Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Ik vind het best wel een vorm van anderen je mening opdringen

Is posten op Credible dan ook je mening opdringen? Of op internet in het algemeen? Of zeggen dat je iets niet mooi vind in het openbaar zodat mensen die dat niet willen horen het toch horen?

Nou is een internetsite waar je vrijwillig naar toe surft natuurlijk wat anders dan de boodschap dat Jezus Redt op een dakpan, al dan niet rood geschilderd. Er is dan ook geen ontkomen aan, als je daar in de buurt langs boemelt. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het bestaan van mensen ontwricht raakt door religieuze boodschappen op dakpannen.

Zijn bordjes op de deur, als 'Oost West thuis best', of zalvende boodschappen op het toilet, zoals 'Men lijd het meest door het lijden wat men vreest, en wat nimmer op komt dagen' ook opdringend? En wat te denken van koeriersbedrijven die schaamteloos hun bedrijf promoten op de bestelwagen?

Begrijp me niet verkeerd hoor, voor mij hoeft het ook niet, evangelieverspreiding via dakpannen, maar je post liet me met een aantal vragen achter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, als mensen je massaal de mening "kopen, kopen, kopen" mogen opdringen, als mensen je massaal mogen opdringen dat er niets mis is met blote vrouwen in het openbaar, dat je geen papieren treinkaartjes meer mag kopen straks, dat je gewoon vrijuit over seks moet kunnen praten, dat je gewoon moet kunnen lenen als je een dakkapel wil, dat je vooral veel geld moet uitgeven omdat je anders niet aan de economie bijdraagt, dat je altijd bereikbaar moet zijn, zelfs op vakantie, dat je vooral niet teveel calorieën, aminocomplexidante cultuurbarberingen en weet ik wat voor rotzooi mag binnenkrijgen, dat alleen werken of zelfs alleen wonen een ziekte is en je vooral moet samenwerken en ook moet trouwen, dat rimpels van Satan zijn, dat langer dan tien jaar voor één baas werken ook gestoord is, dan mogen wij best de mening opdringen dat er geen andere God is dan Christus en dat Maria zijn Moeder is. Dank u.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dan mogen wij best de mening opdringen dat er geen andere God is dan Christus en dat Maria zijn Moeder is. Dank u.

En voor zover ik weet mag dat ook gewoon hoor. Je mag bijvoorbeeld het hele station volhangen met papegaaien, je mag ieder billboard volhangen met "Jezus redt" etc.

Zolang je het maar niet zegt met dakpannen in Wolfheerderveen. Of waar meneer ook woont.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is posten op Credible dan ook je mening opdringen? Of op internet in het algemeen? Of zeggen dat je iets niet mooi vind in het openbaar zodat mensen die dat niet willen horen het toch horen?

Nou is een internetsite waar je vrijwillig naar toe surft natuurlijk wat anders dan de boodschap dat Jezus Redt op een dakpan, al dan niet rood geschilderd. Er is dan ook geen ontkomen aan, als je daar in de buurt langs boemelt. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het bestaan van mensen ontwricht raakt door religieuze boodschappen op dakpannen.

Zijn bordjes op de deur, als 'Oost West thuis best', of zalvende boodschappen op het toilet, zoals 'Men lijd het meest door het lijden wat men vreest, en wat nimmer op komt dagen' ook opdringend? En wat te denken van koeriersbedrijven die schaamteloos hun bedrijf promoten op de bestelwagen?

Begrijp me niet verkeerd hoor, voor mij hoeft het ook niet, evangelieverspreiding via dakpannen, maar je post liet me met een aantal vragen achter.

Ik vind dat er wel een verschil is met bv een forum, maar dat geef je zelf ook al aan. Ik kom hier vrijwillig, ik weet dat het een christelijk forum is en ik weet dus dat ik hier teksten met dingen als 'jezus redt' kan verwachten. Als ik dat niet wil lezen, moet ik niet naar een christelijk forum gaan.

Reclames voor een youtube filmpje vind ik ook opdringerig. Ik kijk m'n filmpjes op youtube zodat ik geen reclame hoef te zien, waarom voeren ze dat dan alsnog in? Tegenwoordig zet ik het geluid dus uit voor m'n filmpje begint.

Maar ik vind zulk soort reclame op een andere manier opdringerig. Net zoals je mening geven over iemand anders schoenen tegen een vriend of vriendin. Ik zou dat zelf buiten gehoorafstand van de persoon met de desbetreffende schoenen doen. Tenzij ik ze heel leuk vind, dan zou ik vragen waar die persoon ze heeft gekocht.

Maar dat komt op mij iig niet hetzelfde over.

'Jezus redt' vind ik heel dwingerig. Het is zo klaar, geen discussie mogelijk. Terwijl ik altijd nog wel zelf bepaal of ik dat vind. Het heeft niks te maken met iets materieels wat ik kan kopen, zoals deodorant bv wel heeft. Maar bij deodorant is de keuze veel vrijer (vind ik, en zo komen de reclames ook zeker over) of je die deo zelf ook wel echt de beste vindt of niet.

Ik vind dat de boodschap op dit dak dat allemaal voor jou al bepaald. En daar stoor ik me aan. Want het heeft te maken met een levenswijze, met je gedachten/je geest. Ik weet niet goed heo ik dat moet verwoorden.

Maar ik vind het wel degelijk een andere boodschap dan 'Paracetamol werkt'. Paracetamol heeft niet zo'n diepe inpact/werking in/op iemands leven als een religie. En ik denk dat daar voor mij het verschil ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Jezus redt' vind ik heel dwingerig. Het is zo klaar, geen discussie mogelijk.

Als er 'Redt Jezus?' zou staan, zou je dan wel de discussie aangaan met een billboard?

En elke religieuze, politieke, of ja, commerciele, stelling is als dwingerig op te vatten. Als D66 zegt dat zij de juiste ideëen over het land heeft, is zij even dwingerig.

Quote:

Terwijl ik altijd nog wel zelf bepaal of ik dat vind.

En zo'n leus verhindert jou natuurlijk om dat zelf te bepalen...

Quote:

Het heeft niks te maken met iets materieels wat ik kan kopen, zoals deodorant bv wel heeft. Maar bij deodorant is de keuze veel vrijer (vind ik, en zo komen de reclames ook zeker over) of je die deo zelf ook wel echt de beste vindt of niet.

Oh, dus omdat het niet materieel is, is het verkeerdverbaasd.gif

Daarnaast is je opmerking over vrije keuze natuurlijk onzin. Er is genoeg keuze op de vrije markt der religie. (hoewel er veel voor te zeggen is dat er in feite slechts de keuze is tegen of voor God)

Quote:

Ik vind dat de boodschap op dit dak dat allemaal voor jou al bepaald. En daar stoor ik me aan.

Ik stoor mij aan borden langs de weg over veiligheidsgordels, verzekeringen en andere zaken.

Quote:

Want het heeft te maken met een levenswijze, met je gedachten/je geest. Ik weet niet goed heo ik dat moet verwoorden.

Duidelijk ja.

Quote:

Maar ik vind het wel degelijk een andere boodschap dan 'Paracetamol werkt'. Paracetamol heeft niet zo'n diepe inpact/werking in/op iemands leven als een religie. En ik denk dat daar voor mij het verschil ligt.

Dus zodra het belangrijk is mogen mensen geen vaste mening meer hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Jezus redt' vind ik heel dwingerig. Het is zo klaar, geen discussie mogelijk. Terwijl ik altijd nog wel zelf bepaal of ik dat vind.

Wat is er dwingend aan de mededeling dat Jezus redt? Ik zie die boodschap, maar voel me bepaald niet gedwongen om het aan te nemen hoor. En er is ook nog gewoon een discussie mogelijk - ook op Credible wordt zo af en toe weer heerlijk gediscussieerd over de altijd boeiende vraag of God bestaat en zijn zoon Jezus ons allemaal redt van de eeuwige ondergang.

Quote:

Het heeft niks te maken met iets materieels wat ik kan kopen, zoals deodorant bv wel heeft. Maar bij deodorant is de keuze veel vrijer (vind ik, en zo komen de reclames ook zeker over) of je die deo zelf ook wel echt de beste vindt of niet.

Ten eerste: dus? Ten tweede: onzin. Je bent min of meer vrij om te kopen wat je wilt inderdaad - hoewel het maar de vraag is in hoeverre je werkelijk vrij bent. Maar zelfs als je uit blijft gaan van volledige persoonlijke vrijheid en een vrije wil, kun je niet ontkennen dat je bij het kopen van deo óók geleid wordt door heel wat zaken: reclame bijvoorbeeld. Welk merk maakt de meest aansprekende reclame? Welke deo ruikt volgens experts het best en werkt het langst? Welke deo heeft de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit?

Als het gaat om een zinnetje als 'Jezus redt' werkt het eigenlijk heel eenvoudig. Je kunt het aannemen of je kunt het verwerpen. Je gelooft het of je gelooft het niet. Dat heeft met vrijheid of gedwongen worden niets te maken.

Quote:

Ik vind dat de boodschap op dit dak dat allemaal voor jou al bepaald.

Nee hoor. Er wordt niets voor jou bepaald. Er wordt iets meegedeeld en jij kunt daar iets mee doen als je dat wilt. Je kunt het geloven bijvoorbeeld. Je kunt het ook, net als ik, niet geloven. Geen enkel probleem.

Quote:

En daar stoor ik me aan. Want het heeft te maken met een levenswijze, met je gedachten/je geest. Ik weet niet goed heo ik dat moet verwoorden.

Dus? Ik stoor me toch ook niet aan het feit dat anderen wel geloven in God? En als anderen zich wel storen aan het feit dat ik niet geloof, tsja, daar kan ik niets mee. Ik snap niet dat je je zo op laat naaien door een boodschapje op een dak van een of andere boer.

Nu staat bovenstaand verhaal natuurlijk helemaal los van de vraag of het wettelijk is toegestaan of niet. Als hij de wet overtreedt, moet hij gewoon boetes blijven krijgen en uiteindelijk gewoon die tekst weghalen. Maar niet omdat er toevallig 'Jezus redt' staat.

Overigens vind ik dergelijke one-liners totaal nietszeggend en vaak ook ongepast en vervelend, maar dat is een discussie apart. En dat geldt ook voor one-liners als 'God bestaat niet'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kreeg de quotes allemaal niet goed uit elkaar, dus even deze eruit gepakt.

Quote:
Oh, dus omdat het niet materieel is, is het verkeerd

Nee, dat bedoel ik niet. Ik vind dat er een verschil is tussen iets materieels aanprijzen/opdringen en een religie aanprijzen/opdringen. En daarom vind ik een zin als 'jezus redt' veel opdringeriger overkomen dan 'De echte kenner kiest Maggie'.

Redt Jezus? had ik veel minder opdringerig gevonden.

Omdat ik het wel een verschil vind qua aanprijzing (iets materieels of iets religieus) is voor mij de verwerping van een materiele opdringing ook anders dan die van een religieuze.

Ik ben het met je eens dat je bij het aanschaffen van materiele dingen ook beïnvloed wordt door reclames. Maar het is voor mij anders dan zo'n leus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, dat bedoel ik niet. Ik vind dat er een verschil is tussen iets materieels aanprijzen/opdringen en een religie aanprijzen/opdringen. En daarom vind ik een zin als 'jezus redt' veel opdringeriger overkomen dan 'De echte kenner kiest Maggie'.

Redt Jezus? had ik veel minder opdringerig gevonden.

Kan je dat verschil aanduiden? Het zijn in mijn beleving beide stellingen die voor sommige mensen waar zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, dat kan ik niet zo aanduiden. Ik ervaar dat zo dus het is persoonlijk. Duidelijker dan ik het nu heb geprobeerd uit te leggen krijg ik het niet.

Ik vind dat een religie veel meer invloed op iemands leven heeft dan een reclame van maggie, daar komt het op neer. (waarom ik het dus een verschil vind)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat er een tijd geleden in Londen stadsbussen reden waar in plaats van reclame atheistische boodschappen stonden. 'God bestaat waarschijnlijk niet, durf zelf te denken' of iets in die trant. Die bus reed door een grote stad, dus het bereik was ook nog eens groter. Wat vind je daar dan van?

Dat was dan ook nog eens op een bus die door de stad reed, dus in feite is dat nog opdringender dan een boodschap op een dak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@BookerT: dat klopt ja, en dat 'waarschijnlijk' dat stond er in eerste instantie niet eens bij, dat hebben ze er later pas bij gezet toen er een hele ophef over onstaan was.

Ik heb zelf trouwens niet echt een idee wat ik nou moet vinden van deze kwestie. Aan de ene kant vind ik dat de gemeente wel enigszins in zijn recht staat om die man dat te verbieden. Aan de andere kant vraag ik me eigenlijk toch af waarom hij dat niet zou mogen terwijl we verder overal met reclame bestookt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid