Spring naar bijdragen

Hoe historisch is de Odyssee?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Net zoals er ook \"enige aanleiding\" is om de ark van Noach historisch te overwegen. Daarom maakte ik de vergelijking ook. (NB ik zeg niks over de waarheid, men kan die aanleiding ook zien terwijl men misleid is, die misleiding is dan de aanleiding)

Zowel de ark als het paard zijn literaire metaforen.

edit: ik ga niet verder met deze Troje discussie, aangezien ze geheel off topic staat. Als CvW het interessant vind om eens een discussie aan te gaan lijkt me dat prima in een ander topic: \"Hoe historisch is de Odyssee?\"

Bij dezebig-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Odyssee big-smile.gif

Naja, de Odyssee is een verhaal dat voor het opgeschreven werd (waar dan ook nog discutabel is wíe dat gedaan heeft en of Homeros überhaupt wel bestaan heeft, of een set schrijvers was, of...of...) eeuwenlang is verteld door rondtrekkende zangers/verhalenvertellers. Er zit zo'n 500 jaar tussen de Trojaanse oorlog en de tijd waarin de Odyssee opgetekend is, tijd genoeg om érg veel te veranderen. Bijpersoontje hier erbij die een steeds grotere rol krijgt bijvoorbeeld...

Maargoed, er zijn wel degelijk aanwijzingen dat de Trojaanse Oorlog plaatsgevonden heeft, en dat Troje bestaan heeft, dat bepaalde zeedoorgangen die in de Odyssee beschreven worden bestaan... Men is er alleen nog niet uit hoe en wat precies. Lang werd aangenomen dat Troje op de Hissarlik (Turkije) lag, inmiddels is er al een nieuwe stad uit die tijd gevonden die beter voldoet aan de beschrijvingen in de Ilias.

En daarnaast kan het ook nog zijn dat Homeros alles verzonnen heeft en zijn eigen woonplaats als uitgangspunt voor 'Troje' gebruikte, of dat hij dat bij het opschrijven deed...

Dusse, kweenie big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het werk van Hormeros is mythologisch, geen historisch werk. Maar niet te min bevat het wel historische elementen.

Bepaalde archeologen schijnen het wel een boeiend boek te vinden. Maar het is wel van een hele andere strekking dan het werk Herodotus (die wel 'de vader van de geschiedenis' wordt genoemd).

Dat verhaal over dat paard zou zo op een historische gebeurtenis gebaseerd kunnen zijn (of dat nou betrekking had tot de verovering van Troje of dat het er slechts voor dat verhaal geleend is).

Het idee van zo'n list komt wel vaker terug, ook in verhalen die iig historisch zijn. Denk bijvoorbeeld aan het turfschip in breda. Dat was zeg maar een Nederlandse variant van dat paard van Troje tijdens de 80 jarige oorlog.


Samengevoegd:

Quote:

Waarschijnlijk net zo historisch als de Bijbel. Gorthaur???

Hangt er maar net vanaf welk deel. De bijbel is geen boek maar een verzameling boeken met verschillende schijfstijlen. Zo noemt mijn studie boek historiografie (historiografie = de geschiedenis van de geschiedschrijving) Lucas de eerste christelijke historicus, op basis van zijn typisch klassieke manier van geschiedschrijving. Maar de eerste vijf hoofstukken van genesis zijn weer een volstrekt andere orde, typisch mythologisch.

Ik weet niet met welke bijbel verhalen je Homeros het best kunt vergelijken. Dat soort dingen liggen net een beetje buiten mijn studie.

Wat ik wel weet is dat je wel leuke verbanden schijnt te kunnen leggen tussen de verhalen rond koning David en de de Griekse helden epossen. Denk bijvoorbeeld aan het tweekamp gevecht tussen David en Goliath.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sumerische mythologie lezen is heel verhelderend smile.gif Maar back on topic over Homerus en de Odyssee.

Het schetst natuurlijk wel een leuk beeld van de oude tijd... mannetjes die sterk zijn hebben de meeste vrouwen, met 1 top vrouw, (echtgenote + slaven) Veel van de oorlogen gingen dan ook over vrouwen en het veroveren er van. Natuurlijk blijft dat lekker in een cirkeltje doorgaan. ER worden ongeveeer evenveel vrouwen als mannen geboren, dus elke man die flink wat vrouwlijke slaven heeft verworven zorgt ervoor dat er minder krachtige mannen zijn die geen vrouw kan vinden. Oorlog is dan een practhig concept om het allemaal een beetje eerlijk te houden, een groot deel van de manlijke competitie legt daarbij het loodje smile.gif

De verhalen zijn vervormd door de tijd, vervolgens laat Homerus er zijn dichterlijke geest nog eens over gaan, dus jazeker is er ergens een oorlog geweest met een stad over een vrouw of vrouwen, dat was in de tijd meestal de reden voor een conflict (alhoewel men natuurlijk altijd ook andere meer "hoogstaande"redenen bedacht puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Er is een Engelse generaal (of zo) geweest, die in de eerste wereldoorlog een slag tegen de Turken won, door precies de taktiek van het OT, gevoerd in -dat- gebied, na te doen. En hij won.

Blijkbaar bevat het OT dus verassend realistische verzinsels...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is een Engelse generaal (of zo) geweest, die in de eerste wereldoorlog een slag tegen de Turken won, door precies de taktiek van het OT, gevoerd in -dat- gebied, na te doen. En hij won.

Blijkbaar bevat het OT dus verassend realistische verzinsels...

Mooi verhaal knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja? En? Als over 500 jaar iemand een tactiek uit Star Trek deel 1 t/m 8 probeert, gaan we hier dan discuteren over de vraag of Star Trek misschien echt gebeurd is?

Leef jij over 500 jaar nog dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is een Engelse generaal (of zo) geweest, die in de eerste wereldoorlog een slag tegen de Turken won, door precies de taktiek van het OT, gevoerd in -dat- gebied, na te doen. En hij won.

Blijkbaar bevat het OT dus verassend realistische verzinsels...

En dus?

Ik kan je nog wel een handvol boektitels geven die verassend realistische verzinsels bevatten, ook mbt. tactieken op het gebied van oorlog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid