Spring naar bijdragen

Leeftijd van mensen in de bijbel.


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Wat ik niet snap, is dit:

Genesis 6:

3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven.

Na dat stukje volgt het hele verhaal van Noach enzo. Maar een paar bladzijden later:

Genesis 11:

10 Dit zijn de nakomelingen van Sem.

Toen Sem 100 jaar oud was, verwekte hij Arpachsad, twee jaar na de zondvloed. 11 Na de geboorte van Arpachsad leefde Sem nog 500 jaar. Hij verwekte zonen en dochters.

En nog een rijtje van mensen die ontzettend oud zijn geworden.

Ligt het nu aan mij of klopt er iets niet? o_O Of wordt er misschien iets anders bedoeld met Gen 6:3?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens mij zei God dat 120 jaar voor de zondvloed, de mensen hebben dus tot de zondvloed vanaf dat God dit zei niet langer geleefd dan 120 jaar. Er staat namelijk niks over leeftijd in Genesis 6:3.

Het was geen kleine tobbe die onze Noach bij elkaar moest timmeren.
knipoog_dicht.gif

Redelijk stukje inlegkunde als je het mij vraagt... puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij valt dat nogal mee, voor de zondvloed werden de mensen inderdaad enorm veel ouder, de personen die de zondvloed overleefden werden ook nog heel oud, maar na de zondvloed zie je dat niet meer.

Ik herinner me ook iets dat God bij/tijdens/na de zondvloed heeft gezegd dat er geen mens meer zal zijn die ouder zal worden dan 120 jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens mij valt dat nogal mee, voor de zondvloed werden de mensen inderdaad enorm veel ouder, de personen die de zondvloed overleefden werden ook nog heel oud, maar na de zondvloed zie je dat niet meer.

In de openingspost wordt nog aangeduid dat Sem nog 500 jaar leefde en wat te denken van Metusalem. Ik denk dat leeftijden niet zoveel zeggen, maar meer iets vertellen in de trant van "zeer lang geleefd", dan een exacte leeftijd.

Quote:
Ik herinner me ook iets dat God bij/tijdens/na de zondvloed heeft gezegd dat er geen mens meer zal zijn die ouder zal worden dan 120 jaar.

Waar staat dat dan?

Quote:

Hoezo dat dan?

Je hoort wel vaker dat Noach de Ark in 120 jaar gebouwd zou hebben, maar er wordt geen tijdspanne gegeven. Alsmede is Genesis onderhevig aan het feit dat het geheel tot aan de ballingschap mondeling is overgeleverd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Wat ik niet snap, is dit:

Genesis 6:

3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven.

Na dat stukje volgt het hele verhaal van Noach enzo. Maar een paar bladzijden later:

Genesis 11:

10 Dit zijn de nakomelingen van Sem.

Toen Sem 100 jaar oud was, verwekte hij Arpachsad, twee jaar na de zondvloed. 11 Na de geboorte van Arpachsad leefde Sem nog 500 jaar. Hij verwekte zonen en dochters.

En nog een rijtje van mensen die ontzettend oud zijn geworden.

Ligt het nu aan mij of klopt er iets niet? o_O Of wordt er misschien iets anders bedoeld met Gen 6:3?

Ja dat was mij eerlijk gezegt ook opgevallen. Maar je merkt wel dat het na dat god dat gezegt heeft de leeftijd langszaam af begint te nemen. Dus misschien kwamen er gewoon nog enkele nakomelingen die oud werden en daarna de leeftijd af nam......,, logsicher kan ik niet denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Dit is een moeilijk punt.

Even wat feiten:

Toen God Noach riep was hij 500 jaar, toen de vloed kwam en in de ark ging met zijn gezin was hij 600 jaar. Hij heeft er dus geen 120 jaar over gedaan om de ark te bouwen, maar maximaal 100.

Metusalem of Metuselah werd 969 jaar, exact het jaar dat Noach in de ark ging. Ik neem aan dat hij een natuurlijke dood is gestorven en niet door de vloed.

Sem is voor de vloed geboren en werd 600 jaar. De leeftijden nemen daarna drastisch af. Een aantal in de geslachtslijn die in de 400 komen. Nadien een viertal die over de 200 halen. Daarna werden ze al niet ouder dan tegen de 180 (Isaak).

Als we het vers lezen in de context, dan zou een verklaring kunnen zijn:

Het superras wat geboren wordt door vermenging van 'vrouwen van de mensen' en de 'Zonen Gods', wordt door de maatregel van God beperkt tot een leeftijd van maximaal 120 jaar. Dus de eerstgeborene van de reuzen (geweldigen, mannen van naam) zal op zijn 120e omkomen zijn door de vloed.

God sprak dit oordeel, en 20 jaar later riep hij Noach, welke genade vond in Gods ogen.

De mensen waar in vers 3 over gesproken wordt zijn de mensen die dit kwaad veroorzaakt hebben, dus die op dat moment leefden voor de vloed. Behalve Noach en zijn gezin dus.

Een andere uitleg kan vervolgens zijn:

Als we er vanuit gaan dat het over de beperking van de leeftijd van ALLE mensen, dan is de maatregel niet meteen ingegaan, maar geleidelijk aan afgenomen.

De hogere leeftijd van de aartsvaders kunnen we dan zien als een zegen van God, maar daar vinden we in de bijbel geen exacte verklaring voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

Als we het vers lezen in de context, dan zou een verklaring kunnen zijn:

Het superras wat geboren wordt door vermenging van 'vrouwen van de mensen' en de 'Zonen Gods', wordt door de maatregel van God beperkt tot een leeftijd van maximaal 120 jaar. Dus de eerstgeborene van de reuzen (geweldigen, mannen van naam) zal op zijn 120e omkomen zijn door de vloed.

God sprak dit oordeel, en 20 jaar later riep hij Noach, welke genade vond in Gods ogen.

De mensen waar in vers 3 over gesproken wordt zijn de mensen die dit kwaad veroorzaakt hebben, dus die op dat moment leefden voor de vloed. Behalve Noach en zijn gezin dus.

Ik denk dat deze verklaring in ieder geval niet opgaat.

Ik zie genesis 6 als een verbintenis van Gods volk met de mensen die daarbuiten staan. Hieruit worden de mannen van naam geboren, zogenaamde machthebbers of koningen van de oudheid.

Adam en Set bereikten ook een leeftijd van boven de 900 jaar, terwijl zij niet geboren werden uit de verbintenis van genesis 6.

Een gedachtespinsel van mij is dat Gods levensgeest die in de mens lag een speciale levensenergie was voor de mens, waardoor die langer en gezonder kon leven. Het kan zijn dat God die geest gewoon heeft afgenomen van de mens en niet meer heeft teruggegeven. Maar prijs de Heer, we hebben nu de Heilige Geest smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik heb ook wel eens gelezen dat de mensen na de vloed jonger werden vanwege de klimaatverandering en de afname van de hoeveelheid zuurstof in de lucht. Zo zouden ook de dino's zijn uitgestorven.

Genesis 6 heb ik al vaker doorgelezen en toch blijf ik het maar vaag vinden; Met de goden die zich met mensen vermengen etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid