Spring naar bijdragen

Atheist uit Christelijke band


Aanbevolen berichten

Geen atheïstische gitarist

INDIANAPOLIS (RKnieuws.net) - Een christelijke hardrockband uit het Amerikaanse Indianapolis, Haste the Day, heeft zijn gitarist gevraagd terug te treden omdat hij atheïst is geworden. Dat heeft de band op zijn MySpace-website meegedeeld.

De band kwam met een verklaring waarin ze hun fans voorbereiden op een schok: op verzoek van de vier overige bandleden treedt Jason Barnes terug. Hij is na een ’zingevingszoektocht’ van enkele maanden, na het lezen van verschillende boeken en na gesprekken met vrienden tot de slotsom gekomen dat hij niet langer in God gelooft ,,en zeker niet in Jezus’’.

De vier andere bandleden van Haste the Day verklaren geen probleem met atheïsten te hebben of met hun opvattingen, maar vinden het wel onoverkomelijk als christelijke band met een atheïst in de gelederen rond te toeren. Dat raakt het fundament van de band en de gezamenlijke motivatie, schrijven ze in de verklaring.

Inmiddels staat Barnes niet meer als bandlid vermeld. De overige bandleden spreken de hoop uit dat de onderlinge vriendschap met Barnes blijft ondanks de breuk.

Fans reageren verdeeld op het besluit van de band. Sommige schrijven op de website mee te leven en te bidden met de band, anderen vinden het te ver gaan of zelfs onacceptabel een bandlid om zijn (nieuwe) overtuigingen uit de band te zetten.

Haste the Day presenteert zich als metalcore-band en geniet in Nederland enige bekendheid. Op de website van het christelijke Flevo Festival wordt de band door bezoekers regelmatig getipt als hardrockband om voor het festival te boeken.

bron

Wat vinden jullie ervan? Dit is wel een beetje het probleem als je een Christelijke band begint... Ik bedoel, wellicht wijken zijn standpunten verder niet eens zoveel af van de rest, behalve dan dat hij Jezuschristusnietmeeralsz'nverlosseraanneemt. Het is wat kunstmatig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Je kan heel goed als niet christen een christelijke band beginnen:

eric-cartman-310.jpg

Maar even serieus: een band is als een huwelijk. Levensovertuiging kan dan belangrijk zijn, maar het hoeft niet. Vorig jaar ofzo is één van de gitaristen van KoRn uit de band gestapt, omdat hij christen is geworden (misschien een leuke vervanger?) terwijl de drummer van Iron Maiden juist als christen wel weer kan functioneren in een band die verder niet veel christelijkheid uitstraalt. Ik kan me voorstellen dat als je echt een gospel-band wilt zijn (in de zin van in je teksten de christelijke boodschap uitdragen en optreden op de EO-jongerendag), je als band het wenselijk vindt, dat iedereen dezelfde levensovertuiging heeft.

Huwelijken gaan immers soms ook kapot omdat één van de partners ineens een andere levensovertuiging krijgt, waarom zou dat ook niet kunnen bij bands?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm... nou, in mijn opinie gaat het bij muziek om de muziek. En als je dan als bandje goed functioneerd en goede muziek maakt (geen idee of ze goede muziek maken, maar ik neem aan dat er mensen zullen zijn die dat denken) dan is het een beetje vreemd om iemand uit je band te schoppen om zoiets. Dan heb je zogezegd 3 mogelijkheden....

1. ze hebben wel wat tegen atheisten, maar houden dat liever geheim voor de media

2. ze hechten meer waarde aan de boodschap die hun muziek uitdraagt dan aan de muziek zelf

3. ze zijn bang fans te verliezen als het bekend wordt dat 1 van hun leden atheist is

1 en 3 zijn in mijn ogen niet zo "zuiver", en 2 is iets wat mij persoonlijk dan weer tegen de borst stuit (sure, boodschappen uitdragen is leuk en zulks, maar het gaat uiteindelijk in de eerste plaats om de muziek, in mijn opinie)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmm... nou, in mijn opinie gaat het bij muziek om de muziek. En als je dan als bandje goed functioneerd en goede muziek maakt (geen idee of ze goede muziek maken, maar ik neem aan dat er mensen zullen zijn die dat denken) dan is het een beetje vreemd om iemand uit je band te schoppen om zoiets. Dan heb je zogezegd 3 mogelijkheden....

1. ze hebben wel wat tegen atheisten, maar houden dat liever geheim voor de media

2. ze hechten meer waarde aan de boodschap die hun muziek uitdraagt dan aan de muziek zelf

3. ze zijn bang fans te verliezen als het bekend wordt dat 1 van hun leden atheist is

1 en 3 zijn in mijn ogen niet zo "zuiver", en 2 is iets wat mij persoonlijk dan weer tegen de borst stuit (sure, boodschappen uitdragen is leuk en zulks, maar het gaat uiteindelijk in de eerste plaats om de muziek, in mijn opinie)

Nou dat dus. Ik heb sowieso niet zoveel op met 'boodschap'muziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christian Rock heeft, net als Rock Against Communism(extreemrechtse punk en rock), het imago dat de boodschap belangrijker is dan de muziek, bovendien bereik je maar een kleine doelgroep. Ik snap het dan ook nooit zo. Toch zijn er wel uitzonderingen als ZAO bijvoorbeeld, die hebben dermate goede muziek in hun genre dat ze ook door niet christenen gewaardeerd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou is dat ook meer mijn muziek, ik houd soms best wel van progrock, maar vind Neal Morse een enge slijmbal, als ik zijn kleffe stem hoor, maakt walging van mij meester, zo cheesy......dat maakt het niet minder slecht imho, alleen niet echt mijn ding...aan de andere kant Blind Guardian is ook aardig cheesy en toch dig ik dát wel.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, ik weet het niet.

Onze toetsenist is ook niet gelovig, ondertussen is hij wel juist 1 van de drijvende krachten binnen de band, een topmuzikant en een goede vriend.

En hij is naast toetsenist bij ons ook dirigent bij andere koren geweest, daarnaast is hij elders nog weer bassist van 2 gospelkoren uit Apeldoorn en Enschede.

We hebben 1 keer meegemaakt dat we niet meer in een bepaalde kerk welkom waren omdat hij niet geloofde.

Op zo'n moment denk ik bij mezelf: dan heb je als christen volledig niet begrepen waar het om draait.

Dus ook iemand als Sacerdos, die weer eens vreselijk kort door de bocht is (wat uiteraard niet verbazend is)

Je hebt dus niet begrepen wat Jezus bedoelde en wilde...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is maar net of je de voorkeur geeft aan motivatie of muzikaliteit. Op een of andere manier zal ik ook voor sommige projecten eisen dat de bandleden met hun ziel op een lijn zitten met de boodschap die een groep wilt uitdragen. Maar als het je alleen om de muziek gaat zonder de bezieling dan kan je prima met verschillende levensovertuigingen samenspelen.

De tweestrijd tussen de christen en de muzikant is af en toe best lastig ja yes.gif Gelukkig ben ik drummer, die geven geen moet om teksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb heus wel door wat Jezus bedoelde. Maar als je als band ervoor kiest om een band te zijn die christelijk is en met alleen maar christelijke bandleden. Je hebt als band wel een voorbeeldfunctie. Een uitspraak als "ik geloof niet in God en zéker niet in Jezus." zou ik ook niet willen van een van mijn bandleden.

Quote:

We hebben 1 keer meegemaakt dat we niet meer in een bepaalde kerk welkom waren omdat hij niet geloofde.

Op zo'n moment denk ik bij mezelf: dan heb je als christen volledig niet begrepen waar het om draait.

Daar heb je wel gelijk in. Ik vind als je er wél voor kiest om een niet christen in je band te hebben en allebij er vrede mee hebt, dat een weigering afbreuk doet aan je band en dus aan de verkondiging van het evangelie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap ook niet precies waarom een niet christen in de band niet kan als je het woord wil uitdragen.

Ikzelf ben leadzanger in de band en zing de teksten vanuit mijn overtuiging. Op 1 na zijn we allemaal christenen in de band en willen we dat ook uitdragen.

Maar die ene persoon die geen christen is, hoeft toch niet onze boodschap in de weg te staan?

Dus de schifting tussen kiezen voor muzikaliteit of boodschap snap ik echt niks van.

Onze toetsenist is echt een topmuzikant en laat zijn muziek spreken. Dankzij zijn inzet ben ik in staat om de tekst en de boodschap over te brengen, samen met de anderen.

Ik vind het eerlijk gezegd ook wat kortzichtig gedacht als ik zo vrij mag zijn. Alsof een niet christen in de band zorgt voor een beperking in je boodschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is juist de reden dat we hem erbij hebben.

Je hebt op muzikaal gebied nog nooit iemand gezien met zoveel toewijding als hij.

Dat die toewijding niet komt vanuit christelijke overtuiging bij hem, wil niet zeggen dat de toewijding op het muzikale vlak minder is.

Dus de toewijding in de boodschap komt bij ons van degene die de teksten schrijft, de muzikale expressie, daar speelt hij een grote rol in.

Overigens wat betreft ons cover repetoire, daar heeft hij ook wel een dikke vinger in de pap.

Heb nog nooit een niet gelovige gezien met zo'n grote collectie Gospel!!! big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

maar je loopt in een band wel met dingen waarbij je niet op een lijn zit. Bijvoorbeeld bidden en God eren. Een niet christen kan er gewoon bij zitten en dergelijk. Dan is er ook niet zoveel aan de hand. Maar als die niet christen er niet bij komt en zich afzonderd, heb je toch een soort breuk in je band.

Buiten het feit om dat muziek idd voledige toewijding verdient, altans, muziek waarin je God aanbid.

Dan nog iets. In de Bijbel staat: Gij zult Gods naam niet ijdel gebruiken. oftewel: Gebruik Gods naam niet zonder goede reden. Een atheïst die niet in God gelooft en toch meezingt overtreed dus eigelijk dat gebod. Als ik in een band zit, zing ik toch al snel de eigen nummers mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

bij ons zit hij er gewoon bij en niks aan de hand.

Dus dat is geen enkel probleem.

Wat betreft het ijdel gebruiken:

Ik durf ook wel te stellen dat het voor God helemaal geweldig is wat er gebeurt.

Wie weet wat er in de toekomst gebeurt en hoe hij zich laat vormen door zoiets.

Je moet volgens mij juist zoiets aanmoedigen als iemand daar mee bezig is en niet gelijk roepen dat het allemaal niet goed is enzo...

De muziek is kwalitatief helemaal te gek.

We dragen met ons allen een te gekke boodschap uit.

Ik ben blij en trots dat een topmuzikant als hij bij onze band zit en ik ben absoluut oneens met het feit dat dat niet goed zou zijn of wat dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar je loopt in een band wel met dingen waarbij je niet op een lijn zit. Bijvoorbeeld bidden en God eren. Een niet christen kan er gewoon bij zitten en dergelijk. Dan is er ook niet zoveel aan de hand. Maar als die niet christen er niet bij komt en zich afzonderd, heb je toch een soort breuk in je band.

Buiten het feit om dat muziek idd voledige toewijding verdient, altans, muziek waarin je God aanbid.

Dan nog iets. In de Bijbel staat: Gij zult Gods naam niet ijdel gebruiken. oftewel: Gebruik Gods naam niet zonder goede reden. Een atheïst die niet in God gelooft en toch meezingt overtreed dus eigelijk dat gebod. Als ik in een band zit, zing ik toch al snel de eigen nummers mee.

Dat ik als atheïst zijnde die wel eens uit interesse met zijn zus meegaat naar de kerk, pleeg een soort van godslastering, omdat ik in de kerk wel meedoe met het zingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid