Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, is het aan te raden voor christenen om op zondag seks te hebben (indien binnen het huwelijk) of is het beter om dat niet te doen op de dag des Heeren? En hoe zit het met auto rijden? Ik heb wel eens gehoord dat joden dit niet doen, maar is het voor christenen toegestaan om op zondag bijvoorbeeld ergens met de auto heen te rijden? (Zie het als een dagje uit). Avast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom mackie,

Zondag is juist een dag om je te ontspannen, om in alle rust de dingen te doen die je leuk vindt, vrienden en of familie te bezoeken en ook naar de kerk te gaan. Mensen hebben gewoon die rust nodig en wat voor rust heb je als je voortdurend bezig bent met je af te vragen of je wel zus en zo mag doen vandaag?

In de katholieke Kerk geldt er maar één beperking: verricht geen zwaar werk als het niet nodig is, omdat je anders natuurlijk alsnog geen rust hebt. Maar voor de rest is het een feestdag, een heerlijke vrije dag, waarin je vrij bent te doen wat je wil en kan en zo God extra dankbaar te zijn voor wat je hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RobertF, toch staat er in de katechismus van de RKK dat:

"Op zondag en op de andere verplichte feestdagen dienen de gelovigen zich te onthouden van werken en bezigheden die een beletsel zijn voor de eredienst die aan God gebracht moet worden, voor de vreugde die past bij de dag des Heren, voor het beoefenen van goede werken of voor de nodige ontspanning van geest en lichaam.."

Er staat hier dat het om alle werken gaat, niet speciaal om zware werken. Oja en Robert, een tijd geleden zei je dat een christen niet verplicht was om zondag naar de Kerk te gaan omdat dit "moeten" een beetje krom zou zijn in de relatie met de Heer, maar toch zegt het katechismus anders, namelijk:" Het kerkelijk gebod bepaalt de wet van de Heer en drukt deze uit: "Op zondag en op andere verplichte feestdagen zijn de gelovigen verplicht aan de mis deel te nemen".

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus je mag niet werken als je dat belemmert om naar de kerk te gaan op zondag.

In mijn geval kon ik toen ik nog in een ijssalon werkte op zondag niet de ochtenddienst draaien, omdat die om half 11 begon.

Zwaar werk is niet gepast, wat dat staat het 'ontspannen van lichaam' in de weg.

Volgens mij mag je dus wel werken, zolang je maar naar de kerk kan, je je er niet teveel voor hoeft in te spannen (zowel lichamelijk als fysiek) en het 'goede werken' niet belemmerd. (Ik ben ook erg benieuwd wat die goede werken dan zouden moeten zijn trouwens. smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Vinden jullie dat uit eten op zondag kan of niet? Wat nou als iemand je hiervoor uitnodigt? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat allemaal wel en niet mag. Mag je bijvoorbeeld op zondag alcohol drinken (uiteraard met mate)? Heb ook mensen zien zeggen dat je eigenlijk ook geen elektriciteit zou mogen gebruiken. Zit je dan de hele dag maar gewoon op een stoel bij jezelf of bij anderen (naast het naar de Kerk gaan)? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Straks zijn er nog mensen die gaan zeggen dat je niet mag ademen op een zondag!

„Christus is het einde van de Wet, zodat een ieder die geloof oefent, rechtvaardigheid verkrijgt.â€

De sabbat was een onderdeel van die Wet. God heeft die Wet door bemiddeling van Christus weggedaan. Of wij een rechtvaardige positie voor Gods aangezicht innemen, hangt af van geloof in Christus, niet van het houden van een wekelijkse sabbat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Mackie,

Binnen het christendom wordt hier zeer verschillend over gedacht. De orthodox calvinisten zoals gereformeerde gemeente beperken zich zondag tot het allernoodzakelijkste, zoals lopen naar de kerk, als het niet anders kan met auto, thuis een boek lezen, eten.

Aan de heel andere kant staan de zevende dag adventisten, zij zien de zondag als een gewone dag, voor hen is zaterdag de rust dag.

Om het nog ingewikkelder te maken zien veel Christen de zondag als feestdag, dag ter nagedachtenis van het opstaan van Jezus. Tja en hoe je feest viert daar wordt dan weer heel verschillend over gedacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoewel christenen niet verplicht zijn een wekelijkse rustdag in acht te nemen, worden zij niettemin uitgenodigd een andere soort van rust in acht te nemen.

Paulus verklaart dit aan zijn joodse medechristenen met de woorden: „Er blijft dus een sabbatsrust over voor het volk van God. . . . Laten wij daarom ons uiterste best doen die rust in te gaan†(Hebreeën 4:4-11).

Deze joden hadden vroeger, voordat zij christenen werden, de Mozaïsche wet zo nauwgezet mogelijk nageleefd. Nu moedigde Paulus hen niet langer aan te trachten redding te verwerven door middel van werken, maar in plaats daarvan te ’rusten’ van hun dode werken. Voortaan moesten zij geloof oefenen in Jezus’ offer, wat het enige middel was waardoor de mensheid in Gods ogen rechtvaardig kon zijn.

Hoe kunnen wij in deze tijd tonen Gods zienswijze net zo in aanmerking te nemen?

Evenals hun medemensen waarderen Jehovah’s Getuigen, als redelijke mensen, de in veel landen geldende wekelijkse rustdag waarop geen werelds werk wordt verricht.

Hierdoor hebben zij tijd om met hun gezin om te gaan en zich te verkwikken. Maar het is voornamelijk een periode gebleken voor het verrichten van andere christelijke activiteiten (Efeziërs 5:15, 16).

Hiertoe behoren het bezoeken van vergaderingen en het deelnemen aan de openbare bediening, dat wil zeggen het bezoeken van hun buren om bijbelse inlichtingen met hen te delen over de naderbij komende tijd waarin de gelovige mensheid wereldomvattende vrede zal genieten.

Indien u hier meer over zou willen weten, zullen Jehovah’s Getuigen u graag helpen, of dat nu op zaterdag, zondag of een andere dag van de week is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als jij op zondag uit eten gaat is er iemand anders voor je aan het werk, dat geld voor zwemmen enz enz enz. Dat is vaak 1 van de redenen waarom sommige christenen dingen niet doen op zondag.

Seks is toch geen zwaar werk?? En auto rijden toch ook niet?

Ik kan me niet voorstellen dat de zondag een dag moet zijn waar je de hele dag in huis moet zitten en naar de kerk gaan. En stel dat je kerk 25 kilometer weg is moet je er dan heen gaan fietsen omdat je niet mag autorijden?

Ik kan me niet voorstellen dat God regels heeft over wat jij wel en niet mag doen op deze dag....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat het mag.

Ik las een paar jaar geleden een verhaaltje voor aan mijn neefje, dat ook handelde over het thema zondagsrust. Daar moet ik altijd aan denken bij dit soort onderwerpen. We hadden het samen over zondag gehad, en wat je dan wel en niet hoeft te doen doen van God. Het verhaal ging als volgt (ongeveer, want ik heb hier niet liggen):

Ooit was er een tijd waarin kinderen zes dagen per week naar school moesten. De minister van onderwijs vond dat geen goed idee, hij vond dat de kinderen veel te hard moesten werken, en bedacht toen dat er een extra schoolvrije dag moest komen, waarop je niets aan school mocht doen. Maar de kinderen gingen zich afvragen wat er nu onder school viel, en wat niet. Want knikkeren lijkt best wel op rekenen eigenlijk. En een boek lezen lijkt best wel op taal. En als je gaat voetballen, is het net of je aan het gymmen bent. De kinderen van Nederland kregen er uiteindelijk ruzie over, want ze konden het er niet over eens worden. Het werd zelfs zo'n hoog oplopende ruzie, dat alle ouders zich ermee gingen bemoeien. En in de krant en op het journaal werd gezegd, dat het de schuld van die minister was, want die was begonnen over die vrije dag. Maar ja, de minister was zich van geen kwaad bewust, en hij ging op zijn vrije dag (want hij had zichzelf ook vrij gegeven natuurlijk) lekker in zijn tuintje werken. Want dat vond hij leuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Binnen het christendom wordt hier zeer verschillend over gedacht. De orthodox calvinisten zoals gereformeerde gemeente beperken zich zondag tot het allernoodzakelijkste, zoals lopen naar de kerk, als het niet anders kan met auto, thuis een boek lezen, eten.

Mag ik het m.b.t. de gereformeerde gemeenten nog moeilijker maken? Nee flauw, je hebt wel gelijk daarin, hoor, alleen verschilt het per persoon hoe je dat invult. Ik persoonlijk vind het heerlijk om met een boek op de bank te zitten en gewoon één dag in de week niets te hoeven, maar ik ga ook rustig internetten of autorijden als ik daar zin in heb. Maar wat je zegt komt wel voor.

@Mackie: misschien is het handig om deze tekst in je achterhoofd te houden: De Sabbat is er voor de mens, en niet de mens voor de Sabbat (Marcus 2:27). Hierbij moet ik misschien zeggen dat voor mij de zondag in de plaats gekomen is van de Sabbat.

De zondag is voor mij een dag waarop ik God kan eren en dienen, maar ook een dag om uit te rusten. Dat betekent niet dat ik nooit een studieboek pak, maar als het even kan laat ik die wel liggen.

Trouwens, pas was ik in Amsterdam en toen zijn we met de bus naar de kerk gegaan. Gewoon omdat lopen véél te ver was en we geen auto hadden. Soms moet je de voordelen en nadelen afwegen en wij kwamen tot de conclusie dat de bus toch reed, dus dat we dan liever naar de kerk gingenknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus uit eten op zondag vinden jullie uit den boze?

Heb ik geen bezwaar tegen.

Quote:

En TV kijken op zondag?

Ik heb vandaag zelfs al tv gekeken. En ik zit nu op internet.

Quote:

Mensen werken daar toch ook?

Klopt.

Quote:

En elektriciteit? Er zullen vast wel een paar mannen van Essent aan het werk zijn...

Klopt.

Maar mensen die wel problemen hebben met bovengenoemde zullen hier geen problemen mee hebben hoor. Aangezien stroom noodzaak is.

Net zoals dokters, brandweer en politie. Er is naar mijn weten geen kerk die daar tegen is. Althans, binnen de context van oproep, noodgevallen en andere dingen die je niet moet uitstellen tot morgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Zolang de programma's niet antichristelijk zijn, heb ik geen probleem met TV kijken op welke dag in de week dan ook. (Het is de vraag of er programma's bestaan die niet antichristelijk zijn.)"

Wou al zeggen...kun je niks kijken behalve de EO. En kun je ook zeer weinig films kijken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Kor 10,23

Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is geoorloofd, maar niet alles bouwt op.

(Trouwens, [ironie] zelfs [/ironie] de EO vind ik niet altijd kosher smile.gif )

(Ik weet maar 2 echt goede TV-programma's:

- David Maasbach, SBS6, zon. 9.00 en nóg beter (vind ik):

- de Levende Steen Gemeente, SBS 6, zat. 9.00 uur.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou den de zevende dag adventisten wel sex mogen hebben op zaterdag,en mag de maandaghouder wel sex hebben op maandag.En antichristelijk programma,s.Waar gaat dit over wellicht over mensen die met zich zelf in de knoop zitten. Gaat nergens over;wat wordt de Christelijk Zondagviering toch heel slecht begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Als je tegelijkertijd een samenkomst van de kerk hebt, zou je kunnen overwegen om niet te gaan.

Hebr. 10

25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.

Zo niet, dan zie ik geen probleem om op zondag uit eten te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Hoi Mackie,

Ik heb eens gelezen dat mensen die 1 dag per week rust nemen (andere dingen doen dan normaal) veel minder last hebben van stress. Het is dus gezond om een dag in de week iets rustiger aan te doen dan normaal.

Ook is het de manier om God in de hectiek van het dagelijks leven niet te vergeten. God heeft de sabbat gezegend en heilig verklaard (apart gezet van de rest van de dagen). Je rustdag, in jouw geval de zondag, herinnert je aan Degene die jou gemaakt heeft.

Ik ben zelf zevendedagsadventist en vier de sabbat op de zevende dag, de zaterdag. Ook binnen mijn kerk wordt er verschillend gedacht over de invulling van de rustdag. Ik denk zelf dat het niet zoveel uitmaakt hoe je deze dag indeeld. Als je er maar bewust keuzes in maakt en God daarbij niet vergeet.

Mona Lisa

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid