Spring naar bijdragen

In Jezus Christus geloven


Aanbevolen berichten

Iemand zei vanavond tegen mij in een gesprek over geloof en werken: 'Als je bij de hemelpoort staat dan is er maar één ding belangrijk: dat je in Jezus Christus gelooft. De rest is onzin.'

Valt wat voor te zeggen. Maar wat houdt het nu precies in, in Jezus Christus geloven? Wát geloof je dan precies en waarom is het alles wat je "nodig hebt" om gered te worden?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden daarop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Jezus geloven betekent voor mij allereerst erkennen dat ik zondig ben, en dat ik een redder nodig heb. Zo niet, dan wordt ik beoordeeld volgens de wet, en dat betekent mijn dood. De volgende stap is te erkennen dat Jezus die verlosser is, en dat Hij de enige is die deze taak met succes op Zich heeft genomen.

Nu heb ik het even heel schematisch en plat opgeschreven, maar zo'n keuze gaat meestal gepaard met een hoop emoties zoals een diep besef van de liefde en heiligheid van God, en die dingen zetten dan weer de volgende stap in beweging: gehoorzaamheid aan God. Je houdt van Hem, je weet dat Hij je verlosser is, dus wil je doen wat Hij zegt. En de Bijbel staat vol met regels die wij zouden moeten naleven en opdrachten die wij geacht zijn uit te voeren.

Ik geloof uit de Bijbel te kunnen opmaken dat door de overtuiging dat Jezus de redder is, en dit te belijden, je gered bent. Ik ben het er in die zin ook mee eens dat 'de rest' er niet toe doet, maar onzin vind ik overdreven. Het houdt niet op bij je redding namelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iemand zei vanavond tegen mij in een gesprek over geloof en werken: 'Als je bij de hemelpoort staat dan is er maar één ding belangrijk: dat je in Jezus Christus gelooft. De rest is onzin.'

Het lijkt erop dat er dan voorbij gegaan wordt aan de werken uit geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het lijkt erop dat er dan voorbij gegaan wordt aan de werken uit geloof.

Dan nog blijft het staan dat het alleen gaat om het geloof in Jezus Christus. Een waar geloof brengt namelijk werken voort een vals geloof niet. Er zijn geen werken zonder geloof en zo is geloof in Jezus Christus weer het enige wat belangrijk is knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

euhm..

Die "werken" zijn toch een logisch gevolg van je overuiging in Jezus?

Ik ben het wel ongeveer eens met Mark1987 daarin.

Omdat je gelooft in God, en Jezus als verlosser aanvaardt, ga je automatisch proberen te leven volgens Gods wil.

Heel vaak als mijn ouders mij vragen of ik ze ergens mee kan helpen, dan zeg ik direct, "maar natuurlijk".

Waarom? niet omdat ik er bij na moet denken dat ik nou perse iets voor mijn ouders moet doen, omdat dat hoort. Maar gewoon omdat ik zoveel van mijn ouders hou dat het een logisch onbewust gevolg is daarvan.

Het enige wat ik anders zou willen zeggen in de post van Mark is dat het voor mij niet gaat om regels, maar om tips.

God heeft niet de behoefte om ons regels op te leggen.

Hij heeft wel de behoefte om ons tips te geven om ons leven zo aangenaam mogelijk te maken, zonder daarbij het heilige van het leven uit het oog te verliezen.

Een handleiding zeg maar.

En in de handleiding van mijn tv staan ook geen regels.

Ik moet namelijk zelf weten of ik mijn tv van het balkon gooi, alleen voor een zo goed mogelijk gebruik van die tv is het beter dat ik dat niet doe...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dan nog blijft het staan dat het alleen gaat om het geloof in Jezus Christus. Een waar geloof brengt namelijk werken voort een vals geloof niet. Er zijn geen werken zonder geloof en zo is geloof in Jezus Christus weer het enige wat belangrijk is
knipoog_dicht.gif

Twee vragen die voor mij in dit topic centraal staan:

1. Maar wát geloof je dan?

2. Welke waarde hebben de goede werken van een persoon die niet in Jezus gelooft (om wat voor reden dan ook), als geloof en werken niet los van elkaar te maken zijn?

Begrijp me niet verkeerd, ik weet wel hoe dit in verschillende kerken onderwezen wordt en wat er over geloof en werken te zeggen is. Het gaat me nu meer om wat dat geloof voor mensen inhoudt.

Ik heb zelf nogal wat moeite met het idee dat "geloven in Jezus" je ticket to heaven is. Dat je in één of ander verlossingssysteem moet geloven om gered te worden. Dat je een levende relatie met Jezus móet hebben, ook al mag je hem helemaal niet omdat Hij zich laat doden en eist dat jij dankbaar moet zijn terwijl het voor jou allemaal niet gehoeven had. Dat je vooral niet mag denken (laat staan zeggen!) dat je werken ook maar van enig belang zijn omdat je daarmee de aandacht af zou leiden van het werk van Jezus. Dat het om geloof gaat terwijl je jezelf geen geloof kunt geven en je dus dikke pech hebt als je niet gelooft in een nogal ongelooflijk verhaal.

Bovenstaand verhaal bedoel ik absoluut niet als belediging naar wie dan ook, excuses als het zo mocht overkomen. Ik weet alleen even geen andere manier om duidelijk te maken waar ik precies tegenaan loop. Ik weet dat het geloof in Jezus voor "geloof in Jezus"-gelovige mensen vaak een veel diepere - misschien zelfs andere - inhoud heeft, en die wil ik dan ook graag horen. Een beetje voor mijn interesse (hoewel ik voor mezelf wel wat antwoorden heb), maar vooral omdat ik meer inzicht nodig heb om iets aan te kunnen bieden aan een persoon in mijn omgeving die absoluut een sprankje geloof heeft, maar oprecht niets kan met wat ze kent als het christelijk geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
1. Maar wát geloof je dan?

Ik heb eigenlijk nu op dit moment geen idee, het geloof is iets wat God schenkt en dat in uitvoering wordt gebracht door mensen. Wat je geloofd, is meer een vertrouwen op God en de uitwerking daarvan in de goede werken.

Quote:
2. Welke waarde hebben de goede werken van een persoon die niet in Jezus gelooft (om wat voor reden dan ook), als geloof en werken niet los van elkaar te maken zijn?

Die persoon kan geen goede werken doen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Die persoon kan geen goede werken doen.
smile.gif

Is dat zo?

Quote:
Romeinen 2

11 Want bij God is geen aanzien des persoons.

12 Immers, wie buiten de Wet heeft gezondigd, zal ook verloren gaan buiten de Wet; en wie gezondigd heeft onder de Wet, zal worden geoordeeld volgens de Wet.

13 Want niet zij, die de Wet horen, zijn rechtvaardig voor God; maar zij, die de Wet volbrengen, zullen gerechtvaardigd worden.

14 Welnu, wanneer de heidenen, die de Wet niet bezitten, natuurlijkerwijze de voorschriften der Wet onderhouden, dan zijn ze zonder de Wet zichzelf tot wet.

15 Ze tonen dan, dat de voorschriften der Wet in hun hart staan geschreven, en hun geweten legt dezelfde getuigenis af; zo ook hun gedachten, die beurtelings hen zullen aanklagen of vrijpleiten

16 op de Dag, dat God de verborgen daden der mensen door Christus Jesus zal oordelen, naar mijn Evangelie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is dat zo?

[...]

Dan zit je bij de discussie van inclusivisme, particularisme, etc. Maar ook bij die brede benadering van redding neemt men wel geloof als uitgangspunt, hoe gebrekkig die ook is.

Anyway, als de mens in staat is goed te doen uit genade, dan zijn die werken toch al niet je eigen verdienste, welk 'nut' hebben ze dan, zonder geloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wat bedoel je met de brede benadering van redding?

Inclusivisme. Dat is dat niet alleen mensen die in Christus geloven in de hemel kunnen komen, maar dat ook mensen in stam X die nooit in aanraking gekomen zijn van het evangelie niet per definitie verloren zijn, om maar even een extreem voorbeeld te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ga liever mee met de DL die spreken van 'onbekwaam tot enig zaligmakend goed'.

Dan gaat het om het 'zaligmakend' as in: je eigen heil bewerkend? Als dat inderdaad zo is, is 't ook aardig katholiek smile.gif

Als iemand zegt:

dat de mens door zijn werken, die door de krachten van de menselijke natuur, of door de leer van de wet gedaan zijn, zonder de goddelijke genade van Christus, gerechtvaardigd kan worden vóór God,

hij zij verdoemd.

(Concilie van Trente, Canon 1 over de rechtvaardiging)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als er iets over het belang van goede werken wordt gezegd, is in gereformeerde kring de onmiddellijke reactie vaak: 'werken zijn niet zaligmakend!' Dat is in mijn ogen een beetje een vreemde reactie, ik denk dat iedere christen zal belijden dat de redding alleen door Jezus Christus is.

Ik vraag me alleen af of 'de redding is door Jezus Christus' hetzelfde betekent als 'de redding is door het geloof in de redding door Jezus Christus'.

Dat werken niet zaligmakend zijn, wil in mijn ogen niet zeggen dat goede werken dus helemaal geen betekenis hebben. Sterker nog: dat goede werken eigenlijk gewoon niet bestaan. Ik geloof niet dat de "goedheid" van een werk afhangt van het geloof van de persoon in kwestie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als er iets over het belang van goede werken wordt gezegd, is in gereformeerde kring de onmiddellijke reactie vaak: 'werken zijn niet zaligmakend!' Dat is in mijn ogen een beetje een vreemde reactie,

Niets vreemds aan als je weet waar het vandaan komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik denk dat iedere christen zal belijden dat de redding alleen door Jezus Christus is.

Een katholieke christen zal dat niet automatisch beweren. Het ligt er heel erg aan in welke context:

1. Is er redding verkrijgbaar via iets of iemand anders dan Jezus Christus (incl via jezelf, je eigen werken)? Nee! Jezus' menswording, lijden, dood en opstanding zijn noodzakelijk voor onze redding (zie het stukje uit het concilie van Trente, wat ik in mijn vorige post in dit topic citeerde).

2. Is de redding via Jezus Christus en hebben wij daar zelf verder geen invloed op? Nee, we hebben wel invloed, want geloof en werken zijn beide nodig. Jezus is voor iedereen aan het kruis is gestorven, maar dat betekent nog niet iedereen die genade ook aanpakt en ernaar handelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niets vreemds aan als je weet waar het vandaan komt.

Het is niet vreemd in de zin van 'nouja, wat raar dat ze dat zeggen!' Ik vind het alleen een vreemd antwoord omdat het in mijn ogen geen echt (inhoudelijk) antwoord is maar eerder een standaard reactie.

@weg2: volgens mij zijn we het daarover eens smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid