Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 549
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ok, de kroon der schepping.

Jij zegt vervolgens dat het duidelijk en aantoonbaar is dat we niet de kroon van de schepping zijn.

Wat maakt ons volgens het christelijk gedachtengoed de kroon van de schepping en uit welke aantoonbare zaken blijkt dat we dat niet zijn?

God zei na iedere scheppingsdag dat het goed was wat Hij gemaakt had. De zee, het licht en de dieren leefden allen tot eer van Hem. Maar het hoogtepunt van de schepping was de mens, waarom? De mens was geschapen naar Gods beeld; met een vrije wil.

Maar wij zijn niet de kroon van een of andere schepping en wij zijn al helemaal niet de kroon van de evolutie (ook dat denken veel mensen). Mijn redenatie maakt hopelijk duidelijk dat het heelal absoluut niet ontworpen is om ons mensen tot dienst te zijn, daarvoor is het veel te extreem anti-mens. Ieder die de werkelijkheid om ons heen bestudeerd kan juist waarnemen dat wij slechts leden van een gebrekkige zoogdierensoort zijn die slechts een heel klein plekje in de natuur hebben gevonden om in te evolueren.

Wij als mensen hebben het niet voor niets altijd over het veroveren van de natuur, het bedwingen van de oceanen en de elementen. Dat is zo omdat de planeet eigenlijk behoorlijk vijandig is tegenover mensen. Als je niet goed oppast droog je uit, verzuip je, wordt je vergiftigd, bedolven, of er valt een rotsblok op je hoofd. Of anders is er wel een of ander wild dier dat wel een mals mensen karbonaatje lust, of er is een of andere parasiet dat graag eitjes wil leggen onder onze huid zodat zijn jongen ons op kunnen vreten. Nee de natuur houdt bepaald niet speciaal rekening met kale apen zoals wij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben een ex-christen, ik wacht sinds mijn laatste gebed al meer dan dertig jaar op een teken van God, maar niets. Ik heb dan ook geen idee wie of wat God is, laat staan dat hij een relatie met mensen wil hebben. Ik begijp dan ook niet dat er mensen bestaan die menen toch een relatie te hebben met God.

En je doet mee op Credible.nl, omdat... ? Dat is me volslagen onduidelijk waarom je jezelf registreert op een Christelijk forum en dan overal gaat vertellen dat God niet bestaat. Wat wil je daar nu mee bereiken?

Quote:
Probleem vind ik de christelijke gedachte dat de mens het ultieme schepsel is. Dat is duidelijk en aantoonbaar niet het geval. Wij zijn niet de kroon van een of andere schepping, ik heb al uitgelegd waarom ik dat vind.

Prima is het dan nodig om dat overal te vertellen dat jij niet in God gelooft en hoe stom al die Christenen dan wel niet zijn volgens jou. Houdt de e-mail die je gekregen had omtrent je ban nog eens in je achterhoofd...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Vind je het erg problematisch om, als je een vraag stelt, in te gaan op de antwoorden, en niet alleen maar weer je eigen stokpaardje te berijden?

Waarschijnlijk wel. Onze antwoorden lijken voornamelijk als kapstok voor zijn stokpaatrdje te fungeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]God zei na iedere scheppingsdag dat het goed was wat Hij gemaakt had. De zee, het licht en de dieren leefden allen tot eer van Hem. Maar het hoogtepunt van de schepping was de mens, waarom? De mens was geschapen naar Gods beeld; met een vrije wil.

[...]

Niet alleen met een vrije wil maar ook met verstand, al zou je dat soms/vaak niet zeggen. widegrin.gif En de aarde is dan misschien niet extreem mensvriendelijk in jou optiek maar er leven wel 6 miljard mensen op. En er zijn mensen die God's leiding in hun leven opmerken, ook of juist zonder persoonlijke relatie met God. Zonder Christus verzoenend werk is er helemaal geen relatie, maar dan nog zijn wij mens en is Hij God, hoe persoonlijk kan dat zijn nadat wij in zonde zijn gevallen?

P.S. Leuk dat je terug bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Begin jij maar. Jij ontkent Hem, dus jij mag zeggen wat je ontkent.

Dat is ook raar; ik geloof niet in dingen die ik niet kan definiëren.. ik hoor wel mensen praten over goden en dergelijke; maar vind de dingen die ik hoor niet geloofwaardig klinken. Wanneer ik hen vervolgens vraag om een definitie van het object van hun geloof, word ik afgescheept met 'definieer jij maar eerst waar je niet in gelooft'..

Apart..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]En je doet mee op Credible.nl, omdat... ? Dat is me volslagen onduidelijk waarom je jezelf registreert op een Christelijk forum en dan overal gaat vertellen dat God niet bestaat. Wat wil je daar nu mee bereiken?

Ik vind het belangrijk om te laten zien dat veel van de problemen met normen en waarden in deze tijd voortkomt uit het aanleren van een godsdienstige dwangmoraal. Christenen propageren altijd hooghartig dat mensen een god nodig hebben om een verschil te kunnen maken tussen goed en kwaad. Ik ben van mening dat het tegenovergestelde waar is. Ik denk dat het psychisch niet gezond voor een mens is zich in allerlij bochten te moeten wringen om een moordzuchtige goddelijke dictator een god van liefde te noemen. Op dit forum heb ik bijvoorbeeld hele zorgwekkende uitspraken van fundamentalistische christenen gehoord. Ik zal niet in detail treden, maar het kwam er op neer dat zelfs het allersmerigste nog goed is als god het maar doet. Dat is wat ik een zieke en zwakke moraal noem. Maar je ziet die morele ziekte niet alleen bij christenen. Alle fundamentalistische (bijbelgetrouwe/korangetrouwe) godaanbidders lijden aan die zelfde ernstige kwaal. Maar aangezien ik geen ex-moslim ben, maar een ex-christen houd ik mij vooral bezig met het christelijke bijgeloof.

Quote:

[...]Prima is het dan nodig om dat overal te vertellen dat jij niet in God gelooft en hoe stom al die Christenen dan wel niet zijn volgens jou. Houdt de e-mail die je gekregen had omtrent je ban nog eens in je achterhoofd...

Pardon ? Nergens beweer ik dat Christenen stom zijn, het zijn JOUW woorden. Sterker nog, ik denk dat de meeste Christenen op dit forum bovengemiddeld intelligent zijn. Verder vind ik het niet netjes dat je nu weer gaat dreigen met die ban die ik destijds had gekregen, maar als ik zelfs mijn mening niet meer mag verkondigen, dan moet je het zeggen, dan stop ik per direct.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dreigen met een ban is altijd een zwaktebod daar heeft TJ gelijk in maar nu geheel wat anders;TJ voor jou is het raadzaam het waarom in de krochten van je geest op te bergen en de sleutel van dat krochtenkamertje weg te gooien,en te zeggen Jezus Christus hier ben ik geef mij licht en uitzich en doorruising van U wijsheid,je zal er een gelukkig mens van worden; het feit dat je hier op een Christelijk forum rond aan het hangen bent wil genoeg zeggen; ga de drempel over en kom naar huis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het belangrijk om te laten zien dat veel van de problemen met normen en waarden in deze tijd voortkomt uit het aanleren van een godsdienstige dwangmoraal. Christenen propageren altijd hooghartig dat mensen een god nodig hebben om een verschil te kunnen maken tussen goed en kwaad. Ik ben van mening dat het tegenovergestelde waar is. Ik denk dat het psychisch niet gezond voor een mens is zich in allerlij bochten te moeten wringen om een moordzuchtige goddelijke dictator een god van liefde te noemen. Op dit forum heb ik bijvoorbeeld hele zorgwekkende uitspraken van fundamentalistische christenen gehoord. Ik zal niet in detail treden, maar het kwam er op neer dat zelfs het allersmerigste nog goed is als god het maar doet. Dat is wat ik een zieke en zwakke moraal noem. Maar je ziet die morele ziekte niet alleen bij christenen. Alle fundamentalistische (bijbelgetrouwe/korangetrouwe) godaanbidders lijden aan die zelfde ernstige kwaal. Maar aangezien ik geen ex-moslim ben, maar een ex-christen houd ik mij vooral bezig met het christelijke bijgeloof.

Prima, echter kom je op mij nogal redelijk gefrustreerd over in je uitspraken en je drang om jou waarheid te verkondigen.

Quote:
Pardon ? Nergens beweer ik dat Christenen stom zijn, het zijn JOUW woorden. Sterker nog, ik denk dat de meeste Christenen op dit forum bovengemiddeld intelligent zijn. Verder vind ik het niet netjes dat je nu weer gaat dreigen met die ban die ik destijds had gekregen, maar als ik zelfs mijn mening niet meer mag verkondigen, dan moet je het zeggen, dan stop ik per direct.

Ik dreig niet met een ban ik attendeer je op je eerdere ban en de redenen daarvoor, niet meer, niet minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Prima, echter kom je op mij nogal redelijk gefrustreerd over in je uitspraken en je drang om jou waarheid te verkondigen.

Ik wil niet zozeer "mijn waarheid" verkondigen, maar eerder mensen aansporen om zelf op zoek te gaan naar de waarheid.

Quote:

[...]Ik dreig niet met een ban ik attendeer je op je eerdere ban en de redenen daarvoor, niet meer, niet minder.

De reden dat ik een ban kreeg was omdat ik respectloos omging met het Christelijk geloof. Daar heb ik mijn excuses voor aangeboden. Daarom zie ik niet in waarom je me moet attenderen op die ban, maar goed..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat er geen verbetering in je gedrag te zien is.

Overigens, in dit topic is het niet toegestaan om postings te doen die tegen de 12 artikelen in gaan.

Kijk, iedereen weet hoe ik over het Christelijk geloof denk. Je zegt : "er is geen verbetering te zien in je gedrag".

Wat versta je dan onder "verbetering ?", bedoel je dat ik beter mijn mening voor me kan houden ?

Ik denk dat het verstandig is dat ik er gewoon mee stop want ik voel nu al aan dat ik direct om het minste toch weer een ban krijg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kijk, iedereen weet hoe ik over het Christelijk geloof denk. Je zegt : "er is geen verbetering te zien in je gedrag".

Wat versta je dan onder "verbetering ?", bedoel je dat ik beter mijn mening voor me kan houden ?

Ik denk dat het verstandig is dat ik er gewoon mee stop want ik voel nu al aan dat ik direct om het minste toch weer een ban krijg.

Het is wel zo dat juist op een forum de vrijemeningsuiting voor alles gaat en dat men moet kunnen zeggen wat men wil zeggen,soms wordt dat verkeerd opgevat jammer genoeg,maar het is wel zo dat men op een Christelijk forum in dit geval dus niet in kan gaan tegen de 12 Artikelen die hier als norm in ere wordt gehouden,je kan ook geen VVD standpunt gaan uitbaten op de webstek van Groen Links.

Voor de rest moet je niet bang zijn voor een ban want een ban is altijd een zwakte bod en gebrek aan woorden.

Maar een forum bezit regels en daar zal men toch zo goed of kwaad rekening mee moeten houden;zogenaamd het links en rechtsverkeer om geen ongelukken te krijgen . flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kijk, iedereen weet hoe ik over het Christelijk geloof denk. Je zegt : "er is geen verbetering te zien in je gedrag".

Wat versta je dan onder "verbetering ?", bedoel je dat ik beter mijn mening voor me kan houden ?

Ik denk dat het verstandig is dat ik er gewoon mee stop want ik voel nu al aan dat ik direct om het minste toch weer een ban krijg.

Wat Sacerdos zegt. En verder zijn hier verschillende subfora met verschillende regels. Je moet je aan de 12 artikelen houden, omdat je in Geloofsleven post. Maar niets houdt je tegen om een topic te openen of op een bestaand topic te antwoorden in bijv. Wereldreligies, waar je veel meer vrijheid hebt om je atheïstische standpunt uit te bouwen en te verdedigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kijk, iedereen weet hoe ik over het Christelijk geloof denk. Je zegt : "er is geen verbetering te zien in je gedrag".

Wat versta je dan onder "verbetering ?", bedoel je dat ik beter mijn mening voor me kan houden ?

Ik denk dat het verstandig is dat ik er gewoon mee stop want ik voel nu al aan dat ik direct om het minste toch weer een ban krijg.

Dat je je mening weer een mening laat zijn in plaats van een stokpaardje. Je discussieert nu niet maar gooit alleen je mening er tegen aan zonder te reageren of echt in te gaan op de postings van andere users. Dit is een forum, wat jij nodig hebt voor wat je nu hebt is een boek, dan kan je lekker alles wat je wilt neerpennen en hoef je niet in te gaan op iemand die iets terugzegt.

Het is an sich prima om een uitgesproken mening te hebben, maar daarom kan je nog wel een discussie voeren. Iedere post van jou is een stokpaardje voor jou mening zonder dat je echt reageert op iemand anders zijn verhaaltjes. En dat is nog niet veranderd.

Ik denk, ik typ het maar even, voel je niet aangevallen ofzo,maar hopelijk weet je nu wat wij als crew nou eigenlijk bedoelen als we je in je nek hijgen. knipoog_dicht.gif Mocht je nog verder hierop door willen gaan moet je maar even mij of iemand anders van de crew mailen desnoods. smile.gif

@ Sacerdos, jij snapt nog steeds niet wat een forum is en waarvoor die dient hè?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

..en Tony gaat ook nooit in op mijn posts.. hij discrimineert atheïsten; schandalig
cry.gif

Maar ben jij wel een atheïst ? Ik weet bij voorbaat al wat jouw antwoord zal zijn, en dan wordt het een eindeloze discussie over wat werkelijkheid is of niet.

Het zit in mijn karakter dat alles waar ik achter sta zo goed en zo kwaad als dat mogelijk is waar moet zijn en rationeel en intellectueel moet kloppen.

Als dat niet zo is dan verwerp ik het, zo zoek ik naar de waarheid.

Als je je verdiept in het Christelijk geloof dan kom je er vanzelf achter dat er zoveel niet klopt met de werkelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar ben jij wel een atheïst ? Ik weet bij voorbaat al wat jouw antwoord zal zijn, en dan wordt het een eindeloze discussie over wat werkelijkheid is of niet.

Het zit in mijn karakter dat alles waar ik achter sta zo goed en zo kwaad als dat mogelijk is waar moet zijn en rationeel en intellectueel moet kloppen.

Als dat niet zo is dan verwerp ik het, zo zoek ik naar de waarheid.

Als je je verdiept in het Christelijk geloof dan kom je er vanzelf achter dat er zoveel niet klopt met de werkelijkheid.

Onverbeterlijk je blijft het Christelijk geloof maar beledigen en slaat goede raad in de wind.

Tja slotje5.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid