg.. lekker makkelijk om als man te zeggen dat het laf is als je om een ruggenmergprik vraagt. Waarom is het trouwens naar voor die andere vrouwen die de pijn wel 'gewoon' ondergaan? Moet je perse pijn lijden omdat een ander ook pijn lijdt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, het moet omdat het in de bijbel staat, lees maar het gedeelte wanneer God Adam en Eva het paradijs uitzet. Daar wordt duidelijk gemaakt dat de vrouw moet lijden tijdens de bevalling.

Plus dat het ook niet afhangt van de andere vrouwen, maar meneer Tromp bedoelt heel duidelijk in de post dat hij het laf vind van die vrouw omdat ze alles al zo makkelijk en pijnloos doen. Niets wat ze doen mag enige vorm van bloed zweet of tranen kosten.

Ik kan me trouwens ook weinig vrouwen voorstellen die de negen maanden hebben opgevat als een lange lijdensweg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom AndreasJ,

Geloof me, er zijn genoeg vrouwen die zo'n zwangerschap wel degelijk als lijdensweg zien. En ook de bevalling en genoeg vrouwen ook ná de bevalling. Niet elke vrouw heeft meteen gelukzalige gevoelens als eenmaal het kind op haar buik ligt, alleen houden veel vrouwen het lijden verborgen. Want die vervelende roze wolk zal koste wat het kost in stand worden gehouden door de altijd zo menslievende en zo van kinderen houdende samenleving...

En wat je over Genesis zegt klopt ook niet. Er staat dat de vrouw met pijn zál baren, niet dat ze met pijn móét baren. Het is een gevolg, geen gebod. En evolutionair gezien klopt dat ook nog op frappante wijze: sinds de mens zelf kennis ging opdoen en zich echt ging ontwikkelen, werden de hersenen en het hoofd inderdaad groter, zodat de bevalling inderdaad zwaarder werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De muts in kwestie (en dan ben ik nog vriendelijk over iemand die haar 5 maanden oude kind zonder blikken of blozen in bewaring geeft in een museum aan een haar totaal onbekende suppoost, hoe naief kun je zijn) heeft een opgewekte (niet in de zin van vrolijk, maar met wee-opwekkers)bevalling gehad van slechts een uurtje of 7 in totaal. Maar daar heeft ze dus helemaal niks van gevoeld.

Ik zeg dit overigens niet zonder eigen ervaring; laat ik dit als volgt samenvatten, ga niet bevallen in het ziekenhuis in Lelystad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Nee, het moet omdat het in de bijbel staat, lees maar het gedeelte wanneer God Adam en Eva het paradijs uitzet. Daar wordt duidelijk gemaakt dat de vrouw moet lijden tijdens de bevalling.

Er staat ook dat de man zijn hele leven zal werken voor eten, maar dat gebeurt toch ook zelden nog zo letterlijk?

Het lijkt me eerder dat dat vers gewoon bedoeld te zeggen dat het allemaal niet meer makkelijk zal zijn, het is geen opdracht om pijn te lijden toch?

Quote:

Ik kan me trouwens ook weinig vrouwen voorstellen die de negen maanden hebben opgevat als een lange lijdensweg.

Die zijn er anders genoeg, maar voor de meesten zal het inderdaad geen negen maanden lange lijdensweg zijn. Je krijgt in ieder geval wel met veel ongemakken en kwaaltjes te maken, makkelijk en pijnloos is een zwangerschap nooit. Staat trouwens ook in de bijbel dat ook de zwangerschap zelf een last zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bovendien is een ruggeprik niet zonder gevaren... Het lijkt me dus niet dat dit een beslissing is die je zo even neemt omdat je geen zin hebt om een beetje pijn te lijden.

Inderdaad, je gaat niet in het ruggenmerg prikken als het niet nodig is. We zagen bij de voorlichting in het ziekenhuis trouwens meer mensen die dachten dat een ruggenprik als pijnstilling dan wel demping (zoals Ultiva tegenwoordig gebruikt wordt) i.p.v. anestesie gevraagd kon worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er staat ook dat de man zijn hele leven zal werken voor eten, maar dat gebeurt toch ook zelden nog zo letterlijk?

Zoveel mensen leven nou ook weer niet van een uitkering. puh2.gif

Quote:
Het lijkt me eerder dat dat vers gewoon bedoeld te zeggen dat het allemaal niet meer makkelijk zal zijn, het is geen opdracht om pijn te lijden toch?

Alleen watjes interpreteren het zo e_53.gifknipoog_dicht.gif

Quote:
[...]

Die zijn er anders genoeg, maar voor de meesten zal het inderdaad geen negen maanden lange lijdensweg zijn. Je krijgt in ieder geval wel met veel ongemakken en kwaaltjes te maken, makkelijk en pijnloos is een zwangerschap nooit. Staat trouwens ook in de bijbel dat ook de zwangerschap zelf een last zal zijn.

Dit is het enige serieuze punt, ik heb vrouwen in mijn omgeving in ieder geval niet horen klagen of het is me nog niet zo goed opgevallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Zoveel mensen leven nou ook weer niet van een uitkering.
puh2.gif

De meeste mensen werken een deel van hun leven om het andere deel van hun leven met wat opgespaard geld te gaan genieten. Bovendien werken ook veel mensen omdat ze het leuk vinden om iets om handen te hebben, met 'zwoegen' heeft het vaak weinig meer te maken.

Quote:

[...]

Dit is het enige serieuze punt, ik heb vrouwen in mijn omgeving in ieder geval niet horen klagen of het is me nog niet zo goed opgevallen.

Hoezo is dit het enige serieuze punt? Ik had wel serieuze punten, jij gaat er alleen niet serieus op in. engel.gif

Dat jij vrouwen in je omgeving niet hebt horen klagen zegt niet zoveel. Sowieso denk ik dat vrouwen dat, als ze het al vertellen, ze dat onderling doen. Het is nogal een taboe om tegen jan en alleman te vertellen dat je bijv. de pijn eigenlijk helemaal niet meteen na de bevalling was vergeten.

En een ander punt is ook dat veel vrouwen echt een kinderwens hebben en daardoor kunnen ze dit allemaal aan... maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het wel een beetje lijden is .. zo'n zwangerschap en een bevalling.. of je nu zo'n prik neemt of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan me trouwens ook weinig vrouwen voorstellen die de negen maanden hebben opgevat als een lange lijdensweg.

Nee, de lijdensweg duurde gelukkig maar 30 van de 40 weken knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

Dat jij vrouwen in je omgeving niet hebt horen klagen zegt niet zoveel. Sowieso denk ik dat vrouwen dat, als ze het al vertellen, ze dat onderling doen. Het is nogal een taboe om tegen jan en alleman te vertellen dat je bijv. de pijn eigenlijk helemaal niet meteen na de bevalling was vergeten.

Idd, je moet behoorlijk incrowd (partner dus) zijn om dit te horen te krijgen, maar dit soort letterlijk pijnlijke feiten wordt achtergehouden met name van aanstaande moeders omdat de meesten het onvoorstelbaar erg vonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De meeste mensen werken een deel van hun leven om het andere deel van hun leven met wat opgespaard geld te gaan genieten. Bovendien werken ook veel mensen omdat ze het leuk vinden om iets om handen te hebben, met 'zwoegen' heeft het vaak weinig meer te maken.

Tsja, ik kom ook maar uit een arbeidersgezin, in de arbeidersscene werken mensen wel hard voor hun centen, want er moeten dingen betaalt worden. widegrin.gif

Quote:
[...]

Hoezo is dit het enige serieuze punt? Ik had wel serieuze punten, jij gaat er alleen niet serieus op in.
engel.gif

Dat jij vrouwen in je omgeving niet hebt horen klagen zegt niet zoveel. Sowieso denk ik dat vrouwen dat, als ze het al vertellen, ze dat onderling doen. Het is nogal een taboe om tegen jan en alleman te vertellen dat je bijv. de pijn eigenlijk helemaal niet meteen na de bevalling was vergeten.

En een ander punt is ook dat veel vrouwen echt een kinderwens hebben en daardoor kunnen ze dit allemaal aan... maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het wel een beetje lijden is .. zo'n zwangerschap en een bevalling.. of je nu zo'n prik neemt of niet.

Nee, enige serieuze puntje van mij, ik snap natuurlijk wel dat een ruggenprik niet verplicht is omdat de bevalling zwaar wordt voor Eva. Ik sta er alleen van te kijken dat zwangere vrouwen dus stiekem wel moord en brand lijden en het niet laten merken. Dat wist ik gewoon echt niet... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb echt medelijden met (het kindje van) Anoeska en Quintus, ze gaan ermee om alsof het een accessoire is die er gewoon bij hoort maar hun leven niet verandert en om de een of andere vage reden heeft ze het voor elkaar gekregen om te mogen bevallen met een ruggenprik. Als we het over laf hebben....

Vraag me af met welk recht jij je bemoeid met de bevallings en/of verdovings keuzes van andere mensen?

En noem een prik in je ruggenmerg maar laf.. nosmile.gif

Als ik je goed begrijp laat jij je bij een operatie ook niet verdoven? Bij de meeste operatie's is dat namelijk absoluut niet noodzakelijk, en slechts bedoeld om op een "laffe" manier de soms verschrikkelijke pijn van de ingreep weg te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik je goed begrijp laat jij je bij een operatie ook niet verdoven? Bij de meeste operatie's is dat namelijk absoluut niet noodzakelijk, en slechts bedoeld om op een "
laffe
" manier de soms verschrikkelijke pijn van de ingreep weg te houden.

Dit is geen eerlijke verglijking. Operaties zijn niet natuurlijk. Een bevalling is dat wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit is geen eerlijke verglijking. Operaties zijn niet natuurlijk. Een bevalling is dat wel.

En dat maakt het vragen om een verdoving tot een laffe daad?? verbaasd.gif

Daarbij is trouwens een hartaanval of een gescheurde milt net zo natuurlijk als een bevalling, en beide vragen om medische hulp, en daaraan verbonden aneshesie.widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vraag me af met welk recht jij je bemoeid met de bevallings en/of verdovings keuzes van andere mensen?

Onder het motto 'er zit een knop op de TV...'. Dit is geen recht, dit is het geven van de reactie waar zij om vragen door zich zo publiekelijk ten toon te spreiden. Ik vind dit soort exploitaties van kinderen en je eigen gedrag op TV een bijzonder slechte zaak.


Samengevoegd:

Quote:

En noem een prik in je ruggenmerg maar laf..
nosmile.gif

Alsof de motivatie was 'ik ga eens lekker dapper een ruggenprik laten zetten'. De meeste mensen weten niet eens wat het is voordat ze er eentje ondergaan.

Quote:
Als ik je goed begrijp laat jij je bij een operatie ook niet verdoven?

Nee, het is namelijk de bedoeling dat ik stil lig bij een operatie. Bij een bevalling is het de bedoeling dat de moeder voelt wat haar lichaam doet zodat ze het kind eruit kan persen.

Er wordt nu op gereageerd alsof ik tegen pijnbestrijding zou zijn, maar in de gevallen waar dat nodig is ben ik dat zeker niet. Je kunt in haar geval echter moeilijk stellen dat het nodig was, want de ruggenprik is al uitgevoerd voordat de eerste wee kwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er wordt nu op gereageerd alsof ik tegen pijnbestrijding zou zijn, maar in de gevallen waar dat nodig is ben ik dat zeker niet. Je kunt in haar geval echter moeilijk stellen dat het nodig was, want de ruggenprik is al uitgevoerd voordat de eerste wee kwam.

Maar ze had wel een whiplash....

Misschien dat het daar iets mee te maken had?

Ik kan voorstellen dat je je met zoiets extra zorgen maakt over de bevalling

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid