Spring naar bijdragen

'Christelijk uitgaan'



Aanbevolen berichten

Nou, je hebt christelijke cafés (al dan niet met/zonder alcohol), je hebt christelijke festivals (flevo), christelijke vakantie toestanden, enz.

Hoe denk je daar over?

Is dat eigenlijk ook niet met de wereld meedoen?

Of is dat eigenlijk de enige goede manier om christelijk verantwoord uit te gaan?

Of is het leuke afwisseling in het uitgaan?

Of vind je dat soort dingen maar helemaal niks en ga je liever naar gewone cafés, festivals enz.?

Kortom, hoe denk je over christelijke uitgaansgelegenheden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het zelf ook wel leuk voor de afwisseling. Maar seculiere toestanden mis ik wel snel dan. Ik vind het al snel net een beetje te braaf allemaal. Daarbij is het ook leuk om niet-christenen te ontmoeten.

Maar voor de afwisseling is het wel eens leuk.

Je moet begrijpen, ik kom vanuit de 'andere' richting he? Voor mij was dat Christelijk (<-let's face it, vaak Protestants) uitgaan tamelijk onbekend. smile.gif

Tja, het zijn zeg maar van die dingen waar ik in theorie wel wat mitsen en maaren bij heb, maar in praktijk best leuk hoor. yes.gif

Maar uiteindelijk denk ik wel dat 'Christelijk uitgaan' een houding is, niet zozeer een 'plaats'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je moet begrijpen, ik kom vanuit de 'andere' richting he? Voor mij was dat Christelijk (<-let's face it, vaak Protestants) uitgaan tamelijk onbekend.
smile.gif

Dat komt omdat in het zuiden dingen als carnaval gemeen goed is en de Irish pub niet voor niets dicht bij kerkgebouwen staan. widegrin.gif

Maar ja, meestal protestants, of iig de initiatiefnemers dan.

Moet zeggen dat het niet zo is dat ik er ben 'opgegroeid'. knipoog_dicht.gif Best apart, m'n ouders kennen die dingen wel uit hun jeugd, maar ik ben er zelf nooit in die richting gepushed ofzo.

Quote:
Tja, het zijn zeg maar van die dingen waar ik in theorie wel wat mitsen en maaren bij heb, maar in praktijk best leuk hoor.
yes.gif

Jewel, ze gaan wel. widegrin.gif

Quote:
Maar uiteindelijk denk ik wel dat 'Christelijk uitgaan' een houding is, niet zozeer een 'plaats'.

Vind ik ook. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, christelijk uitgaan. Aan cafés etc heb ik een broertje dood, ik heb totaal geen behoefte om het halve weekend in kroeg of discotheek rond te hangen. Een christelijke camping hoeft van mij ook niet echt, maar da's meer omdat ik a) van boerencampings hou en niet van die recreatiefabrieken als De Betteld, La Draille en soortgelijke campings (zeg maar, alles boven de 20 plaatsen) en B) ik ooit eens op een christelijke camping stond waarbij de zondagse normen en waarden ons door de strot geduwd werden. Een opblaasbadje vullen met water en daar in spelen mocht absoluut niet op zondag, net zo min als van de camping af gaan. Erg leuk, midden in de zomer op een camping vol bejaarden met ruim 30 graden op een schaduwloos campingveldje. Maar goed, ik weet ook wel dat niet alle campings zo zijn. Maar als je puntje a en b hebt gehad heb je de algemene hypocriete houding van christenen in z'n algemeenheid. Maar da's ook niet overal 't zelfde natuurlijk.

Flevo was ik dit jaar voor 't eerst. Ik vond 't wel leuk, sfeertje was wel fijn, maar ik ben denk ik geen festivalmens. smile.gif

Iets waar ik "jaloers" op ben is de koffiebar zoals die bij mijn vriend in 't dorp is. Vrijdags bijbelstudie en op zaterdag en zondag gewoon een leuke plek om te chillen met je vrienden. Zoiets miste ik heel sterk in de woonplaats van mijn ouders. Daar is af en toe een interkerkelijke avond en ik ging eens per twee weken naar de jeugdavond (van een andere kerk dan mijn eigen, mijn eigen kerk heeft zulke avonden namelijk niet bij gebrek aan jeugd). Maar goed, dan zit je dus de overige avonden van je weekend thuis, ook vanwege mijn gebrek aan interesse in een disco etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En als ik daar dan per ongeluk kom, dan denk ik niet dat zij echt onder het gezag van het Vaticaan staan, als ik kijk naar wat mensen daar uitspoken
puh2.gif

Jij wéét helemaal niet wat ze in het Vaticaan uitspoken. dis.gif Ik bedoel zo'n 1000 single kerels in jurken? I rest my case. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik moet wel zeggen dat dat christelijke café waar ik geweest ben veel minder leuk vond dan het "seculiere" uitgaan...

Het is, imho, namelijk veel leuker om helemaal los te gaan
bloos.gif
.

Flevo was best leuk, maar het mistte wel bepaalde elementen van een typisch festival sfeertje.

Christelijke dingen lijken wat 'braver' te zijn. Niet dat daar wat mis mee is trouwens, maar het valt me wel vaak op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben meer een kroegzitter maar in een grijs verleden heb ik ook wel eens gedaan aan 'christelijk uitgaan'.

Een keertje naar de film bij evangelisch centrum De Kandelaar. Zo'n film over de eindtijd en de opname.

Ging aan het einde van de film het licht aan in de zaal, staat daar een kerel achter een lezenaar die roept: "Het is vijf voor twaalf!".

Ik keek meteen op mijn horloge waar het net elf uur was geweest ... een stichtende preek volgde. Ik probeerde onopvallend te vertrekken maar werd gespot door een broeder in de Heer met een bordje 'Kandelaarmedewerker' op zijn jasje (hoewel ik sterk het vermoeden had dat hij nog niet eens een aansteker op zak had), die mij nog even wilde verzekeren dat ook ik gered kon worden. Voorwaarde was wel dat ik mijn oorbellen uit zou doen en de make-up van mijn gezicht zou halen want dat was volgens hem een teken dat ik in de ban was van satan. (zalig zijn de armen van geest, zullen we maar denken)

Ik ben ook wel eens in een koffiebar geweest. Daar trad een leuk meisje op die mooie liedjes zong met veelvuldig gebruik van "praise", "lord" en "Jesus", zichzelf begeleidend op een gitaar die, in verhouding tot het betreffende meisje, wonderlijk groot leek.

Niet gehinderd door enig zangtalent wist zij er een gezellige avond van te maken.

Meer in mijn smaak viel Steiger 14, met de No Longer Music band. Lekkere punk, een lezing, weer lekkere punk.

Ook een bezoek aan God's Pleasure Theater is goed bevallen, hoewel die club uiteindelijk lelijk onderuit is gegaan. Maar goed, dat is geschiedenis.

Ik heb geen idee wat er tegenwoordig te doen is op gebied van 'christelijk uitgaan'. Als iemand een tip heeft voor een dergelijke activiteit in Rotterdam, dan hoor ik het graag. Vooral als ik wel gewoon m'n biertje kan drinken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

is een koffiebar typisch "christelijk"? Daar ben ik wel eens geweest, maar ik kreeg daar niet typisch "christelijke" beelden bij.

Komt omdat je, naar eigen zeggen, niet geinhaleerd hebt. dis.gif

Of zit ik nu weer met klok & klepel? clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Laatst waren er christelijke metalbands in de baroeg, volgens mij heb ik wel een topic over geopend.
knipoog_dicht.gif

Ik vind wel een verschil zitten tussen een show (concert) /fest met christelijke bands of een christelijke show/fest.

Bij dat eerste heb ik het idee dat er ook veel meer niet-christelijke bezoekers zijn en verder is daar doorgaans het vertrouwde sfeertje sterker aanwezig. Kortom meer een echte moshpit, meer drank en hier en daar de wietlucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

is een koffiebar typisch "christelijk"? Daar ben ik wel eens geweest, maar ik kreeg daar niet typisch "christelijke" beelden bij.

Koffiebars zijn in de jaren 70 door Youth for Christ opgezet, als ik het goed heb. Geen alcohol, wel veel praise enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

kvind et beetje overdreven

Wat? geen alcohol?

Moet je wel een beetje de tijdsgeest begrijpen. knipoog_dicht.gif

Er is nogal wat problematiek rond alcohol geweest en in die tijd vond men volgens mij dat dat er wel radicale middelen nodig waren met 't breken met de wereld. Je weet wat voor tijd de jaren 70 waren? knipoog_dicht.gif

Ik snap het wel. Ik drink liever een biertje als ik in een café ben (nu ik thuis ben trouwens ook puh2.gif), maar ik sta er wel sympathiek tegenover, vind het wel idealistisch.

Tegenwoordig heb je veel christelijke cafés waar je gewoon een biertje kunt drinken, zo is de drempel m.i. ook wat lager voor niet-christenen, terwijl christenen ook best graag een biertje lusten.

(En Olorin is zelf trouwens gek op de Irish Pub. widegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid