Spring naar bijdragen

Fantasy schrijven als christen.


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ik zit me dit dus al een tijdje af te vragen:

Als je christen bent, en je houdt erg van het schrijven van allerlei soorten verhalen.. Vind God het dan goed dat je een verhaal schrijft waarin magie voorkomt, tovenarij en dingen als duistere magie. Ik weet dat Tolkien dit bijvoorbeeld wel heeft gedaan, met In de ban van de Ring, en C.S. Lewis heeft zelfs een hele eigen wereld geschapen in de vorm van Narnia. Toch komen beide series er op neer dat het gaat om de strijd tussen Goed en Kwaad, en Narnia is zelfs gebaseerd op het Christelijke geloof. Maar kun je ook een verhaal schrijven waarin magie voorkomt, maar waarin je niet ingaat op het bestaan van God en het geloof in Hem? Mij schijnt het toe dat je God niet kunt betrekken bij een verhaal waarin allerlei dingen als Magie voorkomen, maar kun je als christen uberhaupt wel zo'n verhaal schrijven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Sacerdos, wat zegt de kerk over deze dingen? Ik weet dat in de bijbel staat dat God magie en tovenarij afkeurt, maar stel dat het verhaal niet slecht bedoelt is, en uiteindelijk op eenzelfde manier loopt als Tolkien, namelijk dat je de strijd tussen Goed en Kwaad laat zien. Met 'niet ingaan op het geloof in God', bedoel ik overigens niet ontkennen dat hij bestaat. Ik bedoel meer dat je geen priester beschrijft die aan het bidden is terwijl hij ondertussen een of ander ritueel uitvoert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je meer moet kijken naar de boodschap van het verhaal en niet de vorm om te bepalen of het christelijk verantwoord is. En dan nog, als je het niet eens bent met de boodschap kun je er wel iets goeds van leren. Dus eigenlijk moet je kijken naar wat het uiteindelijk uitwerkt bij mensen. Moedigt het zonde aan of niet?

Literatuur afkeuren omdat er zonde zoals magie in voorkomt lijkt me in ieder geval niet juist. De verloren zoon ging naar de hoeren. Ohhh dat mag ook niet! Maar het verhaal is daarom nog niet slecht.

Quote:
Ik weet dat Tolkien dit bijvoorbeeld wel heeft gedaan, met In de ban van de Ring, en C.S. Lewis heeft zelfs een hele eigen wereld geschapen in de vorm van Narnia.

En George Macdonald, grondlegger van de moderne fantasy en dominee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan er eerlijk gezegd niet zoveel kwaad in zien.

Tolkien was devoot katholiek.

Hij beoefent geen magische onzin, schrijft alleen een fantasie boek.

en vooral met de reden omdat hij en CS Lewis vonden dat er een gebrek was aan britse mythologische geschiedenis.

Dat is de hele reden dat LOTR zo uitgebreid is.

Ik zie er geen enkel kwaad in.

Ik vind het boek te gek, vind de films bijkans nog beter...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom zou je dat dan willen? Tolkien en C.S. Lewis hadden bepaalde redenenen waarom ze het schreven.

Oh puh-lease, vertel eens, welke redenen had Tolkien die het schrijven van fantasy zonder daarbij over God te schrijven rechtvaardigen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan iemand me nou eens uitleggen wat sommige christenen tegen fantasy hebben? Ik bedoel, het is fictie, net als het werk van schrijvers als Hermans, Reve, Claus en Wolkers. Laatstgenoemden zijn af en toe zwaar antichristelijk in hun boeken. Toch krijg ik het idee dat er op dit forum nooit wordt besproken of genoemde schrijvers wel gelezen mogen worden. Is ook fictie. Net als fantasy. Er zijn slechts twee verschillen:

1) In fantasy boeken is er vaak een strijd van goed tegen kwaad en het is zowat altijd zo dat goed wint. Met wat goede wil kan je vaak de goede kant zien als een metafoor voor God en/of Jezus.

2) Allebei fictie, maar in fantasy gebeuren dingen die niet kunnen! Waarom dan in hemelsnaam je er druk over maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn vrij veel schrijvers die christen zijn en fantasie schrijven. Ikzelf schrijf voor een Game Developer een game storyline met een mix van theologische en science fiction elementen.

Je kunt het niet in 5 eenvoudige stappen uitleggen of verantwoorden, iedereen heeft zijn eigen ervaringen, vragen, twijfels en gedachten hierover.

God dienen houdt o.a. in dat je in je leven nadenkt over wat je wil en waarom je het wil en dat je door bijbelstudie, gebed en goed overleg met elkaar ontdekt hoe alles wat je leert in de praktijk te brengen.

Ik vraag mezelf af wat ik met een verhaal doorgeef. Het verhaal als geheel zal een bepaald idee achterlaten bij de lezer, er kunnen dingen in beschreven worden die niet goed zijn maar die de overheersende moraal van je verhaal ondersteunen.

Met magie ligt het moeilijk omdat bij Tolkien niet een zwart wit verschil op te merken is in de zin van 'slechte mensen beoefenen magie en goede doen dat niet'.

CS Lewis had het o.a. over diepere magie, wat hij als symbool bedoelde voor praktisch geloof in God en daar vanuit leven.

Joanne Rowling gelooft niet dat magie echt is en gebruikt het daarom zeer detailistisch in de Harry Potter verhalen, wat lastig is voor mensen die magie hebben beoefent en daarna christen zijn geworden.

Ik raad je aan om eens het een en ander te lezen over Tolkien, Lewis en Rowling, om meer te ontdekken over hun manieren van schrijven en hoe literaire kenners, zowel christelijk als algemeen er op regaeren.

Vraag vooral zelf om wijsheid aan God en wees bereid om te leren van anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Bedankt voor de reacties, in ieder geval. =)

Voor mezelf denk ik dat God je fantasie heeft gegeven toen Hij je schiep, en dat het helemaal niet erg is om je fantasie ergens op te schrijven en uit te werken. Het is de werkelijkheid niet, slechts je fantasie! Het mooiste voorbeeld van christelijke fantasy vind ik het idee van Lewis. Ik zal zeker wat gaan lezen over Tolkien, Lewis en Rowling, en ook om me heen eens vragen hoe het opgevat wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

HI, lachen, als je magie hebt beoefend, dan weet je heel zeker dat datgene waar rowlings het over heeft hoort in het land der sprookjes en dus net zo kwalijk is als een sprookje puh2.gif (en als je de diepere betekenis van sprookjes zou kennen, dan zou je als devoot christen er nooit meer eentje aan je kinderen voorlezen widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja...

Alhoewel er serieus herkenbare magie is te vinden in Harry Potter, door mensen die het uit ervaring kennen.

Dat maakt die verhalen niet meteen per definitie sloecht, maar het is iets om rekening mee te houden.

@ Fenoa:

Succes! En geniet van je talenten en de mogelijkheden die ze bieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja...

Alhoewel er serieus herkenbare magie is te vinden in Harry Potter, door mensen die het uit ervaring kennen.

verbaasd.gif Er zijn daadwerkelijk mensen die met quasi-latijnse woorden en een toverstokje magie bedrijven? Een magie waarin, dat moet toch echt even opgemerkt worden, geen enkel systeem of logica in lijkt te zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid