Spring naar bijdragen

Hindoeisme en christendom


Aanbevolen berichten

Quote:

Krishna is de vorm die in die incarnatie gekozen is. Die vorm, dat vlees, die ouders. De "entiteit" die in deze vorm gekomen is heeft heeft dat volgens de overlevering op cruciale momenten vaker gedaan en zal het in de toekomst vaker doen. Er is dus wel degelijk sprake van herhaaldelijk in het vlees treden re-incarnatie.

Het ligt er een beetje aan welke visie je volgt hierop (en dat zijn er nogal wat!) maar dan is het een incarnatie van Svayam Bhagavan zélf wat toch wat anders is dan de reincarnatie van mensen. Het valt nog beter te vergelijken met een soort 'bezetenheid' door God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 134
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Het probleem is nu dat je roept dat andere religies duivels zijn, terwijl je niet aangeeft waar je die uitspraken op fundeert. Natuurlijk zegt de Bijbel wel e.e.a. over afgoderij, maar je moet wel kunnen verantwoorden waaròm dat toepasbaar is op deze casus.

Dat hoeft helemaal niet. Ik kan wel allemaal Bijbelteksten aandragen, maar dat vinden ook sommigen niet leuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je kunt er de kwalificatie aan geven die je wilt, maar niemand reincarneert in die visie omdat 'ie het leuk vind. Hooguit uit een moreel plichtsgevoel, maar ook dan slechts bij wijze van uitstel.

Kan je iets van een tekst o.i.d. uit het hinduisme reproduceren die dat anders ziet dan?

Laten we wel wezen, voor christenen komt de lol ook pas nadat we het aardse verlaten hebben en is hier eigenlijk ook niemand aanwezig voor zijn lol.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar wat is dan de rechtvaardiging voor de claim dat andere religies van de duivel zijn?

Onder andere het volgende.

Deut 6,4

Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één!

Joh 8,44

Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.

Ex 20,3

Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.

1 Joh 2,22

Wie is de leugenaar dan wie loochent, dat Jezus de Christus is? Dit is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Laten we wel wezen, voor christenen komt de lol ook pas nadat we het aardse verlaten hebben en is hier eigenlijk ook niemand aanwezig voor zijn lol.

Mooi schijnmanouvre. puh.gif

Maar kom eens met wat aanwijzingen op de proppen dat reincarnatie als iets positiefs gezien werd? Het is niet ondenkbaar dat het Boedhisme zelfs ontstaan is als reactie op een oneindig reincarnatie-denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat zou ook niets helpen, want dan zou ik ze weer anders uitleggen, waarna jij weer zou zeggen dat mijn uitleg vergezocht is enz. enz.

Volgens mij ben ik niet degene die zegt dat de uitleg van de ander vergezocht is, maar is dat eerder door anderen over mijn opmerkingen gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Deut 6,4

Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één!

n.v.t.

Quote:

Joh 8,44

Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.

n.v.t.

Quote:

Ex 20,3

Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.

avatars zijn niet persé andere goden he?

Quote:

1 Joh 2,22

Wie is de leugenaar dan wie loochent, dat Jezus de Christus is? Dit is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent.

en, loochenen Hindoes dat? Of snappen ze er domweg de ballen van? Als een mongooltje de Drie-eenheid niet snapt, is dat dan ook een antichrist?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mooi schijnmanouvre.
puh.gif

Maar kom eens met wat aanwijzingen op de proppen dat reincarnatie als iets positiefs gezien werd? Het is niet ondenkbaar dat het Boedhisme zelfs ontstaan is als reactie op een oneindig reincarnatie-denken.

In het hinduisme is het doel je te ontdoen van welk karma dan ook goed of slecht. Dat is in het Buddhisme voor zover ik weet niet anders. Het wordt niet als iets negatiefs gezien, tenzij het verkeerd begrepen wordt. Het is gewoon. Je komt weer als kans, niet als straf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Barbapapa: Dat is een begin. En nu nog de koppeling naar het hindoeïsme.

Het hindoeïsme gelooft in en aanbidt meer goden, Jezus Christus zegt wat anders, de duivel liegt over Jezus' uitspraken en het hindoeïsme erkent Jezus niet als de enige Weg via Wie mensen behouden kunnen worden.

Joh 14,6

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant maar het laatste citaat van Barbapapa is indirect toch wel van toepassing.

Johannes richt zich in die brief tegen de dualistische invloeden in zijn gemeente. Johannes identificeert dit dualisme met de antichrist: de vijand van God. Het dualisme is ook het punt waarop de grote waterscheiding tussen het christendom en het hindoeisme zijn plaats heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In het hinduisme is het doel je te ontdoen van welk karma dan ook goed of slecht.

Nou gaan er oosterse en westerse begrippen door elkaar heen spelen. knipoog_dicht.gif

om kort te gaan; je zou dus kunnen zeggen dat het doel behaalt moet worden. Dat is de bedoeling. Dat is het streven. Lukt dat niet, dan is er iets mis.

Quote:
Dat is in het Buddhisme voor zover ik weet niet anders. Het wordt niet als iets negatiefs gezien, tenzij het verkeerd begrepen wordt. Het is gewoon. Je komt weer als kans, niet als straf.

Halfvol, halfleeg zijn gevoelsduidingen, maar dat een glas voor de helft gevuld is, niet.


Samengevoegd:

Quote:

Hindoeïsten geloven toch in meer goden?

Nee, eigenlijk niet. Al is het gewoonweg niet goed vergelijkbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vandaag gebeden en merk dat ik me zeer dicht bij God voel. eigenlijk wil ik ook niet anders dan katholiek worden...maar het probleem is, stel je voor dat er toch reincarnatie is; we'll never know...maar aan de andere kant ; wie dan leeft wie dan zorgt...

blijf voor me bidden; ik geloof dat ik op de goede weg zit met God...ik zie mezelf niet zo snel tot een andere religie bekeren, maar twijfel soms toch best wel

wat ik overigens over hindoeisme weet, en ik heb er niet zoveel verstand van als een Bonaventura, is dat reincarnatie inderdaad negatiever word opgevat dan huidige New Agegroepen dat doen.Maar dat kan ik mishebben natuurlijk.Het beeld van reincarnatie spreekt me iig niet aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]n.v.t.[...]n.v.t.[...]avatars zijn niet persé andere goden he?[...]

en, loochenen Hindoes dat? Of snappen ze er domweg de ballen van? Als een mongooltje de Drie-eenheid niet snapt, is dat dan ook een antichrist?

Hindoes loochenen inderdaad dat Jezus de gezalfde is. Ze erkennen Hem wel als de mens Jezus of als een 'godsvorm', maar niet als de door God gestuurde eerstgeboren gezalfde waarin en waarop de Heilige Geest van God is door welke kracht Hij het koninkrijk van God op aarde toonde.

Het heeft niet met een snappen te maken, maar met een niet erkennen van Jezus Christus als enige Redder en Heer.

Zolang ze dat niet doen, zijn ze nog niet verlost van de tegenstander, de satan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

blijf voor me bidden; ik geloof dat ik op de goede weg zit met God...ik zie mezelf niet zo snel tot een andere religie bekeren, maar twijfel soms toch best wel

Je twijfel is wel iets waar je mee aan de slag moet. Je kunt niet op de juiste manier toetreden als je zoveel twijfelt. Het ontvangen van het sacrament betekent een eeuwige keuze. Je kunt niet een week later ineens hindoe worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb vandaag gebeden en merk dat ik me zeer dicht bij God voel. eigenlijk wil ik ook niet anders dan katholiek worden...maar het probleem is, stel je voor dat er toch reincarnatie is; we'll never know...maar aan de andere kant ; wie dan leeft wie dan zorgt...

blijf voor me bidden; ik geloof dat ik op de goede weg zit met God...ik zie mezelf niet zo snel tot een andere religie bekeren, maar twijfel soms toch best wel

wat ik overigens over hindoeisme weet, en ik heb er niet zoveel verstand van als een Bonaventura, is dat reincarnatie inderdaad negatiever word opgevat dan huidige New Agegroepen dat doen.Maar dat kan ik mishebben natuurlijk.Het beeld van reincarnatie spreekt me iig niet aan.

Nou ja, nog even los van alle kwalificaties; het kán gewoonweg niet. Het schijnt logisch gezien niet mogelijk te zijn, daar was een rekensommetje over, maar die moet ik eens opzoeken. knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

Het heeft niet met een snappen te maken, maar met een niet erkennen van Jezus Christus als enige Redder en Heer.

Ehm... Dit hangt toch met elkaar samen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik me afvraag jongens. In hoeverre "bepaalt" het al dan niet geloven in een hiernamaals (hemel, hel, vagevuur) eigenlijk je mate van geloof? Ik heb zelf namelijk een probleem wat dat betreft; ik geloof niet rotsvast in een leven na de dood. Ik hoop er op, het lijkt me fijn, maar ik ben er niet van overtuigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik me afvraag jongens. In hoeverre "bepaalt" het al dan niet geloven in een hiernamaals (hemel, hel, vagevuur) eigenlijk je mate van geloof? Ik heb zelf namelijk een probleem wat dat betreft; ik geloof niet rotsvast in een leven na de dood. Ik hoop er op, het lijkt me fijn, maar ik ben er niet van overtuigd.

Het heeft natuurlijk invloed op hoe je gelooft en wat je gelooft, maar ik ken atheisten en boeddhisten die een groter geloof lijken te hebben dan menig Christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat natuurlijk wel zo is, is dat er zo'n enorme bevolkingsgroei is, en al die zielen moeten ergens vandaan komen. Dat zet me wel aan het denken.

Daarnaast heb ik ook spirituele ervaringen met Maria en Sint Jozef meegemaakt en dat is toch best wel ehm....katholiek. Alhoewel ik vermoed dat Barbapapa er niks van moet hebbenpuh2.gif

ik weet het gewoon even niet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ehm... Dit hangt toch met elkaar samen?

Ik zie het meer als een bewuste keuze. (Hoewel over het woord 'bewust' natuurlijk kan worden getwist, want als ze het wisten, zouden ze Hem wel erkennen.)

Het heeft niet met 'snappen' te maken.

Hindoeïsten zijn in staat het te snappen, maar willen er (tot nu toe) gewoon niet aan. Ze zijn (nog) in rebellie tegen God en volgen daarin satan in de rebellie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid