Spring naar bijdragen

Punk en aanverwanten


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Jello. Niet "geel" dus, maar "gelatine pudding"

[...]Maar het ging over de DK. Welk nummer van de DK is fel pro abortus?

[...]Als je nu de teksten van die EP goed beluisterd, merk je dat ze nogal specifiek tegen een vorm van geloof in gaan, die ook op dit forum een kleine vertegenwoordiging kent, die bepaald niet breed gedeeld wordt.

[...]Context, context, context. Veel teksten van de DK zijn sterk, heel sterk, ironisch. Als je de interviews met bijvoorbeeld Eric Reed Boucher leest, of naar de "spoken words" luistert, merk je dat de beschuldiging die je hier uit weliswaar gedeeld wordt door een deel van de rechts-christelijke bourgoisie van de VS, maar niet bepaald door de DK-leden zelf.

Ik kan me levendig voorstellen dat je niet van hun teksten houdt, en ook dat je ze zonder de context kennende zo verkeerd interpreteert. Maar je eerder gestelde vraag zal zo wel onbeantwoord blijven.

Ok Jello, niet Yellow. (Het is een tijd geleden dat ik meelooppunkertje was dusseh...). Het Pro Abortus nummer noemt "Let the foetus be aborted" en was een solo projektje van Jello (niet Yellow) met een meezingende dame.

Of de heren van DK nu een onderscheid maakten tussen volgers van Billy Graham, episcopalen, rooms katholieken of om het even welke christelijke stroming is mij nimmer duidelijk geworden. Bij mij is altijd het idee blijven hangen dat een christen die de weg van Taize volgt in hun optiek niet verschilde van de gun carrying wasp(white anglo saxon protestant) en derhalve perfide is. Christen is Christen dus fout.

Ik ben het volkomen met je eens dat de teksten van DK vooral ironisch bedoeld waren maar geen vrijblijvende ironie. Het waren en zijn politieke manifestos waarvan ik me afvraag of je daar als christen iets mee kan of zelfs achter kan staan.

Met jou reactie heb je die vraag al een beetje beantwoord denk ik smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 62
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Op zijn zachtst gezegd wordt het goed zoeken naar teksten die je bewering ondersteunen. Vooral als je niet vergeet dat de DK een band was met een vrij extreme neiging tot hyperbolen & ironie in hun teksten.

Mwoch, een tekst had je al gevonden (overigens complimenten voor het zo rap oplepelen van die teksten, je was me behoorlijk voor smile.gif ) die het door mij beweerde ondersteunde. Verder wil ik de discussie maar besluiten met de opmerking dat Jello en consorten ondanks hun ironie en hyperboolgebruik sterk achter hun teksten stonden. (Totdat de royalties verdeeld moesten worden en Jello en de rest van DK elkaar terugzagen bij de rechter om dat geschil te beslechten, maar dat terzijde)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat is niet de indruk die ik overhou van hun teksten, hun interviews, en de in het geval van JB nogal overvloedig beschikbare "spoken words".

[...]Inderdaad. Ik ben met je eens dat het zeker geen vrijblijvende ironie was. Het antwoord op je vraag: ja, daar kan ik als christen iets mee, en hoewel we op best belangrijke punten van mening verschillen (de DK en ik
widegrin.gif
) kan ik prima achter hun werk staan. Dat ik dat kan, wordt bewezen door het feit dat ik het doe.

Die spoken words, waar zou ik die kunnen vinden, want ik ben daar best nieuwsgierig naar geworden.

En de onvermijdelijke slotvraag, WAT kan je met de nalatenschap van DK als christen zijnde ? Ik was zoals eerder gezegd in mijn jonge jaren behoorlijk links, vond de teksten van DK (en MDC & the likes) prachtig. Nu ik ouder ben en christelijker ben kan ik niets met die teksten. Ik ben echt benieuwd hoe jij ze als christen plaatst....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

hey wat tof zeg, jullie hebben het gewoon over punk knipoog_dicht.gif k heb me net geregistreerd. maar k heb wel wat met punk ja. vanaf mn 15e ongeveer ga ik naar punkfeesten, het begon met concerten in cafées en zalen en ging verder in kraakpanden. Ik zeg ging, want in november ben ik naar t afscheidsfeest van een kraakpand geweest dat gesloopr ging worden, daar kwam ik graag. sindsdien ben ik niet meer op andere feesten geweest.

maar goed dat is meer de underground, met de oncommerciele punk enzo..

meer mensen die ook echt de muziek vanuit die kant kennen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

meer mensen die ook echt de muziek vanuit die kant kennen?

Ik ken een klein beetje de shows uit (punk) hardcore scene. Ben wel naar een rijtje shows geweest. Laatste tijd helaas wat minder. De hardcore scene is per definitie underground, maar je ziet binnen die scene de hardere muziek (hardcore-punk). Maar daarnaast zie je ook best wel veel underground punkrock en emo achtig spul dan op het programma staan, en hier en daar ook in de line up underground metal bands (zeker als de headliner een metalcore band is).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is daar mis mee? Ik vind Duran Duran ook tof. Muziek leuk vinden is niet iets om je voor te schamen.

Over punk. Ik ging ook wel naar undergroundfeestjes en shows. Nu wat minder, maar een lekkere hardcore-, punk- of metalshow gaat er nog steeds in als zoete koek. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid