Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik was gisteren in de Esnoga (Portugees Israelitische Synagoge) in Amsterdam. Het Ter Namid (eeuwig brandend licht, de kandelaar arm het dichtst bij de Ark) werd daar duidelijk opgemerkt en ik herinnerde me ineens dat in Rooms Katholieke kerken ook vaak een Godslamp voor het altaar hangt.

Ik vind het een mooi stuk symboliek, maar komt het ook wel eens voor in protestantse kerken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

* marlies gaat morgen toch is even navragen in de kerk waarom er tijdens de erediensten twee brandende kaarsen staan op de tafel voor de kansel naast de bijbel die opengeslagen ligt

en ja ik zit nog steeds in een bondsgemeente...en ik vind dat jullie een beetje in cliches praten

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Godslamp is een kaars of olielamp die altijd brand als in de tabernakel Jezus aanwezig is in de vorm van een geconsacreerde hostie. De Godslamp staat symbool voor de aanwezigheid van Jezus.

Op goede vrijdag is de tabernakel leeg omdat Jezus is gekruisigd. De Godslamp brandt dan niet omdat de tabernakel leeg is.

Meestal is de Godslamp rood, maar waarom weet ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals Great = Ur Name al zegt, is het branden van een Godslamp een teken dat er geconsacreerde hosties in het tabernakel zijn, oftewel dat Jezus lijfelijk aanwezig is.

Dus naar mijn mening zou het nogal onzinnig zijn voor een protestantse kerk om 'm te gebruiken of in te voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Godslamp heeft alleen zin als er een tabernakel is met het Allerheiligste.In protestantse kerken niet aanwezig.

God zij dank dat Hij beloofde niet alleen aanwezig te zijn in de vorm van een Godslamp of in de tabernakel.

Joh. 14

18 Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u. 19 Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. 20 Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.

21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren. 22 Judas, niet Iskariot, zeide tot Hem: Here, en hoe komt het, dat Gij Uzelf aan ons zult openbaren en niet aan de wereld? 23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. 24 Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft.

25 Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; 26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en ik vind dat jullie een beetje in cliches praten

Na 3 posts al? Waar doel je eigenlijk precies op?


Samengevoegd:

Quote:

Dus naar mijn mening zou het nogal onzinnig zijn voor een protestantse kerk om 'm te gebruiken of in te voeren.

Ik vind dat niet echt een monopolie op het continue branden van een kaars/lamp als teken van het Licht in de Wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind dat niet echt een monopolie op het continue branden van een kaars/lamp als teken van het Licht in de Wereld.

Natuurlijk niet, je zou zelfs thuis dag en nacht een kaars kunnen laten branden als-zijnde symboliek voor Gods Aanwezigheid in jouw huis.

Ik denk (maar dat is soms gevaarlijk knipoog_dicht.gif ) dat in een Kerk waar een Godslamp aanwezig is Hijzelf door omstandigheden afwezig blijkt te zijn.

Kortom.. wat zegt het? Wat is de waarde van symboliek? Hij is m.i. niet te vangen in een lamp, kaars, tabernakel of wat dan ook.

Om daarbij de woorden van Jezus aan te halen:

Mat. 7

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is de waarde van symboliek?

Er is een schat aan symboliek in het christendom waar heel weinig mee wordt gedaan in bepaalde kerken.

Quote:
Hij is m.i. niet te vangen in een lamp, kaars, tabernakel of wat dan ook.

Ik heb het ook niet over vangen, daar gaat symboliek volgens mij ook niet over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat bedoel je precies?
verbaasd.gif

Omdat mijn gedachten mijn gedachten zijn, en daardoor niet waar hoeven blijken te zijn. Ik kan mezelf namelijk voor hetzelfde geld heel goed voor de gek houden...


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Er is een schat aan symboliek in het christendom waar heel weinig mee wordt gedaan in bepaalde kerken.

[...]

Ik heb het ook niet over vangen, daar gaat symboliek volgens mij ook niet over.

Misschien heb je niet begrepen wat ik heb geschreven. Maakt verder ook niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

party.gif

Nee, in de protestanse kerken niet, maar daar brand wel steeds vaker een paaskaars tijdens een kerkdienst. Wellicht binnenkort een kerk die de volgende stap durft te nemen.

Echt protestants hebben ze de paaskaars ondekt en branden maar jongen.De Paaskaars brand te beginnen met Pasen dan alleen tot met met Hemelvaartsdag,dan nog alleen bij een Heilige Doopsel.De Godslamp brand altijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is niet aanwezig dóór de Godslamp. Die brandt om aan te tonen dat hij (in de geconsacreerde hosties) aanwezig is. Slechts een aanwijzing dat dat zo is. En tja, dat Hij lijfelijk aanwezig is in de vorm van brood, da's een belangrijk leerpunt in de katholieke kerk.

Dat wil niet zeggen dat dat het monopolie hebben op licht laten branden is. Voor mij part verlicht je de hele kerk met kaarsen als symbool van dat Licht der wereld.

Wat ik wél zei, is dat het branden van een Godslamp in een protestantse kerk onzinnig is, aangezien die niet leert dat God lijfelijk aanwezig is.

Een Godslamp is te vergelijken met de 'aanwezig'bordjes (of lampjes) in bedrijven en ziekenhuizen. Brandt die: aanwezig. Brandt niet: niet aanwezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God is niet aanwezig dóór de Godslamp. Die brandt om aan te tonen dat hij (in de geconsacreerde hosties) aanwezig is. Slechts een aanwijzing dat dat zo is. En tja, dat Hij lijfelijk aanwezig is in de vorm van brood, da's een belangrijk leerpunt in de katholieke kerk.

Dat wil niet zeggen dat dat het monopolie hebben op licht laten branden is. Voor mij part verlicht je de hele kerk met kaarsen als symbool van dat Licht der wereld.

Wat ik wél zei, is dat het branden van een Godslamp in een protestantse kerk onzinnig is, aangezien die niet leert dat God lijfelijk aanwezig is.

Een Godslamp is te vergelijken met de 'aanwezig'bordjes (of lampjes) in bedrijven en ziekenhuizen. Brandt die: aanwezig. Brandt niet: niet aanwezig.

Perfekte uitleg;Alleen het gebruik van de paaskaars is bij de protestanten verkeerd.En inderdaad een Godslamp in een protestantse kerk is totaal onzinnig.Alleen waar Hij lijfelijk aanwezig is in het Tabernakel daarbij in heel het kerkgebouw als Heilige plaats zal de Godslamp branden altijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid