Spring naar bijdragen

Punk en aanverwanten


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 62
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vind postpunk nogal wat anders dan punk, persoonlijk, ook al komt het een uit het ander voort.

Ken je Public Image Ltd. (P.i.L.) ook? De postpunkband van John Lydon (Johnny Rotten, Sex Pistols, een slechte band inderdaad, en dat is P.i.L. eigenlijk ook wel, maar je moet de bands wel kennen als je van punk en postpunk houdt). Wat betreft punk vind ik de oude punk vrij vaak erg slecht - uitzonderingen daargelaten. Ik snap dat een album als Never Mind The Bollocks, Here's The Sex Pistols belangrijk is in de muziekhistorie, maar muzikaal stelt het weinig voor en eigenlijk maken vrijwel alle moderne punkbands muzikaal gezien interessantere muziek dan de oude bands. Maar van de echte punk is weinig meer over. Punk is veel meer dan muziek.

Dat geldt ook wel voor postpunk, maar die muziek was muzikaal toch wat interessanter met inderdaad Joy Division, the Cure, P.i.L. (een beetje), the Birthday Party en ook wel sommige cd's van Nick Cave (& The Bad Seeds) (en ja, Cave was onderdeel van the Birthday Party). Maar goed, ik zie dat de ts dit topic heel breed wil hebben, gezien het noemen van hardcorepunk en randjewave-muziek als the Police. Niet erg natuurlijk, maar het maakt een en ander niet overzichtelijker. Er zijn trouwens erg goede boeken over punk en postpunk geschreven. Zoals: Rip It Up And Start Again van Simon Reynolds.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Punk stierf toen mensen er stromingen en etiketjes in wilden herkennen en er zelfs boeken over gingen schrijven.

Onzin. Genrefetisjisten zijn er altijd geweest en je kunt muziek die in de verste verte niet meer lijkt op oorspronkelijke punkmuziek moeilijk ook punk gaan noemen. In wezen is punk dan ook al een belachelijke vorm van genrefetisjisme, want het is gewoon een rebelse voortzetting van eenvoudige gitaarmuziek. Dat jij geen verschillen ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Bovendien zijn over vrijwel alle onderwerpen boeken geschreven, dus ook die opmerking slaat nergens op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Fascist.

widegrin.gif

Quote:
"Cornelius van Wijck" schreef het volgende:

(lieve mods: in dit topic is dit natuurlijk het enige juiste antwoord. Ik weet ook wel dat Kurt geen fascist is, en dat het belachelijk is hem zo te noemen, maar in de aloude punk-traditie, noem je mensen een fascist om de kleinste onenigheden. Ik zou het totaal niet serieus nemen, en ik gok er op dat Kurt dat snapt. De lol is, als hij het wel serieus neemt, laat hij zien niks van punk te begrijpen, neemt hij het niet serieus, dan is hij een fascist
widegrin.gif
)

Fascist!

Quote:
"CvW" schreef het volgende:

Je bedoelt dat je gewoon geen idee hebt van wat punk is. Kan gebeuren. waar was je in 1977?

Moet je nu opeens geboren zijn in de jaren waarin een stroming (of hoe je het ook noemen wilt) ontstond? Waarom ben je katholiek? Waar was je een paar duizend jaar geleden? Wat weet jij nu van de oorsprong van het christelijk geloof?

Verder heb ik wel een idee van wat punk is en ik weet ook wat punk volgens veel anderen inhoudt. Dat mijn idee van punk wellicht niet helemaal gelijk is aan jouw idee ervan wil niet zeggen dat ik vervolgens niet weet waar ik het over heb. Wel dat jij een fascist bent natuurlijk.

Quote:
"CvW" schreef het volgende:

Ik zie wel verschillen. Zo zie ik dat jij geen idee hebt van wat punk is. Burger.

Ik geloof dat hier maar een burger is en dat ben jij. Maakt niet uit hoor, maar verwijt mij dat alsjeblieft niet.

Quote:
"CvW" schreef het volgende:

(lieve mods: dit is eigenlijk een veel ergere belediging. Ook deze plaats ik slechts om in de lichtvoetigheid van dit topic te blijven, want ik ben natuurlijk absoluut niet serieus. Behlave dan dat ik Kurt wel heb mogen leren kennen als een echte burger
puh2.gif
)

Ach, ik vind het allemaal prima. Want - en dat is echt punk - ik doe natuurlijk net of het me niets doet wat je van me vindt.

Quote:
"CvW" schreef het volgende:

[...]Dat is niet echt een toonbeeld van logisch denken he. Maar werk vooral het "dus" in je zin eens uit. Punker.

Klaarblijkelijk ben jij de mening toegedaan, dat zodra over iets geschreven wordt, het onderwerp gedood wordt.

Quote:
"CvW" schreef het volgende:

(lieve mods: en dit is wel de climax. Iemand punker noemen, is hem indelen in een hokje, wat weer erg anti-punk is. Nu laat Kurt wel een liefde voor hokjesdenken zien, dus hij past zelf ook wel in een hokje, maar nou net dit hokje is een nogal paradoxaal hokje, waardoor het een beledigend hokje is. En ook dat natuurlijk slechts om de stemming in dit topic er in te houden he
party.gif
)

Ik ben niet echt een genrefetisjist en ook niet echt een hokjesdenker. Dat jij dit denkt, laat maar weer eens zien dat je geen idee hebt wie ik ben. knipoog_dicht.gif Ook dat is natuurlijk niet erg, maar wel vermakelijk. Verder maakt het me ook niet zoveel uit in welk hokje anderen mij plaatsen, maar het feit dat jij mij een punker noemt getuigt van een gebrek aan mensenkennis. knipoog_dicht.gif Katholiek! (Dát is pas een belediging!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gaan we ook voor de folk punk varianten?

daar ben ik persoonlijk nogal fan van!

net als de hellcat records zooi..

rancid, streetdogs, time again..

of valt dat voor jullie niet onder de punk?

verder speel k zelf ook in een punkband!

t blijft mooi!

Rancid, Street Dogs, geweldig! En wat dacht je van Operation Ivy?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Link naar bericht
Deel via andere websites

UK Subs, Exploited, (Charged) GBH, Angelic Upstarts, Peter & the Testtube babies, MDC, Frites Modern en noem al die jaren 80 punk bandjes maar op. Toendertijd leuke muziek alleen kan ik me niet echt voorstellen dat iemand die zich christen noemt dit nog steeds goede muziek vind. Enfin, de muziek wellicht nog wel maar de teksten ?

(ik voel em al aankomen...smile.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch is er ook wel oké punk.

"And I don't need you to tell me what to think! What to think!"

Anti-Flag
widegrin.gif

Zonder twijffel, ik vraag me alleen af hoe je een band als bijvoorbeeld de Dead Kennedys met hun uitgesproken standpunten ok kan vinden als je christen bent. Met punk als muziekgenre is vrij weinig mis, geen misverstand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zonder twijffel, ik vraag me alleen af hoe je een band als bijvoorbeeld de Dead Kennedys met hun uitgesproken standpunten ok kan vinden als je christen bent. Met punk als muziekgenre is vrij weinig mis, geen misverstand.

Ik ken ze helaas niet zo goed. Welke standpunten bedoel je dan precies?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ken ze helaas niet zo goed. Welke standpunten bedoel je dan precies?

De zanger, Yellow Biafra, heeft ooit eens een Fel Pro Abortus nummer uitgebracht. De DK waren tegen iedere vorm van gezag en waren van mening dat geloof verkapt nazisme was en gelovigen fascisten zonder eigen wil. Op de hoes van de EP "In God we Trust Inc." werd een crucifix afgebeeld opgetrokken uit penisse. Verder hingen de DK een nogal geweldadige vorm van anarchisme aan (luister naar het nummer "Riot" of "Forest Fire" beide op het album Plastic Surgery Disasters).


Samengevoegd:

Quote:

[...]Dat maakt het leven boeiend, vragen stellen.

Noodzakelijk zelfs...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef toe dat de context van Riot inderdaad anders is dan de door mij veronderstelde verheerlijking van geweld. Neemt niet weg dat de DK het gebruik van geweld tegen multinationals, de politie en alles wat ze als reactionair beschouwden op zijn zachtst gezegd aanmoedigden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid