Spring naar bijdragen

Jezus in het OT


Aanbevolen berichten

'Ik stel de HEERE gedurig voor mij, omdat Hij aan mijn rechterhand is'(ps 16,8)

Ps 44,4       

Want zij hebben het land niet geërfd door hun zwaard, en hun arm heeft hun geen heil gegeven; maar Uw rechterhand, en Uw arm, en het licht van Uw aangezicht, omdat Gij een welbehagen in hen hadt.

Ps 73,23       

Ik zal dan gedurig bij U zijn; Gij hebt mijn rechterhand gevat

'De HEERE is aan Uw rechterhand'(ps 110,5)

Jes 41,13       

Want Ik, de HEERE, uw God, grijp uw rechterhand aan, Die tot u zeg: Vrees niet, Ik help u.

Mar 5,36       

En Jezus, terstond gehoord hebbende het woord, dat er gesproken werd, zeide tot de overste der synagoge: Vrees niet; geloof alleen.

Luk 8,50       

Maar Jezus, dat horende, antwoordde hem, zeggende: Vrees niet, geloof alleen, en zij zal behouden worden.

'Vrees niet, gij dochter Sions, zie, uw Koning komt...'(joh 12,15)

Luk 1,13       

Maar de engel zeide tot hem: Vrees niet, Zacharías!

Wanneer je stelt dat Jezus de engel Gods was, moet je ook bekennen dat Hij het is die de woorden 'vrees niet' sprak en de rechterhand is die we aan moeten grijpen. Denk eens diep na over de volgende vers:

Op 1,17       

En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij legde Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste;


Samengevoegd:

Quote:

Gisteren weer wat stukken in Spreuken tegengekomen die de Wijsheid (=in bepaalde zin te vergelijken met de Logos) lijken te personificiëren (en dus Jezus):

Spr. 8:22-36

De HEER heeft mij vóór al het andere verworven,

toen hij zijn scheppingswerk begon, schiep hij eerst mij.

Ik ben in het begin gemaakt, nog voor alles er was,

nog voor de aarde vorm kreeg.

Toen er nog geen oceanen waren, werd ik voortgebracht,

nog voor de bronnen met hun waterstromen.

Toen de bergen nog niet waren neergezet, werd ik voortgebracht,

nog voor er heuvels waren.

De aarde en de velden had de HEER nog niet geschapen,

geen korrel zand was nog gemaakt.

Ik was erbij toen hij de hemel zijn plaats gaf

en een cirkel om het water trok,

de wolken aan de hemelkoepel plaatste,

de oceanen bruisend op liet wellen,

toen hij aan de zeeën grenzen stelde,

het water met zijn woord zijn plaats gaf,

de fundamenten van de aarde legde.

Ik was zijn lieveling,

een bron van vreugde, elke dag opnieuw.

Ik was altijd verheugd in zijn aanwezigheid,

vond vreugde in zijn hele aarde

en was blij met alle mensen.

Nu dan, zonen, luister naar mij,

gelukkig is een mens die op mijn wegen blijft.

Luister naar wat ik je leer, en word wijs,

negeer mijn lessen niet.

Gelukkig is elk mens die naar mij luistert,

dag in dag uit bij mijn woning staat,

de wacht houdt bij mijn deur.

Want wie mij vindt, vindt het leven,

en ontvangt de gunst van de HEER.

Wie aan mij voorbijgaat, doet zichzelf veel kwaad,

wie mij haat, bemint de dood.

Spr. 2:1-22

Mijn zoon, als je in acht neemt wat ik zeg,

mijn richtlijnen altijd onthoudt,

een open oor hebt voor mijn wijsheid,

een geest die neigt naar inzicht,

als je erom vraagt de dingen te begrijpen,

roept om scherpzinnigheid,

ernaar zoekt als was het zilver,

ernaar speurt als naar een verborgen schat ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“

dan zul je ontdekken wat ontzag voor de HEER is,

dan zul je kennis van God verwerven.

Want het is de HEER die wijsheid schenkt,

zijn woorden bieden kennis en inzicht.

Aan wie rechtschapen is, geeft hij voorspoed,

voor wie op rechte wegen gaat, is hij een schild.

Hij waakt over het rechte pad

en beschut de weg van wie hem trouw zijn.

Als je in acht neemt wat ik zeg,

zul je leren wat oprecht, eerlijk en rechtvaardig is,

dan volg je altijd het juiste spoor.

Want wijsheid zal je geest doordringen,

je koestert je in kennis.

Bedachtzaamheid zal je behoeden,

inzicht houdt de wacht

om je af te houden van verkeerde wegen,

om je te beschermen tegen leugenaars,

mannen die het rechte pad hebben verlaten,

de wegen van de duisternis gaan,

genieten van hun slechte daden,

staan te juichen bij hun valse streken,

mannen die op kromme wegen gaan

en slechts een dwaalspoor volgen.

En inzicht houdt de wacht

om je te beschermen tegen een lichtzinnige vrouw,

die je met haar vleierij wil paaien,

een vrouw die ver is afgedwaald,

de geliefde van haar jeugd heeft verlaten,

het verbond met haar God is vergeten.

Het huis van zo?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢n vrouw verzinkt in de dood,

haar pad voert naar het rijk van de schimmen.

Niemand die bij haar komt keert ooit terug,

onbereikbaar is de weg die naar het leven leidt.

Houd daarom het rechte pad,

volg de weg van wie rechtvaardig zijn,

want wie rechtschapen zijn,

zullen wonen in het land der levenden,

wie onberispelijk hun weg gaan,

vinden er een vast verblijf.

Maar wie kwaad doen, worden verdreven,

wie God niet trouw zijn, worden weggevaagd.

Ook de hoofdstukken
vertonen heel duidelijk dit patroon.

Mooie verzen Pius, dank je wel! Doet me wat denken aan het rollenspel tussen Vader en Zoon wat Paulus later ook demonstreert.


Samengevoegd:

Quote:

(Psalm 80:1) . . . O gij die op de cherubs zit, verschijn toch in lichtglans.

(Deuteronomium 33:2) . . . Jehovah — van de Si̱naï is hij gekomen, En hij is stralend over hen opgegaan uit Se̱ïr. Hij is in lichtglans verschenen van het bergland van Pa̱ran, . . .

(Psalm 50:2) 2 Uit Si̱on, volmaakt in schoonheid, is God zelf in lichtglans verschenen.

(Psalm 94:1) . . . O God van wraakoefeningen, Jehovah, O God van wraakoefeningen, verschijn in lichtglans!

Vergelijk ook eens met deze:

Mat 17,2       

En Hij werd voor hen veranderd van gedaante; en Zijn aangezicht blonk gelijk de zon, en Zijn klederen werden wit gelijk het licht.

Gaat deze vers soms over de Vader en de Zoon?

Joh 1,8       

Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.

'Jezus dan sprak weer tot hen, zeggende: Ik ben het licht der wereld...' (Joh 1,8)

Volgens u was Jezus niet de Vader toch?

'Terwijl gij het Licht hebt, gelooft in het Licht, opdat gij kinderen des Lichts moogt zijn. Deze dingen sprak Jezus; en weggaande, verborg Hij Zich van hen.'(Joh 12,36)

Ik vind het knap dat u met de Bijbel voor u en de verwijzingen die in dit topic voorbij komen, nog kunt geloven dat Jezus ondergeschikt aan de Vader is.

1 Joh 2,23       

Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • Antwoorden 121
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hier vinden we Jezus ook duidelijk in het OT, let op:

Ex 3,20       

Want Ik zal Mijn hand uitstrekken, en Egypte slaan met al Mijn wonderen, die Ik in het midden ervan doen zal; daarna zal hij u laten vertrekken.

Op 11,8       

En hun dode lichamen zullen liggen op de straat van de grote stad, die geestelijk genoemd wordt Sódoma en Egypte, alwaar ook onze Heere gekruisigd is.

'Want zij hadden niet gelet op het wonder der broden; want hun hart was verhard.'(Mat 6,52)

Mat 16

1 En de Farizeeën en Sadduceeën kwamen tot Hem en vroegen, om Hem te verzoeken, dat Hij hun een teken uit de hemel zou tonen. 2 Hij antwoordde hun en zeide: [bij het vallen van de avond, zegt gij: Goed weer, want de lucht ziet rood. 3 En des morgens: Vandaag ruw weer, want de lucht ziet somber rood. Het aanzien van de lucht weet gij te onderscheiden, maar kunt gij het de tekenen der tijden niet?] 4 Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, en het zal geen teken ontvangen dan het teken van Jona. En Hij verliet hen en ging heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jeruzalem geestelijk Egypte? Kun je dat onderbouwen?

Dat had ik ook al gedaan in mijn vorige reactie hoor! Dit is 'm nogmaals:

Op 11,8

En hun dode lichamen zullen liggen op de straat van de grote stad, die geestelijk genoemd wordt Sódoma en Egypte, alwaar ook onze Heere gekruisigd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God haalde fysiek Israël middels vele wonderen en tekenen uit Egypte en bevrijdde hen van de slavernij. Later bevrijdde Jezus de gelovigen (geestelijk Israël) te Jeruzalem, geestelijk genoemd dus Egypte, van het juk der wet door vele wonderen en tekenen.

Is het je nu duidelijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geestelijk Israel is een term die ik wel vaker hoor, maar nergens in de Bijbel voorkomt. Dat Jezus de gelovige bevrijden vanuit de slavernij en de gebondenheid ben ik met je eens. Maar persoonlijk zie ik dit breder dan slechts uit Jeruzalem. Egypte is eerder te vergelijken elke plaats waarin mensen gebonden zijn. Om zodoende vanuit hun slavernij te trekken naar het beloofde land, de vrijheid in Christus. In het Pascha komt dit zeer mooi terug, als je wil kan ik daar wel eens iets over opschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Openbaring 11:8 wordt het ontrouwe Jeruzalem, waar de Heer Jezus Christus aan een paal werd gehangen, „in geestelijke zin†Egypte genoemd. Dit is passend wanneer wij beschouwen dat het ontrouwe Jeruzalem de joden in religieus opzicht onderdrukte en in slavernij bracht.

Bovendien werden de eerste paschaoffers in Egypte geslacht, terwijl het tegenbeeldige paschalam, Jezus Christus, in Jeruzalem gedood werd.


Samengevoegd:

Quote:

Geestelijk Israel is een term die ik wel vaker hoor, maar nergens in de Bijbel voorkomt. Dat Jezus de gelovige bevrijden vanuit de slavernij en de gebondenheid ben ik met je eens. Maar persoonlijk zie ik dit breder dan slechts uit Jeruzalem. Egypte is eerder te vergelijken elke plaats waarin mensen gebonden zijn. Om zodoende vanuit hun slavernij te trekken naar het beloofde land, de vrijheid in Christus. In het Pascha komt dit zeer mooi terug, als je wil kan ik daar wel eens iets over opschrijven.

De apostel Petrus sprak over een geestelijk huis of natie, een „natie†die uit personen bestond die Christus Jezus hadden aanvaard.

(1 Petrus 2:5) ...wordt ook GIJZELF als levende stenen opgebouwd tot een geestelijk huis om een heilige priesterschap te vormen, ten einde geestelijke slachtoffers te brengen, aanvaardbaar voor God door bemiddeling van Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Renaldo

Hi broer,

Een aantal teksten die wijzen op een geestelijk Israel:

Romeinen 2:28-29 Spreekt over een geestelijke besnijdenis en een geestelijke Jood

Romeinen 4:16 Uit het geloof zijn we kinderen van Abraham

Romeinen 9:6-8

Galaten 3:6-7 Uit het geloof zijn we kinderen van Abraham

Verder zou ik je willen aanraden om psalm 80 goed te lezen, in het bijzonder vers 9,15,16 en 18. Israel wordt hier beschreven als de wijnstok en als de zoon. Lees nu johannes 15:1 waar Christus zegt: Ik ben de WARE wijnstok. Wie in Christus is en blijft, is dus deel van een geestelijk Israel. In efeziers 1 (bijvoorbeeld vers 4) spreekt Paulus heel de tijd over IN Christus. Wij zijn IN christus.

Er ligt in het vleselijk Israel een beeld. De bevrijding uit egypte( waarin we slaven waren van de zonde, doordat ons vlees ons daar gebracht heeft ), de doop in de zee ( zie 1 korintiers 10:1-5), het drinken van water uit de rots, het eten van het brood uit de hemel, het wonen in tenten ( vleselijke lichamen ), God woont onder hen in een tent ( Jezus Christus ), Mozes mag hen niet in het beloofde land brengen, maar mag het beloofde land wel aanschouwen ( de wet alleen kan ons niet bij God brengen, maar laat ons alleen Gods perfectie van verre zien ), Jozua brengt het volk in het beloofde land, waar ze wonen in huizen van steen. ( Jozua is dezelfde naam als Jezus).

Lees ook galaten 4:21-31.

Echt, terwijl ik dit typ... God is zo goed. Gods diepte en wijsheid , gewrocht in Christus is niet te doorgronden. big-smile.gif Glorie aan God!

Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat vleselijk Israel geen rol meer speelt. Paulus schrijft daarover veel in romeinen. Maar je moet je wel realiseren dat de geschiedenis van vleselijk Israel ons iets moet leren.

Gods zegen en veel liefde

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geestelijk Israel is een term die ik wel vaker hoor, maar nergens in de Bijbel voorkomt. Dat Jezus de gelovige bevrijden vanuit de slavernij en de gebondenheid ben ik met je eens. Maar persoonlijk zie ik dit breder dan slechts uit Jeruzalem. Egypte is eerder te vergelijken elke plaats waarin mensen gebonden zijn. Om zodoende vanuit hun slavernij te trekken naar het beloofde land, de vrijheid in Christus.

Ik begrijp goed waarom je het breder ziet, want iedereen die gelovig wordt, ervaart een soort bevrijding. Toch staat er letterlijk dat de plaats waar onze Here gekruisigd is, geestelijk Sódoma en Egypte (Op 11,8) genoemd wordt. Die wetenschap moeten we wel toepassen, want anders stond het er niet.

Wat Aime en Xenos geschreven hebben over geestelijk Israël heb ik weinig aan toe te voegen, daar ben ik het mee eens, het tegenbeeld van geestelijk Israël staat er wel letterlijk:

1 Kor 10,18       

Ziet Israël, dat naar het vlees is: hebben niet zij, die de offeranden eten, gemeenschap met het altaar?

Ik ben van mening dat de rol van Israël naar het vlees helemaal uitgespeeld is. Toen nog uitsluitend joden, want het fysieke huis Israël had de scheidbrief gekregen (jer 3,8) terwijl ze zich zelfs meer gerechtvaardigd had (jer 3,11) dan het huis Juda. Vervolgens kruisigden de joden Jezus en daar spreekt Paulus over in Romeinen.

Rom 7

1 Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen [joden]– dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft? 2 Want de gehuwde vrouw [Het huis Juda]is door de wet aan haar man [Jezus Christus] gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft [kruisiging], is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond. [geen scheidbrief nodig] 3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft. 4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.

God scheidde dus eerst van het huis Israël en daarna door Diens dood van het huis Juda. De joden die in Jezus niet geloven, zijn Israël naar het vlees.

Rom 2,29       

maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.

Quote:
In het Pascha komt dit zeer mooi terug, als je wil kan ik daar wel eens iets over opschrijven.

Graag!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond deze quote via google. Is dit niet waar?

"In de Griekse vertaling van het Oude Testament, de Septuaginta, die ook de schrijvers van het Nieuwe Testament kenden, werd de naam Jozua vertaald met Jezus. Het was dezelfde naam met dezelfde betekenis."

Dat "geestelijk israel" niet letterlijk zo in de bijbel voorkomt hoeft niet te betekenen dat er geen geestelijk israel is, of wel? Het is een term, afgeleid uit de vele teksten die ik je zojuist gaf. Op dezelfde manier zou ik kunnen zeggen dat het woord "drie-eenheid" niet letterlijk in de bijbel voorkomt en er dus niet is? Overigens sta ik heel kritisch tegenover de onbijbelse leer van de drie-eenheid, zoals die in veel kerken en denominaties onderwezen wordt, maar dat terzijde.

Dat er nergens in het nieuwe testament nadruk gelegd wordt op het houden van de sabbat, hoeft toch niet te beteken dat er geen sabbat is?

Gods zegen en veel liefde

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Renaldo

Hi broer,

Een aantal teksten die wijzen op een geestelijk Israel:

Romeinen 2:28-29 Spreekt over een geestelijke besnijdenis en een geestelijke Jood

Romeinen 4:16 Uit het geloof zijn we kinderen van Abraham

Romeinen 9:6-8

Galaten 3:6-7 Uit het geloof zijn we kinderen van Abraham

Verder zou ik je willen aanraden om psalm 80 goed te lezen, in het bijzonder vers 9,15,16 en 18. Israel wordt hier beschreven als de wijnstok en als de zoon. Lees nu johannes 15:1 waar Christus zegt: Ik ben de WARE wijnstok. Wie in Christus is en blijft, is dus deel van een geestelijk Israel. In efeziers 1 (bijvoorbeeld vers 4) spreekt Paulus heel de tijd over IN Christus. Wij zijn IN christus.

Er ligt in het vleselijk Israel een beeld. De bevrijding uit egypte( waarin we slaven waren van de zonde, doordat ons vlees ons daar gebracht heeft ), de doop in de zee ( zie 1 korintiers 10:1-5), het drinken van water uit de rots, het eten van het brood uit de hemel, het wonen in tenten ( vleselijke lichamen ), God woont onder hen in een tent ( Jezus Christus ), Mozes mag hen niet in het beloofde land brengen, maar mag het beloofde land wel aanschouwen ( de wet alleen kan ons niet bij God brengen, maar laat ons alleen Gods perfectie van verre zien ), Jozua brengt het volk in het beloofde land, waar ze wonen in huizen van steen. ( Jozua is dezelfde naam als Jezus).

Lees ook galaten 4:21-31.

Je blijft me verbazen met je inzichten, ik ben het er helemaal mee eens!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan hier helaas geen hebreeuws plaatsen, maar Jozua wordt anders geschreven dan Yeshua in het hebreews. Het lijkt er verdacht veel op, maar is niet geheel gelijk.

Verder wil ik opmerken dat ik het met je eens ben, Xenos. Maar de term geestelijk Israel, hoewel misschien gerechtvaardig, een aantal mogelijke theologische geschillen kan opleveren wanneer deze term niet juist gebruikt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Psalm 3

8 Sta op, HEER, en red mij, God,

sla mijn vijanden in het gezicht,

breek de tanden van de wettelozen.

9 Bij u, HEER, is redding,

uw zegen rust op uw vol.

Gods Zonen en Satans zonen zullen oorlog voeren met elkaar ; De zonen van Satan zullen hem in de hiel bijten, Gods Zonen/Zoon zal hen de kop vermorzelen (dood van de Slangen).

En dit is de vervulling van die belofte, staat namelijk symboliek opgeschreven zodat wie zien, zien. En wie Horen die Hore;

Openbaringe 2

18 Schrijf aan de engel van de gemeente in Tyatira:

“Dit zegt de Zoon van God, die ogen heeft als vlammend vuur en voeten als brons.

Jezus is de belofte uit Genisis 3 die komen zal om de slangen te vernietigen. De Gebronzde voeten staan dus daarom symboliek in de bijbel en het heeft een profetische vervulling als doel. Want een voet van bloed en vloes kan de Slangen niet vermorzelen, maar wel van brons.

Symboliek.

Mattheus 23

33 Slangen zijn jullie, addergebroed, hoe denken jullie te kunnen ontkomen aan een veroordeling tot de Gehenna ?

Reptilians, shapeshifters ga anders op youtube kijken.

Pres. Bush als de Antichrist, Zoon des Duivels.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Psalm 3

8 Sta op, HEER, en red mij, God,

sla mijn vijanden in het gezicht,

breek de tanden van de wettelozen.

9 Bij u, HEER, is redding,

uw zegen rust op uw vol.

Gods Zonen en Satans zonen zullen oorlog voeren met elkaar ; De zonen van Satan zullen hem in de hiel bijten, Gods Zonen/Zoon zal hen de kop vermorzelen (dood van de Slangen).

Dat klopt niet helemaal.

Gal 3,16       

Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En aan de zaden, als van velen; maar als van één: En aan uw zaad, hetwelk is Christus.

Quote:

En dit is de vervulling van die belofte, staat namelijk symboliek opgeschreven zodat wie zien, zien. En wie Horen die Hore;

Openbaringe 2

18 Schrijf aan de engel van de gemeente in Tyatira:

“Dit zegt de Zoon van God, die ogen heeft als vlammend vuur en voeten als brons.

Jezus is de belofte uit Genisis 3 die komen zal om de slangen te vernietigen. De Gebronzde voeten staan dus daarom symboliek in de bijbel en het heeft een profetische vervulling als doel. Want een voet van bloed en vloes kan de Slangen niet vermorzelen, maar wel van brons.

Symboliek.

Mattheus 23

33 Slangen zijn jullie, addergebroed, hoe denken jullie te kunnen ontkomen aan een veroordeling tot de Gehenna ?

Reptilians, shapeshifters ga anders op youtube kijken.

Pres. Bush als de Antichrist, Zoon des Duivels.

Stond president Bush soms te luisteren toen Jezus die woorden sprak? Als we goed lezen, valt sowieso het OT niet op het heden (luk 16,16) te betrekken, dus je uitleg ben ik het niet mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jer 8,13       

Ik zal hen voorzeker wegrapen, spreekt de HEERE; er zijn geen druiven aan de wijnstok, en geen vijgen aan de vijgeboom, ja, het blad is afgevallen; en de geboden, die Ik hun gegeven heb, die overtreden zij.

Jer 24,5       

Zo zegt de HEERE, de God Israëls: Gelijk die goede vijgen, alzo zal Ik kennen de gevankelijk weggevoerden van Juda, die Ik uit deze plaats naar het land der Chaldeeën heb weggezonden, ten goede.

Mat 21,19       

En ziende een vijgeboom aan de weg, ging Hij naar hem toe, en vond niets aan deze, dan alleen bladeren; en zeide tot hem: Uit u worde geen vrucht meer in eeuwigheid! En de vijgeboom verdorde terstond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid