Spring naar bijdragen

Jongeren bereiken


Aanbevolen berichten

Hoi!!

Ik ben momenteel aan het brainstormen voor een project wat ik aan het opstarten ben.

Ik loop stage in een PKN-gemeente en ik wil jongeren tussen de 21 en 25 jaar bereiken die afgedwaald zijn van de gemeente.

Mijn vraag is: heb jij creatieve ideeën om jongeren van deze leeftijd te bereiken?

Het gaat om jongeren die niet of nauwelijks meer in de kerk komen, waarschijnlijk geen vrienden in de kerk hebben en eigenlijk alleen op papier nog lid zijn. Ze zijn druk en hebben in eerste instantie weinig motivatie om (weer) iets met de kerk te gaan doen. Tijd mag het hen al helemaal niet kosten natuurlijk. Ideeën, brand maar los!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een PKN-gemeente die heel veelzijdig is, met geloofsbeleving dicht bij het evangelische, maar ook een deel heel moderne gelovigen. De middenmoot zit daar tussenin.

Ik wil onderzoeken wat ze met de kerk zouden willen en wat de kerk zou kunnen doen om hen weer betrokken te maken.

Daarnaast wil ik laten merken dat de kerk op de één of andere manier nog geïnteresseerd is. Door de relatie aan te gaan zou het uiteindelijke doel zijn om ze weer terug de gemeente in te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

welke activiteiten voor jongeren zijn er al? Ik bedoel Jongerenvereniging, catechese, kringen en bijbelstudiegroepen? Zijn die activiteiten er al of niet? zo niet dan zou ik daar is mee beginnen..... gewoon een kring opstarten, een maaltijd vooraf, af en toe wat gezelligs doen. Komen er eenmaal jongeren, dan trekken ze elkaar waarschijnlijk wel aan. Wordt er catechese gegeven, zo ja, door wie, kan die persoon in leefwereld van jongeren komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ik denk dat je voorganger ook wat meer met die gespreksgroep moet doen......niet een boekje afwerken, maar bijvoorbeeld onderwerpen verzamelen waar jongerne over willen praten en daar werk van maken. Dat heeft bij mijn catechesegroep heel goed gewerkt, maar de dominee heeft er heel veel werk van gemaakt. Maar bij ons is de groep jongeren tussen de 20 en 30 groeiende en we doen geen gekke activiteiten, maar als er eenmaal jongeren zijn, dan trekken die andere jongeren aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En ik denk dat je voorganger ook wat meer met die gespreksgroep moet doen......niet een boekje afwerken, maar bijvoorbeeld onderwerpen verzamelen waar jongerne over willen praten en daar werk van maken. Dat heeft bij mijn catechesegroep heel goed gewerkt, maar de dominee heeft er heel veel werk van gemaakt. Maar bij ons is de groep jongeren tussen de 20 en 30 groeiende en we doen geen gekke activiteiten, maar als er eenmaal jongeren zijn, dan trekken die andere jongeren aan.

De jongeren hebben hier zelf het onderwerp bepaald. Daar komt dus geen input van de voorganger of een standaard boekje bij aan te pas. Een erg goede zaak, mijns inziens. Helaas zijn er wat weinig jongeren echt in geïnteresseerd.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ja, en ook de jongeren betrekken in de onderwerpen. Wat houdt hen bezig. Of organiseer een filmavond met aansluitend een discussie over het onderwerp.

Ik kan werkelijk van alles organiseren, je kunt het zo gek niet verzinnen. Maar in de voorafgaande fase ligt wat mij betreft de moeilijkheid. Hoe krijg ik ze op die avond? En dan werkt een prachtige flyer of uitnodiging niet goed genoeg!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanzelfsprekend is het allemaal Gods werk. Maar Hij heeft ons niet voor niets verstand en handen gegeven. We moeten niet stil blijven zitten natuurlijk.

De jongeren waar ik me op richt zijn jongeren die God eerder al heeft gebracht maar die om wat voor reden dan ook, zich toch niet meer thuis voelen in de gemeente. Ik wil ze juist weer terug helpen te komen. Dat maakt dus dat het geen nieuwkomers zijn, maar eerder mensen met een verleden en een bepaald beeld van 'de kerk'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijke uitnodiging maken, desnoods een klein onderzoekje starten over waar zij behoefte aan hebben. Film met discussie daarna is misschien erg leuk smile.gif Of anders eten en dan een onderwerp. Ik zou het niet te zwaar maken (qua onderwerp) omdat het jongeren zijn die zich blijkbaar niet zo verbonden voelen met de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En geen concessies aan "dat vinden de jongelui zo leuk": echtheid is alles.

Geen concessies. yes.gif

Maar ik neem aan dat bijv. de RKK er ook bewust voor kiest een katholieke jongerendag anders in te richten dan bijv. andere evenementen voor andere doelgroepen. smile.gif

Ik bedoel dat doelgroep gerichte middelen niet persé die rots uitsluit, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het om inhoud gaat, ben ik het uiteindelijk denk ik wel met CVW en Olorin eens.

Als het om de verpakking gaat echter:

Dan gaat het er zeker om dat de jongeren hun eigen cultuur terug kunnen vinden in het kerkelijke.

Probleem is echter:

Als je de jongeren probeert terug te krijgen in de kerk, dan zal uiteindelijk de hele gemeente eraan mee moeten werken. In binding, omgang, inspraak, liturgie e.d.

Maar om te beginnen moet je dus nadenken over wat de jeugd beweegt in het dagelijks leven en daarop inspelen.

Denk aan onderwerpen, muziekkeus invulling van de avond.

Zou het in eerste instantie redelijk oppervlakkig houden. Een gezellige avond met elkaar, hapje drankje, enz. Laat mensen kennis met het persoon maken en niet met de (in hun ogen!!) stoffige inhoud.

Die inhoud wordt pas interessant als de jongeren ook het gevoel hebben dat ze daar in een stukje vertrouwelijke sfeer ook over kunnen uitwijden. Je moet immers een dieper antwoord krijgen op de vraag waarom ze niet meer in de kerk komen dan: "mwoah.. gewoon, geen tijd.."

Dus zul je eerst sfeer en vertrouwen moeten creeeren.

Keep it simple en low profile...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar we praten hier over randkerkelijken die zich juist niet thuis voelen in de traditionele vorm van kerk zoals we die kennen.

Dat is tenminste de ervaring die ik heb. En als iemand die veel met jeugd werkt in verschillende gemeenten heb ik genoeg jongeren gesproken die er zo over denken.

Je kunt dan kiezen om juist dat fundament vast te houden en standvastig te zijn. Het kan ook werken voor een deel van de jongeren.

Echter, ik begrijp uit woorden van TS, dat voor de jeugd waar hij over spreekt dat traditionele juist het probleem is.

Dus als de vraag is, hoe bereik ik specifiek deze jongeren, dan denk ik wel dat je een progressievere invulling kunt pakken en dat dit dan wel eens erg goed zou kunnen werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom is er de wil om deze groep zich dichter naar zich toe te trekken? Met alle respect voor je stageopdracht, maar ik snap niet dat hier zo over wordt nagedacht. Het is een volwassen groep mensen, die net zo goed ondervertegenwoordigd zou kunnen zijn bij de naaktzwem vereniging, waarom trachten dit te veranderen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Aangenomen dat je niet onnozel bent, kan je dat zelf ook verzinnen. Ook de naaktzwemvereniging zal trachten leden die hun interesse dreigen te verliezen, geïnteresseerd te houden.

Vreselijk! wat een illusie zeg. Ik wil vrienden op basis van wederzijdse passie. Maar goed, om die reden ben ik misschien ook geen Christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid