Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

argumenten dat iets niet bestaat? omdat het niet wetenschappelijk aantoonbaar is dat het er wel is.

de realiteit is dat je bestaat. je bent er, dus besta je.

En wat heeft het volgens jou voor nut dat iets wetenschappelijk aantoonbaar is? Op welke grond concludeer jij dat wat de wetenschap aantoont in verband staat met de objectieve werkelijkheid? Op welke grond concludeer jij dat je in staat de objectieve werkelijkheid waar te nemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 549
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

hahaha nou draai je het hele verhaal om.

tja zou ik ook doen als ik zelf geen argumenten had voor het FEIT dat er geen god is.

Je zou misschien eens een cursus leesvaardigheid kunnen gaan volgen? Lees die post nog eens door. knipoog_dicht.gif

Quote:
En ja uit het feit dat je gelooft blijkt helemaal dat JIJ de gene bent die niet genoeg scholing heeft gehad in je leven want anders had je wel logisch nagedacht over god.

Spannend! Een drogreden. Kennelijk halen de logische argumenten het niet meer dus ga je gebruik maken van drogredenen.

Domme drogredenen ook nog eens. Dat had je wel geweten als je een beetje had afgeweten van zijn achtergrond.

Vertel jij eens, wat is jou academische achtergrond en wat is je eigen achtergrond op wat betreft godsdienst studie?

Toch wel meer dan Discovery channel, Dawkins en de Donald Duck mag ik hopen?

Quote:
en had je vervolgens het verstand gehad om logisch te redeneren dat er geen god IS.

Oei!

Zeg us, wat is logica volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mijn vraag aan jullie allemaal is: Hoe weet jij dat god bestaat. Wat is de reden voor je geloof in deze god.

God is maar een woord joh. De vraag moet in eerste instantie zijn: wie of wat ìs God? Je moet weten van wie of wat je het bestaan bevraagt. Pas dan kun je gaan praten over of God bestaat of niet. Als je vraagt: bestaat Hongerige Wolf? Dan weet je nog niet wat je nu wilt weten. Wil je weten of de geografische plaats bestaat? Wil je weten of Judith (ik) bestaat? Wil je weten of er zoiets bestaat als een wolf die honger heeft? Bestaan is überhaupt een raar woord. Ik merk wel (nu, op dit moment!) dat God actief is in mijn leven en dat is genoeg!

God is geen Sinterklaas op een wolk. God is dat wat mij stuwt naar daar waar ik zijn moet. God is dat wat mij aanspoort tot liefhebben. God is dat wat mij soms zwaar op mijn nummer zet.

God is de God van Mozes, die zei: "Ik ben de HEER, jullie God, die jullie uit Egypte heeft geleid om je uit de slavernij te bevrijden." God bevrijdt mij en anderen nog steeds uit de slavernij. Ook jou, je hoeft niet in Hem te geloven, dat doe je vaak al onbewust (ik probeer je niet te bekeren hoor, ik vind bekeren een vies woord). Daarom geloof ik in Hem. Ik kan Hem niet ontkennen. Ik kan Hem slechts hèrkennen, overal.

Jij stelt precies de juiste vragen op het juiste moment. Kijk, dat noem ik nou Gods werk. Dankjewel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

hahaha nou draai je het hele verhaal om.

tja zou ik ook doen als ik zelf geen argumenten had voor het FEIT dat er geen god is.

En ja uit het feit dat je gelooft blijkt helemaal dat JIJ de gene bent die niet genoeg scholing heeft gehad in je leven want anders had je wel logisch nagedacht over god. en had je vervolgens het verstand gehad om logisch te redeneren dat er geen god IS.

Ha, iemand met een absolute waarheid, wat schattig. Nou Rutger, afgezaagde atheist van me, jij weet toch ook wel dat het niet bestaan van God niet bewezen kan worden? Dat je hooguit kunt stellen dat annames zonder bewijs verworpen kunnen worden zonder bewijs, maar dat ondanks dat god nog steeds zou kunnen bestaan?

Ik hoop niet dat dit een "hit and run" was, met kerst vind ik het altijd heerlijk om atheisten te bashen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste allemaal,

ik ben net nieuw op het forum en ben hier eiegenlijk gekomen voor duidelijkheid van gelovigen.

Welkom smile.gif

Quote:
mijn vraag aan jullie allemaal is: Hoe weet jij dat god bestaat. Wat is de reden voor je geloof in deze god.

Mocht je een vriendin hebben, hoe weet je dat ze van je houdt? Ze zegt het, en jij gelooft het.

Maar zeker weten, in zekere zin wel, maar echt een argument of standvastig bewijs heb je niet. Je gelooft haar. Doe je dat niet, blijft er imho. weinig van je relatie over.

Zo zie ik het ook met God. Hij zegt dat Hij van ons houdt dmv. de Bijbel. Een bewijs voor het bestaan van God heb ik dus niet.

Geloof je niet dat God bestaat, is er ook geen relatie met God mogelijk.

Quote:
zelf ben ik niet gelovig, maar ben ik altijd benieuwd hoe mensen hierover denken.

Weet je het zeker?

Gegroet..

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag van de Topic starter was : "Hoe weet jij dat god bestaat. Wat is de reden voor je geloof in deze god."

Het gaat in geloof denk ik meer om nut dan om waarheid. Je voelt je er goed bij en je hebt er baat bij hebt etc etc. Maar je kan dat nergens anders op baseren dan op een gevoel in je grijze massa. Je kan wel van alles voelen maar dat zegt niets over de waarheid.

Maar waar is god in de werkelijkheid buiten ons hoofd? Buiten ons "gevoel" ? Want om die werkelijkheid gaat het natuurlijk! Niet om wat je voelt!

Het zou interessant zijn als een gelovige hier een goed antwoord op weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is eigenlijk geen antwoord :

Jewel hoor. Je vroeg naar waarom ik in God geloof.

Daar gaf ik gewoon antwoord op.

Quote:

Je concludeert dat hij bestaat. Maar waar baseer je dat dan op ? Is het een gevoel of zijn er aanwijzingen/feiten die je overtuigen dat hij bestaat ?

Gods aanwezigheid ervaren.

Dat is net zomin een 'gevoel' als dat ik concludeer dat de werkelijkheid die wij waarnemen met onze zintuigen ook bestaat, al is dat misschien wat discutabeler.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat in geloof denk ik meer om nut dan om waarheid.

Dat denk ik niet. Nuttig is het zeker, maar vaak ook niet. Geloof gaat om Waarheid. Met een hoofdletter. Maar uiteraard mag je dit toelichten. Met een hanteerbare definitie van nut.

Quote:

Je voelt je er goed bij en je hebt er baat bij hebt etc etc.

Ik voel mij er regelmatig klote bij. Ongelukkig, zondig, verdoemd und so weiter. Nah, als ik zou geloven om mij er goed bij te voelen zou ik niet gereformeerd zijn.

Quote:

Maar je kan dat nergens anders op baseren dan op een gevoel in je grijze massa.

Dat kan ik weldegelijk om meer zaken baseren. De orde die ik zie om mij heen, de wreedheid van mens en dier, het lijden in deze wereld, de grootheid van de schepping, de menselijke verbeelding en ga zo maar door. Uiteraard hoort hier het gevoel bij, maar dat is verre van het enige.

Quote:
Je kan wel van alles voelen maar dat zegt niets over de waarheid.

Dat is ook maar een aanname die ik eerst onderbouwd zou zien voor je die zomaar poneert.

Quote:
Maar waar is god in de werkelijkheid buiten ons hoofd?

Waar? Bij ons, naast ons, met ons. In de Hemel en op Aarde. In de wateren en boven de wateren. Die 'werkelijkheid' van jou (die evenmin bewezen kan worden) is niet zonder God. Hij overstijgt en omspant die.

Quote:
Buiten ons "gevoel" ? Want om die werkelijkheid gaat het natuurlijk! Niet om wat je voelt!

Ten eerste zie ik niet waarom er een tegenstelling tussen die twee 'werkelijkheden' gemaakt moet worden en waarom de 'werkelijkheid' buiten ons dan zou moeten winnen. Maar ook dan ga je uit van de onjuiste veronderstelling dat wij als gelovigen slechts op gevoel afgaan. Een dialoog met enkele religieuze bezoekers hier op dit forum had je daar snel opheldering over kunnen geven.

Quote:

Het zou interessant zijn als een gelovige hier een goed antwoord op weet.

Doe ermee wat je wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Misschien moet je dan de vraag wat duidelijker formuleren

Wat is het dat jou persoonlijk er van overtuigt dat God zou moeten bestaan? Is er iets gevoelsmatigs, of wellicht zelfs rationeels dat de weegschaal doet doorslaan naar de geloofskant? Of is het geloof zuiver een gevolg van opvoeding en indoctrinatie en druk vanuit je sociale omgeving ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat kan ik weldegelijk om meer zaken baseren. De orde die ik zie om mij heen, de wreedheid van mens en dier, het lijden in deze wereld, de grootheid van de schepping, de menselijke verbeelding en ga zo maar door. Uiteraard hoort hier het gevoel bij, maar dat is verre van het enige.

maar dit zegt toch helemaal niets over het feit dat hier een God achter zit ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tony vraagt zich eigenlijk gewoon af hoe het kan dat wat hij als zo ongeloofwaardig acht, voor anderen dat juist weer wel kan zijn. Waarom je iets wel of niet als geloofwaardig ziet kun je echter niet zo eenvoudig rationeel onder woorden brengen; dat maakt het juist een geloof, een mening een gevoel dat je wel meer zaken kunt vinden en daar eveneens niet simpel gestaafd kan worden door argumenten.

En al waren er wel argumenten te bedenken waarom iemand een andere kijk op de wereld en de 'krachten' daarachter heeft, dan zijn die zo divers en uitgebreid dat ze nog steeds niet eenvoudig onder woorden kunnen worden gebracht op een forumpje.


Samengevoegd:

Quote:

Als je gevoelsmatig en rationeel als twee mogelijkheden tegenover elkaar plaatst, dan is het rationeel.

Is gevoel niet gewoon rationaliteit die je nog niet onder woorden kunt brengen?


Samengevoegd:

Daarnaast; vanavond naar de film geweest met vrienden.. 'The Day the Earth Stood Still'.. nou, wat een prutfilm. Waarom ik dat vind? Geen idee, natuurlijk zijn er wel allerlei argumenten die ik naar voren kan brengen zoals het feit dat ik het een slecht verhaal vond, de dialogen geen inhoud vond hebben, de actie nogal eenzijdig was.. maar nu beargumenteer ik een mening met nog meer meningen.. Dus waarom ik het een slechte film vond.. gewoon 'omdat'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat is het dat jou persoonlijk er van overtuigt dat God zou moeten bestaan?

Ik vind het frappant dat je gewoon maar vraagt naar het bestaan van God, zonder God eerst fatsoenlijk te definiëren. Ik zie dat hier de hele tijd gebeuren. We moeten toch weten waar we over praten, of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid