Spring naar bijdragen

Is God rechtvaardig?


Aanbevolen berichten

Quote:Op woensdag 24 september 2008 19:07:47 schreef Tony Jaah het volgende:[...]Het vermoorden van homoseksuelen is bijvoorbeeld erg rechtvaardig. Als iemand verliefd wordt op zijn eigen geslacht dan kan je hem/haar maar het best afmaken. Spreekt toch voor zich?Het vermoorden van de volkeren van kanaän was ook erg rechtvaardig en liefdevol. Zeker weten.Het vermoorden van de eerstgeborenen van Egypte was ook een typisch voorbeeld van hoe het moet.Een lastige puber? Afmaken die hap. Erg rechtvaardig. Goed idee van god.Iemand die op sabbat werkt? Maak maar kapot. Iets rechtvaardigers kan ik ook echt niet bedenken.Het verzuipen van de hele wereld inclusief onschuldige dieren en zuigelingen. Waarom ook niet? Een toonbeeld van rechtvaardigheid.Slavernij? Als er iets rechtvaardig is dan is het wel slavernij. Absoluut. Al weer in de roos.Wat een hel moet die bijbel zijn voor sommige goedbedoelende christenen die keer op keer geconfronteerd worden door atheisten met de vuiligheid van hun godheid.Maar vergeet niet dat de rechtvaardigheid van god niet ons soort rechtvaardigheid is.Hoe kijk jij naar een rechter, iemand die straffen oplegt voor de fouten die een ander heeft gemaakt, zoals stelen en moorden?Als iemand de wet hier in Nederland overtreed en er zou een politie agent hem betrappen, en die politie agent geeft deze man of vrouw een boete voor de wet die hij overtreden heeft.Wat als jij eraan komt lopen als deze agent een boete aan het uitschrijven is, ga jij je dan ook bemoeien met deze situatie? en zeggen dat de agent niet rechtvaardig is en liefdeloos, zonder enig idee te hebben wat diegene die de wet overtreden heeft heeft aangericht?Nee, dat zou je niet doen, alleen iemand die aan alles een hekel heeft doen zulke onnozele dingen.Ook al doe je dit niet met een agent, toch doe je exact hetzelfde met God.God heeft de 10 geboden aan het volk Israël gegeven zodat het zelf de hemel kon verdienen en als je deze wet overtreed waren er gevolgen, bijv. dood of een boete.Dit was het oude testament, het oude verbond.Wij zijn allemaal schuldig en allemaal verdienen we de Hel, dat is het gevolg van deze overtreding van de wet.Maar nu heeft God zichzelf vernederd zoals ik al zei tegen tot mens om voor ons te sterven en op te staan uit de dood, Hij heeft die gevolgen weggedaan aan het kruis, Hij heeft zelf die straf voor een ieder van ons gedragen, zodat wij vrijuit konden.God is rechtvaardig door ons te straffen voor de wet die wij overtreden en tegelijkertijd liefdevol door die straf op zichzelf te nemen, maar dat gebeurd alleen als je in de Here Jezus Christus gelooft en alle zonden die je weet belijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:Op woensdag 24 september 2008 19:58:44 schreef Bronze het volgende:Wij zijn allemaal schuldig en allemaal verdienen we de Hel, dat is het gevolg van deze overtreding van de wet.Wat denk je dat er gebeurd wanneer je zo'n doctrine voorschotelt aan een reeds psychisch instabiel persoon met neiging naar depressie? Het is kul. Wij verdienen geen hel (alhoewel we onvermijdelijk de gevolgen van ons handelen zullen ervaren).Quote:Maar nu heeft God zichzelf vernederd zoals ik al zei tegen tot mens om voor ons te sterven en op te staan uit de dood, Hij heeft die gevolgen weggedaan aan het kruis, Hij heeft zelf die straf voor een ieder van ons gedragen, zodat wij vrijuit konden.God is rechtvaardig door ons te straffen voor de wet die wij overtreden en tegelijkertijd liefdevol door die straf op zichzelf te nemen, maar dat gebeurd alleen als je in de Here Jezus Christus gelooft en alle zonden die je weet belijd.Neen, wij straffen onszélf door de wet te overtreden, omdat de wet dicteert dat wij zullen oogsten wat wij zaaien. Daar is geen verder oordeel van God voor nodig. De zelfzucht straft zichzelf. En hoe!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:Op woensdag 24 september 2008 19:58:44 schreef Bronze het volgende:[...]Hoe kijk jij naar een rechter, iemand die straffen oplegt voor de fouten die een ander heeft gemaakt, zoals stelen en moorden?Als iemand de wet hier in Nederland overtreed en er zou een politie agent hem betrappen, en die politie agent geeft deze man of vrouw een boete voor de wet die hij overtreden heeft.Wat als jij eraan komt lopen als deze agent een boete aan het uitschrijven is, ga jij je dan ook bemoeien met deze situatie? en zeggen dat de agent niet rechtvaardig is en liefdeloos, zonder enig idee te hebben wat diegene die de wet overtreden heeft heeft aangericht?Nee, dat zou je niet doen, alleen iemand die aan alles een hekel heeft doen zulke onnozele dingen.Ook al doe je dit niet met een agent, toch doe je exact hetzelfde met God.God heeft de 10 geboden aan het volk Israël gegeven zodat het zelf de hemel kon verdienen en als je deze wet overtreed waren er gevolgen, bijv. dood of een boete.Dit was het oude testament, het oude verbond.Wij zijn allemaal schuldig en allemaal verdienen we de Hel, dat is het gevolg van deze overtreding van de wet.Maar nu heeft God zichzelf vernederd zoals ik al zei tegen tot mens om voor ons te sterven en op te staan uit de dood, Hij heeft die gevolgen weggedaan aan het kruis, Hij heeft zelf die straf voor een ieder van ons gedragen, zodat wij vrijuit konden.God is rechtvaardig door ons te straffen voor de wet die wij overtreden en tegelijkertijd liefdevol door die straf op zichzelf te nemen, maar dat gebeurd alleen als je in de Here Jezus Christus gelooft en alle zonden die je weet belijd.Is Jezus god, of is jezus de zoon van god ? Ik dacht het laatste. Hoe werkt het "voor mijn zonden sterven" praktisch. Ik zie geen verband tussen martelen en vermoorden van iemand anders en de vergeving van mijn zonden. Het heeft niets met elkaar te maken. Om zonden te kunnen vergeven heb je slechts iemand met schuldbesef nodig en iemand die de wil heeft te vergeven, dat is alles. Samengevoegd:Quote:Op woensdag 24 september 2008 19:58:44 schreef Bronze het volgende:[...]Hoe kijk jij naar een rechter, iemand die straffen oplegt voor de fouten die een ander heeft gemaakt, zoals stelen en moorden?Als iemand de wet hier in Nederland overtreed en er zou een politie agent hem betrappen, en die politie agent geeft deze man of vrouw een boete voor de wet die hij overtreden heeft.Wat als jij eraan komt lopen als deze agent een boete aan het uitschrijven is, ga jij je dan ook bemoeien met deze situatie? en zeggen dat de agent niet rechtvaardig is en liefdeloos, zonder enig idee te hebben wat diegene die de wet overtreden heeft heeft aangericht?Nee, dat zou je niet doen, alleen iemand die aan alles een hekel heeft doen zulke onnozele dingen.Ook al doe je dit niet met een agent, toch doe je exact hetzelfde met God.God heeft de 10 geboden aan het volk Israël gegeven zodat het zelf de hemel kon verdienen en als je deze wet overtreed waren er gevolgen, bijv. dood of een boete.Dit was het oude testament, het oude verbond.Wij zijn allemaal schuldig en allemaal verdienen we de Hel, dat is het gevolg van deze overtreding van de wet.Bronze, jammer dat je niet inhoudelijk op mijn post ingaat. Je gaat nu een almachtige en liefdevolle god vergelijken met een feilbare politieagent van vlees en bloed. De christelijke loefdevolle en almachtige bijbelgod vind het namelijk rechtvaardig om lastige pubers af te maken, of mensen die op de sabbat werken, ook slavernij vind hij ook geen enkel probleem, en aan homo's heeft hij een broertje dood.Ik deel niet de rechtvaarigheid van de bijbelse god, maar jij blijkbaar wel ? Is god rechtvaardig omdat hij god is ? Ook al gaat dat lijnrecht in tegen je eigen gevoel van rechtvaardigheid ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Is Jezus god, of is jezus de zoon van god ? Ik dacht het laatste.

Maar je was wel erg goed op de hoogte van de christelijke theologie rofl.gif

Beste Tony, Jezus is de Zoon van de Vader, die samen met de heilige Geest de drie Personen Gods zijn. Maar dat wist jij natuurlijk al, met al je theologische studies, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Alles is denk ik en sorry,

is God zondeloos, en waarom

Denk bijv. aan de verwoesting van Sodom en Gomorrah, Moord van God dus eigenlijk, is hij nu nog steeds zondeloos, hij kwam uit een mens een zondig iemand dus, de H.M.M...9 maanden lang leefde hij in een zondige persoon.

Hij kwam door haar...geslachtsorgaan naar buiten, noem je dat niet zondig?

Hij veroordeelde mensen naar de Gehanno met: Hoe zult gij ontkomen aan het oordeel der Hel?

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Verder:

Is god een bronstige God, bijvoorbeeld hij schiep het geslachtsorgaan van de vrouw, en van de man, en hij wist dat ze met elkaar zouden slapen, en hij kijkt daarna, waarom creerde God dit, met welk doel, waarom creerde God testikels, en zaad van de man, en waarom creerde God dat fijne gevoel, bij een Zaadlozing, is dat niet allemaal zondig, waarom doet God dit allemaal???

Ik wil niemand aanstoot geven, en als ik dat heb gedaan, dan sorry, en denk ik.

Waarom zou God 'bronstig' moeten zijn?

Als jij een robot-bouwer was, en je maakte de robots heeeel super sterk, omdat ze in de mijnen moeten bouwen, wil dat dan zeggen dat jij heeeeel super sterk bent?

Wat betreft Sodom en Gomorra.

Besef je dat zelfs kleine kinderen de gasten van Lot wilden 'hebben'?

Ook Abraham stelde die vraag, en je mag gerust vragen, alleen in dit geval, krijg je geen antwoord van God, maar van ons smile.gif

Genesis 18

Quote:
Misschien dat er in die stad vijftig onschuldigen zijn. Zou u die dan ook uit het leven wegrukken en niet de hele stad vergeving schenken omwille van die vijftig onschuldige inwoners? 25 Zoiets kunt u toch niet doen, hen samen met de schuldigen laten omkomen! Dan zouden schuldigen en onschuldigen over één kam worden geschoren. Dat kunt u toch niet doen! Hij die rechter is over de hele aarde moet toch rechtvaardig handelen?’ 26 De HEER antwoordde: ‘Als ik in Sodom vijftig onschuldigen aantref, zal ik omwille van hen de hele stad vergeving schenken.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Is Jezus god, of is jezus de zoon van god ? Ik dacht het laatste. Hoe werkt het "voor mijn zonden sterven" praktisch. Ik zie geen verband tussen martelen en vermoorden van iemand anders en de vergeving van mijn zonden. Het heeft niets met elkaar te maken. Om zonden te kunnen vergeven heb je slechts iemand met schuldbesef nodig en iemand die de wil heeft te vergeven, dat is alles.


Samengevoegd:

[...]Bronze, jammer dat je niet inhoudelijk op mijn post ingaat. Je gaat nu een almachtige en liefdevolle god vergelijken met een feilbare politieagent van vlees en bloed.

De christelijke loefdevolle en almachtige bijbelgod vind het namelijk rechtvaardig om lastige pubers af te maken, of mensen die op de sabbat werken, ook slavernij vind hij ook geen enkel probleem, en aan homo's heeft hij een broertje dood.

Ik deel niet de rechtvaarigheid van de bijbelse god, maar jij blijkbaar wel ? Is god rechtvaardig omdat hij god is ? Ook al gaat dat lijnrecht in tegen je eigen gevoel van rechtvaardigheid ?

Jezus is de zoon van God en God zelf en God's Heilige Geest de drie eenheid zoals Diako zegt.

Om zonden te kunnen vergeven is er een prijs nodig en die heeft God zelf betaald door zichzelf aan het kruis te laten nagelen en zelf dit alles toe te staan, Hij pakte niet een andere ziel met vlees en geest, maar pakte Zijn eigen ziel en Geest en deed dat in het vlees (begint steeds vager te worden ik weet het smile.gif ) dus Hijzelf stierf, God zelf voor ons, om daardoor Zijn liefde voor ons te tonen, Hij kon door dit offer de prijs betalen die nodig was om ons vrijuit te laten gaan, Hij pakte niet iemand en martelde hem om ons vrijuit te laten gaan, Hij pakte Zichzelf.

Als ik God niet vergelijk met een politieagent dan zou je het nooit kunnen bevatten.

En lees mijn vorig post aandachtig door tot je hem snap, dan heb je de antwoord op je vragen voorzover ik je vragen kan beantwoorden de rest doet de Heer.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Wat denk je dat er gebeurd wanneer je zo'n doctrine voorschotelt aan een reeds psychisch instabiel persoon met neiging naar depressie? Het is kul. Wij verdienen geen hel (alhoewel we onvermijdelijk de gevolgen van ons handelen zullen ervaren).

[...]

Neen, wij straffen onszélf door de wet te overtreden, omdat de wet dicteert dat wij zullen oogsten wat wij zaaien. Daar is geen verder oordeel van God voor nodig. De zelfzucht straft zichzelf. En hoe!

Zolang je in Jezus Christus gelooft zal die vrees verdwijnen dat je in de Hel geworpen zult worden, want Hij heeft de schuld al opzichzelf geladen toen Hij stierf en opstond, als diegene gelooft in Hem.

Dus moordenaars moeten maar vrijuit, omdat het hunzelf wel zal dwars gaan zitten?

Nee, een overtreder van de wet moet altijd geoordeeld worden, dat is hier bij mensen zo en bij God net zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zolang je in Jezus Christus gelooft zal die vrees verdwijnen dat je in de Hel geworpen zult worden,

niet te optimistisch vriend. Heilszekerheid is een ketterse uitvinding van Luther, als alternatief voor zijn eigen onzekerheden. De overdonderend grote meerderheid van de christenen gelooft daar niet in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

niet te optimistisch vriend. Heilszekerheid is een ketterse uitvinding van Luther, als alternatief voor zijn eigen onzekerheden. De overdonderend grote meerderheid van de christenen gelooft daar niet in.

Dan deel ik dat met Luther, die kerterse gedachte van die minuscule piepkleine minderheid. Althans, zolang ik geloof (waarbij ik geloof dan wel in de brede context van het woord neem. Dus niet in de 'de duivel gelooft ook' achtige betekenis). Geloof verlies kun je niet uitsluiten leert de geschiedenis...

Waarbij ik het niet met Bronze eens ben dat twijfel zou verdwijnen. Twijfel heeft de vervelende eigenschap bij alles op te duiken, ongeacht of die twijfel terecht of onterecht is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En welk antwoord denk jij dat zinnig is voor iemand die overduidelijk, zoals hij zelf al herhaalde malen heeft aangegeven, vanuit psychische nood zich tracht te uiten? gewoon onnozel doen alsof je een rationele kennisvraag krijgt, of onderkennen dat je met een mens in nood te maken hebt?

Dan lijkt de eeuwige discussie over EGAG weer aanslingeren me een beetje onzinnig, niet? En om elkaars denkbeelden hierover als ''ketters'' af te schilderen. Ik denk dat je JUIST de vragen van iemand die in nood verkeert moet beantwoorden.

groet,

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid