Spring naar bijdragen

Ave Maria


Aanbevolen berichten

Het 'Ave Maria' is een gebed.

Én wordt gezongen door vele, vele artiesten (van Pavarotti tot Jantje Smit).

Maar... mijn vraag: WIE heeft het geschreven (dwz: op muziek) en wanneer (jaartal)?

Ik kan me voorstellen dat het zo rond 333 in elkaar is gezet, maar wellicht dat de katholieken onder ons daar (veeeeeel) meer weet van hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht kan het internet je van dienst zijn:

link

Het eerste gedeelte van het gebed komt uit Lucas 1,28 (de begroetingswoorden van de aartsengel Gabriël) Het tweede gedeelte van het gebed komt uit Lucas 1,42 (de bezegeningswoorden van Elisabeth, de nicht van Maria). Het derde gedeelte van het gebed komt van de Gemeenschap van gelovigen en is ter gelegenheid van het Concilie van Efeze (431) goedgekeurd en aan de Evangelische verzen toegevoegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het 'Ave Maria' wordt vaak in drie delen verdeeld; 'Wees gegroet, Maria, vol van genade. De Heer is met U', 'gij zijt de gezegende onder de vrouwen en gezegend is Jesus, de Vrucht van uw schoot', en dan het derde deel. Het eerste deel van het 'Ave Maria' is gecomponeerd door de Heilige Aartsengel Gabriël (Lucas 1:28) en het tweede deel door St. Elisabeth, de moeder van St. Johannes de Doper (Lucas 1.42)Het derde deel is door de Kerk toegevoegd, waarschijnlijk sinds het Concilie van Trente. Waarschijnlijk staat het voor het eerst in deze versie opgeschreven in de Catechismus van Trente.

Het gezongen Ave Maria is niet maar één stuk, maar door duizenden componisten getoonzet. De bekendste zijn waarschijnlijk die van Schubert, Gounod (op een voorzetje van Bach) en Verdi.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het laatste stuk bestaat zeker al sinds 431, het Concilie van Trente was pas in de 16e eeuw. Het Ave Maria is veel, veel ouder dan dat.

Het Theotokos dogma (Moeder van God) bestaat ook al sinds het Concilie van Efeze (431). [edit] Protestanten accepteren de eerste zeven Oecumenische Concilies, Efeze is het Derde Oecumenische Concilie [/edit]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wikipedia was eerder vanavond onbereikbaar.

En iets anders vond ik niet.

Dat het in 431 is toegevoegd aan de liederen is ten minste iets betreffende het jaartal.

@ Vegaloog: dank je wel. Ik dacht ook al Schubert, maar die is van veel latere datum dan 431 knipoog_dicht.gif.

In ieder geval is de versie die ik morgen in de klas ga gebruiken van Schubert (Pavarotti zingt hem).

Dus daar kom ik wel mee weg.

Dank u allen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid