Spring naar bijdragen

Grunten in Christelijke band?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Het lijkt steeds vaker van toepassing bij uitspraken op dit forum; maar het maakt niet uit wat voorn verschijnsel we nemen... hoe vaker je er mee in aanraking komt, hoe positiever je er over gaat denken.. begrijp alleen nooit waarom de uitspraak positief gezien dient te worden.. 'je moet het leren drinken' 'je moet het leren waarderen'... iets is in weze smerig, daar is schijnbaar iedereen het over eens, en alleen door er veel mee in aanraking te komen en jezelf te 'dwingen' ga je het waarderen.

Blijft toch apart.
party.gif

Ik weet niet of je deze cognitieve bias zo maar kunt betrekken op allerlei dingen (oh, en als het wel kan maakt het nog steeds niet veel uit eigenlijk).

Bij mij was het nou eenmaal niet dat ik 'geconfronteerd' werd door gruntende mannetjes in metalbands, het was ook geen kwestie van herhaling of iets dergelijks. Ik ben op een gegeven moment gewoon metal gaan luisteren. Dat begon deels met bands die 'goed in het gehoor liggen' (dat is ook al een kwestie van smaak, ik ken genoeg mensen die 'goedinhetgehoorliggende-metal' nog steeds vreselijk vinden.

Ik kan je verzekeren dat ik me nooit gedwongen heb (of gedwongen ben) om grunts in muziek mooi te vinden. Ik ben begonnen met Sirenia, dat is muziek die relatief complex is, met veel verschillende instrumenten, zangtechnieken (vrouwelijk/mannelijk, opera (man, vrouw), grunts/screams/fluisterend en gregoriaans aan doende koorzang). Binnen die context vond ik die grunts gewoon mooi, net als het gregoriaans en de opera-zang.

Er zijn maar weinig zangers (zowel clean als grunt) die ik los van de muziek ook fan-tas-tisch vind zingen. In sommige dingen vind een grunt mooi en soms de gewone zang mooier. Soms bedenk ik me dat bij dit stukje muziek een grunt mooi zou zijn en andersom.

De eerste keer dat ik grunts hoorde, vond ik het een toegevoegde waarde. Hoor ik nu grunts, dan ligt het aan heel erg veel of ik het 'echt mooi' vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste mensen!

Als er iemand is die denkt dat grunten niet-christelijk is, dan heb je aardige oogkleppen op. En al helemaal als je denkt dat Kutless de verkeerde kant opgaat. Kutless heeft notabene een heel worship-album uitgebracht!!

Het enige wat deze bands doen is evangeliseren! Als ik bijvoorbeeld kijk naar Yoshua Brown, de zanger van Day Of Fire, (net iets harder dan Kutless, maar echt niet extreem) en zijn getuigenis lees, dan zie ik het volgende.

Dit zijn over het algemeen mannen die oorspronkelijk niet christelijk waren en in satanistische en/of niet-christelijke rockbands zaten. Kortom, deze mannen deden alles wat God verboden had: Sex, drugs, geweld. Kortom, een hele slechte invloed op hun publiek. Veel van de mannen in deze bands zijn op latere leeftijd tot geloof gekomen. En hadden nog steeds een hart voor hun vroegere vrienden. Dus zijn ze op hun eigen manier gaan evangeliseren. Door de mensen aan te spreken op hun manier, in hun muziekstijl, alleen dan met een positieve boodschap. En ik moet zeggen dat ze dat aardig is gelukt. Wekenlijks komen er mensen tot geloof tijdens hun concerten. En beter nog; jongeren met een christelijke opvoeding, die erg de alternatieve kant op neigen worden behouden. Waar deze jongeren anders hun rug naar het geloof zouden keren en hun ouders zouden laten zitten, blijven ze nu juist bij hun geloof en nemen deze boodschap over. Dat is precies wat bij mijzelf ook gebeurd is.

Verder is er ook nog het type band als TSTGU (nederlands,

) Zij willen gewoon op hun eigen manier een goede boodschap uitdragen. Het gaat over emoties en geloof. De strijd om erbij te blijven. Ik denk dat deze jongens een enorm taboe doorbreken. Het is niet verkeerd om over je struggles te praten. En als het niet je ding is, moet je het gewoon respecteren. Het is hun manier van dingen uiten.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Grunten opzich heeft niets met het christendom te maken. Het is slechts een soort vocalen. Zelf noem ik het niet echt zingen, maar een andere manier om de stem te gebruiken. En inderdaad, ook emotie over te brengen. Grunten wordt voornamelijk in deathmetal gebruikt, en dat is lekker energiek!

En muziek heeft verder niet echt veel met geloof te maken vindt ik. De tekst waarover gezongen/grunt wordt kan echter wel met een onderwerp te maken hebben. De stem is een instrument, de tekst niet.

Het kan echter wel extra emoties/dimensies overbrengen, wat natuurlijk altijd mooi meegenomen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan je verzekeren dat ik me nooit gedwongen heb (of gedwongen ben) om grunts in muziek mooi te vinden.

..op welke manier zei ik dat dan?

Maargoed; het grunten zal voor een buitenstaander wel net zo vreemd zijn als de Amerikaanse combinatie van jam en pindakaas voor de meeste Nederlandse nogal apart is. Al ben ik niet echt een buitenstaander.. van mijn 16e tot mijn 19e wekelijks naar een alternatief donker hol in de Achterhoek geweest.. maar nee, verdiepen dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmmm, ken ik niet
puh2.gif

Oja, in de poll staat een fout, uit ervaring weet ik dat je van grunten geen hoofdpijn krijgt maar pijn in je strot. Het is dan ook aan te bevelen dat als je gaat grunten je melk bij de hand hebt, dat smeert de keel goed.

Chocomel schijnt ook goed te helpen, bij mij niet. Ik gebruik gewoon water.

Melk en chocomel smeert wel goed, alleen je strot schijnt er niet aan te wennen. En met water wel smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmmm, ken ik niet
puh2.gif

Oja, in de poll staat een fout, uit ervaring weet ik dat je van grunten geen hoofdpijn krijgt maar pijn in je strot. Het is dan ook aan te bevelen dat als je gaat grunten je melk bij de hand hebt, dat smeert de keel goed.

je moet het ook uit je buik laten komen, als je geen rare poliepen op je stembanden wilt krijgen,..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oja, in de poll staat een fout, uit ervaring weet ik dat je van grunten geen hoofdpijn krijgt maar pijn in je strot. Het is dan ook aan te bevelen dat als je gaat grunten je melk bij de hand hebt, dat smeert de keel goed.

dis.gif Da's niet écht grunten puh2.gif

Ik ken iemand die het echt kan vanuit zijn buik (?? Lees ik hier boven..) en dat klinkt echt geweldig <3

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over het algemeen heb ik inderdaad totaal niets met het verschrikkelijk pathetische straight-edge-gebeuren. De muziek vind ik soms overigens nog wel aardig - ik heb zelfs meer met links georiënteerde hardcorebands dan met rechtse groepen. Goregrind vind ik slechts zelden echt leuk en verheffend.

Over grunts: er zijn er helaas zo weinig die het echt beheersen en ook echt meer dan alleen wat gerochel ten gehore kunnen brengen.

Bij de vermeende satanische achtergrond van veel christelijke zangers wil ik toch wel een aantal vraagtekens zetten. Ik vermoed zomaar dat het aantal - op wat gehypte relikanen (religieuzen uit Amerika, ik vond het wel een goed gevonden woord) na - toch echt wat geringer is dan beweerd wordt in deze draad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid