Spring naar bijdragen

Muziek en nostalgische gevoelens


Aanbevolen berichten

Er zijn bepaalde liedjes, als ik die hoor dan nemen ze mij weer helemaal terug naar een bepaalde tijd in mijn verleden. Soms pas geleden, soms een eind terug. Naar dat ik dat nummer hoorde.

Niet alleen maar de gedachten, maar ik 'voel' haast het zonlicht, ik ruik de lente. Het gaat veel dieper dan alleen maar een gedachte ofzo.

Ik kan me er ook geen touw aan vast knopen. Want bepaalde liedjes spreken me veel meer aan dan anderen en daar heb ik het dan niet mee. Sommige liedjes zijn gewoon troep en hebben geen/weinig rol in mijn leven gespeeld. Andere nummers zijn mooi en hebben dat wel degelijk. Ik kan er geen touw aan vastknopen!

Paar nummers waar ik dat mee heb:

Offspring - Pretty Fly (For A White Guy)

link

Tja, die band heeft toch wel leukere nummers gemaakt zou ik zeggen? muur.gif

Toen ik een Olorinnetje op de middelbare school was. Het was zomer, ik was thuis, de deur naar de achtertuin stond open en ik zat in de woonkamer naar tmf te kijken.

K-otic - Damn (I Think I Love You)

link

Dit heb ik al vanaf het begin af aan al een heel dom nummer gevonden. 'I think I love you [...] let's set a blinddate tonight' hamer.gif

Lente/zomer. Ik zat op het mbo in een computerlokaal. De zon scheen vervelend op mijn beeldscherm/in mijn gezicht. Dit nummertje werd gedraaid. Ik zat er helemaal doorheen en van mij mocht de studie wel afgelopen zijn...

Blind Guardian - Curse Of Feanor

link

Dit vind ik trouwens een vet nummer van deze band.

In de auto op de snelweg in mijn eentje. Ergo: ik rij.

Underoath - when the sun sleeps

Vet nummer vind ik... Eerste aanraking met posthardcore

Stage, mbo. Zit daar in een slecht verlicht kantoor. Had mp3's van internet geplukt. Luisterde dit nummer dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Calexico: All the pretty horses link

Omdat iemand dat ooit - in een andere versie, want er zijn er vele - voor me zong. Kippenvel & één van mijn favoriete bands ooit. Van dezelfde band: Ballad of Cable Hogue, link . Ook leuk, en doet me denken aan vroegâh, mijn oude stad, mijn oude huis en oude stamkroeg. Ik ruik er zelfs bepaalde geuren bij.

Guus Meeuwis: Brabant. Valt in dezelfde categorie als de vorige. Kippenvel, wat gek is want ik verfoei Guus Meeuwis. link

Godley & Creme: Strange Apparatus. Stond op mijn allerallerallereerste cassettebandje. link

Kraftwerk: Autobahn. Hoe ik electro leerde waarderen. Ik hoorde het voor het eerst in de Chrysler Horizon (o nostalgie!) van mijn vader op een radio met draaiknoppen. link

David Bowie: The man who sold the world. link

Gewoon omdat het David Bowie is èn omdat het gedraaid werd op één bepaald moment in het verre verleden, in één bepaalde kroeg, waar een flipperkast stond die mij op dat moment zeer goed gezind was. En ik was toen ook nog verliefd, kan je nagaan.

Het doet me ook meteen denken aan Nirvana trouwens, omdat die een cover hebben gemaakt op Bowie, en als ik aan Nirvana denk, denk ik aan Molly's Lips: link . Doet me denken aan de jaren '90, de eerste keer stappen met mijn grote broer als begeleider, spanning en sensatie.

Moss Icon: Guatemala. Ik was en ben niet emo maar ik hou en hield van emocore: link . Dit nummer doet me denken aan mijn ex, omdat ik van hem een gebrande (! dat was toen iets nieuws!) cd kreeg waar dit op stond.

Ik kan zo nog wel een paar uur doorgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat heeft iedereen denk ik. Muziek triggered dingen in je geheugen, maar dit kan ook via andere zintuigen, bv reuk. Ik heb een boek, als ik dat opensla, ruik ik nog de studeerkamer van mijn opa, en daardoor ben ik daar weer, "zie" de spullen, "voel" het tapijt. "hoor" mijn oma vragen of we nog thee willen.

bij muziek zal ik ook wat voorbeelden geven:

Phil Collins - Another day in paradise

Eerste nummer waarbij ik als kind gegrepen werd door de kracht van muziek.

charlie lownoise & menthal theo - Wonderful days

link

Middelbare school, het bewijs dat tiener hersenen nog niet alles op een rijtje hebben knipoog_dicht.gif

Het leukste vind ik nog dit commentaar op youtube over dit nummer:

Quote:

Charly Lownoise & Mental Theo

toen was de muziek zo als het nu moet zijn!!

toen was geluk nog heel gewoon

party.gifworshippy.gifparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken dit, ik heb het met de cd Nation van Sepultura die ik altijd luisterde toen ik vroeger probeerde te programmeren, als ik nu sommige nummers hoor zie ik weer VB 6.0 codes voorbij vliegen.

Cannibal Corpse - She Was Asking For It, een van de nummers waarmee ik begon in de metal, deze kwam voorbij op een internet radio en stond ook op een mp3 cd die ik had gebrand toen ik 14/15 was en een beetje wat hardere muziek begon te luisteren.

En nog de cd Unseen Power van Petra die me toch wel een beetje erdoorheen heeft geholpen als je door een klas belachelijk wordt gemaakt vanwege geloven en je zelf daardoor ook aan jezelf begint te twijfelen.

Ook een live opname van een concert van mijn band Nymphea Aurora brengt nostalgische gevoelens, omdat het met dat optreden geniaal was om backstage te luisteren naar de verhalen van de manager van een andere band en omdat het drumstel waarop ik speelde zo'n geniale bassdrum had met een volle diepe klank die ik nog niet geëvenaard heb gehoord. Aan de andere kant wordt ik nog door de opnames van mijn andere ex band Repulse herinnert aan de vermoeidheid van om vier uur gaan slapen en daarna om 9 uur 's ochtends beginnen met opnemen waardoor nu eigenlijk zo goed als alleen mijn bekkens nog in de originele opnames te horen zijn, de rest is digitaal getriggerd. Ik weet nog de intense vermoeidheid, de uitputtingsslag van een hele dag drummen.

Mjah, muziek, het is raar spul.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

ik draaide vroeger veel christelijke hardcore en ik heb een cd van de band stavesacre helemaal grijs gedraaid in de bus in VWO5 naar Praag.....als ik die CD luister zit ik weer in de bus met mijn christelijke hardcore kijkend ondertussen naar de Titanic ergens in Duitsland

Ik kan als ik het muziekboek van opwekking doorkijk, herinneringen aan bepaalde kerkdiensten terugkrijgen. Heel irritant als je van kerkelijke stroming wisselt en je je basgitaar in je nieuwe kerk wil gebruiken.

herinneringen aan The violet Burning heb ik ook veel, die muziek zal ik altijd blijven draaien.....

zombie van de Cranberries hoort bij VWO2....

En Jullie Miller hoort bij de tijd dat ik een jaar of 10 was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe men nostalgische gevoelens kan hebben met al die waan van de dag muziek op geld uit mensens beurzen te trekken is een raadsel wellicht stilstaan bij dingen die niet musicaal relevant zijn.

En het enige wat nog enigzins nostie----gevoel aan het oproepen is;

/// Dikkertje Dap zat op de trap///

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Quote:

nouvelle vague - dance with me

Bij mij is dit nummer nogal sterk verbonden aan bepaalde gevoelens en herinneringen. Een verliefd jongetje achter zijn pc met een meisje (Iria) in z'n gedachten.

smile.gif

Het was tijdens het luisteren van dit nummer dat ik echt besefte dat ik verliefd op je was: link (Nick Cave - into my arms)

Ik herken het wel, bepaalde liedjes die zo vervuld zijn van herinneringen dat een hele periode uit je leven gewoon met één noot terug kan komen.

The Beatles - yellow submarine: link

Lang, lang geleden toen ik nog een klein Iria'tje was, bracht mama mij, mijn broertjes en twee vriendinnetjes die vlakbij woonden elke dag naar school met de auto. Haar auto was een oude 2pk met een versleten dak en een grote greenpeace-sticker erop geplakt. We hadden geen autoradio dus zongen we samen liedjes, en dit was onze favoriet. Als ik dit hoor, ben ik meteen terug daar in die auto die zo heerlijk hobbelde, langs de zonovergoten velden, met de raampjes open en kirrende kinderstemmetjes rond me.

Pixies - monkey gone to heaven:

Een jaar of tien, elf, misschien twaalf, op scoutskamp. Dit nummer stond op in de leiderstent waar we in de buurt zaten, loom in het gras, heerlijk warme dag. Igor, een van onze leiders, gaat helemaal uit z'n dak, zingt luid mee en waagt zich aan een soort mislukte paaldans rond een van de steunpalen van de grote tent, die prompt omvalt, waarop de tent instort boven hem. We komen niet meer bij van het lachen.

Faithless - God is a DJ:

Net zestien en voor de eerste keer naar een groot festival. Het heeft vier dagen geregend, onze tenten compleet doorweekt, geen droog shirt meer in mijn rugzak. Na een optreden van Faithless de avond ervoor (waar ik me bitter weinig van herinner) zitten we met ons groepje vrienden rond een uur of elf onder een stuk tentzeil aan een ontbijt van te weinig fatsoenlijk eten en te veel alcohol. Wouter, toen mijn beste vriend, begint dit liedje te zingen en we vallen allemaal in.

Madonna - Material Girl: link

Een paar jaar geleden, in een klein dorpje dicht bij de Indiase stad Varanasi, op een bloedhete avond in de moessonperiode. We hebben met een groep studenten een ziekenhuis en verpleegstersschool bezocht en zijn uitgenodigd door de man die het project leidt om te blijven eten. Na het eten (kip, kruidige gebakken aardappels, rijst, platte broodjes, slijmerige groenten) zet Father Amal, onze gastheer, in de kale, lege eetzaal van de verpleegstersschool een draagbare cd-speler neer en omringd door armoede dansen we op dit nummer. Hallucinant.

Rolling Stones - Angie:

Een paar zomers geleden, met mijn beste vriend backpackend in Luxemburg, een heel vriendelijke man leren kennen die al tien jaar in een beschilderd busje woonde en een tijdje bij hem blijven logeren. Het weer was stralend zonnig maar koud, ik liep op stukgelopen sandalen door het gras. Dirk, de man waarbij we logeerden, riep op zijn hond, die Angie bleek te heten. Ik ben nooit gek geweest op het beestje, maar ik heb zo lang we daar bleven met dit lied in mijn hoofd gezeten.

Country Joe McDonald - feel like I'm fixin' to die:

Vroege zomer, prachtig weer, begin van een zwoele nacht. Verjaardagsfeestje in de tuin van een commune in de buurt. Op blote voeten rond het kampvuur dansen op dit nummer met een jongen met dreadlocks tot op z'n onderrug. Wat verder staan een paar mensen te jongleren met brandende kegels en stokken, schitterend om te zien.

Ordo Rosarius Equilibrio - Three is an orgy, four ir forever: link

Rokerig fuifzaaltje, verlicht door kaarsen, ik sta met beneveld hoofd en wat wankel op mijn hakken met trage bewegingen op dit nummer te dansen met mijn ogen gesloten, een joint in het ene en een waaier in het andere hand.

Eigenlijk heb ik dus vooral van die herinneringen aan fijne momenten, niet zozeer aan slechte. Wel leuk. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het was tijdens het luisteren van dit nummer dat ik echt besefte dat ik verliefd op je was: link (Nick Cave - into my arms)

Dat is een van de nummers die lange tijd een soort geloofsbelijdenis van mij is geweest. Samen met Jesus van Christian Kjellvander, Hallelujah van Leonard Cohen, I Walk Beside You van Dream Theater en Heaven Unseen, Hell Unknown van The Spirit That Guides Us

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid