Spring naar bijdragen

Hindoeisme en christendom


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 134
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Even een gevoelsargument : (wat in principe geen argument is, ik weet het)

een vriend van mij is hindoe, hij heeft ook allerlei beeldjes op zijn kamer. Ik voel op een één of andere manier dat er iets kwaads van uit gaat, maar ik kan de vinger er niet op leggen, meer zo'n kil en koud gevoel.

Als ik al mijn spirituele ervaringen naast elkaar leg, zie ik dat ik die gevoelens bij Jezus, Maria en Sint Jozef niet heb....Ik voel zelfs veel liefde als ik tot Jezus bid, maar ik probeer alles rationeel te verklaren en ik loop er een beetje in vast...het feit dat er een God is die zoveel voor je over heeft, is een beetje eng...Gebed blijft welkom...

ik zie meer waarheid in het katholicisme dan in mijn oude baptistenkerk, maar er is nog een bepaalde schroom om mezelf een gelovige te noemen....wil het zo graag...ik vind het frustrerend

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even een gevoelsargument : (wat in principe geen argument is, ik weet het)

een vriend van mij is hindoe, hij heeft ook allerlei beeldjes op zijn kamer. Ik voel op een één of andere manier dat er iets kwaads van uit gaat, maar ik kan de vinger er niet op leggen, meer zo'n kil en koud gevoel.

Als ik al mijn spirituele ervaringen naast elkaar leg, zie ik dat ik die gevoelens bij Jezus, Maria en Sint Jozef niet heb....Ik voel zelfs veel liefde als ik tot Jezus bid, maar ik probeer alles rationeel te verklaren en ik loop er een beetje in vast...het feit dat er een God is die zoveel voor je over heeft, is een beetje eng...Gebed blijft welkom...

ik zie meer waarheid in het katholicisme dan in mijn oude baptistenkerk, maar er is nog een bepaalde schroom om mezelf een gelovige te noemen....wil het zo graag...ik vind het frustrerend

In de eerste plaats is het "koude" gevoel dat je er bij krijgt mogelijk ook eentje die zijn oorsprong vindt in het geloof van je familie. Zoals je weet ben ik qua geloof erg vrij opgevoed en wat ik oppik bij mantra zingen in sanskriet of christelijk, bij beeldjes in tempels en tempels zelf en wat ik ook merk bij reiki en aanverwanten versus "christelijke healing" is het eenzelfde soort energie. Goed noch kwaad.

Psychologisch is het logisch dat je warmere gevoelens krijgt bij de jou bekende figuren, reden te meer om daar ook bij te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even een gevoelsargument : (wat in principe geen argument is, ik weet het)

In gevoel geloof ik niet zo erg. Ook niet als het om geloof of spiritualiteit gaat. Als je op gevoel afgaat blijf je voor altijd een speelbal van je eigen impulsen. De ene keer voel je een afkeer van een Krishna-beeld en de volgende keer voel je je aangetrokken tot een soera uit de Koran.

Wat ik ertegenover zet is de gehoorzaamheid. Wij geloven niet in een gevoel of een intuitie maar in een persoon: Jezus. In Hem stellen wij ons vertrouwen zoals wij ons vertrouwen stellen in autoriteiten. Dat is geen gevoelsact omdat we soms sterke gevoelens van weerstand en woede kunnen ervaren zonder hiervan af te raken. Het geloof is een rationele keuze om onze wil te onderwerpen aan Jezus Christus: de mensgeworden en verrezen God. We onderwerpen ons in gehoorzaam geloof aan Zijn onderwijzingen zoals die ons zijn overgeleverd door Zijn Kerk: bij uitstek het teken van Zijn aanwezigheid op aarde.

Quote:
Als ik al mijn spirituele ervaringen naast elkaar leg, zie ik dat ik die gevoelens bij Jezus, Maria en Sint Jozef niet heb....Ik voel zelfs veel liefde als ik tot Jezus bid, maar ik probeer alles rationeel te verklaren en ik loop er een beetje in vast...het feit dat er een God is die zoveel voor je over heeft, is een beetje eng...Gebed blijft welkom...

In sommige spirituele scholen zul je een heel eind komen. Het is bijvoorbeeld ignatiaans om op basis van dit soort ervaringen te handelen. Als je de biografie van St. Ignatius van Loyola leest zul je zien dat zijn bekering ook tot stand is gekomen door een bepaalde aantrekkingskracht die uitgaat van de heiligenlevens die hij op zijn ziekbed heeft gelezen. Dit tegenover het gevoel van desolatie dat hij ervoer na het lezen van ridderromans. Hieruit ontstaat in de Geestelijke Oefeningen de tegenstelling vertroosting - desolatie als instrument voor het onderscheiden van de geesten. Dit wel onder het toezicht van een biechtvader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gevoel is natuurlijk niet altijd onzin, maar er teveel van uit gaan is misschien gevaarlijk. Met de ratio heb ik vanalles geprobeerd, en tot op een zekere hoogte heeft het me ook geholpen, maar juist vandaag , op weg naar mijn werk, ervoer ik een diepe rust toen ik tot Christus bad. Ik wil op Hem vertrouwen, hoe dan ook, en vertrouwen op dat wat Hij zegt waar is, juist omdat ik merk hoeveel Hij van me houd.

Ik heb alleen de eigenschap dat ik alles moet overwegen, wikken en wegen tot dat ik een ons weeg, en overal zie ik wel beren op de weg verschijnen. Momenteel weet ik het gewoon even niet meer. Ik bid omdat het me rust geef, maar wil meer dan alleen rust.Ik wil zekerheid.En misschien is dat inderdaad voor een groot gedeelte een rationele keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Super!! Veel zegen! smile.gif

Er zal nog meer licht van God in je leven komen.

Ps 119,105

Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.

Joh 8,12

Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]In gevoel geloof ik niet zo erg. Ook niet als het om geloof of spiritualiteit gaat. Als je op gevoel afgaat blijf je voor altijd een speelbal van je eigen impulsen. De ene keer voel je een afkeer van een Krishna-beeld en de volgende keer voel je je aangetrokken tot een soera uit de Koran.

Ik vraag me af of geloof zonder gevoel wel echt mogelijk is; zonder persoonlijke relatie met God is geloof toch meer een set overtuigingen en leefregels, met als basis een God waarvoor je geen bewijs hebt. Lijkt mij.


Samengevoegd:

Quote:

Ik ben net het Mattheus evangelie aan het lezen...
smile.gif

Langzaamaan begint er een beetje licht aan de horizon te komen, zeker met wat ik vandaag ervaren heb

Klinkt goed jochie, ga zo door. smile.gif

Vooral die positieve momenten proberen heel bewust mee te maken, dan heb je straks mocht het weer minder gaan iets om weer naar te streven en je aan vast te houden. Op den duur gaat 't steeds beter, zul je zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik vraag me af of geloof zonder gevoel wel echt mogelijk is; zonder persoonlijke relatie met God is geloof toch meer een set overtuigingen en leefregels, met als basis een God waarvoor je geen bewijs hebt. Lijkt mij.

Niet op je gevoel afgaan betekent niet dat je geen persoonlijke relatie met God kan hebben.. Dat kan wel, als je het maar niet beschouwd als een bewijs, of een reden om ergens voor te kiezen... vind ik. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gevoel is heel belangrijk, maar moet ondergeschikt zijn aan het verstand. De mens moet heersen over het gevoel.

In het woord van God staat de waarheid en daaruit kun je conclusies trekken over hoe je met je gevoel kan omgaan.

Daarom zijn de Bijbel lezen en gebed belangrijk. Door wijsheid van het woord van God en door contact met God, weet je hoe je met je gevoel kan omgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gevoel is heel belangrijk, maar moet ondergeschikt zijn aan het verstand. De mens moet heersen over het gevoel.

In het woord van God staat de waarheid en daaruit kun je conclusies trekken over hoe je met je gevoel kan omgaan.

Daarom zijn de Bijbel lezen en gebed belangrijk. Door wijsheid van het woord van God en door contact met God, weet je hoe je met je gevoel kan omgaan.

Hm, je weet natuurlijk dat je hersenen je een kunstje kunnen flikken en dat dat contact met God een illusie kan zijn puh2.gif Maar omdat dat contact gevoelsmatig zo fijn is....etc. etc. met je verstand God proberen te snappen werkt niet echt. Verstandig omgaan met je gevoelens is natuurlijk wat anders. Het gevoel waar hier over gepraat wordt is het "ervaren van aanwezigheid van" gevoel en dat is met het verstand niet echt uit te leggen.


Samengevoegd:

Quote:

Gevoel is natuurlijk niet altijd onzin, maar er teveel van uit gaan is misschien gevaarlijk. Met de ratio heb ik vanalles geprobeerd, en tot op een zekere hoogte heeft het me ook geholpen, maar juist vandaag , op weg naar mijn werk, ervoer ik een diepe rust toen ik tot Christus bad. Ik wil op Hem vertrouwen, hoe dan ook, en vertrouwen op dat wat Hij zegt waar is, juist omdat ik merk hoeveel Hij van me houd.

Ik heb alleen de eigenschap dat ik alles moet overwegen, wikken en wegen tot dat ik een ons weeg, en overal zie ik wel beren op de weg verschijnen. Momenteel weet ik het gewoon even niet meer. Ik bid omdat het me rust geef, maar wil meer dan alleen rust.Ik wil zekerheid.En misschien is dat inderdaad voor een groot gedeelte een rationele keuze.

Piekeren in het hoofd is "veilig" toetreden tot een geloof is best eng. Logisch dat het hoofd allerlei "rationele gronden" gaat bedenken om er onderuit te komen knipoog_dicht.gif "Ik wil zekerheid" roept het hoofd. Hm, wat is er zekerder dan dat Jezus je rust geeft als je tot hem bidt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hm, je weet natuurlijk dat je hersenen je een kunstje kunnen flikken en dat dat contact met God een illusie kan zijn
puh2.gif
Maar omdat dat contact gevoelsmatig zo fijn is....etc. etc. met je verstand God proberen te snappen werkt niet echt. Verstandig omgaan met je gevoelens is natuurlijk wat anders. Het gevoel waar hier over gepraat wordt is het "ervaren van aanwezigheid van" gevoel en dat is met het verstand niet echt uit te leggen.

Daar zijn de Bijbel en de Heilige Geest voor: Die laten zien wanneer iets wel/niet een illusie is. Met je verstand God begrijpen kan heel goed. Niet dat één gelovige God helemaal begrijpt, maar samen met alle gelovigen begrijpt een gelovige God. Met wijsheid uit het woord van God en met de Heilige Geest kun je heel goed de aanwezigheid van God ervaren en betekenis geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het kan heel goed kloppen als iemand een 'duivels gevoel' krijgt bij hindoeistische goden/demonen.

Jawel, en als je het uitpluist is het meestal gebaseerd op opvoeding. Je verstand gebruiken is erg handig in sommige gevallen. Ik kan prima met "zweeftheorien" overweg, maar wel graag met beide voetjes op de grond. Voorwerpen die een negatieve lading voor je hebben, dat is of opvoeding of iets van de persoonlijke energie van de vorige eigenaar/eigenaren die aan het voorwerp zijn blijven hangen, dus gewoon even goed afspoelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jawel, en als je het uitpluist is het meestal gebaseerd op opvoeding. Je verstand gebruiken is erg handig in sommige gevallen. Ik kan prima met "zweeftheorien" overweg, maar wel graag met beide voetjes op de grond. Voorwerpen die een negatieve lading voor je hebben, dat is of opvoeding of iets van de persoonlijke energie van de vorige eigenaar/eigenaren die aan het voorwerp zijn blijven hangen, dus gewoon even goed afspoelen.

De Heilige Geest waarschuwt ervoor als iets uit de verkeerde bron komt en je je er niet mee moet inlaten omdat het anders schadelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar zijn de Bijbel en de Heilige Geest voor: Die laten zien wanneer iets wel/niet een illusie is. Met je verstand God begrijpen kan heel goed. Niet dat één gelovige God helemaal begrijpt, maar samen met alle gelovigen begrijpt een gelovige God. Met wijsheid uit het woord van God en met de Heilige Geest kun je heel goed de aanwezigheid van God ervaren en betekenis geven.

De hulp van een verstandige leraar is ook niet af te raden. Als je een heel kluitje gevoelsmatig gelovenden bij elkaar hebt die op hun eigen wijze de bijbel lezen geleid door iets wat ze als de heilige Geest ervaren om tot een "juiste interpretatie"te komen. Zo'n groep kan ook nog steeds heel goed misleid zijn. De roomskatholieke kerk biedt een goede leidraad voor christelijke gelovigen. Je kunt misschien niet alles snappen, maar als je voor dit geloof kiest, dan kun je iig de leidraad proberen te volgen. Gehoorzaamheid is in dit geval een prima optie. Jezlef de tijd geven te groeien en tot die tijd de weg die velen voor je zijn gegaan volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Heilige Geest is de beste Leraar Die je kan hebben met de Bijbel als leidraad. Daarnaast staat inderdaad in de Bijbel dat het leiderschap van de kerk (oudsten/bisschoppen/ouderlingen en diakenen/diakens, 1 Tim. 3) heel belangrijk is en haar raad het beste kan worden opgevolgd (Hebr. 13), net als van herders, leraren, evangelisten, apostelen en profeten (Ef. 4:11).

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Heilige Geest ja, leuk. Maar is dat een methode ofzo? Kan je de Heilige Geest-knop even omdraaien? Zoals anastasia al zegt, je weet nooit of je het dan bij het rechte eind hebt, voor het zelfde geld is je gevoel, intuïtie, of je voorganger aan het woord in plaats van de Heilige Geest.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Niet op je gevoel afgaan betekent niet dat je geen persoonlijke relatie met God kan hebben.. Dat kan wel, als je het maar niet beschouwd als een bewijs, of een reden om ergens voor te kiezen... vind ik.
smile.gif

Ik denk dat het zo werkt, dat zodra je iets "voelt" van God in je leven, je dit automatisch als bewijs gaat zien, en als reden om ergens voor te kiezen. Dat kan je niet uitzetten. Voor mij is dat gevoel, deze zekerheid, deze vaste overtuiging, gelijk aan geloven. Ware het niet dat ik dat wel altijd toets aan de Bijbel en mijn eigen gezonde verstand. Het is dus een soort combinatie.

Om nog even in te gaan op het "kille" gevoel dat BookerT omschrijft bij het zien van beelden van hindoegoden: ik heb dat ook. Maar bij mij is dat gevoel duidelijk gebaseerd op geestelijke opvoeding, want het is uitgebreid aan bod gekomen op catechisatie, hoe verwerpelijk en duivels andere godsdiensten wel niet zijn. Ik zou dat kille gevoel nog wel willen specificeren: het is een soort niks-gevoel, alsof ik naar een willekeurig object kijk; een broodrooster of een sanseveria ofzo. Als ik voor een crucifix zit in een kerk heb ik dat niet, dan kan ik vervuld raken van vreugde en in gesprek zijn met God, in mijn hoofd, alsof Hijzelf naast me zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid