Spring naar bijdragen

Geloof...


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo mensen,

Ik ben een niet gelover, en heb daar zo mijn redenen voor.

Er zijn teveel dingen in mijn leven gebeurt waardoor het gaan geloven in god er niet echt meer in zat.

Als bijvoorbeeld gepest worden, geestelijk gehandicapt broertje, meerdere scheidingen in mijn leven, familie lid keer op keer bijna letterlijk dood zien gaan, en een familie aandoening die inhoud dat ik waarschijnlijk een zwak hart en lever heb wat momenteel nog in onderzoek is.

Het enigste goede wat ik in mijn leven heb gekregen is mijn vriendin, echt een schat van een meid.

Die haar hele leven is gepest is omdat ze om andere gaf, en zichzelf was.

Wat me aardig wat maanden heeft gekost om haar weer zeker van zichzelf te maken en haar zelfvertrouwen terug te brengen.

Door al deze dingen zit geloof er bij mij niet in, want mijn leven is vanaf het begin meestal een tegenslag geweest.

Maar sinds kort zit ik wel steeds meer over het leven na de dood te denken.

Sinds ik een discussie heb gehad met een wel gelovige persoon.

Of mensen die niet geloven in de hel terecht zullen komen?

Hij zei dat dat wel het geval was, en dat ik dom was door niet te geloven.

Maar is dit echt zo?

Ik heb in mijn ogen altijd goed geweest voor anderen, en om andere gegeven en mensen die een luisterend oor nodig hadden geholpen.

En zal god echt iemand straffen die opgevoed zijn door niet gelovers zoals ik.

Zal hij mensen straffen die gewoon niet anders weten sinds hun geboorte?

Sorry als hier al een topic over was, maar ik wil gewoon een duidelijk antwoord tegenover mijn situatie.

Alvast bedankt voor de reacties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Door al deze dingen zit geloof er bij mij niet in, want mijn leven is vanaf het begin meestal een tegenslag geweest.

Hoe begrijpelijk ook (ik zeg dat niet zomaar flower.gif ), maar deze zaken zijn irrelevant voor het bestaan van God of juist niet. smile.gif

Als het buiten regent, dan regent het, ongeacht wat je er van vind. Je kunt jezelf er wel op afstemmen, je kunt ook net doen alsof het niet zo is. Maar het blijft regenen. smile.gif

Je hoort het vaak; de atheist die beweert dat God niet bestaat omdat 'ie gemeen is, of omgekeerd, mensen die in God gaan geloven door 'iets' wat ze mee hebben gemaakt. En hoewel het best een belangrijke verklaring kan zijn voor je eigen visie op de werkelijkheid, zegt het niet zoveel over God. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu zijn er aardig wat christenen (in Nederland relatief veel, wereldwijd ongeveer een derde van alle christenen) die geloven dat dit stuk over "Alle volkeren" gaat met uitzondering van wie gelooft. Want wie gelooft zal niet geoordeeld worden. Tenminste, als ik het goed begrepen heb.

Dat is mede op basis van deze tekst uit Johannes 3:

"16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God wil je niet straffen, maar wil je graag een goed leven geven.

Hij wil graag een Vader voor je Zijn, zodat Hij je dit goede leven kan geven.

Als je een zwak hart en lever hebt, wil Hij graag je organen herstellen.

Ja, hier moet je echt nuances in aanbrengen.

Het is puur aan de genade van de Vader overgeleverd of je organen herstellen. Je kan als mens niet garanderen dat God dat wilt.

Het goeie leven slaat op de verzekering dat we in Christus gered zijn en de dood niet hoeven te vrezen omdat daarin niet onze straf maar onze overgang ligt. Maar het belangrijkste is dat God geen plezier beleeft aan het verloren gaan van een zondaar. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Want geloof zonder werken gaat niet samen, noch volgens de gereformeerden, noch volgens de katholieken
smile.gif

Het staat er zwart-op-wit, dus dat valt door geen christen te ontkennen.

Jak 2,26

Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo mensen,

Ik ben een niet gelover, en heb daar zo mijn redenen voor.

Er zijn teveel dingen in mijn leven gebeurt waardoor het gaan geloven in god er niet echt meer in zat.

Als bijvoorbeeld gepest worden, geestelijk gehandicapt broertje, meerdere scheidingen in mijn leven, familie lid keer op keer bijna letterlijk dood zien gaan, en een familie aandoening die inhoud dat ik waarschijnlijk een zwak hart en lever heb wat momenteel nog in onderzoek is.

Het enigste goede wat ik in mijn leven heb gekregen is mijn vriendin, echt een schat van een meid.

Die haar hele leven is gepest is omdat ze om andere gaf, en zichzelf was.

Wat me aardig wat maanden heeft gekost om haar weer zeker van zichzelf te maken en haar zelfvertrouwen terug te brengen.

Door al deze dingen zit geloof er bij mij niet in, want mijn leven is vanaf het begin meestal een tegenslag geweest.

Maar sinds kort zit ik wel steeds meer over het leven na de dood te denken.

Sinds ik een discussie heb gehad met een wel gelovige persoon.

Of mensen die niet geloven in de hel terecht zullen komen?

Hij zei dat dat wel het geval was, en dat ik dom was door niet te geloven.

Maar is dit echt zo?

Ik heb in mijn ogen altijd goed geweest voor anderen, en om andere gegeven en mensen die een luisterend oor nodig hadden geholpen.

En zal god echt iemand straffen die opgevoed zijn door niet gelovers zoals ik.

Zal hij mensen straffen die gewoon niet anders weten sinds hun geboorte?

Sorry als hier al een topic over was, maar ik wil gewoon een duidelijk antwoord tegenover mijn situatie.

Alvast bedankt voor de reacties.

Even kort door de bocht, de bijbel leert ons niet te oordelen, opdat we niet geoordeeld zullen worden...dus kun je elke christen bedanken voor het oordeel dat hij over je uitspreekt en afspreken dat jullie het na je dood er samen in de hel nog wel even over door zullen bomen widegrin.gif

God is degene die het uiteindelijk voor het zeggen heeft en hij kijkt naar meer dan alleen de buitenkant. Wat je imho eigenlijk zegt is dat je moeite hebt om in God te geloven met het beeld dat men je heeft aangeleerd. Misschien tijd om zelf te onderzoeken of dat beeld wel klopt. NIet voor niets zegt God ons geen beelden van hem te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ah, dat verklaart veel. De NBV vertaalt niet zo nauwkeurig vrees ik, maar volgt wel de theologie van eerder genoemde minderheid
knipoog_dicht.gif

Er staat in de meer grondtekstgetrouwe vertalingen in Joh 3;18 "niet VERoordeeld" en niet "niet GEoordeeld". Kortom, er staat helemaal niet dat je buiten het oordeel wordt gehouden, maar dat dat oordeel positief uitpakt. En dat klopt ook wel met de fijnere nuance van zowel de katholieke als de gereformeerde theologie. Want geloof zonder werken gaat niet samen, noch volgens de gereformeerden, noch volgens de katholieken
smile.gif

Ik ben er nog steeds niet aan gewend dat de NBV als standaard staat ingesteld op Biblija.net. bloos.gif Foutje dus, maar het komt eigenlijk wel mooi uit ter illustratie.

Maar wie bedoel je dan met de 1/3 die gelooft dat je niet geoordeeld wordt als je gelooft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me voorstellen dat het voor de TS wat te ver voert, maar ik vind het wel belangrijk om door te vragen wat je precies bedoelt. Zoals je het formuleert, klinkt het in mijn oren namelijk wat te kort door de bocht.

Als je zegt "De rest van de christenen, gelooft dat wat hier staat, de woorden van Jezus, betekent wat er staat" dan lees ik namelijk óók "1/3 (alle protestanten?) gelooft dat je niet geoordeeld wordt als je gelooft" én "Die 1/3 gelooft niet, dat wat er staat, de woorden van Jezus, betekent wat er staat." En dat is volgens mij een tegenstelling die er in praktijk niet zo is.

Een paar redenen waarom ik dat denk:

-Ook bij ons - in gereformeerde kring - wordt elke zondag weer beleden: "En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here [...] vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden." (De twaalf artikelen). Ik heb nog nooit verkondigd horen worden dat mensen die geloven hier niets mee te maken hebben.

-Bij ons is redding/vrijspraak in het oordeel weliswaar onlosmakelijk verbonden met het ware geloof, maar geloof zonder "vruchten van dankbaarheid" (Heidelbergse Catechismus, vr. & a. 64) is dood, onmogelijk, bestaat niet. Het zijn uiteindelijk echter niet de werken die ons redden. Maar het is óók niet de waarde van het geloof die ons het oordeel doet doorstaan:

Quote:
Vraag 61: Waarom zegt u dat u alleen door het geloof rechtvaardig bent?

Niet omdat ik door de waarde van mijn geloof voor God aangenaam ben. Maar alleen de voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus is mijn gerechtigheid voor God (1 1 Kor. 1:30; 1 Kor. 2:2). En alleen door het geloof kan ik die aannemen en tot mijn eigendom maken (1 Joh. 5:10).

Tot slot een derde gedachte die bij me opkwam: "de Bijbel is duidelijk, wat er staat, betekent gewoon wat er staat..." Is dat niet bij uitstek Sola Scriptura? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heilszekerheid...

Eigenlijk een heel breed begrip. Als je kijkt naar hoe het b.v. in de GerGem er aan toe gaat, maar juist ook in de GKv, dan vraag ik me af wat de doctrine nu eenmaal in de praktijk inhoudt. Kun je formeel in 'heilszekerheid' geloven zonder dat te voelen?

Omgekeerd ook, doctrinair gezien zou de katholiek 'heilsonzekerheid' moeten kennen. Maar is het een schande, of een ketterij of hoogmoed als je dat gevoel niet hebt?

Ik denk maar even hardop hoor, ik weet het echt niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heilszekerheid...

Eigenlijk een heel breed begrip. Als je kijkt naar hoe het b.v. in de GerGem er aan toe gaat, maar juist ook in de GKv, dan vraag ik me af wat de doctrine nu eenmaal in de praktijk inhoudt. Kun je formeel in 'heilszekerheid' geloven zonder dat te voelen? .

Ja hoor, althans, je kunt uitstekend in het concept van heilszekerheid geloven zonder dat te voelen of van mening te zijn dat dat ook voor jou is weggelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een heel moeilijk onderwerp vind ik dit, ik zal ook nooit zeggen dat meneer X wel naar de hemel zal gaan en meneer Y niet.

Voor mij staat vast dat God heeft gezegd, dat wij niet mogen oordelen, waarbij ik in deze ook niet mezelf gemachtigd vind om hierover te oordelen.

Er staan verschillende dingen in de bijbel, van geloof hebben en Jezus volgen tot goede werken. Daarnaast is God een liefdevol God en daarom denk ik ook niet dat wij zo zwart wit kunnen beoordelen wie er wel of niet naar de hemel zal gaan.

Voor mezelf geloof ik niet om naar de hemel te gaan, ik volg Jezus niet omdat ik naar de hemel zou gaan, simpelweg omdat ik me niets bij de hemel voor kan stellen, het is een ver van mijn bed show zeg maar.

Ik geloof in God omdat ik gister, vandaag en in de toekomst weet dat Hij er is, over mij waakt en ik met Hem mag wandelen, dat is voor mij genoeg...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid