Spring naar bijdragen

Jezus in het OT


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 121
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

- Honing uit de leeuw van Simson.. wat is zoeter dan honing? Wat is sterker dan een leeuw? Maar als je spreuken leest is duidelijk wat honing is. Spreuken 24:13-14. En als johannes in openbaring het boekje eet smaakt het als honing. Openbaring 10:9. Ook het manna in de woestijn, het brood uit de hemel, smaakte naar honigkoek. En Christus is de leeuw van Juda.

- Lees ook deutoronomium 32:13. Honing uit de rots. Maar de rots die hen volgde was Christus, staat in korintiers. Zie je, er is zoet en bitter water. Waarheid en leugen. Maar christus is de bron van het zoete water, dat in ons tot een fontein zal opspringen, ten eeuwig leven.

- Droom van jakob, de steen die wordt gezalfd onderaan de ladder in genesis. Engelen dalen op en neer op die steen. Maar in johannes 1:52 zegt jezus dat u de hemel zult open zien en de engelen Gods zult zien opstijgen en nederdalen op de zoon des mensen.

Er is veeel te typen..het oude testament is gevuld met Christus, maar als ik wat meer tijd heb typ ik, als God het wil, nog wel wat meer.

Gods zegen en liefde

Mooi, enorm bedankt hiervoor!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik moet zeggen dat ik het niet helemaal met je eens bent Robert. Gebed en relatie is absoluut noodzakelijk, maar het groeien in de kennis van wie God is iets dat daarmee gepaard moet gaan. Er zijn vele dwaalleren is de wereld en daarom moet je het Woord van de Waarheid bij je dragen en daarin groeien, zoals Jezus zei

Sjaloom Xenos,

Oh, maar daar ben ik het ook helemaal mee eens en je haalt daarvoor terecht een aantal mooie gedeelten uit de Schrift aan. Alleen geloof ik wel dat je aan diepgaande beredeneringen over de Drie-eenheid of aan indrukwekkende bijbelkennis niets hebt, als je daardoor niet heiliger wordt. Om de heilige Thomas a Kempis te parafraseren: God zal het je niet aanrekenen als je geen diepgaande kennis bezat, maar het wel aanrekenen als je die kennis had, maar daardoor niet heiliger en deugdzamer werd. Gebed blijft daarom het belangrijkst bij het doorschouwen van al het goede dat de Heer ons doet.

Daarom haalde ik vooral de Psalmen aan, omdat ik geloof dat Jezus daarin nog het meest concreet spreekt in het OT. Natuurlijk ook in de andere geschriften, maar in de Psalmen bidt Hij door ons heen en vermengd ons gebed en ons lijden met dat van Hem. Tenminste, als je zelf ook uit de psalmen bidt. Misschien was dat niet helemaal de insteek van het topic, want ik zie vooral een discussie over waar in het OT naar Jezus en zijn goddelijkheid verwezen zou worden, maar ik vond het té belangrijk en té essentieel om onvermeld te laten.

Daarbij moet je sowieso altijd waken voor vruchteloze discussies en ik heb het idee dat discussies die bijvoorbeeld de Drie-eenheid in twijfel trekken vrijwel altijd oeverloos en dus vruchteloos zijn. Morgen zullen mensen als Aimé en mohamed eerder versterkt zijn in hun eigen overtuigingen en de anderen ook in hún overtuigingen. Dogma's waren er dus ook niet om mensen "te verblinden" of "massa's heidenen te bekeren." Want dan zouden ze sowieso al een heel stuk eenvoudiger zijn dan de Drie-eenheid en de twee naturen van Christus. Ze zijn juist door God gegeven om die ellenlange discussies af te kappen en zo weer rust, eenheid, vrede en júíst meer diepgang en spirituele rijkdom in de Kerk te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarbij moet je sowieso altijd waken voor vruchteloze discussies en ik heb het idee dat discussies die bijvoorbeeld de Drie-eenheid in twijfel trekken vrijwel altijd oeverloos en dus vruchteloos zijn.

Goed lezen RobertF, want het gaat hier niet over de drie-eenheid, maar het ontgaat me waarom iemand als jij deelneemt aan een topic die zelfs maar de schijn heeft van oeverloos te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom mohamed,

Simpel, omdat ik een aanvullende bijdrage wilde leveren, waarvan ik dacht dat die wel aardig was. Maar als je dat niet vindt, dan is dat geen probleem hoor. Dan trek ik me gewoon weer terug hier.
smile.gif

Suggereren dat deze discussie oeverloos is, raakt kant noch wal in mijn belevingswereld, maar bedankt voor je bijdrage knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan 7

13 Verder zag ik in de nachtgezichten, en ziet, er kwam Een met de wolken des hemels, als eens mensen Zoon, en Hij kwam tot de Oude van dagen, en zij deden Hem voor Deze naderen.

14 En Hem werd gegeven heerschappij, en eer, en het Koninkrijk, dat Hem alle volken, natiën en tongen eren zouden;

Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet vergaan zal, en Zijn Koninkrijk zal niet verdorven worden.

'Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.’(Luk 1,33)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jes 62,8
      

De HEERE heeft gezworen bij Zijn
rechterhand
en bij de arm Zijner sterkte

'daar Hij bij niemand, die meer was, had te zweren, zo zwoer Hij bij Zichzelf' (Heb 6,13)

(Genesis 22:16) . . . en zei: Waarlijk, ik zweer bij mijzelf,is de uitspraak van Jehovah, dat wegens het feit dat gij deze zaak hebt gedaan en gij [mij] uw zoon, uw enige, niet hebt onthouden,

Maar deze heeft voor altijd één slachtoffer voor zonden gebracht en is aan de rechterhand van God gaan zitten,van die tijd af wachtend totdat zijn vijanden tot een voetbank voor zijn voeten gesteld zouden worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

(Genesis 22:16) . . . en zei: Waarlijk, ik zweer bij mijzelf,is de uitspraak van Jehovah, dat wegens het feit dat gij deze zaak hebt gedaan en gij [mij] uw zoon, uw enige, niet hebt onthouden,

Maar deze heeft voor altijd één slachtoffer voor zonden gebracht en is aan de rechterhand van God gaan zitten,van die tijd af wachtend totdat zijn vijanden tot een voetbank voor zijn voeten gesteld zouden worden.

Ik had van u eigenlijk niet verwacht dat u zo zou beginnen, maar een kat in het nauw maakt nu eenmaal rare sprongen. Leest u even mee?

'Want Jezus wist van den beginne, wie zij waren, die niet geloofden' (Joh 6,64)

Ik mag toch hopen dat u weet waar het Woord in den beginne was (Joh 1,1) en anders kunt u beter nogmaals een basiscursus nemen met alle respect.

Toen God de belofte aan Abraham deed, was Jezus toen op aarde of in de hemel?

Spr 30,4       

Wie is ten hemel opgeklommen, en neergedaald? Wie heeft de wind in Zijn vuisten verzameld? Wie heeft de wateren in een kleed gebonden? Wie heeft al de einden der aarde gesteld? Hoe is Zijn Naam, en hoe is de Naam van Zijn Zoon, zo gij het weet?

Joh 3,13       

En niemand(!!!) is opgevaren in de hemel, dan Die uit de hemel neergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.

Joh 6,51       

Ik ben dat levende Brood, dat uit de hemel neergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in eeuwigheid leven. En het brood, dat Ik geven zal, is Mijn vlees, dat Ik geven zal voor het leven der wereld.

Nogmaals vraag ik u, waar was de Zoon des Mensen op het moment dat God bij Zichzelf aan Abraham zwoer? Was hij te linker - of te rechterkant van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nogmaals vraag ik u, waar was de Zoon des Mensen op het moment dat God bij Zichzelf aan Abraham zwoer? Was hij te linker - of te rechterkant van God?

(Johannes 17:5) 5 En nu, Vader, verheerlijk mij naast uzelf met de heerlijkheid die ik naast u had voordat de wereld was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

(Johannes 17:5) 5 En nu, Vader, verheerlijk mij naast uzelf met de heerlijkheid die ik naast u had voordat de wereld was.

Zullen we er niet een spelletje kat en muis van maken? Denk eens na over deze vers:

Ps 16,8       

Ik stel de HEERE gedurig voor mij, omdat Hij aan mijn rechterhand is, zal ik niet wankelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Johannes 17:5) 5 En nu, VADER, verheerlijk MIJ naast UZELF met de heerlijkheid die IK naast U had voordat de wereld was.


Samengevoegd:

(Johannes 17:8) . . . en zij hebben geloofd dat gij mij hebt uitgezonden.


Samengevoegd:

(Johannes 17:11) . . . en ik kom naar u toe. Heilige Vader, . . .


Samengevoegd:

zie! een stem uit de wolk zei: „Dit is mijn Zoon,

Sprak Jezus hier tegen zichzelf???


Samengevoegd:

(Johannes 14:28) . . . GIJ hebt gehoord dat ik tot U heb gezegd: Ik ga heen en ik kom tot U [terug]. Indien GIJ mij liefhadt, zoudt GIJ U verheugen dat ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey geliefden,

ik wilde eigenlijk nog ff wat typen over Jezus in het oude testament, maar heb ook wat toe te voegen aan wat jullie nu zeggen.

Aimé, je vraagt of God tegen zichzelf spreekt vanuit de hemel? Maar Jezus zegt toch zelf in Johannes 12:30

--> "Niet om mij is die stem er geweest, maar om u". Daarbij werkt het ook de andere kant op. Jezus bidt tot de Vader. Bidt Hij dan tot zichzelf?

Psalm 35:13 zegt echter: "mijn gebed keerde in mijn boezem weder" En Johannes 1:18 vertelt dat de Zoon aan de boezem des Vaders is en in psalm 74:11 zien we dat de rechterhand in de boezem is. Dat zijn dingen om te overpeinzen...

Verder staat in johannes 3:13

"En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen, die in de hemel is."

Dus de Heer staat voor hun ogen en zegt dat. Mijn vraag nu is: Hoe kan Hij van zichzelf zeggen dat Hij in de hemel is, terwijl Hij voor nikodemus staat?

Verder moeten we voorzichtig omspringen met ditsoort teksten en uitspraken en discussie's, dat we geen leugenaars bevonden worden. Ik schrijf deze dingen dan ook vrezende, want onze God is genadig en barmhartig, maar vergis je niet: ook zeer te vrezen.

Jezus in het oude testament:

Richteren 7:13-14 ---> Het Zwaard van Gideon. Maar als je ziet hoe ze strijd voeren, blazen ze op horens en schijnt licht van hun fakkels in de duisternis. Het Zwaard komt uit de mond. Het Woord is het zwaard. Jezus zegt toch: Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.

Zacharia 3:9. De steen met 7 ogen. Denk aan het lam met zeven ogen in openbaringen. En de kandelaar met 7 lampen. De lamp van het lichaam is het oog. Kijk nu ook naar jesaja 11:2.

De tabernakel is trouwens ook ontzettend diep. Maar om Christus te zien in het oude testament moeten we eigenlijk goed kijken naar Adam. In romeinen 5:14 staat dat Adam een beeld is van de komende. Dus om Christus beter te leren kennen, moeten we goed kijken naar Adam, de eerste adam en de laatste Adam. Ik schrijf daar binnenkort wel wat over, als God het wil. Sommige dingen zijn zo ontzettend diep dat ik bang ben om erover te typen, maar we zullen zien hoe de Heer het leidt.

Gods zegen! Chris

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Suggereren dat deze discussie oeverloos is, raakt kant noch wal in mijn belevingswereld, maar bedankt voor je bijdrage
knipoog_dicht.gif

Sjaloom mohamed,

Snap ik en je bent ook geheel vrij om te discussieren wanneer en hoe vaak je maar wilt. Als er uiteindelijk maar wel vrucht uit voortkomt en het je op weg helpt om heiliger te worden. smile.gif En graag gedaan trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hey geliefden,

ik wilde eigenlijk nog ff wat typen over Jezus in het oude testament, maar heb ook wat toe te voegen aan wat jullie nu zeggen.

Aimé, je vraagt of God tegen zichzelf spreekt vanuit de hemel? Maar Jezus zegt toch zelf in Johannes 12:30

--> "Niet om mij is die stem er geweest, maar om u". Daarbij werkt het ook de andere kant op. Jezus bidt tot de Vader. Bidt Hij dan tot zichzelf?

Psalm 35:13 zegt echter: "mijn gebed keerde in mijn boezem weder" En Johannes 1:18 vertelt dat de Zoon aan de boezem des Vaders is en in psalm 74:11 zien we dat de rechterhand in de boezem is. Dat zijn dingen om te overpeinzen...

Verder staat in johannes 3:13

"En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen, die in de hemel is."

Dus de Heer staat voor hun ogen en zegt dat. Mijn vraag nu is: Hoe kan Hij van zichzelf zeggen dat Hij in de hemel is, terwijl Hij voor nikodemus staat?

Verder moeten we voorzichtig omspringen met ditsoort teksten en uitspraken en discussie's, dat we geen leugenaars bevonden worden. Ik schrijf deze dingen dan ook vrezende, want onze God is genadig en barmhartig, maar vergis je niet: ook zeer te vrezen.

Jezus in het oude testament:

Richteren 7:13-14 ---> Het Zwaard van Gideon. Maar als je ziet hoe ze strijd voeren, blazen ze op horens en schijnt licht van hun fakkels in de duisternis. Het Zwaard komt uit de mond. Het Woord is het zwaard. Jezus zegt toch: Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.

Zacharia 3:9. De steen met 7 ogen. Denk aan het lam met zeven ogen in openbaringen. En de kandelaar met 7 lampen. De lamp van het lichaam is het oog. Kijk nu ook naar jesaja 11:2.

De tabernakel is trouwens ook ontzettend diep. Maar om Christus te zien in het oude testament moeten we eigenlijk goed kijken naar Adam. In romeinen 5:14 staat dat Adam een beeld is van de komende. Dus om Christus beter te leren kennen, moeten we goed kijken naar Adam, de eerste adam en de laatste Adam. Ik schrijf daar binnenkort wel wat over, als God het wil. Sommige dingen zijn zo ontzettend diep dat ik bang ben om erover te typen, maar we zullen zien hoe de Heer het leidt.

Gods zegen! Chris

Wat verdieping kan geen kwaad, ik ben benieuwd naar je gedachten over Adam. Ik kan er van getuigen dat je uiteenzetting op mij een positieve uitwerking heeft gehad en ben daarom maar zo vrijmoedig om te suggereren dat je angst in deze wel eens ongegrond kon zijn. In mijn beleving helpt verdieping ons om God boven alles lief te hebben.

@ RobertF, ik vind dat de discussie zijn vruchten al heeft afgeworpen.


Samengevoegd:

Quote:

(Johannes 17:5) 5 En nu, VADER, verheerlijk MIJ naast UZELF met de heerlijkheid die IK naast U had voordat de wereld was.


Samengevoegd:

(Johannes 17:8) . . . en zij hebben geloofd dat gij mij hebt uitgezonden.


Samengevoegd:

(Johannes 17:11) . . . en ik kom naar u toe. Heilige Vader, . . .


Samengevoegd:

zie! een stem uit de wolk zei: „Dit is mijn Zoon,

Sprak Jezus hier tegen zichzelf???


Samengevoegd:

(Johannes 14:28) . . . GIJ hebt gehoord dat ik tot U heb gezegd: Ik ga heen en ik kom tot U [terug]. Indien GIJ mij liefhadt, zoudt GIJ U verheugen dat ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan ik. 

De laatste vers lijkt het doorslaggevende bewijs van je betoog, maar laten we nog even wat corresponderende passages er naast leggen.

Joh 10,29       

Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.

Kan deze vers gebruikt worden om de stelling te verdedigingen dat Jezus niet gelijk is aan God? Ik krijg de indruk dat u die vraag gretig bevestigend zult beamen en in het gezegde vinden we middels de wil ook de weg naar Rome, maar u lijkt door uw wil eerder de andere kant op te neigen knipoog_dicht.gif

Joh 10,28       

En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in eeuwigheid, en niemand zal ze uit Mijn hand rukken.

Vergist Jezus Zich soms hier Aime, moet daar niet staan uit de hand van de Vader? Of verwijst Hij naar het OT zoals wel vaker?

Ez 34,10       

Alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik wil aan de herders, en zal Mijn schapen van hun hand eisen, en zal ze van het weiden der schapen doen ophouden, zodat de herders zichzelf niet meer zullen weiden; en Ik zal Mijn schapen uit hun mond rukken, zodat zij hun niet meer tot spijs zullen zijn.

De slechte herders hadden de schapen 'in hun mond', wat volgens mij een verwijzing is naar de slang die op zijn buik ging (niet staande in waarheid) en zijn mond vol stof/mensen had oftewel een moordenaar was. De slechte herders joegen het volk de dood in (de eerste of tweede lijkt me een interessant ander onderwerp) totdat God hun de schapen uit de monden rukte.

'niemand zal ze uit Mijn hand rukken.'(joh 10,28)

Hoe kan de Vader nu meer zijn dan de Zoon? Dat strookt zelfs al tegen alle logica in. Desondanks is het wel van belang dat we uitzoeken wat er bedoelt wordt met die vers.

Luk 22,27       

Want wie is meerder, die aanzit, of die dient? Is het niet die aanzit? Maar Ik ben in het midden van u, als een die dient

Jezus bedoelde dat de Geest van God meer is dan het vlees waarin Hij Zich voor ons vernederd had. Paulus zegt het letterlijk:

Fil 2,8       

En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelf vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot de dood, ja, de dood des kruises.

Hier sprak Jezus ook al over.

Mat 23,12       

En wie zichzelf verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelf zal vernederen, die zal verhoogd worden.

Ik verwijs hier nogmaals naar omdat u het blijkbaar de eerste keer niet begrepen heeft:

'Gij hebt U verhoogd'(1 Kron 29,11)

God had Zichzelf verhoogd en later in het vlees vernederd. Toen Jezus in het vlees was, klopte het dat Zijn Geest meer was dan Hij.

'Gij hebt Mij liefgehad, vóór de grondlegging der wereld.'(joh 17,24)

Wat was er voor hemel en aarde geschapen werden?

'De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op de afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.

Ik sluit af met een profetie waaruit ook weer duidelijk blijkt wie Jezus is. Ik hoop dat de verzen u de ogen openen en dat u eens goed nadenkt en zelf op onderzoek gaat.

Job 20,15       

Hij heeft goed ingeslokt, maar zal het uitspuwen; God(!!!) zal het uit zijn buik uitdrijven.

[/b]Op 3[/b]

14 Dit zegt de Amen, de trouwe, en waarachtige Getuige, het Begin der schepping Gods:

15 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!

16 Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.

'Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping' (kol 1,15)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, ik zal even schrijven wat mij openbaard is over Adam. Zoals ik al eerder zei kijken we naar Adam, omdat we Christus willen leren kennen, onze bruidegom.

Deuteronomium 29:29. De verborgen dingen zijn voor de HERE, onze God. De geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen voor altijd.

Lees alles, toets het aan de hand van het Woord en behoudt het goede. Alle glorie aan God.

Romeinen 5:14 --> Adam is een beeld van de komende

1 Korintiers 15:45-49 --> Spreekt over een eerste en een laatste Adam. De eerste werd een levende ziel, de laatste een levendmakende geest. De eerste mens komt uit de aarde, de tweede mens uit de hemel.

Genesis 2:6-7 --> God schept de mens van stof uit de aardbodem. Dat wil zeggen: het vlees. Het vlees is stof uit de aardbodem. En de levensadem, de geest, wordt in de neus ingeblazen.

Nu is Adam geformeerd uit deze aarde en God plant een hof in Eden, in het oosten. Wat is de functie van Adam vanaf het begin? Het antwoord komt:

Genesis 2:15 --> God nam de mens en plaatste die in de hof van Eden om die te bewerken en te bewaren.

We zien hier 2 dingen. Adam is dus een hofman, een tuinman. Lees nu johannes 20:15. Een zinnetje waar je vroeger misschien overheen las. Nu niet meer. Maar wat we ook zien is dat God Adam verplaatst. Dus de grond waaruit hij genomen is, is niet de grond die hij moet bewerken en bewaren. Maar hij wordt verplaatst naar andere grond. Totdat de zonde valt en dan zegt de HERE:

Genesis 3:17-19 --> Hij wordt uit de hof verbannen en moet nu de aardbodem, die vervloekt is, de aardbodem waaruit hij genomen is, de akker van het vlees, bewerken. Maar van deze akker zegt de HERE: Doornen en distelen zal hij u voortbrengen.

Galaten 6:7-8 --> Waar je oogst zul je zaaien. Doornen en distelen uit de akker van het vlees. Eeuwig uit de akker van de Geest.

De HERE zag het offer van Kain niet aan. De vrucht van de aarde. Niemand wordt gerechtvaardigd door de werken van het vlees.

Zou dit ook kunnen zijn waarom Paulus spreekt over een doorn in het vlees?

Als we Christus hierin niet zien, is het niet meer dan een bijzonder verhaal. Maar Christus zit er al in. Het einde in het begin.

Laatste tekst: romeinen 8:24-25.

Gods zegen! Chris

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok, ik zal even schrijven wat mij openbaard is over Adam. Zoals ik al eerder zei kijken we naar Adam, omdat we Christus willen leren kennen, onze bruidegom.

Deuteronomium 29:29. De verborgen dingen zijn voor de HERE, onze God. De geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen voor altijd.

Lees alles, toets het aan de hand van het Woord en behoudt het goede. Alle glorie aan God.

Romeinen 5:14 --> Adam is een beeld van de komende

1 Korintiers 15:45-49 --> Spreekt over een eerste en een laatste Adam. De eerste werd een levende ziel, de laatste een levendmakende geest. De eerste mens komt uit de aarde, de tweede mens uit de hemel.

Genesis 2:6-7 --> God schept de mens van stof uit de aardbodem. Dat wil zeggen: het vlees. Het vlees is stof uit de aardbodem. En de levensadem, de geest, wordt in de neus ingeblazen.

Nu is Adam geformeerd uit deze aarde en God plant een hof in Eden, in het oosten. Wat is de functie van Adam vanaf het begin? Het antwoord komt:

Genesis 2:15 --> God nam de mens en plaatste die in de hof van Eden om die te bewerken en te bewaren.

We zien hier 2 dingen. Adam is dus een hofman, een tuinman. Lees nu johannes 20:15. Een zinnetje waar je vroeger misschien overheen las. Nu niet meer. Maar wat we ook zien is dat God Adam verplaatst. Dus de grond waaruit hij genomen is, is niet de grond die hij moet bewerken en bewaren. Maar hij wordt verplaatst naar andere grond. Totdat de zonde valt en dan zegt de HERE:

Genesis 3:17-19 --> Hij wordt uit de hof verbannen en moet nu de aardbodem, die vervloekt is, de aardbodem waaruit hij genomen is, de akker van het vlees, bewerken. Maar van deze akker zegt de HERE: Doornen en distelen zal hij u voortbrengen.

Galaten 6:7-8 --> Waar je oogst zul je zaaien. Doornen en distelen uit de akker van het vlees. Eeuwig uit de akker van de Geest.

De HERE zag het offer van Kain niet aan. De vrucht van de aarde. Niemand wordt gerechtvaardigd door de werken van het vlees.

Zou dit ook kunnen zijn waarom Paulus spreekt over een doorn in het vlees?

Als we Christus hierin niet zien, is het niet meer dan een bijzonder verhaal. Maar Christus zit er al in. Het einde in het begin.

Laatste tekst: romeinen 8:24-25.

Gods zegen! Chris

Duidelijke profetie zonder meer. De doorn in het vlees (2 Kor 12,7) zegt ook veel over wie de satan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens moet je het boek Hooglied ook maar eens lezen en dan in het bijzonder waar het gaat over de Hof. Hooglied 4:12, hooglied 5:1.

Mohamed, kan ik uit je naam afleiden dat je een islamitsche achtergrond hebt? Of is dat niet zo?

Gods zegen, Chris

Interessante verzen ja!

Nee, geen islamitische achtergrond, ik vind Mohamed slechts wel een mooie naam smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond nog een mooie verwijzing naar Jezus in het OT.

'O Herder Israëls! neem ter ore, Die Jozef als schapen leiddet; Die tussen de cherubs zit, verschijn blinkende.'(ps 80,2)

Joh 10,11       

Ik ben de goede Herder; de goede herder stelt zijn leven voor de schapen.

Mar 9,3

En Zijn klederen werden blinkende

Op 22,16       

Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om u deze dingen te betuigen in de gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht van David, de blinkende Morgenster.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Psalm 80:1) . . . O gij die op de cherubs zit, verschijn toch in lichtglans.

(Deuteronomium 33:2) . . . Jehovah — van de Si̱naï is hij gekomen, En hij is stralend over hen opgegaan uit Se̱ïr. Hij is in lichtglans verschenen van het bergland van Pa̱ran, . . .

(Psalm 50:2) 2 Uit Si̱on, volmaakt in schoonheid, is God zelf in lichtglans verschenen.

(Psalm 94:1) . . . O God van wraakoefeningen, Jehovah, O God van wraakoefeningen, verschijn in lichtglans!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(Psalm 80:1) . . . O gij die op de cherubs zit, verschijn toch in lichtglans.

(Deuteronomium 33:2) . . . Jehovah — van de Si̱naï is hij gekomen, En hij is stralend over hen opgegaan uit Se̱ïr. Hij is in lichtglans verschenen van het bergland van Pa̱ran, . . .

(Psalm 50:2) 2 Uit Si̱on, volmaakt in schoonheid, is God zelf in lichtglans verschenen.

(Psalm 94:1) . . . O God van wraakoefeningen, Jehovah, O God van wraakoefeningen, verschijn in lichtglans!

Bent u eindelijk om?

De topictitel luidt immers 'Jezus in het OT' knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteren weer wat stukken in Spreuken tegengekomen die de Wijsheid (=in bepaalde zin te vergelijken met de Logos) lijken te personificiëren (en dus Jezus):

Spr. 8:22-36

De HEER heeft mij vóór al het andere verworven,

toen hij zijn scheppingswerk begon, schiep hij eerst mij.

Ik ben in het begin gemaakt, nog voor alles er was,

nog voor de aarde vorm kreeg.

Toen er nog geen oceanen waren, werd ik voortgebracht,

nog voor de bronnen met hun waterstromen.

Toen de bergen nog niet waren neergezet, werd ik voortgebracht,

nog voor er heuvels waren.

De aarde en de velden had de HEER nog niet geschapen,

geen korrel zand was nog gemaakt.

Ik was erbij toen hij de hemel zijn plaats gaf

en een cirkel om het water trok,

de wolken aan de hemelkoepel plaatste,

de oceanen bruisend op liet wellen,

toen hij aan de zeeën grenzen stelde,

het water met zijn woord zijn plaats gaf,

de fundamenten van de aarde legde.

Ik was zijn lieveling,

een bron van vreugde, elke dag opnieuw.

Ik was altijd verheugd in zijn aanwezigheid,

vond vreugde in zijn hele aarde

en was blij met alle mensen.

Nu dan, zonen, luister naar mij,

gelukkig is een mens die op mijn wegen blijft.

Luister naar wat ik je leer, en word wijs,

negeer mijn lessen niet.

Gelukkig is elk mens die naar mij luistert,

dag in dag uit bij mijn woning staat,

de wacht houdt bij mijn deur.

Want wie mij vindt, vindt het leven,

en ontvangt de gunst van de HEER.

Wie aan mij voorbijgaat, doet zichzelf veel kwaad,

wie mij haat, bemint de dood.

Spr. 2:1-22

Mijn zoon, als je in acht neemt wat ik zeg,

mijn richtlijnen altijd onthoudt,

een open oor hebt voor mijn wijsheid,

een geest die neigt naar inzicht,

als je erom vraagt de dingen te begrijpen,

roept om scherpzinnigheid,

ernaar zoekt als was het zilver,

ernaar speurt als naar een verborgen schat ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“

dan zul je ontdekken wat ontzag voor de HEER is,

dan zul je kennis van God verwerven.

Want het is de HEER die wijsheid schenkt,

zijn woorden bieden kennis en inzicht.

Aan wie rechtschapen is, geeft hij voorspoed,

voor wie op rechte wegen gaat, is hij een schild.

Hij waakt over het rechte pad

en beschut de weg van wie hem trouw zijn.

Als je in acht neemt wat ik zeg,

zul je leren wat oprecht, eerlijk en rechtvaardig is,

dan volg je altijd het juiste spoor.

Want wijsheid zal je geest doordringen,

je koestert je in kennis.

Bedachtzaamheid zal je behoeden,

inzicht houdt de wacht

om je af te houden van verkeerde wegen,

om je te beschermen tegen leugenaars,

mannen die het rechte pad hebben verlaten,

de wegen van de duisternis gaan,

genieten van hun slechte daden,

staan te juichen bij hun valse streken,

mannen die op kromme wegen gaan

en slechts een dwaalspoor volgen.

En inzicht houdt de wacht

om je te beschermen tegen een lichtzinnige vrouw,

die je met haar vleierij wil paaien,

een vrouw die ver is afgedwaald,

de geliefde van haar jeugd heeft verlaten,

het verbond met haar God is vergeten.

Het huis van zo?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢n vrouw verzinkt in de dood,

haar pad voert naar het rijk van de schimmen.

Niemand die bij haar komt keert ooit terug,

onbereikbaar is de weg die naar het leven leidt.

Houd daarom het rechte pad,

volg de weg van wie rechtvaardig zijn,

want wie rechtschapen zijn,

zullen wonen in het land der levenden,

wie onberispelijk hun weg gaan,

vinden er een vast verblijf.

Maar wie kwaad doen, worden verdreven,

wie God niet trouw zijn, worden weggevaagd.

Ook de hoofdstukken 7 t/m 9 in het boek Wijsheid vertonen heel duidelijk dit patroon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid