Spring naar bijdragen

Jezus in het OT


Aanbevolen berichten

Quote:

In de tekst uit Jesaja 9 wordt naar mijn idee wel degelijk gerefereerd aan de Zoon van God zoals wij die kennen. Immers, de Zoon wordt in de titulatuur gewoon gelijkgesteld aan de Vader.
knipoog_dicht.gif

Toch denk ik niet dat het hier om Jezus gaat :

Jesaja 7:14 Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuël noemen. 15 Boter en honing zal hij eten, totdat hij in staat is om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen. 16 Want voordat de jongen in staat is om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen, zal het land van de beide koningen die u zoveel angst inboezemen, ontvolkt zijn.

Jezus wordt nergens in de Bijbel Immanuel genoemd, bovendien wordt Jezus pas 400 jaar na Jesaja geboren terwijl hierboven het opgroeiende kind wordt gebruikt om de nabije toekomst aan te duiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 121
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Die passage gaat inderdaad over Jezus, maar hoe onderbouw jij Zijn goddelijkheid daarmee?

'Om de arbeid van Zijn ziel zal Hij het zien, en verzadigd worden; door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.' (jes 53,11)

smile.gif Het was eigenlijk meer om je gelijk te geven dat het OT van groot belang is, niet zozeer om Jezus' goddelijkheid daaruit aan te tonen.

Hooguit dat diegene de schuld van velen zal dragen wijst er misschien een beetje op dat het hier gaat om meer dan een mens zoals jij en ik. Sorry als het een beetje off-topic was engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Tony Jaah

Het gaat in de door jou aangehaalde tekst uit Jesaja 7 (waarbij ik de link naar het de tekst uit Jesasja 9, waar het net over ging even mis) niet direct over Jezus. Dat klopt. Maar het is wel een typologie die verwijst naar Jezus, wat Mattheüs duidelijk maakt als Hij het gesprek van de engel met Jozef aanhaalt. Het is Jezus vervolgens Zelf Die de link nog eens legt met de naam Immanuël als Hij zegt: "Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

smile.gif
Het was eigenlijk meer om je gelijk te geven dat het OT van groot belang is, niet zozeer om Jezus' goddelijkheid daaruit aan te tonen.

Hooguit dat diegene de schuld van velen zal dragen wijst er misschien een beetje op dat het hier gaat om meer dan een mens zoals jij en ik. Sorry als het een beetje off-topic was
engel.gif

Nee niet off-topic hoor, ik ben slechts kritisch en ik hoop jij ook! Je punt over dat de zonden op Zich nemen geen taak voor eens mens is, vind ik een hele sterke in elk geval, dank.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Toch denk ik niet dat het hier om Jezus gaat :

Jesaja 7:14 Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuël noemen. 15 Boter en honing zal hij eten, totdat hij in staat is om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen. 16 Want voordat de jongen in staat is om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen, zal het land van de beide koningen die u zoveel angst inboezemen, ontvolkt zijn.

Zei Jehovahs engel in zijn aankondiging van Jezus ophanden zijnde geboorte dat het kind God zelf zou zijn?

Neen, de aankondiging luidde: Deze zal groot zijn en Zoon des Allerhoogsten genoemd worden.

En Jezus zelf heeft er nooit aanspraak op gemaakt God te zijn, doch veeleer Gods Zoon.

God zond Jezus in de wereld; door bemiddeling van deze eniggeboren Zoon was God dus bij de mensen. Joh. 3:17; 17:8.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En Jezus zelf heeft er nooit aanspraak op gemaakt God te zijn, doch veeleer Gods Zoon.

Jezus zei dat de Vader van Hem getuigt (Joh 8,18) maar u gelooft de Vader niet.

'Gij kent noch Mij, noch Mijn vader; indien gij Mij kendet, zo zoudt gij ook Mijn Vader kennen. Deze woorden sprak Jezus bij de schatkist (joh 8,19-20)'

'En Ik zal u geven de schatten, die in de duisternissen zijn.... Ik riep u bij uw naam, Ik noemde u toe, hoewel gij Mij niet kendet' (jes 45,3a+4)

Mat 13,44       

Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een schat

'Maakt uzelf buidels, die niet verouderen, een schat, die niet afneemt' (luk 12,33)

Joh 12,46       

Ik ben een Licht, in de wereld gekomen, opdat een ieder, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deut 32

9 Want des HEEREN deel is Zijn volk, Jakob is het snoer van Zijn erve.

10 Hij vond hem in een land der woestijn, en in een woeste huilende wildernis; Hij voerde hem rondom, Hij onderwees hem, Hij bewaarde hem als Zijn oogappel.

11 Gelijk een arend zijn nest opwekt, over zijn jongen zweeft, zijn vleugels uitbreidt, ze neemt en ze draagt op zijn vlerken;

'Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild.'(Mat 23,37)

Jes 49,5       

Maar nu zegt de HERE, die mij van de moederschoot aan vormde tot zijn knecht, om Jakob tot Hem terug te brengen en om Israël tot Hem vergaderd te doen worden – en ik werd geëerd in de ogen des HEREN en mijn God was mijn sterkte –

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus' naam is Jesjua. Jahweh heet in het OT ook al Jeshuah, met een -h op het eind. Het woord behoud is Jesjuah, een zelfst.nw. het een -h op het einde, in het Hebreeuws. Jehuah wordt vaak vertaald met behoud of heil.

De daarvan afgeleide jongensnaam Jesjua wordt gespeld zonder -h op het eind, maar de dubbelzinnigheid is ondubbelzinnig. Er staat vele malen in het OT dat Jahweh Jeshuah is! Dat we Jeshuah vertalen met Heil of Behoud is arbitrair, wellicht zou het beter zijn het zo nu en dan onvertaald te laten! Het Hebreeuws in de Bijbel heeft voor bezit.vnw. achtervoegsels, Jesjuati is letterlijk mijn-Jesjua.

Het leuke van de woordgroep Jahweh Elohee Jeshuati in Psalm 88:1, is, dat door het achtervoegsel -ti (mijn), de -h op het eind van Jesjuah weg valt! Er staat dus letterlijk: Jahweh Elohee Jesjua mijn!.

Psalm 88:1 begint dus met Jahweh God mijn-Jesjua! Zeg maar eens dat het niet Zijn Naam is. Gods Namen bestaan uit zijn eigenschappen, zelfs Jahweh komt van een ww. Zijn, en betekent dus zijnde, de (eeuwig) bestaande. Geen wonder dat 95% van de messiaanse joden in Israel (die Hebreeuws spreken) Jezus gemakkelijk herkent als de Jahweh van het OT!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus' naam is Jesjua. Jahweh heet in het OT ook al Jeshuah, met een -h op het eind. Het woord
behoud
is Jesjuah, een zelfst.nw. het een -h op het einde, in het Hebreeuws. Jehuah wordt vaak vertaald met behoud of heil.

De daarvan afgeleide jongensnaam Jesjua wordt gespeld zonder -h op het eind, maar de dubbelzinnigheid is ondubbelzinnig. Er staat vele malen in het OT dat Jahweh Jeshuah is! Dat we Jeshuah vertalen met Heil of Behoud is arbitrair, wellicht zou het beter zijn het zo nu en dan onvertaald te laten! Het Hebreeuws in de Bijbel heeft voor bezit.vnw. achtervoegsels, Jesjuati is letterlijk mijn-Jesjua.

Het leuke van de woordgroep Jahweh Elohee Jeshuati in Psalm 88:1, is, dat door het achtervoegsel -ti (mijn), de -h op het eind van Jesjuah weg valt! Er staat dus letterlijk:
Jahweh Elohee Jesjua mijn!
.

Psalm 88:1 begint dus met Jahweh God mijn-Jesjua! Zeg maar eens dat het niet Zijn Naam is. Gods Namen bestaan uit zijn eigenschappen, zelfs Jahweh komt van een ww. Zijn, en betekent dus zijnde, de (eeuwig) bestaande. Geen wonder dat 95% van de messiaanse joden in Israel (die Hebreeuws spreken) Jezus gemakkelijk herkent als de Jahweh van het OT!

Een hele interessante bijdrage waarvoor dank, doch behoorlijk ingewikkeld Renaldo. Ik heb de psalm er even bijgepakt, maar ik zie het er niet in.

'Een lied, een psalm voor de kinderen van Korach, voor de opperzangmeester, op Máchalath Leánnôth; een onderwijzing van Heman, de Ezrahiet.' (ps 88,1)

Vergis je je in de referentie misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

En Jezus zelf heeft er nooit aanspraak op gemaakt God te zijn, doch veeleer Gods Zoon.

Nee, Jezus zei helemaal niet dat Hij de eerste en de laatste was net als Jehovah (Jes.42,44,48). Altijd verkeerd gelezen.... stom van me.

En in de nieuwe wereldvertaling luidt Joh.20 zeker als volgt?

Johannes 20:

28 Tomas antwoordde: ‘Mijn Heer, mijn God!’ 29 Jezus zei tegen hem: ‘Ach kerel, doe niet zo mal. Ik ben dan wel opgestaan, maar ik ben niet je God. Maar omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb de psalm er even bijgepakt, maar ik zie het er niet in.

'Een lied, een psalm voor de kinderen van Korach, voor de opperzangmeester, op Máchalath Leánnôth; een onderwijzing van Heman, de Ezrahiet.' (ps 88,1)

Vergis je je in de referentie misschien?

Het is maar net welke Bijbel je pakt, Mohamed. knipoog_dicht.gif Het gaat om het zinnetje wat direct op deze woorden volgt en die vallen voor sommige vertalingen onder vers 1 en voor sommigen onder vers 2.

Quote:
Psalm 88

1 Een lied; een psalm van de zonen van Kore. Voor muziekbegeleiding; met de fluit. Een klaag- en leerdicht van Heman, den Ezrachiet. (88-2)
Jahweh, mijn God, overdag roep ik om hulp,
En schrei des nachts voor uw aanschijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geliefde broers en zussen!

Ik heb alles even doorgenomen en genoten van jullie antwoorden. Ik geniet ook van jouw verlangen om ditsoort onderwerpen tot op de bodem uit te zoeken Mohamed. Dit onderwerp is zo veelomvattend en er zijn zo ontzettend veel teksten die ik zou kunnen aandragen.. uit trouwens zowel het oude als het nieuwe testament.

Jeremia 23:6

Johannes 1:1

Handelingen 20:28 in de StatenVertaling en King James Versie

Romeinen 9:5 Volgens StatenVertaling en King James

Hebreeen 1:8-9-10

1 Johannes 3:16 ( God heeft zijn leven ingezet? ) KJV

Ezechiel 34:11-31

Vergelijk Ezechiel 34:15 en Ezechiel 34:23

Wie is nu de herder? Is het David of God zelf? Jezus zegt: IK BEN DE GOEDE HERDER. Is Jezus dan David? David betekent geliefde. "Deze is mijn Zoon, de geliefde" Of is Jezus God?

Jezus is de tabernakel, de tempel! God woont in de tempel! Het oude testament staat vol met Jezus, maar we moeten Hem erin zien, zoals Paulus ook tegen Timoteus zegt in 2 Timoteus 3:15-17.

Overigens praten we zo gemakkelijk over de "zoon" van God. Maar we moeten weten wat een zoon eigenlijk is. Een zoon draagt het beeld van zijn vader. Waarom denk je dat Adam naar het beeld van God geschapen wordt en tegelijkertijd in Lucas 3:38 de zoon van God genoemd wordt? Maar van Seth, zoon van Adam staat geschreven dat hij het beeld van Adam droeg, zijn vader.(genesis 5:3) Een zoon is van zijn vader uitgegaan. We weten uit Johannes 4:24 dat God Geest is. Verder weten we dat God 1 is, zie ook Marcus 12:30. En we weten dat God heilig is, zie bv Jozua 24:19.

Wat van God uitgaat is zijn adem. In Zijn adem is onze le

vensgeest, zoals te lezen in genesis 2:7. Als jij een Woord spreekt, blaas je adem uit terwijl je aan die adem een klank meegeeft, zodat het Woord dat binnenin jou is naar buiten komt. Dus Gods Woord is zijn Geest. Het Woord is niet "een" God. Het Woord IS God. Wat betreft adem, die Geest is, lees ook Job 26:4. En dit Woord is vlees geworden volgens Johannes 1. Waarom denk je dat Jezus in johannes 6:63 zegt dat Zijn Woorden Geest en Leven zijn?

Kijk naar Romeinen 8:9. Is het nou de Geest van God of de Geest van Christus?

Kijk naar 1 Petrus 1:11. Is het nou de Geest van God of de Geest van Christus?

Kijk naar Filippenzen 1:20. Is het nou de Geest van God of de Geest van Christus?

Einde van alle discussie in 2 korintiers 3:17. De Heere nu is de Geest.

Sorry dat het zo lang is en misschien wat afwijkt van het onderwerp, maar we kunnen niet zomaar spreken over de Goddelijkheid van Christus zonder wat zijpaden te nemen en te begrijpen wat een zoon eigenlijk is. Laat je niet misleiden door alle religie.

Gods zegen, Chris


Samengevoegd:

Lees trouwens ook kolossenzen 2:9.

In Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Toch denk ik niet dat het hier om Jezus gaat :

Jesaja 7:14 Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuël noemen. 15 Boter en honing zal hij eten, totdat hij in staat is om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen. 16 Want voordat de jongen in staat is om het kwade te verwerpen en het goede te kiezen, zal het land van de beide koningen die u zoveel angst inboezemen, ontvolkt zijn.

Jezus wordt nergens in de Bijbel Immanuel genoemd, bovendien wordt Jezus pas 400 jaar na Jesaja geboren terwijl hierboven het opgroeiende kind wordt gebruikt om de nabije toekomst aan te duiden.

In de profeten, wordt wel vaker gebruik gemaakt van een tweede betekenis. Oholiba en Ohola (Ezechiel).

En Hosea moest zelfs een echte overspelige vrouw trouwen.

Conclusie, echte mensen, of onechte, ze beelden vaak 'mensen' of groepen af.

Dat Jesaja dus een kind kreeg, met de naam Immanuel, kan heel goed op een van de eigenschappen van de Messias duiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is maar net welke Bijbel je pakt, Mohamed.
knipoog_dicht.gif
Het gaat om het zinnetje wat direct op deze woorden volgt en die vallen voor sommige vertalingen onder vers 1 en voor sommigen onder vers 2.

[...]

Duidelijk, thnx!


Samengevoegd:

Quote:

Geliefde broers en zussen!

Ik heb alles even doorgenomen en genoten van jullie antwoorden. Ik geniet ook van jouw verlangen om ditsoort onderwerpen tot op de bodem uit te zoeken Mohamed. Dit onderwerp is zo veelomvattend en er zijn zo ontzettend veel teksten die ik zou kunnen aandragen.. uit trouwens zowel het oude als het nieuwe testament.

Jeremia 23:6

Johannes 1:1

Handelingen 20:28 in de StatenVertaling en King James Versie

Romeinen 9:5 Volgens StatenVertaling en King James

Hebreeen 1:8-9-10

1 Johannes 3:16 ( God heeft zijn leven ingezet? ) KJV

Ezechiel 34:11-31

Vergelijk Ezechiel 34:15 en Ezechiel 34:23

Wie is nu de herder? Is het David of God zelf? Jezus zegt: IK BEN DE GOEDE HERDER. Is Jezus dan David? David betekent geliefde. "Deze is mijn Zoon, de geliefde" Of is Jezus God?

Jezus is de tabernakel, de tempel! God woont in de tempel! Het oude testament staat vol met Jezus, maar we moeten Hem erin zien, zoals Paulus ook tegen Timoteus zegt in 2 Timoteus 3:15-17.

Overigens praten we zo gemakkelijk over de "zoon" van God. Maar we moeten weten wat een zoon eigenlijk is. Een zoon draagt het beeld van zijn vader. Waarom denk je dat Adam naar het beeld van God geschapen wordt en tegelijkertijd in Lucas 3:38 de zoon van God genoemd wordt? Maar van Seth, zoon van Adam staat geschreven dat hij het beeld van Adam droeg, zijn vader.(genesis 5:3) Een zoon is van zijn vader uitgegaan. We weten uit Johannes 4:24 dat God Geest is. Verder weten we dat God 1 is, zie ook Marcus 12:30. En we weten dat God heilig is, zie bv Jozua 24:19.

Wat van God uitgaat is zijn adem. In Zijn adem is onze le

vensgeest, zoals te lezen in genesis 2:7. Als jij een Woord spreekt, blaas je adem uit terwijl je aan die adem een klank meegeeft, zodat het Woord dat binnenin jou is naar buiten komt. Dus Gods Woord is zijn Geest. Het Woord is niet "een" God. Het Woord IS God. Wat betreft adem, die Geest is, lees ook Job 26:4. En dit Woord is vlees geworden volgens Johannes 1. Waarom denk je dat Jezus in johannes 6:63 zegt dat Zijn Woorden Geest en Leven zijn?

Kijk naar Romeinen 8:9. Is het nou de Geest van God of de Geest van Christus?

Kijk naar 1 Petrus 1:11. Is het nou de Geest van God of de Geest van Christus?

Kijk naar Filippenzen 1:20. Is het nou de Geest van God of de Geest van Christus?

Einde van alle discussie in 2 korintiers 3:17. De Heere nu is de Geest.

Sorry dat het zo lang is en misschien wat afwijkt van het onderwerp, maar we kunnen niet zomaar spreken over de Goddelijkheid van Christus zonder wat zijpaden te nemen en te begrijpen wat een zoon eigenlijk is. Laat je niet misleiden door alle religie.

Gods zegen, Chris


Samengevoegd:

Lees trouwens ook kolossenzen 2:9.

In Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk.

Bedankt voor je input Xenos, deze verzen zijn zeer duidelijk, Ez 34 vind ik ook heel sterk, een ieder die eerlijk leest kan er niet omheen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog 2 andere teksten om de eer van mijn God te verdedigen.

jesaja 42:8.

jesaja 43:11.

Denk daar eens goed over na. Als Jezus Christus degene is die voor ons heeft geleden en voor ons is gestorven en voor ons Gods rechtvaardige oordeel over ons van ons heeft afgenomen, naar wie gaat de eer dan. Wie heeft ons dan gered? Wie heeft ons dan verlost? Is het niet Jezus Christus? Als Jezus Christus niet God zelf is in het vlees, dan zou God zijn eer aan een ander geven.

Als Jezus Christus mijn Verlosser is en jesaja 43:11 zegt: Buiten Mij is er geen verlosser... Amen

Wat ook erg sterk is is dit. De profeten schrijven altijd als volgt: Alzo spreekt de HERE, Zo zegt de HERE, aldus luidt het Woord des HEREN.

Maar wat zien we dat Jezus zegt: Voorwaar, voorwaar, IK zeg u.

En wat dacht je van Jona, die zegt in jona 2:9 -> de redding is des HEREN.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nog 2 andere teksten om de eer van mijn God te verdedigen.

jesaja 42:8.

jesaja 43:11.

Denk daar eens goed over na. Als Jezus Christus degene is die voor ons heeft geleden en voor ons is gestorven en voor ons Gods rechtvaardige oordeel over ons van ons heeft afgenomen, naar wie gaat de eer dan. Wie heeft ons dan gered? Wie heeft ons dan verlost? Is het niet Jezus Christus? Als Jezus Christus niet God zelf is in het vlees, dan zou God zijn eer aan een ander geven.

Als Jezus Christus mijn Verlosser is en jesaja 43:11 zegt: Buiten Mij is er geen verlosser... Amen

Wat ook erg sterk is is dit. De profeten schrijven altijd als volgt: Alzo spreekt de HERE, Zo zegt de HERE, aldus luidt het Woord des HEREN.

Maar wat zien we dat Jezus zegt: Voorwaar, voorwaar, IK zeg u.

En wat dacht je van Jona, die zegt in jona 2:9 -> de redding is des HEREN.

Ik mag jou wel horen praten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe vind je deze dan?

2 Sam 22,47       

De Heere leeft, en geloofd zij mijn Rotssteen; en verhoogd zij God, de Rotssteen van mijn heil!

'Gij hebt U verhoogd tot een Hoofd boven alles' (1 Kron 29,11)

Joh 12,32       

En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken.

'....alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden' (joh 3,14)

'.....Hem, Die het Hoofd is, namelijk Christus' (ef 4,15)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je Jezus wilt horen spreken en bidden in het OT, dan moet je de Psalmen lezen, het liefst nog zelf bidden. In vrijwel geen enkel ander geschrift uit het OT zul je Jezus' stem zo krachtig horen smeken tot God en zijn lof zingen. Zijn lijden, zijn overwinning, zijn smeekbede voor de wereld en de verlossing uit het kwaad, zijn goddelijke wijsheden, vermengd met de gebeden van David, van het joodse volk en eigenlijk van ons allemaal... En als je zelf de psalmen bidt en innerlijk overweegt, dan bidt Jezus zo ook in jou en vermengd jouw smeekbede en die van de wereld met die van Hem. Christenen die de getijden dagelijks bidden, begrijpen en ervaren wat ik bedoel.

Al die discussies over allang bevestigde en algemeen aanvaarde dogma's als de Leer van de Drie-eenheid zijn prachtig, maar uiteindelijk willen we Jézus herkennen, zijn liefdevolle Stem horen in het OT, niet één of ander dogma. Dat dogma is er om alles binnen de lijntjes te houden en íéts van het Wezen van God op te lichten, om een béétje fundament onder het huis van God te hebben, maar uiteindelijk is het gebed het meest essentieel, omdat daarin God tot jou spreekt, God in jou spreekt en jij misschien ook nog tot God spreekt. Niet voor niets heeft het boek Psalmen de meeste hoofdstukken. Of misschien spreekt er wel niemand en wordt er enkel bemind...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe vind je deze dan?

2 Sam 22,47
      

De Heere leeft, en geloofd zij mijn Rotssteen; en verhoogd zij God, de Rotssteen van mijn heil!

'Gij hebt U verhoogd tot een Hoofd boven alles' (1 Kron 29,11)

Joh 12,32
      

En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken.

'....alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden' (joh 3,14)

'.....Hem, Die het Hoofd is, namelijk Christus' (ef 4,15)

(Psalm 18:46) Jehovah leeft, en gezegend zij mijn Rots, En de God van mijn redding worde verhoogd.

(Efeziërs 4:15) 15 Laten wij echter, de waarheid sprekend, door liefde opgroeien in alle dingen in hem die het hoofd is, Christus. 

DOOR WIE IS JEZUS CHRISTUS HET HOOFD GEMAAKT?

Kol 2:9

Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.

(1 Korinthiërs 11:3) 3 Ik wil echter dat GIJ weet dat het hoofd van iedere man de Christus is; de man is op zijn beurt het hoofd van de vrouw en God het hoofd van de Christus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Al die discussies over allang bevestigde en algemeen aanvaarde dogma's als de Leer van de Drie-eenheid zijn prachtig, maar uiteindelijk willen we Jézus herkennen, zijn liefdevolle Stem horen in het OT, niet één of ander dogma. Dat dogma is er om alles binnen de lijntjes te houden en íéts van het Wezen van God op te lichten, om een béétje fundament onder het huis van God te hebben, maar uiteindelijk is het gebed het meest essentieel, omdat daarin God tot jou spreekt, God in jou spreekt en jij misschien ook nog tot God spreekt. Niet voor niets heeft het boek Psalmen de meeste hoofdstukken. Of misschien spreekt er wel niemand en wordt er enkel bemind...

Ik accepteer de drie-eenheid leer niet noch jullie dogma's.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

(Psalm 18:46) Jehovah leeft, en gezegend zij mijn Rots, En de God van mijn redding worde verhoogd.

(Efeziërs 4:15) 15 Laten wij echter, de waarheid sprekend, door liefde opgroeien in alle dingen in hem die het hoofd is, Christus. 

DOOR WIE IS JEZUS CHRISTUS HET HOOFD GEMAAKT?

Christus is het Hoofd gemaakt door God, ik had de betreffende vers al gepost, hier nogmaals:

'Gij hebt U verhoogd tot een Hoofd boven alles' (1 Kron 29,11)

Heeft God soms twee hoofden? Waarom God in termen over Christus sprak, die uw leerstelling ten voordele lijken te strekken legt Hij Zelf uit:

Mat 23,12       

En wie zichzelf verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelf zal vernederen, die zal verhoogd worden.

Ez 17,24       

Zo zullen alle bomen des velds weten, dat Ik, de HEERE, de hoge boom vernederd heb, de nederige boom verheven heb, de groene boom verdroogd, en de droge boom bloeiende gemaakt heb; Ik, de HEERE, heb het gesproken, en zal het doen.

'Ik zal de HEERE zingen; want Hij is hoog verheven!' (ex 15,1)

'want Zijn Naam alleen is hoog verheven' (ps 148,13)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik accepteer de drie-eenheid leer niet noch jullie dogma's.


Samengevoegd:

[...]

Christus is het Hoofd gemaakt door God, ik had de betreffende vers al gepost, hier nogmaals:

'Gij hebt U verhoogd tot een Hoofd boven alles' (1 Kron 29,11)

Heeft God soms twee hoofden? Waarom God in termen over Christus sprak, die uw leerstelling ten voordele lijken te strekken legt Hij Zelf uit:

Mat 23,12
      

En wie zichzelf verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelf zal vernederen, die zal verhoogd worden.

Ez 17,24
      

Zo zullen alle bomen des velds weten, dat Ik, de HEERE, de hoge boom vernederd heb, de nederige boom verheven heb, de groene boom verdroogd, en de droge boom bloeiende gemaakt heb; Ik, de HEERE, heb het gesproken, en zal het doen.

'Ik zal de HEERE zingen; want Hij is hoog verheven!' (ex 15,1)

'want Zijn Naam alleen is hoog verheven' (ps 148,13)

Je bent te prijzen dat je u ook niet laat verblinden door aangenomen dogma's die alleen eeuwen geleden als doel hadden massa's heidenen te bekeren.

Maar de laatste verzen?

verbaasd.gif ....is dat nu een antwoord of ben je aan het zwanzen ?

Toch

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je bent te prijzen dat je u ook niet laat verblinden door aangenomen dogma's die alleen eeuwen geleden als doel massa's heidenen te bekeren.

Maar de laatste verzen?

verbaasd.gif
....is dat nu een antwoord of ben je aan het zwanzen ?

Toch

Nee zwanzen houd ik niet van, ik zal het voor u verduidelijken.

Mat 8,20       

En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niets, waar Hij het hoofd zal neerleggen.

Waarom zei Christus niet dat Hij Zijn Hoofd bij God kon neerleggen?

Gen 24,26       

Toen neigde die man zijn hoofd, en aanbad de HEERE;

Waarom laat u het oordeel van uw organisatie zwaarder wegen dan wat wij in de Bijbel lezen?

Op 19

12 En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf. 13 En Hij was bekleed met een kleed, dat in bloed geverfd was, en zijn naam is genoemd: het Woord Gods.

Hoe kon Christus een geschreven naam, of überhaupt iets voor God verborgen houden als God Diens Hoofd nota bene is? Kunt u mij dat even uitleggen?

'En Hij heeft op zijn kleed en op zijn dij geschreven de naam: Koning der koningen en Here der heren.' (op 19,20)

Is dit ook gezwans?

'het getuigenis van Jezus is de geest der profetie.'(op 19,10)

1 Kor 14,22       

Zo dan, de vreemde talen zijn tot een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; en de profetie niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.

Gelooft u wel Aime?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey geliefde broers en zussen!

Ik moet zeggen dat ik het niet helemaal met je eens bent Robert. Gebed en relatie is absoluut noodzakelijk, maar het groeien in de kennis van wie God is iets dat daarmee gepaard moet gaan. Er zijn vele dwaalleren in de wereld en daarom moet je het Woord van de Waarheid bij je dragen en daarin groeien, zoals Jezus zei:

Johannes 8:31-32

De Heer zegt: De Waarheid zal u vrij maken. Maar als de waarheid ons vrij maakt? Wat houdt ons dan gevangen?

Overigens is er een verschil tussen veel kennis hebben en Hem kennen. Maar we moeten wel groeien in het kennen van Hem. Wat teksten die hierop wijzen:

2 Petrus 3:18

2 Timoteus 3:15-17

Psalm 1

Ook is spreuken heel duidelijk:

Spreuken 2:4

Spreuken 3:5-6

Spreuken 6:22-23

Spreuken 8:10-11

Spreuken 8:35

Spreuken 9:5-6

Er zijn heeel veel teksten te noemen. Maar constant herhaalt Salomo dit: "verkrijg wijsheid".

Nu weten we dat wijsheid verkrijgen niet betekent dat je veel theologie boeken doorvorst of veel christelijke romans leest, want Paulus schrijft in 1 korintiers 2 dat de wijsheid van deze wereld dwaasheid is voor God, en de wijsheid van God is dwaasheid in de ogen van deze wereld.

Maar de ware wijsheid is in God's Woord, zie spreuken, zie psalm 119. Daarom zegt paulus in 1 korintiers 1:24: Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods. Hij is het Woord, Hij is de Wijsheid, Hij is de Waarheid, Hij is het Leven. Zie ook kolossenzen 2:3. --> Christus, in wie al de schatten der wijsheid en kennis verborgen zijn.

Zodoende Robert ben ik het deels met je eens, maar de bijbel wil ons ook aansporen te groeien in de kennis van God en zodoende te kunnen onderscheiden welke Geesten uit God zijn en welke uit de geest der dwaling, de antichrist.

Ik heb niet veel tijd om verder te schrijven, maar heel het oude testament zit vol met Christus.

- Honing uit de leeuw van Simson.. wat is zoeter dan honing? Wat is sterker dan een leeuw? Maar als je spreuken leest is duidelijk wat honing is. Spreuken 24:13-14. En als johannes in openbaring het boekje eet smaakt het als honing. Openbaring 10:9. Ook het manna in de woestijn, het brood uit de hemel, smaakte naar honigkoek. En Christus is de leeuw van Juda.

- Lees ook deutoronomium 32:13. Honing uit de rots. Maar de rots die hen volgde was Christus, staat in korintiers. Zie je, er is zoet en bitter water. Waarheid en leugen. Maar christus is de bron van het zoete water, dat in ons tot een fontein zal opspringen, ten eeuwig leven.

- Droom van jakob, de steen die wordt gezalfd onderaan de ladder in genesis. Engelen dalen op en neer op die steen. Maar in johannes 1:52 zegt jezus dat u de hemel zult open zien en de engelen Gods zult zien opstijgen en nederdalen op de zoon des mensen.

Er is veeel te typen..het oude testament is gevuld met Christus, maar als ik wat meer tijd heb typ ik, als God het wil, nog wel wat meer.

Gods zegen en liefde

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid