Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Het gaat dan om een kritiek op een religieus stelsel en niet op een volk of ras. Dergelijk denken is totaal vreemd aan het christendom en is dat altijd al geweest.

Precies, en daarbij kan worden aangetekend dat het vaak ging om een broederstrijd waarin de Joden zich nét zo hard roerden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 166
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Heb ik niet gezegd, jouw invulling...en uhm, ja dat wist ik.

Uit de titel in combinatie van je post kon ik anders niks anders concluderen.

Quote:

En dat doet Palestina niet? Geen argument...

Dat is wel een argument. We hadden het over kritiek op de staat Israël, niet over kritiek op 'Palestina'. Dat is een 'jijbak'.

'Palestina' is trouwens nog geen land zoals Israël. Maar als je een topic opent mover 'palestijnenhaat', dan wil ik met liefde je een hele hoop kritiek op de Hamas geven hoor. Ik heb kritiek op de staat Israël ik heb kritiek op die extreme kolonisten, ik heb ook kritiek op de Hamas en andere terroristische clubjes.

Ik gun zowel Israël als Palestina haar eigen staat en hoop dat er vrede komt.

Quote:

Tja,...misschien was dat iets te zwart wit gesteld, neem ik terug en nuanceer ik tot: anti-Israël.
flower.gif

Kijk, dat is anders. knipoog_dicht.gif

Dan ben ik nog steeds pro-Israël. Ik ben wel anti- het huidige beleid en al helemaal anti-kolonisten.

En voor de jijbak: Ik ben pro-palestina en anti-tereur groepen als hamas en al die corrupte gasten.

Quote:
Geldt dus ook voor Palestina dan...? Of was je die raketten en bomaanslagen vergeten?

Geldt ook voor Palestina ja.

Quote:

Maar waar blijft dan de kritiek op Palestina, Iran en andere landen die zich openlijk antisemitistisch uitspreken en ermee wegkomen?

Die kritiek zie ik geregeld. Juist in kerkelijk nieuwsbladen lees ik over christenvervolging in Iran en ik heb nog nooit gehoord van een kerk in Nederland die fan van de hamas is.

Maar op dit moment zijn de meeste slachtoffers de Palestijnen, dus lijkt het me volstrekt logisch dat daar de aandacht naar uit gaat. En weet je, die Palestijnen zijn ook slachtoffers van de Hamas.

Ik vind het ook niet verwonderlijk dat Israël reageert op raket beschietingen. Daar zal de Hamas ook vast wel op gerekend hebben. Wat ik Israël kwalijk neem is dat de gaza strook een groot interneringskamp geworden is waardoor die gewone burgers nergens heen konden vluchten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik Israël kwalijk neem is dat de gaza strook een groot interneringskamp geworden is waardoor die gewone burgers nergens heen konden vluchten.

Jammer dat Egypte de grens daar niet opende.

Verder ben ik het erg met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jammer dat Egypte de grens daar niet opende.

Verder ben ik het erg met je eens.

Jammer? Egypte zou wel gek zijn om al die lui binnen te laten. Voor je het weet plegen ze een staatsgreep en willen ze er een islamitische heilstaat van maken. Het zou niet de eerste keer zijn dat de Palestijnen de macht proberen te grijpen in landen waar ze opgevangen worden. Jordanië anyone? Libanon anyone?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ja, dat is toch puur seculier?

Aanvankelijk wel ja. Het idee was ook niet zozeer religieus geïnspireerd maar meer dat men na een paar millennia antisemitisme achter de rug, veiliger dachten te zijn als ze ergens een eigen landje zouden hebben. De aanleiding was ook weer een antisemtistische actie in Frankrijk.

En toen moest dus nog de holocaust komen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Jammer? Egypte zou wel gek zijn om al die lui binnen te laten. Voor je het weet plegen ze een staatsgreep en willen ze er een islamitische heilstaat van maken. Het zou niet de eerste keer zijn dat de Palestijnen de macht proberen te grijpen in landen waar ze opgevangen worden. Jordanië anyone? Libanon anyone?

Vanuit Egyptisch perspectief gezien inderdaad logisch. Arabische/islamitische landen willen vaak de Palestijnen niet helpen. Wel in woord, weinig in daad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het verbijsterend om te zien en horen dat de kerk (voornamelijk de RKK maar ook PKN en GKV) steeds meer afstand neemt van Israël en de kant kiest van Palestina en de moslimwereld.

Ik ben een (goed?) christen met wat kennis van de Bijbel en ik vind het vooral verbijsterend dat heel veel christenen lijken te denken in termen voor "voor" of "tegen" dat "Israël" zijn. Als ik de Israëlkwestie meeneem in mijn gebeden, vraag ik om vrede, een oplossing voor beide partijen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ben ik best met je eens. Ik ben ook niet voor de ene of de andere partij. Ik moet toegeven dat ik een lichte voorkeur heb voor Israel smile.gif maar tijdens de Gaza-oorlog heb ik heel kort even een avatar gehad met daarop de beide vlaggen (Edit: nu ook weer). Hoewel ik geloof dat Israel een bijzondere positie in de wereld heeft, ben ik kritisch op de regering. Omdat ik christen ben, wil ik vrede voor alle inwoners van Israel en Gaza en ik geloof dat ze deze vrede krijgen als ze Jezus Christus aannemen als Redder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat ik christen ben, wil ik vrede voor alle inwoners van Israel en Gaza en ik geloof dat ze deze vrede krijgen als ze Jezus Christus aannemen als Redder.

De oplossing voor de hele wereldproblematiek widegrin.gif

Verder hou ik me, als waardeloos en vervloekt christen, maar even afzijdig uit dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De oplossing voor de hele wereldproblematiek
widegrin.gif

Inderdaad.

Quote:
Verder hou ik me, als waardeloos en vervloekt christen, maar even afzijdig uit dit topic.

Volgens mij staan hier woorden die met elkaar in tegenspraak zijn. Een christen is juist waardevol en gezegend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, ik had even moeten vermelden dat ik refereerde aan de nogal onzinnige insinautie in de OP smile.gif

Dat je alleen een goed christen bent met bijbelkennis als je achter Israel blijft staan bij elke politieke kwestie, zelfs al zie je kristalhelder dat de staat Israel in Gaza op z'n zachtst gezegd niet lief bezig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zou je denken? Ik kreeg niet de indruk dat ze zoveel eerbetonen aan de PLO plaatsen omdat ze zo blij zijn dat de club weer vertrokken is.

Che Guevara is ook een grote held van de revolutie in Cuba. Toch vonden Fidel en de rest van de nieuwe machthebbers elkaar niet altijd even lief heb ik de indruk knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, dat is waar. Hoe dan ook, ik vond het nogal een aparte ervaring in Tunesië, al die huldeblijken aan de PLO. Maar inderdaad, misschien zijn het vooral iconen voor een gast die eindelijk weer vertrokken is.

Ik vond jou 'but not in my backyard' verklaring trouwens wel een aardige.

Zouden ze niet alleen al blij zijn met de PLO omdat de Palestijnen mooi hun eigen huisje zouden behouden en zij geen last krijgen van al die vluchtelingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

De Israëlische regering beschermt haar mensen tegen de (zeer primitieve en inefficiënte) aanvallen van Hamas, Hamas beschermt zijn volk tegen de (zeer brutale en massaal dodende) aanvallen van Israël. Wie is er dan in zijn recht?

Als ik tijdens de WO geleefd had, had ik ook het verzet willen steunen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid