Spring naar bijdragen

New wave, Darkwave, Dark Electro...


Aanbevolen berichten

Ik ben een fervent verzamelaar van bovenstaande muziekgenres, en dan het liefst op vinyl.

Het zijn allemaal muziekgenres die onder de noemer 'Gothic' of 'Darkstyle' vallen.

(Gothic is dus geen muziek zoals Epica, Nightwish e.d zoals de meesten denken)

Uiteraard frequenteer ik ook verschillende Gothic feesten in Vlaanderen en soms ook Nederland.

Hieronder vinden jullie enkele van mijn favoriete acts :

link

link

link

link

link

link

link

link

Veel luisterplezier

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Sisters of Mercy is leuk, The Cure zeker ook. Project Pitchfork kan ik ook waarderen de rest vind ik een beetje 'saai' eigenlijk.

Over benamingen.. Volgens mij zijn er weinig mensen die Nightwish gothic noemen, men noemt het wel gothic metal. Dat heeft zo hier en daar natuurlijk ergens zijn oorsprong..

Edoch, wat vind jij zo van de darkwave/postpunk beïnvloedde metal, bijvoorbeeld oude Paradise Lost?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jej, Darkwave smile.gif

* Dagmar luistert op het moment Helium Vola (album Liod)

Pure darkwave vind ik vaak wel wat te elektronisch, wanneer het gemixt wordt met medieval of folk kan ik het daaaagen luisteren (en dat heeft muziek niet vaak bij mij)

Ik heb daarnaast het geluk op een steenworp afstand van Duitsland te wonen, de betere Gothic is daar te vinden. Jej. smile.gif

Trouwens, eh, New wave Gothic of Darkstyle... verbaasd.gif Leguit smile.gif

@Raido: Om de vraag maar even mee te nemen voor mijn kant: darkwave en metal samengeraapt is heerlijk ^^

Gothic metal ook trouwens widegrin.gifyes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sisters of Mercy is leuk, The Cure zeker ook. Project Pitchfork kan ik ook waarderen de rest vind ik een beetje 'saai' eigenlijk.

Over benamingen.. Volgens mij zijn er weinig mensen die Nightwish gothic noemen, men noemt het wel gothic metal. Dat heeft zo hier en daar natuurlijk ergens zijn oorsprong..

Edoch, wat vind jij zo van de darkwave/postpunk beïnvloedde metal, bijvoorbeeld oude Paradise Lost?

Goh, er zijn anders nog veel mensen die dat gothic noemen weet ik uit ervaring. smile.gif

Met metal heb ik niet zoveel eigenlijk, eerder de echte postpunk zoals Joy Division enz.

Maar ik kan het nu en dan wel waarderen, vooral de oude stijl.


Samengevoegd:

Quote:

Jej, Darkwave
smile.gif

* Dagmar luistert op het moment Helium Vola (album Liod)

Pure darkwave vind ik vaak wel wat te elektronisch, wanneer het gemixt wordt met medieval of folk kan ik het daaaagen luisteren (en dat heeft muziek niet vaak bij mij)

Ik heb daarnaast het geluk op een steenworp afstand van Duitsland te wonen, de betere Gothic is daar te vinden. Jej.
smile.gif

Trouwens, eh, New wave Gothic of Darkstyle...
verbaasd.gif
Leguit
smile.gif

@Raido: Om de vraag maar even mee te nemen voor mijn kant: darkwave en metal samengeraapt is heerlijk ^^

Gothic metal ook trouwens
widegrin.gifyes.gif

Mijn favoriete Darkwave bands zijn Clan of Xymox, Kirlian Camera en vooral the Frozen Autumn.

Clan of Xymox is zowat de allereerste Darkwave band en die gebruikten nog veel gitaren, dus misschien is dat ook wel iets voor jou.

(wist je dat het album 'Black Celebration' van Depeche Mode zelfs als allereerste Darkwave album wordt beschouwd?)

New Wave was eigenlijk de oorspronkelijke term voor wat men sinds de jaren 90' als Gothic is gaan beschouwen.

De typische New Wave (ofwel postpunk)bands zijn The Cure, Joy Division, Siouxsie & the Banshees, Sisters of Mercy etc..

Eigenlijk werden zowat alle donker-alternatieve muziekstijlen in de jaren 80' onder de noemer 'New Wave' gestopt en vanaf het begin van de jaren negentig werd dat dus Gothic.

Dus bv. ook de Electronic Body Music van bands als Front 242 of Skinny Puppy, wat men later dan weer als 'Dark Electro' is gaan beschouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedoel je soms die grote zwarte ontplofte kapsels zoals Robert Smith e.d?

Origineler dan een hanekam vind ik. puh2.gif

Maar zulke kapsels heeft bijna niemand meer geloof ik, op een paar uitzonderingen na dan.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

En de fans.
yes.gif

Dat begrijp ik dan weer niet..

Verklaar je nader?


Samengevoegd:

Quote:

Tsja, ik hou wel van de Sisters of Mercy, the Cure ook wel maar minder, maar ik ben te oud vrees ik, dat hele gothic gedoe is voor mij zo pure retro.

Haha, kan ik wel inkomen. smile.gif

Maar het is nooit verdwenen, vooral in Duitsland is het na de jaren 80' echt populair gebleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Maar het is nooit verdwenen, vooral in Duitsland is het na de jaren 80' echt populair gebleven.

Weet ik, maar echt, als je die periode hebt meegemaakt als jongere, en je ziet dan 20 jaar later allemaal kinders zich als spook verkleden en blij doen met precies diezelfde muziek, dan maakt dat wel wat, eh, melancholisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Weet ik, maar echt, als je die periode hebt meegemaakt als jongere, en je ziet dan 20 jaar later allemaal kinders zich als spook verkleden en blij doen met precies diezelfde muziek, dan maakt dat wel wat, eh, melancholisch.

Goed, je klinkt nu echt als een bejaarde.

(En ja, dit is om te sarrenyes.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

widegrin.gif
soms voel ik me ook wel bejaard

Je bent nooit te oud om een gothic diaken te worden. widegrin.gif Reken maar dat je als het gaat om missionair werk richting bepaalde groepen jongeren, je zeker hun interesse wekt! Zeker als je dan ook nog diaken bent van een kerk inn gotische bouwstyle! Houd je ook nog een beetje je punkdeel van je leven erbij, dan heb je een nog grotere doelgroep te pakken. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal wel een ouwe zak zijn maar ik wordt echt gek van al die vage benamingen van muziekstijlen. Van iedere stijl die ooit bestond heb je nu twintig substijlen met ieder hun eigen substijlen.

Resulterend in een eigen stijlbenaming voor ongeveer iedere cd die wordt uitgebracht.

De eerste 30 seconden van deze clip geeft daar een mooi voorbeeld van: link

Van mij mag het allemaal weer wat eenvoudiger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zal wel een ouwe zak zijn maar ik wordt echt gek van al die vage benamingen van muziekstijlen. Van iedere stijl die ooit bestond heb je nu twintig substijlen met ieder hun eigen substijlen.

Resulterend in een eigen stijlbenaming voor ongeveer iedere cd die wordt uitgebracht.

De eerste 30 seconden van deze clip geeft daar een mooi voorbeeld van:

Van mij mag het allemaal weer wat eenvoudiger.

Tja, het is net als bij de kunst hè? Vroeger had je een aantal duidelijk te onderscheiden stijlen: impressionisme, kubisme, realisme, pointilisme, en zo nog wel meer -ismes. En elke kunstenaar hield zich aan een bepaalde stijl met voorgedefinieerde regels. Maar nu zijn die stijlen niet zo erg strikt meer en maakt elke kunstenaar wel zijn of haar eigen stijl. Niet dat daardoor de kunst per se artistieker wordt, want mensen worden pas creatief als ze beperkt worden in hun manieren van uiten. Als ze alles kunnen op zo eenvoudig mogelijke wijze, dan worden ze lui.

Misschien moeten we al die moderne muziekstijlen maar samenvatten in één containerbegrip. Iets van Millstyle (MilleniumStyle), of Xin (Xtreme Individual), of zoiets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Tja, het is net als bij de kunst hè? Vroeger had je een aantal duidelijk te onderscheiden stijlen: impressionisme, kubisme, realisme, pointilisme, en zo nog wel meer -ismes. En elke kunstenaar hield zich aan een bepaalde stijl met voorgedefinieerde regels.

Misschien toch wat kunstgeschiedenis gaan studeren widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik dig darkwave en soortgelijke muziekstijlen absoluut. Het enige wat ik écht jammer vind: de belachelijke kapsels.

Tssss. Wavehoofdjes ftw! De kapsels vind ik een van de betere aspecten van de scene. Alleen de afgrijselijke schoenensmaak van drie vierde van de goths vind ik een beetje een turnoff.

@ TS: Naar welke feestjes ga je zoal? Ken je misschien wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tssss. Wavehoofdjes ftw! De kapsels vind ik een van de betere aspecten van de scene. Alleen de afgrijselijke schoenensmaak van drie vierde van de goths vind ik een beetje een turnoff.

@ TS: Naar welke feestjes ga je zoal? Ken je misschien wel.

Bunkerleute in Leuven, de Tequila in Gent, Night of Darkness in de Steeple..

Ik was afgelopen zaterdag overigens nog guest Dj op een feestje in de Tequila.(gallery of the damned)

Ik ken jou overigens wel, Iriacynthe.

I am Drexl, remember me? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bunkerleute, dan ken je me wel ja, ik zit daar meestal aan de inkom. Front binnenkort? puh2.gif

Tequila kom ik enkel voor Fresh from the Grave (deathrock en schraal doen met Maria, zwaar goedgekeurde combinatie!), Steeple doe ik occasioneel wel eens.

Die nick zegt me nog wel iets maar ik weet niet meer exact wat (ik ben degoutant slecht in namen onthouden enzo).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid